درس‌های زمستان فرانسه؛ هفت درسی که باید از اعتراضات «جلیقه زردها» آموخت

روزنامه «الاهرام» مصر در تحلیلی نوشت: اگر امانوئل مکرون کنار برود، هیچ کس شوکه نخواهد شد درست همانطور که هیچ کس از عدم کاندیداتوری «ترزا می» برای نخست وزیری دوباره انگلیس و تهدیدهای ترامپ مبنی بر ایجاد شورش در صورت استیضاح تعجب نکرد.
دوشنبه، 26 آذر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درس‌های زمستان فرانسه؛ هفت درسی که باید از اعتراضات «جلیقه زردها» آموخت
روزنامه «الاهرام» مصر در تحلیلی نوشت: اگر امانوئل مکرون کنار  برود، هیچ کس شوکه نخواهد شد درست همانطور که هیچ کس از عدم کاندیداتوری «ترزا می» برای نخست وزیری دوباره انگلیس و تهدیدهای ترامپ مبنی بر ایجاد شورش در صورت استیضاح تعجب نکرد.

به گزارش راسخون به نقل از شفقنا، الاهرام یکشنبه در تحلیلی درباره اوضاع کنونی فرانسه و اعتراضات سراسری این کشور تحت عنوان «درس های زمستان فرانسه» به قلم «محمد صابرین» نوشت: واقعیت حال به ما می گوید که جوامع غربی جوامعی شکننده هستند و از انشقاقات شدید، بحران هویت، بحران اعتماد به نهادهای قانون اساسی، بازنگری جامع در پروژه های بزرگی نظیر اتحادیه اروپا، سیاست های ریاضتی و جهانی سازی رنج می برند. اگر کشورهای عربی با تهدید تروریسم و انقلاب های رنگین روبرو هستند، در اینجا می بینیم  که زمستان فرانسه، معضل برگزیت، پدیده ترامپیسم و رهبران راست گرای افراطی، تمام غرب را با پوپولیسم و تروریسم تهدید می کنند.

من فکر می کنم مهمترین صحنه مربوط به فرانسه باشد که به ما هفت درس مهم می دهد و این درس ها برای رهبران، سیاستمداران، نخبگان و افکار عمومی جهان بویژه منطقه عربی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

درس اول: بازنگری در امر دل بستن به صبر 

درس اول، تجدید نظر در موضوع دل بستن به صبر است؛ زمستان فرانسه حاوی تصاویر خشمگینانه ای است که از انبار عظیم خشم و تصاویر دشوار مردمی پرده برمی دارد که بین نیازهای اصلاح و تقسیم بارهای آن بخش بخش شده اند.

در اینجا باید در برابر یک واقعیت تأمل کنیم و آن هم اینکه مکرون با انتخابات آزادانه و مستقیم روی کار آمد وو حزبش در پارلمان از اکثریت برخوردار بود و او اهداف انتخاباتی خود را هم تشریح کرده بود اما به نظر می رسد اعتبار صبر ملت ها با سرعتی بالاتر از قدرت نهادهای سنتی در امر نظارت و پیش بینی به پایان می رسد. بنابراین روی آوردن به کار میدانی و تعامل روزانه برای تشریح سیاست ها و توسعه روش های ارزیابی افکار عمومی و بسیح تمامی نیروها و شخصیت های معتبر برای ارائه گفتمانی امیدوارکننده و عقلانی ضرورت دارد.

 

درس دوم: بحران نهادهای مشروع اعم از احزاب و اتحادیه ها در زمینه مذاکره و معامله

درس دوم بحران نهادهای مشروع نظیر احزاب و اتحادیه ها در زمینه مذاکره و معامله هستند؛ به عبارت دیگر ما در برابر نشانه های خروج امور از چارچوب قانونی به مشروعیت خیابانی هستیم و در اینجا باید برای سناریوهای برخورد با خیابان عصبانی و بدون رهبر که نمی توان با آن گفتگو کرد، آماده بود.  بلکه حتی ممکن است غیر از گروههای عصبانی، با گرگ هایی عصبانی و تنها  نیز روبرو شویم.
 

درس سوم: راه حل های امنیتی به تنهایی دیگر کارساز نیست

باید توجه داشت که راه حل های امنیتی به تنهایی دیگر کارساز نیست؛ مجله ماریان فرانسه در این باره نوشت: نیروهای ضد شورش جانب احتیاط را مراعات می کنند و از یک سلاح سری که قادر است جلوی تظاهرات را بگیرد، استفاده نمی کنند. کارشناسان غربی می گویند: دولت فرانسه دچار یک معضل واقعی شده است که اگر پلیس فرانسه از این سلاح برای سرکوب معترضان استفاده کند، اصول انقلاب فرانسه شامل آزادی، برابری و برادری را زیر سوال می برد.
 

درس چهارم: دخالت خارجی واقعیتی غیرقابل اجتناب است

دبیرخانه سازمان دفاعی و امنیت ملی فرانسه مکلف به نظارت بر حوادث جاری، حساب هایی را در فضای مجازی کشف کرده است که هدف بزرگنمایی جنبش جلیقه زردها را دنبال می کردند.

این موضوع را در توییت های ترامپ درباره تحولات فرانسه هم می بینیم.  ترامپ در توییترش درباره اعتراضات فرانسه نوشت که درگیری های اخیر میان پلیس فرانسه و تطاهرات کنندگان، عیب های توافق آب و هوایی پاریس را ثبات می کند. او خواستار پایان دادن به این توافق و بازگردان اموال مردم از طریق کاهش مالیات ها شد که با واکنش سریع جان اف لودریان روبرو شد و وی فورا از وی خواست در امور داخلی فرانسه دخالت نکند. بنابراین به نظر می رسد غرب بویژه اروپالی ها به کسانی نیاز دارند که آنها را نسبت به عدم دخالت در امور دیگران آگاه کند.

 

درس پنجم: بررسی دقیق پدیده مهاجرت و پیامدهای ناشی از آن

یک مسئول عربی که ارتباط عمیقی با فرانسه دارد در این باره گفته است که آیا  متوجه غیاب زاغه نشینان در حوادث اخیر شده اید؟ منظور وی اعراب، و آفریقایی ها و مسلمانان مهاجر بود. این در حالی است که اینها مواد اولیه شعله ور شدن ناآرامی های حواشی پاریس در زمان سارکوزی بودند. مقامات فرانسه از اینها می ترسند. شاید مهمترین چیز در اینجا این است که مهاجران به بمب ساعتی تبدیل شده اند. کافی است در این زمینه به مشکلات کارگران عربی در کشورهای عربی نگاهی بیفکنیم.
 

درس ششم: واکاوی اقتصاد

در هر بحرانی باید در اقتصاد نیز واکاوی کرد. اساس زمستان فرانسه بر مدار سیاست های اقتصادی مکرون می چرخد و بخش عظیمی از فرانسوی ها مکرون را «رئیس جمهور ثروتمندان» خوانده اند.
درس هفتم و آخر: رسانه ها و ارتباطات مهمترین میدان های نبرد سرنوشت هستند.

 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.