در اولین همایش «اخلاق و رسانه»:

آیت الله اعرافی؛ رسانه اسلامی راهی متعالی برای دست یافتن به تمدن نوین اسلامی

مدیر حوزه‌های علمیه کشور دراولین همایش اخلاق و رسانه با بیان اینکه امروز شاهد جمع شدن سه ضلع رسانه، حوزه و دانشگاه برای تبیین جایگاه اخلاق در جامعه هستیم، گفت: بحث اخلاق در اسلام به اندازه‌ای مورد توجه قرار دارد که بخش مهمی از رسالت پیامبر گرامی اسلام به این موضوع اختصاص داده شد.
پنجشنبه، 22 آذر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیت الله اعرافی؛ رسانه اسلامی راهی متعالی برای دست یافتن به تمدن نوین اسلامی
آیت‎الله علیرضا اعرافی، در اولین همایش علمی پژوهشی «اخلاق و رسانه» که در سالن مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد، با بیان اینکه رسانه در عصر جدید یک پدیده چند بعدی است، گفت: رسانه دارای چند ضلع و بعد متفاوت است که هر یک کارکردهای متفاوتی دارد و آنگاه که سخن از اخلاق، فقه و فلسفه رسانه به میان می آوریم، طبعاً باید همه کارکردها، اضلاع و ابعاد رسانه به مفهوم نوین و گسترده آن مد نظر قرار کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور نیز در این همایش با بیان اینکه امروز شاهد جمع شدن سه ضلع رسانه، حوزه و دانشگاه برای تبیین جایگاه اخلاق در جامعه هستیم، گفت: بحث اخلاق در اسلام به اندازه‌ای مورد توجه قرار دارد که بخش مهمی از رسالت پیامبر گرامی اسلام به این موضوع اختصاص داده شد.

 
آیت الله علیرضا اعرافی افزود: اهمیت بحث اخلاق در جوامع بشری به اندازه‌ای نمود پیدا کرده است که بسیاری از کشور‌های پیشرفته در جهان نیز به سراغ آن رفته اند و هزینه‌های بسیاری برای ترویج اخلاق در جامعه خود می‌پردازند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه مردم دنیا از طبقه عوام تا نخبگان از برنامه‌های رسانه ملی به عنوان رسانه اخلاقی استقبال می‌کنند، گفت:
امپراتوری رسانه‌ای غرب در برابر رسانه ملی که با کمترین امکانات کار می‌کند کم می‌آورد و اگر ما بتوانیم شبکه‌ای از انسان‌های رسانه‌ای، هوشمند، آگاه و با روح مجاهدت در جهان تشکیل دهیم این سیطره ظالمانه رسانه‌های استکبار به پایان خواهد رسید.
وی رسانه اسلامی را راهی متعالی برای دست یافتن به تمدن نوین اسلامی دانست و افزود:
رسانه‌های جمعی از جمله صدا و سیما نقش پررنگی در شکل دهی اخلاق در میان مردم دارند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه همانطور که امروز به کمک معاونت پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیما شاهد توجه به این موضوع هستیم، همه دستگاه‌های کشور باید در این زمینه تلاش کنند، گفت: نگاه جمهوری اسلامی به اخلاق مشابه احکام الهی در این زمینه است و جامع ایرانی اسلامی باید در زمینه اخلاق پیشتاز جهان باشد.
آیت الله اعرافی؛ رسانه اسلامی راهی متعالی برای دست یافتن به تمدن نوین اسلامی
آیت الله اعرافی همچنین افزود: نکته قابل توجهی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که برای ترویج اخلاق و نکات اخلاقی باید به گنجینه‌های عظیم دینی رجوع کرد؛ زیرا ریشه همه امور به انسان و برنامه زندگی وحی شده از جانب پروردگار باز می‌گردد، این به این معناست که تقلید کورکورانه از غرب نمی‌تواند باعث رشد کشور چه در زمینه اخلاقی و چه در زمینه‌های دیگر شود.
وی در پایان با اشاره به تولیدات رسانه ملی در زمینه برنامه‌های اخلاقی و معارفی گفت: خوشبختانه صدا و سیما تلاش‌های قابل توجهی در این زمینه انجام داده است، اما همه‌ دستگاه‌های کشور موظف هستند تا در زمینه فرهنگ و اخلاق کشور کار‌های خداپسندانه و با خلوص نیت انجام دهند.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این که رسانه امروز یک جایگاه آموزشی تخصصی برای جامعه به شمار می رود، بیان داشت: رسانه یک نقش راهنما و مشاور برای خانواده و جامعه دارد و آن نقش مشاوره ای در قالب رسانه ای، شکلی بسیار وسیع و گسترده، پیدا کرده است.
آیت‎الله اعرافی با بیان این که
رسانه مظهری از هنر در ابعاد مختلف است، اظهار داشت: رسانه در کنار این نقش ها، همچنین صاحب نقش وساطت میان نهادهای گوناگون عمومی و دولتی و اقشار جامعه ایفا می کند.

مرتبط:
گزارش تصویری اولین همایش اخلاق و رسانه
انسان مداری؛ وجه تمایز رسانه ملی با رسانه غربی‌ است



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.