واردات مواد غذایی با ارز دولتی و سپس قاچاق آن، خیانت به ملت است/ضرورت خودکفایی در نهاده‌های کشاورزی و دامی

رئیس جمهوری با قدردانی از زحمات کشاورزان گفت: بخشی بزرگی از تامین امنیت جامعه به دست کشاورزان است.
دوشنبه، 17 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
واردات مواد غذایی با ارز دولتی و سپس قاچاق آن، خیانت به ملت است/ضرورت خودکفایی در نهاده‌های کشاورزی و دامی
رئیس جمهوری با قدردانی از زحمات کشاورزان گفت: بخشی بزرگی از تامین امنیت جامعه به دست کشاورزان است.

به گزارش راسخون به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز – دوشنبه - با حضور در وزارت جهاد کشاورزی در نشست با وزیر، معاونان ومدیران ارشد این وزارتخانه گفت: وقتی کلمه امنیت را به کار می بریم قدرت های نظامی به ذهن می آید، اما یک بخشی بزرگ از تامین امنیت جامعه به دست کشاورزان است.

رئیس جمهوری اظهار داشت: قبل از هر چیز باید از تمام کشاورزان کشور سپاسگزاری کنیم و در برابر کار آنها و تلاش آنها تعظیم کنیم. 

روحانی افزود: بار امنیتی که قبلا تک تک افراد و برای خود بر دوش داشتند، امروز با شرایط جدید دنیا و تمدن جدید و مسئولیت های جدید در یک نقطه به نام وزارت کشاورزی یا هر عنوانی دیگر، متمرکز شده است. 

وی تصریح کرد: کشاورزی مسوولیت بسیار سخت و سنگینی است یعنی دولت و وزیر کشاورزی از همان برداشت گندم حواسش جمع باشد که گندم به اندازه کافی تولید شده است و این که چگونه از آن باید نگهداری کند.

 

**تامین امنیت کشاورزان وظیفه دولت است

رئیس جمهوری با بیان اینکه در گذشته هرکسی مسئول مواد غذایی خود بود و بار امنیتی آن بر دوش خود بود تصریح کرد: در گذشته بارهای مسئولیت به صورت تقسیم شده بود، اما امروز این مسئولی تها تجمیع و بین هر گروهی به گونه ای تقسیم شده که هر کدام مسئولیت یک بخش را دارند؛ کشاورزان عزیز ما ،همه آنهایی که امروز مواد غذایی ما را تامین می کنند، بزرگترین امنیت را برای کشور می آفرینند.

روحانی با بیان اینکه عملکرد وزارتخانه ها و دستگاه های دیگر هم برای تامین امنیت مردم و آسایش و رفاه آنها مهم هستند افزود: وظیفه ما به عنوان این است که اول امنیت کشاورز را تامین کنیم، کشاورزی که می خواهد امنیت کشور را تامین کند اگر خودش امنیت نداشته باشد چطور می تواند این کار را برای جامعه انجام دهد و امنیت را برای مردم بیاورد.

روحانی تاکید کرد: دولت تامین امنیت برای بخش کشاورزی را از وظایف مهم خود می داند، چون آنها تامین کننده بخش بزرگی از امنیت کشور هستند بنابراین ما هم موظفیم که امنیت آنها را تامین کنیم.

 

** ضرورت حرکت به سمت خودکفایی در نهاده های کشاورزی و دامی 

روحانی با بیان اینکه دانشگاه و بخش کشاورزی باید با اولویت دادن به نیازهای مردم متصل باشند، تصریح کرد: حرکت به سمت خودکفایی در نهاده های کشاورزی و دامی ضروری است.

رئیس جمهوری گفت: در برابر دست های پینه بسته کشاورزان تعظیم می کنیم و قدردان تلاش‌های آنها هستیم ؛ کشاورز باید قادر به تامین زندگی خود باشد و وزیر جهاد کشاورزی، دلسوز، پیگیر و متعهد به حقوق کشاورزان است.

وی اظهار داشت: دولت و وزیر جهاد کشاورزی باید از زمان کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی مراقب باشند که این محصولات به اندازه کافی تولید شده باشد و نسبت به نحوه خرید و توزیع آن نیز برنامه‌ریزی لازم را به عمل آورده باشد.

رئیس جمهور تأکید کرد: در کشور هر کدام از وزارتخانه‌ها بخشی از تأمین آرامش و آسودگی خاطر مردم را برعهده دارند که اگر خللی در کار آنها وجود داشته باشد زنجیره تولید و آرامش خاطر مردم بهم می‌ریزد.

 

**نیازمندی‌های غذایی جامعه را باید از مزرعه ایران تولید کنیم

روحانی با بیان اینکه دولت در مقابل کشاورزی که مسئولیت تأمین امنیت غذایی مردم را برعهده دارد، وظیفه دارد که امنیت خود کشاورز را تأمین کند، اظهار داشت: بدون تردید اگر کشاورز برای تولید و فروش محصول خود امنیت خاطر نداشته باشد، نمی‌تواند برای جامعه و مردم امنیت بیافریند.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه کشاورزان با مشکلاتی ناشی از بارش شدید و یا کم‌آبی، آفت‌ها، گرمازدگی و سرمازدگی شدید مواجه هستند، تصریح کرد: باید در همه این حوزه‌ها برنامه‌ریزی کرد تا امنیت کشاورزان تأمین شود.

روحانی با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی، خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم و حتی تحصیلکردگان تصور می‌کنند که کشورمان در تأمین تکنولوژی‌های بزرگ و پیشرفته، با مشکل مواجه است در حالی که بعضاً در بخش علوفه، ذرت و نهاده‌های دامی دچار گرفتاری و مشکل هستیم و سالانه حجم زیادی از این محصولات را وارد می‌کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: باید در حوزه غذا و تأمین مواد غذایی روی پای خود بایستیم و نیازمندی‌های خود در این حوزه را از سفره و مزرعه ایران تولید کنیم.

 

** باید به فکر قدرت خرید مردم باشیم

روحانی با قدردانی از تلاش‌های وزیر و معاونین وزارت جهاد کشاورزی، اظهارداشت: وزیر جهاد کشاورزی، کاملاً دلسوزانه، متعهدانه و با احساس وظیفه دینی و ملی عمل می‌کند و در رفع مشکل کشاورزان اهتمام جدی دارد.

رئیس جمهوری با بیان اینکه دولت غیر از تأمین مواد و محصولات کشاورزی و غذایی باید به فکر قدرت خرید مردم هم باشد، اظهار داشت: اگر بهترین مواد غذایی در کشورمان تولید شود، اما مردم قدرت خرید نداشته باشند، بی‌تردید به مرور در تولید مواد غذایی نیز دچار مشکل خواهیم بود، لذا باید هر دو بخش را مورد توجه جدی قرار داده و تعادل ایجاد کنیم، به نحوی که هم مردم قدرت خرید داشته باشند و هم تولیدات بخش کشاورزی و دامی نیز به صرفه باشد.

روحانی تصریح کرد: دولت یکی از وظایف خود را تأمین امنیت برای بخش کشاورزی و کشاورزان عزیز می‌داند، چرا که آنها تأمین‌کننده بخش بزرگی از امنیت کشور هستند.

رئیس جمهوری با تأکید بر لزوم وجود ارتباط بین دانشگاه و تولید در همه عرصه‌ها، گفت: دانشگاه باید کاملاً به بخش کشاورزی متصل باشد و با توجه به اینکه در بخش زمین کشاورزی و آب با محدودیت‌هایی مواجه هستیم، بتوانیم با ابتکارات علمی و استفاده از فناوری‌های نو بهره‌وری را افزایش دهیم.

 

** طبیعت نسبت به ظلم گذشت نمی‌کند

روحانی با اشاره به مشکلات ایجاد شده در حوزه آب‌های زیرزمینی، گفت: امروز در بعضی از حوزه‌ها به ویژه حوزه آب، با مواردی مواجه هستیم که از قبل، پیش‌خور شده است و با مجوزهای نادرستی که صادر شده آب‌های زیرزمینی با افت شدیدی مواجه شدند به نحوی که اگر در جایی با 30 متر به آب دسترسی پیدا می‌شد امروز در همان مکان باید چاه 300 متری حفر شود.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه متأسفانه با برخی اقدامات بی‌رویه و نابجا به طبیعت ظلم شده است، ‌گفت: بی‌تردید هر کس به طبیعت ظلم کند، طبیعت واکنش نشان داده و نسبت به آن گذشت نمی‌کند و بخشی از قهر و غضبی که از آن نام برده می‌شود، مربوط به برخورد نادرست با طبیعت است.

روحانی با تأکید بر اینکه باید شرایط مساعد را برای کشورمان مهیا سازیم، گفت: اگر چه در زمین کشاورزی و آب محدودیت داریم اما توانمندی فکری ایرانیان و علم و طراحی‌های جوانان عزیزمان، نامحدود است که با این توانمندی می‌توانیم آثار دو محدودیت قبلی را کاهش دهیم.

 

** زراعت چوب از زراعت‌های مهم کشور است

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت توسعه جنگل‌ها در کشور، گفت: زراعت چوب از زراعت‌های مهم در کشور است که می‌تواند در برخی مناطق کشور مورد توجه قرار گیرد و درآمد حاصل از زراعت چوب برخی مواقع می‌تواند حتی از درآمد محصولات کشاورزی همچون برنج هم بیشتر باشد.

روحانی خاطرنشان کرد: زراعت چوب برای بخش های صنعت کاغذ ،صنایع تولید لوازم خانگی و برخی صنایع دیگر مهم است، پس باید تلاش کنیم در زراعت چوب بیشتر فعال شویم.

رئیس جمهوری در ادامه به بحث کشت دیم محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: می‌توان با توسعه کشت دیم مانند برخی کشورهای اروپایی، همچون اسپانیا به کشت زیتون اقدام کرد و زیتون تولید کنیم که برای سلامت مردم و جامعه بسیار مهم است.

روحانی ضمن برشمردن اهمیت گیاهان دارویی اظهارداشت: در بخش گیاهان دارویی نیز می‌توان با افزایش تولید هم به سلامت جامعه کمک کرد و هم با صادرات آن، درآمدزایی ایجاد کرد.

 

** مردم نباید نگران افزایش قیمت لبنیات و گوشت بشوند 

رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به افزایش قیمت لبنیات و گوشت در هفته‌های اخیر، گفت: در این زمینه در دولت با حضور وزیران کشاورزی، صنعت، و تجارت بحث‌های زیادی صورت گرفت؛ مردم نباید از این بابت نگرانی داشته باشند.

روحانی با اشاره به اینکه در بحث دام و طیور با مشکل قاچاق مواجه هستیم، گفت: باید با جدیت با بحث قاچاق دام در کشور مقابله کرده و این مشکل را حل کنیم.

رئیس جمهوری در این رابطه تغییر الگوی مصرف مردم از گوشت قرمز به گوشت سفید و استفاده از آبزیان اشاره کرد و افزود: گوشت سفید و محصولات دریایی می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای گوشت قرمز در سبد مصرفی مردم باشد و امروز وقت آن است که با تولید با کیفیت آبزیان از جمله ماهی و میگو، مقداری از بار گوشت مورد نیاز مردم از دریا تأمین شود.

روحانی با بیان اینکه مدیران جهاد کشاورزی و دست‌اندرکاران فکر کنند که باید چه کار کنیم که مردم به وفور مواد غذایی لازم را در اختیار داشته باشند، گفت: در داخل کشور باید امنیت لازم برای تولید محصولات کشاورزی را فراهم کنیم.

رئیس جمهور قاچاق کالاهای اساسی که با ارز 4200 تومانی تأمین می‌شود را رانت‌خواری، سوء استفاده و خیانت به کشور دانست و گفت: متأسفانه دلالان با سوء استفاده از شرایط، این کالاها را به آن سوی مرزها قاچاق می‌کنند که باید با آن مقابله شود و نهادهای مسئول، با دقت موضوع را پیگیری کنند.

روحانی متعادل کردن بازار و تنظیم و برنامه‌ریزی تولید محصولات را موضوعی بسیار مهم توصیف کرد و گفت: باید با بیمه، کشاورزی و تولید محصولات غذایی مورد نیاز خود را تضمین کنیم و کشاورز باید احساس کند، بیمه امنیت او را حفظ می‌کند.

 

** امنیت ما با کشاورزی و امنیت کشاورزی با ما

رئیس جمهور شعار «امنیت ما با کشاورزی و امنیت کشاورزی با ما» را سر لوحه اقدامات و تلاش‌ها در این حوزه دانست و گفت: برای خوداتکایی کشور در تولید محصولات کشاورزی این شعار محوری ما است.

روحانی در ادامه سخنان خود از دست‌اندرکاران و مسئولان بخاطر خودکفایی در تولید گندم سپاسگزاری کرد و گفت:‌ با تلاش‌های انجام شده، بحمدالله چند سالی است که در تولید گندم خودکفا هستیم و در حالی که در مقطعی ایران حتی دومین کشور واردکننده گندم بود، امروز روی پای خود ایستاده و گندم مورد نیازمان را خودمان تولید می‌کنیم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه در گذشته نیز در یکسال به خودکفایی در گندم دست یافتیم، اما این خودکفایی ادامه نیافت، گفت: ادامه این خودکفایی در سال‌های آینده بسیار مهم است که باید برای آن تلاش و برنامه‌ریزی داشته باشیم.

** در منابع آبی محدودیت داریم

رئیس جمهوری افزود: ما اگر در زمین محدودیت نداشته باشیم، اما در آب محدودیت داریم؛ ضمن این که جمعیت کشور در حال افزایش است و متاسفانه معلوم نیست که آیا منابع آب کشور زیاد شود. 

وی افزودد: در حدود 90 درصد کالری یا مواد پروتینی غذایی ما در داخل تولید می شود و این مهم است که ما بتوانیم بیش از80 درصد و بخش بزرگی از مواد غذایی جامعه را در کشور تامین کنیم.

روحانی گفت: ما در بخش آب، بیشتر منابع خود را پیش خور کرده ایم، اینقدر مجوز دادیم که باعث شده آب زیرزمینی ما بسیار کم شده است که نشان می دهد برداشت بی رویه ای از منابع آبی داشتیم.

 

** در آینده نزدیک می توانیم در شکر هم خودکفا شویم

روحانی گفت: ایران یکی از وارد کنندگان بزرگ گندم در جهان بود، دومین کشور وارد کننده گندم از خارج بودیم، امروز روی پای خود ایستادیم، گندم مورد نیاز خود را تامین می کنیم، که بسیار ارزشمند است و باید در محصولات دیگر نیز گام های بلندتری برداریم.

وی با بیان این که در شکر به خودکفایی نزدیک شده ایم ، گفت: در ابتدای دولت یازدهم (سال 92) تولید شکر حدودا 1.1 میلیون تن بود ، اما در حال حاضر 2.1 میلیون تن است یعنی یک میلیون تن اضافه شده است، کار بزرگی انجام شده است و می تواند خبر خوشی برای مردم باشد که با این روند ما میتوانیم در آینده نزدیک در شکر هم خودکفا باشیم.

رئیس جمهوری با بیان این که در محصولات دیگر کشاورزی مانند حبوبات نیز باید هم باید تلاش کنیم خودکفا شویم، گفت: در بعضی از محصولات مانند سیب زمینی وضع ما خوب است، صادر کننده هستیم، بعضی را هم باید تلاش کنیم مانند دانه های روغنی به سمت خودکفایی ببریم. 

روحانی افزود: در سال های اخیر تولید دانه های روغنی کلزا سه برابر شده است، تولید این محصول، امسال نسبت به سال پیش 6 برابر شده است. این کار بزرگ و آمار بسیار ارزشمندی است؛ وزیر و هم معاونان وی باید این تلاش ها را برای مردم تبیین کنند.

رئیس جمهوری اظهار داشت: ما ازصدا و سیما بعضی مواقع گله می کنیم، صدا و سیما به ما می گوید خود مسئولان باید این موارد را توضیح بدهند و این تریبون صدا و سیما در اختیار مسئولان است.

 

** از کشاورزان و کارگران کشور تمجید کنیم

رئیس جمهوری تاکید کرد: باید با همکاری صدا و سیما و رسانه ها واقعیت ها را به مردم بگوییم، عده ای هستند که می خواهند مردم را ناامید کنند، در حالی که کشور ما در طول این 40 سال در مسیر پیشرفت بوده و در این 5 سال اخیر هم پیشرفت بسیار خوبی داشته است. 

وی گفت: دولت یازدهم و دوازدهم 11.5 میلیارد دلار پول برای تامین آب گذاشته است و این در تاریخ کشور ما سابقه ندارد، این موارد باید به مردم بگوییم، به مردم بگوییم که تراز تجاری ما بهبود پیدا کرده است؛ این که تراز تجاری ما از منهای 8.1 در سال 92 بوده و ما امروز به منهای 3 رسیدیم، یعنی 5 میلیارد به سمت خودکفایی حرکت کردیم این اقدام را چه کسی انجام داده است؟

رئیس جمهوری گفت: برخی می گویند از دولت نباید تعریف کنیم، اشکال ندارد، از کشاورز خودمان تعریف کنیم، هر چه به دولت ظلم شود اجر ما نزد خداوند بیشتر است، از کشاورز و مهندس کشاروزی و کارگر خود تعریف و تمجید کنیم.

 

** افزایش سالانه 4 میلیون تن تولید محصولات غذایی از 92

روحانی با بیان این که کارهای بزرگی تا امروز در بخش کشاورزی صورت گرفته است گفت: محصولات غذایی و کشاورزی از 97 میلیون تن در کل از سال 92 به 122 میلیون تن در سال 97 یعنی 25 میلیون تن محصولات ما افزایش پیدا کرده است سالانه چیزی حدود بیش از 4 میلیون تن محصولات غذایی ما افزایش پیدا کرده که کار بسیار ارزشمند و مهمی است.

وی افزود: اگر می توانیم در سال 4 تا 5 میلیون افزایش تولید داشته باشید نشان می دهد که اگر سرمایه گذاری بیشتری و فناوری بیشتر بیاوریم این 5 میلیون را می توانیم به 10 میلیون برسانیم یعنی این کار شدنی است.

روحانی در ادامه به طرح های کشاورزی در استان های خوزستان، ایلام و سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: این که در عرض چند سال 300 هزارهکتار برای زمین های کشاورزی همراه با کانال کشی ها و زه کشی ها در خوزستان آماده شده و یا 46 هزار هکتار در سیستان و بلوچستان که 80 درصد آن طرح عملیاتی شده است که بقیه آن هم ادامه دارد.

وی ادامه داد: بنابراین کاری که در این استان ها انجام گرفت کار بسیار عظیم و ارزشمندی است که مردم باید بدانند و صدا و سیما ما باید از آن 300 هکتار و 46 هکتار فیلمبرداری کند و از کارهای بزرگی که در غرب کشور در زمینه آب صورت گرفته و بخشی از آن اجرا شده که بخش دیگر آن هم به زودی تکمیل می شود اطلاع رسانی شود. در واقع وزارت نیرو، وزارت جهادکشاورزی و بخش های دیگر همه تلاش می کنند که ما به این نقطه برسیم.

رییس جمهوری در ادامه افزود: مهمترین مساله ما بعد از امنیت کشاورزان، مساله دانش بنیان کردن بخش کشاورزی است. کشاورزی ما باید به طور کامل دانش بنیان شود. 

روحانی گفت: در بعضی از کشورها این اتفاق افتاده است که حتی غذا و آب دام و چرای آنها همه را با موبایل خود انجام می دهد حتی آب قطره ای مزرعه اش را با یک دکمه در خانه انجام می دهد. 

وی در ادامه با بیان این که الان شرایط فرق کرده و همه چیز دیجیتالی شده است گفت: این فضای مجازی که بعضی ها حرص و جوش می خورند که برخی به حق است و برخی به حق نیست جزء ضرورت های زندگی ما است. 

روحانی گفت: مگر می شود مردم را از موبایل جدا کرد. اصلا زندگی به هم می ریزد. موبایل را از او بگیرید نمی تواند زندگی کند. راه و پیاده روی هم که می کند این موبایل به آن می گوید که چقدر تو راه رفتی ، ارتباط با زن و بچه و خرید کالا و پرداخت پول همه با این موبایل است. 

وی ادامه داد: بنابراین همه چیز به سمت دیجیتال می رود بنابراین الان در کشاورزی ما تحول ایجاد شده است ، که می تواند مصرف آب را متعادل کند و بهره وری را بالا ببرد.

* اقدامات دانش بنیان در بخش کشاورزی نقش دلالان را کاهش می دهد
رئیس جمهوری همچنین دانش بنیان کردن بخش کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و گفت: امروز استفاده از اینترنت و فضای مجازی در همه حوزه ها و از جمله بخش کشاورزی تحول ایجاد کرده و موجب رونق کارها شده است هرچند که عده ای به حق یا ناحق درمورد فضای مجازی ناراحت هستند، اما امروزه همه کارها با تلفن همراه و استفاده از فضای مجازی و اینترنت انجام می شود.
روحانی با بیان اینکه باید از همه افکار و ایده های خوب و کاربردی استفاده کنیم، به سفر خود به کشور هندوستان و اظهارات نخست وزیر این کشور درخصوص جلوگیری از تبخیر آب به کمک پوشاندن سطح نهرها اشاره کرد و گفت: زمانی در دولت این را گفتم که آقای مودی نخست وزیر هندوستان در سفر اخیری که به آن کشور رفته بودم به من گفت « روی تمام نهرها و رودخانه های کشورمان پوشش می گذاریم که آب تبخیر نشود. روی تمام رودخانه ها برای تولید برق پنل خورشیدی قرار می دهیم. این پنل خورشیدی هم سایه می اندازد و هم از تبخیر آب جلوگیری می کند و هم از آن تولید برق می کنیم.» 

رییس جمهوری با بیان این که باید از ایده همه مردم استفاده کنیم تصریح کرد: آقای مودی به من می گفت در هند به زودی مردم فروشنده برق به دولت می شوند و ما دیگر به آنها برق نمی دهیم؛ هرکس در سقف خانه خود پنل خورشیدی استفاده می کند و به اندازه مصرف خود برق استفاده می کند و مازاد آن را به دولت می فروشد.

رئیس جمهوری تاکید کرد:می توان با استفاده از فناوری و دانش بنیان شدن کشاورزی از انرژی های نوین استفاده کرد و بهره گیری از منابع را افزایش داد.

وی با تاکید بر ضرورت حذف واسطه ها از چرخه تولید، توزیع و مصرف محصولات کشاورزی گفت: سالها است که بحث قطع دست واسطه ها از این چرخه مطرح می شود و متاسفانه همچنان عده ای دلال که موجب نگرانی مردم، کشاورزان و تولید کنندگان هستند، سود اصلی را از تولید محصولات نصیب خود می کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: حرکت ها و اقدامات دانش بنیان و علمی می تواند رابطه بین کشاورز، تولید کننده و مصرف کننده را بهبود بخشیده و نقش واسطه ها و دلالان را کاهش دهد.

** باید جلوی از بین رفتن خاک و مراتع را بگیریم 
رئیس جمهوری، حفاظت از آب، خاک، جنگل ها و مراتع را از وظایف بسیار مهم دولت و مردم عنوان کرد و افزود: با از بین رفتن مراتع ، خاک هم از بین می رود و نباید اجازه دهیم که با کشت نادرست و استفاده از سموم و کودهای غیر استاندارد و اضافه و حتی آب اضافه ، خاک از بین برود.

روحانی با بیان اینکه اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در زمینه بهره وری آب مورد حمایت دولت است ،گفت: باید برای کاهش مصرف آب تلاش کنیم و در زمینه آب کشاورزی نیز با استفاده از سیستم ها آبیاری قطره ای و کشت گلخانه ای، هم کیفیت تولید محصولات و هم میزان تولید را افزایش دهیم.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه سلامت مردم یک اصل مهم برای ما است ، گفت: محصولات کشاورزی را باید سالم و با کیفیت تولید و در اختیار مردم قرار دهید و در مسیر تولید محصولات کشاورزی حفاظت از آب و خاک ضرورت دارد .

روحانی با اشاره به اهمیت مقدار و کیفیت نوع سموم مصرفی در کشاورزی، گفت: بنا بر اعلام وزیر جهاد کشاورزی بعد از برجام این امکان برای کشور فراهم شد که سموم کشاورزی استاندارد و با کیفیت تهیه شود که این موضوع به سلامت محصولات تولیدی بسیار کمک کرده است، هرچند که وقتی اسم برجام را می آوریم، برخی ناراحت می شوند.


** همه روستاهای کشور به اینترنت دسترسی دارند
روحانی با بیان اینکه امروز هیچ روستای بالای 10 خانوار در کشور نداریم که برق نداشته باشد، گفت: هزاران کیلومتر جاده روستایی در طول 5 سال گذشته ترمیم و ایجاد شده است، همه روستاهای کشور به اینترنت دسترسی دارند، عملیات گازکشی در این مدت معادل کل گازکشی در تاریخ کشور بوده است، اجرای طرح تحول سلامت برای تامین بهداشت و سلامت مردم از جمله اقدامات بزرگی است که از سوی دولت یازدهم و دوازدهم انجام شده است.

رئیس جمهوری با بیان اینکه امروز در مقایسه با سال 92 ، گندم به قیمت 4 برابری از گندم کاران خریداری می شود، گفت: هرچه به کشاورز، باغدار، دامدار، گندم کار و تولید کننده محصولات کشاوری کمک کنیم، وظیفه ماست زیرا آنها معیشت، غذا و امنیت مردم را تامین می کنند و ما هم باید از آنها حمایت کنیم .

رئیس جمهوری همچنین در این جلسه از اقدامات و تلاش های «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی، معاونان و مدیران این وزارتخانه و همه خدمتگزاران به مردم در حوزه کشاورزی قدردانی کرد.

** از سال 92 تاکنون بیش از 15هزار هکتار گلخانه در کشور ایجاد شده است
در این دیدار وزیر و تعدادی از معاونان وزارت جهاد کشاورزی گزارشی از شاخص‌های کلان بخش کشاورزی و دستاوردها و چالش‌هایی که در حوزه فعالیت خود با آن مواجه هستند، ارایه کردند.
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در دوره دولت یازدهم و دوازدهم سرمایه‌گذاری بی‌سابقه‌ای در حوزه آب، خاک و آبخیزداری انجام شده است، گفت: این سرمایه‌گذاری در طول تاریخ بی‌سابقه بوده و بی‌تردید آثار و ثمرات بلندمدتی را برای کشورمان و مردم عزیز به دنبال خواهد داشت و در این مدت سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی از 1700 میلیارد تومان به بیش از 10 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

همچنین براساس گزارش معاونان وزارت جهاد کشاورزی کسری تراز تجاری بخش کشاورزی از منفی 8.1 میلیارد دلار در سال 92 در سال جاری به منفی 2.8 میلیارد دلار کاهش یافته است که به طور متوسط 5 میلیارد دلار کاهش داشته‌ایم که دستاورد بزرگی محسوب می‌شود و محصولات باغی از 17 میلیون و 400 هزار تن در سال 92 ، امروز به بیش از 22 میلیون تن افزایش یافته است و از سال 92 تاکنون بیش از 15 هزار هکتار گلخانه در کشور ایجاد شده است.
تشکیل صندوق توسعه محصولات کشاورزی، رونق ارتباط بخش کشاورزی با صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر مواردی بود که در این گزارش‌ها به آن اشاره گردید.

در این دیدار همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با تقدیر از توجه ویژه دولت به بخش کشاورزی، اظهار داشت: همه باید در جهت تقویت امید در جامعه تلاش کنیم و وزارت جهاد کشاورزی که مسئولیت تأمین معیشت مردم را برعهده دارد، می‌تواند در تقویت روحیه نشاط و امید نقش کلیدی داشته باشد.

وی وزیر جهاد کشاورزی را نیروی جهادی و متعهد توصیف کرد و گفت: اقدامات خوبی در این وزارتخانه در جریان است و شاهد جهش بلندی در بخش‌های مختلف کشاورزی هستیم و به واسطه این اقدامات شاهد حرکت به سمت علمی شدن هر چه بیشتر حوزه کشاورزی می‌باشیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی خاطر نشان کرد: در دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به کشاورزی شده است و بویژه در حوزه آب گام‌های بسیار بلندی برداشته شده است که جای تقدیر و قدردانی دارد.

به گزارش ایرنا، دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری پیش از نشست امروز دوشنبه (17 دی ماه) با مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی با حضور در وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی (14 آبان ماه)، راه و شهرسازی (19 آذرماه) و نیرو (10 دی ماه) ضمن بازدید و سخنرانی، سیاست ها، اولویت ها و انتظارات دولت دوازدهم از این وزارتخانه ها را تشریح کرد.

در این جلسات هر کدام از وزیران و تعدادی از معاونان و مدیران ارشد این وزاتخانه گزارش هایی از برنامه ها و اقدامات انجام شده، دستاوردها و نتایج، طرح های در دست اجرا و مشکلات و موانع پیش رو به رئیس جمهوری ارائه دادند.

مطالب مرتبط

در افغانستان آمریکایی‌ها دو بار برای مذاکره پیام دادند/دروغ می‌گویند که ایران برای مذاکره پیام داده است

ترامپ صرفاً آرزوهای باطل و محال خود را بیان می‌کند/ایران هیچ‌گاه در برابر فشارهای ظالمانه آمریکا سر فرود نخواهد آورد

سیاست ترامپ ادامه سیاست اوباماست، فرقش چند موشک تام‌هاوک بود



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.