فروپاشی امپراطوری‌ها: لندن، واشنگتن، پاریس در لبه پرتگاه

واشنگتن، لندن، پاریس – سه امپراطوری – امروز عملا عنان گسیخته، تعطیل، متزلزل و یا مورد اعتراض شدید مردمشان قرار گرفته‌اند.
جمعه، 21 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
فروپاشی امپراطوری‌ها: لندن، واشنگتن، پاریس در لبه پرتگاه
واشنگتن، لندن، پاریس – سه امپراطوری – امروز عملا عنان گسیخته، تعطیل، متزلزل و یا مورد اعتراض شدید مردمشان قرار گرفته‌اند.

به گزارش راسخون؛ راشاتودی در تحیلی نوشت: امپراطوری اول، آمریکا در حالی روزهای تعطیلی دولتش گذرانده می‌شود که استعفاهای دولتی نیز همچنان ادامه دارد.

وزیر دفاع آمریکا، متیس ملقب به «سگ دیوانه» در حالی استعفا داد که دیگر مقامات آمریکایی از ترامپ به علت اعلام بازگشت نیروهای آمریکایی از سوریه که هزینه زیادی برای این کشور داشته است عصبانی هستند. «سگ دیوانه» واقعی، جان بولتون، به طور آشکار و صریح نسبت به مواضع ترامپ درباره این موضوع مخالف است. موضوع پرونده مولر و همچنین کنگره آمریکا که به تازگی با اکثریت آرا دموکرات شروع به کار کرده است که حتی برخی از آن‌ها به دنبال استیضاح رییس جمهور جمهوری‌خواه آمریکا هستند، همه و همه واشنگتن را به لبه پرتگاه برده‌اند.

کسی نمی‌داند که آیا ریاست جمهوری ترامپ به اتمام خواهید رسید یا خیر. نیم‌گاهی به دیدگاه جانشین احتمالی او – معاون رییس جمهور، مایک پنس – تصویر معروف رییس جمهور نیکسون به همراه معاون وی اسپیرو اگنو که پشت سر او ایستاده است  را به ذهن متبادر می‌کند.

در لندن نیز، نخست وزیر انگلستان، ترزا می، طور دیگری در مخمصه است. خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت که تنها 80 روز به نهایی شدن آن مانده است، موجب تزلزل این دولت شده است. خشونت در اطراف پارلمان این کشور شروع شده است. هیچ جناح و حزبی قدرت کنترل این اعتراض جمعی مردم را نخواهد داشت. هم‌چنین امکان برگزاری انتخابات وجود ندارد، زیرا به احتمال زیاد جرمی کوربین، رهبر اپوزیسیون بریتانیا و کهنه‌کار ضدامپریالیست، انتخاب شود؛ کسی که «دولت پنهان» ممکن است خیلی زود شاهد دستگیری او باشد.

برگزیتِ بدون توافق، با توجه به عدم آمادگی ارگان‌ها، جنوب انگلستان را از جنبه اقتصادی فلج خواهد کرد؛ به طوری که با نهایی شدن این قضیه، کامیون‌ها، شهر جنوبی انگلستان، کنت (یکی از شهرهای مهم توریست‌پذیر و اقتصادی انگلستان) که شهر باغ انگلستان هم می نامند را به پارکینگ تبدیل خواهند کرد.

برگزیت هفته آینده در مجلس عوام این کشور با توجه به حضور حزب اپوزیسیون کارگر به همراه 50 نماینده پارلمان انگلیس و 10 عضو حزب اتحادگرای دموکراتیک به نظر می‌رسد نمی‌تواند تصویب شود.

امپراطوری سوم، یک رفراندوم جدید، که موجب ایجاد سناریویی مشابه انگلیس ( که تقریبا به طور کامل پوشش خبری نمی‌شود) در خیابان‌های پاریس و دیگر شهرهای فرانسه در حال حاضر پرتلاطم است، شود. رفراندوم اول (منظور نویسنده به رفراندومی که در انگلیس انجام شد، است) برابر شد با فریب  دادن 17.4 میلیون نفر که به برگزیت رای دادند. طرحی که باعث مشوش شدن آرامش اجتماعی جامعه انگلیسی شده است و چیزی نیز عاید مردم نشد.

در فرانسه نیز، الیزه برای ماکرون تبدیل شده به قلعه باستیل که اصلا غیرقابل تصور نیست که تحت تاثیر اعتراضات قرار نگیرد.

هفته گذشته، زمانی که معترضین بعد از آنکه کامیونی را ربوده و با خورد کردن در ساختمان دفتر سخنگوی ماکرون قصد وارد شدن به ساختمان را داشتند، سخنگو از در پشتی دفترش فرار کرد.

همان شرایطی که در دمشق و و همچین کی‌یف اوکراین، ماکرون منتقد آن بود و به اصلاح سعی در حل آن داشت، هم‌اکنون همانند شرایط بد آن مناطق، گریبان‌گیر او شده است و پایه‌های جمهوری فرانسه را می‌لرزاند.

این هفته، اتحادیه اروپا (و ناتو) و دولت ایتالیا خود را در کنار «جلیقه زردها» دانستند و سالوینی (معاون نخست وزیر و وزیر کشور ایتالیا) اعلام کرد رییس جمهور فرانسه «در مقابل مردم کشورش» قرار گرفته است.
 

تحلیلی از جرج گلووی، سیاسستمدار کهنه کار انگلیسی و مجری پرس‌تی وی




 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.