دانشگاه‌ها زمانی اسلامی می‌شوند که دانش اسلامی باشد

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که دانشگاه ها وقتی اسلامی می شوند که دانش اسلامی باشد، گفت: اگر دانش دینی شد دانشگاه و فضای آن دینی خواهد بود.
پنجشنبه، 20 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دانشگاه‌ها زمانی اسلامی می‌شوند که دانش اسلامی باشد
ویرایش عکس آبان ماه 98

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که دانشگاه ها وقتی اسلامی می شوند که دانش اسلامی باشد، گفت: اگر دانش دینی شد دانشگاه و فضای آن دینی خواهد بود.

به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی استاد برجسته حوزه علمیه قم در درس خارج خود که مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به بحث علوم دینی و غیر دینی  گفت: علومی که در دانشگاه و حوزه مطرح است وقتی محل بحث نظام هستی باشد درباره خدا است و ما علم غیر دینی نداریم.

وی افزود: اما علمی که موضوعش فعل انسان است مانند مدیریت، سیاست، صنعت و تجارت می تواند دینی یا غیر دینی باشد، اگر مطابق دستورات الهی باشد دینی محسوب شده و اگر مطابق نباشد غیر دینی خواهد شد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که فرض ندارد علمی که موضوع آن نظام هستی است دینی نباشد، اظهار داشت: دینی بودن علم را موضوع تعیین می کند نه عالم، دانشگاه ها وقتی اسلامی می شود که دانش اسلامی باشد، اسلامی شدن دانشگاه ها راه های فراوانی دارد اما حرف اصلی را دانش می زند.

وی ادامه داد: اگر دانش دینی شد فضا دینی خواهد بود، حتی تاریکی آیه روشن الهی است چون نظم و فعل الهی است حال اگر کسی کور باشد و نشانه های الهی را نبیند مشکل از نشانه نیست، فرض ندارد که بحث درباره فعل و قول خداوند دینی نباشد.

مفسر برجسته قرآن کریم در بخش دیگری سخنان خود با تأکید بر این که انسان باید به فکر آخرت خود باشد، ابراز داشت: انسان وقتی می خواهد زندگی ابدی داشته باشد باید توشه ای داشته باشد که همواره تازه بماند، توحید و تقوا ابدی است اما مال حرام پوست انسان را می کند، کسانی که کار برای مردم می کنند حقوق خود را می گیرند دیگر زیرمیزی برای چیست؟

وی عنوان کرد: مال حرام راه تنفس انسان را می بندد و آن را به چوب خشکی تبدیل می کند که به هیچ دردی جز سوختن نمی خورد، رشوه ای که مسؤول می گیرد مانند این است که انسان دلوی در چاه فاضلاب بیندازد و فاضلاب خارج کند، قرآن دیگر چگونه تعبیر کند و چگونه بگوید.

حضرت آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: قرآن هرچه که باید بگوید را بیان فرموده است، اگر خداوند متعال راه حمد را به ما نشان نمی داد و ما در برابر نعمت های الهی ستایش نمی کردیم انسان در نعمت های الهی هم تصرف کرده و آن را در غیر جای خود مصرف می کرد.




 

مطالب مرتبط
آیت‌الله میرباقری: «هنر انقلاب اسلامی» میدانی جهانی دارد
دانشجویان بسیجی شیراز شب گذشته را در خیابان به صبح رساندند + تصویر
آیت‌الله مکارم شیرازی: مرجعیت حذف شدنی نیست/ وهابیت تکفیری در حال نزول و پایان عمرشان نزدیک است



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.