دیوار شیشه‌ای اینستاگرام

چند روزی می شود که یک پیج اینستاگرامی با انتشار استوری های متعدد، دست به افشاگری اخلاقی علیه چند چهره معروف دنیای هنر و فوتبالیست ها زده است.
دوشنبه، 19 آذر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دیوار  شیشه‌ای اینستاگرام
چند روزی می شود که یک پیج اینستاگرامی با انتشار استوری های متعدد، دست به افشاگری اخلاقی علیه چند چهره معروف دنیای هنر و فوتبالیست ها زده است.

به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری تسنیم ، چند روزی می شود که یک پیج اینستاگرامی با انتشار استوری های متعدد، دست به افشاگری اخلاقی علیه چند چهره معروف دنیای هنر و فوتبالیست ها زده است. هنوز اسکرین شات های این خانم نه تایید شده است و نه تکذیب. (حتی ممکن است یک مرد پشت پرده ماجرا باشد اما تاثیری در اصل ماجرا ندارد) نکته قابل توجه این است که چرا یک پیج با هویت نامشخص باید در مدت زمانی کوتاه مثل یک قارچ رشد کند و لحظه به لحظه، فالوئرهایش بیش تر شود و مورد استقبال قرار گیرد؟ البته حکایت همان بازار عرضه و تقاضا در دنیای واقعی است. حالا فالوئرها در دنیای مجازی با لایک و کامنت هایشان، بازار عرضه محتواهای افشاگرانه را داغ می کنند. نگاهی روان شناختی به این ماجرا، کلید حل دلایل استقبال از چنین اتفاق هایی و تلاش بعضی ها برای افشاگری است.

 

وقتی افشاگری مد شد

سال هاست فرهنگ «بگم، بگم؟!» از بین سیاستمداران به دنیای مردم هم راه یافته است. افشاگری هایی که دردی را دوا نمی کند. راستی این فرهنگ، چقدر کمک کرد که مسائل مان حل شوند؟ بارها مسئولانی را دیدیم که با پیغام و تهدید، خواستند بگویند اطلاعاتی محرمانه دارند، در حالی که می توانستند به شکل پنهانی اما درست، گره ها را باز کنند. حالا این مد مسموم، ابزاری شده است تا افراد ناشناسی، نگاه ها را به سمت خودشان برگردانند و فقط برای جلب توجه و جذب آگهی دست به این کار بزنند. به نظر شما افشاگری های این خانم در نهایت باعث بهبود شرایط فرهنگی و اخلاقی این چهره ها خواهد شد؟
 

راهی برای درو کردن فالوئرهای بیشتر

کافی است به عنوان یک مخاطب از خودتان بپرسید که اگر کسی بخواهد مشکلی را حل کند، آیا نیازی به این همه سروصداست؟ اصلا آیا مشکل، همان چیزی است که آن خانم می گوید؟ اگر مشکل اصلی، جلب توجه باشد چطور؟ می شود احتمال داد پای یک اختلال روان شناختی، در میان باشد. به نظر می رسد صاحب آن پیج، قصد دارد فالوئرهای بیشتری درو کند و مرکز توجه باشد و دیده شود. بارها در همین صفحه درباره تمایل انسان ها به دیده شدن مطلب نوشته ایم و تکرارشان را در این مبحث ضروری نمی دانیم. البته حالا این خانم، مدام آگهی می گیرد و با تبلیغات برای خودش کسب درآمد هم می کند.
 

این پیج دزد زمان های مردم است

این خانم که با کمک فضای مجازی، تبلیغات می کند و پول می گیرد اما مخاطب ها با دنبال کردن این اشخاص، چه سودی عایدشان می شود؟ کافی است حس کنجکاوی تان را مدیریت نکنید و منتظر باشید تا ببینید صفحه پرحاشیه این روزها در اینستاگرام، چه برگ برنده ای از چت خصوصی فوتبالیست ها را رو می کند؟ همان موقع است که چشم باز می کنید و می بینید شما مانده اید و زمانی که مثل ماهی از دست تان لیز خورده است. شاید بهتر باشد ما یک اسم برای این هویت نامعلوم، انتخاب کنیم و او را «دزد زمان» صدا بزنیم. چون با دنبال کردن این صفحات، صرفاً وقت تان را از دست می دهید.
 

هشداری برای همه به خصوص سلبریتی ها

هرچند این ماجرا هنوز خیلی مبهم است و کلی زوایای پنهان برای همگان دارد و این که این افشاگری ها کار فتوشاپ است یا نه را واقعا نمی دانیم(هرچند با دیدن کلیپ ها، کمی بعید به نظر می رسد که الکی باشد) اما لازم است سلبریتی ها و در حالت کلی تر همه بدانند که در فضای مجازی، دنبال حاشیه امن نباشند. دیوار شبکه های اجتماعی، شیشه ای است و اگر کسی اشتباهی کند، دیر یا زود تشت رسوایی اش می افتد. درست است که اینستاگرام، کمک کرده آدم ها دسترسی راحت تر و بیشتری به هم داشته باشند اما همین دسترسی آسان، می تواند یک چت خصوصی را ترتیب بدهد و باعث دردسر بشود و آبروی افراد و متاسفانه حتی خانواده هایشان را به خطر بیندازد. فضای مجازی، چاقوی زندگی و مرگ است. بنابراین جای آزمون و خطا نیست و سوژه افشاگری های این دختر علیه ستاره ها به خصوص فوتبالیست ها، هشدار مهمی است تا همه و به خصوص چهره ها بیشتر از قبل مراقب حریم شان باشند. با این حال باید منتظر باشیم و ببینیم که واکنش ستاره های فوتبال و نهادهای نظارتی چیست و آیا صاحب این اکانت بی هویت، تنبیه می شود یا نه؟


منبع:خراسان




 

مطالب مرتبط
گفت وگو با شرور آتش‌افروز؛ برای خنده و تفریح، آدم‌ها را آتش می‌زدم
دانشجویان! بیدار بمانید...
یادداشتی بر عذرخواهی دیروز رهبر معظم انقلاب از یک طلبه



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.