کی روش به فکر انتقام، ایران بدنبال طلسم شکنی

جدال ایران-عمان؛ به یاد تلخ ترین صحنه ی فوتبال ملی!

تیم ملی فوتبال ایران به ظاهر قرعه ی آسانی در مرحله ی حذفی دارد و در اولین گام باید مقابل تیم عمانی قرار بگیرد که با عنوان سومی در گروه ششم توانسته به این مرحله قدم بگذارد و جالب اینکه، تا به حال ایران نتوانسته در جام ملت ها آنها را شکست دهد.
يکشنبه، 30 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
جدال ایران-عمان؛ به یاد تلخ ترین صحنه ی فوتبال ملی!
تیم ملی فوتبال ایران به ظاهر قرعه ی آسانی در مرحله ی حذفی دارد و در اولین گام باید مقابل تیم عمانی قرار بگیرد که با عنوان سومی در گروه ششم توانسته به این مرحله قدم بگذارد و جالب اینکه، تا به حال ایران نتوانسته در جام ملت ها آنها را شکست دهد.
 
به گزارش خبرنگار ورزشی راسخون، تیم ملی ایران در گروه چهارم جام ملت های آسیا توانست با 7 امتیاز به عنوان سرگروه راهی مرحله ی حذفی شود و کار خود را تا نیمه نهایی با روبروشدن با تیم های سطح پائین تری راحت تر کند. عمان هم به لطف 24 تیمی شدن جام ملت های 2019 امارات، فقط با یک برد توانست شانس حضور در مرحله ی حذفی را داشته باشد و حالا برای رسیدن به جمع 8 تیم، کار دشواری مقابل شاگردان کی روش پیش رو دارد. این دیدار ساعت 20:30 امشب در ورزشگاه بن زاید به قضاوت سزار آرتور راموس مکزیکی برگزار می شود.
 
جدالِ به ظاهر آسان تیم ملی ایران
اینکه تیم ملی ایران با سرگروهی در گروه چهارم، کار آسان تری نسبت به دیگر مدعیان جام هفدهم، برای رسیدن به جمع 4 تیم پایانی را دارد، برکسی پوشیده نیست. نکته ی قابل تامل اما اینجاست که در فوتبال نباید هیچ حریفی را دست کم گرفت و کار را آسان قلمداد کرد. عمان در گروه ششم، مقابل ژاپن با یک ضربه ی پنالتی بازی را باخت و نمایش خوبی داشت. این تیم مقابل سامورایی ها عملکرد قابل قبولی داشت و شاید اگر خوش شانس تر بودند، می توانستند به مساوی هم برسند. این تیم به ازبکستان در دقایق پایانی 2 بر یک باخت و اصلا مستحق شکست نبود. در بازی سوم هم ترکمنستان را 3 بر یک برد و توانست جواز حضور در مرحله ی حذفی را بگیرد.
*شاگردان پیم فربیک هلندی در جام هفدهم نشان دادند که تیم یکدستی دارند و بادوندگی زیاد سعی کردند، نقاط ضعف ها را در خط دفاعی پوشش دهند. این تیم البته دروازبان مشهور خود علی الحبسی را قبل از جام ملت ها به خاطر مصدومیت از دست داد و باعث شد تا عمانی ها نگران شوند اما فایزالرشیدی در 3 بازی مرحله ی گروهی به خصوص مقابل ژاپنی ها با عکس العمل های خوب خود، نشان داد که چیزی کمتر از ستاره ی مصدومشان ندارد. مهمترین بازیکن عمانی ها، احمد مبارک المهیری ملقب به "احمد کانو" است که بازوبند کاپیتانی این تیم را به بازو دارد. این هافبک دفاعی نقشی اساسی در ترکیب عمان دارد و کار گرفتن توپ از حریف و انتقال آن را به خط حمله انجام می دهد.
*عمانی ها در خط هافبک و حمله نشان دادند که تیمی قابل احترام هستند و به خوبی وظایفی که پیم فربیک برعهده ی آنها گذاشته را انجام می دهند اما پاشنه ی آشیل این تیم خط دفاعی است. با توجه به اینکه تیم ملی ایران هافبک های خلاق و تکنیکی و مهاجمان سرعتی در اختیار دارد، می تواند از ضعف خط دفاعی عمان که به نظر کند می رسند، سود برده و به آنها ضربه بزند. عملکرد ایران در خط دفاعی و با توجه به ثبت 3 کلین شیت در دور گروهی، عالی بوده و نگرانی ای از این بابت نداریم اما آنچه مهم جلوه می کند، نباید این تیم را دست کم گرفت چون عمانی ها نشان دادند که در ضد حملات تیم خطرناکی هستند. البته روی کاغذ ایران هم از لحاظ فردی و هم تیمی اصلا قابل مقایسه با تیم عمان نیست و انتظار می رود، کار سختی مقابل حریف نداشته باشد.
* نکته ی جالب اما در مورد "پیم فربیک" سرمربی فعلی عمان، اینجاست که او در سال 2007 با کره جنوبی مقابل ایران قرار گرفته و توانسته است به پیروزی برسد. این مربی هلندی موفق شد ایران را با هدایت امیر قلعه نویی، در حالی که جدال دو تیم بدون گل خاتمه یافت، در ضربات پنالتی شکست دهد و به جمع 4 تیم پایانی برود. در آن دیدار، مهدوی کیا و خطیبی پنالتی خود را خراب کردند تا ایران حذف شود.
 
تقابل تیم های ملی ایران و عمان از نگاه آمار
*تاکنون تیم های ملی ایران و عمان در مسابقات مختلف رسمی و غیررسمی 12 بار به مصاف هم رفته اند که سهم ایران 6 برد و سهم عمان 2 پیروزی بوده و 4 بازی هم به تساوی کشیده شده است.
*پرگل ترین پیروزی ایران مقابل عمان به 37 سال قبل یعنی سال 1360 برمی گردد که تیم ملی موفق شد در جام محمدعلی جناح با 4 گل این حریف را شکست دهد. اما نکته جالب در مورد تیم عمان اینکه این حریف هر 2 پیروزی خود را با اختلاف 2 گل مقابل ایران ثبت کرده است. عمانی ها در بازی های آسیایی سال 1998 بانکوک، 4 بر 2 پیروز شدند و اولین برد خود را کسب کردند. دومین برد آنها هم مقابل تیم ملی تحت هدایت کارلوس کی روش در سال 92 در یک بازی دوستانه با نتیجه ی 3 بر یک به دست آمده است. تک گل ایران را در این بازی محسن مسلمان در دقیقه آخر بازی زد تا شکست سنگین ایران کم رنگ تر شود.  
*ایران در جدال های پیش رو موفق شده 24 گل وارد دروازه حریف کند و در مقابل از عمانی ها 15 گل دریافت کرده است. علی دایی با زدن 4 گل به عمان بهترین گلزن ایران مقابل این حریف محسوب می شود. دین محمدی با 3 گل و سردار آزمون با 2 گل نفرات بعدی هستند که توانستند دروازه این رقیب را باز کنند. البته آزمون این فرصت را دارد که با هت تریک از علی دایی عبور کند.
 
5 تقابل آخر ایران و عمان
*نکته ی نگران کننده ی جدال تیم ملی ایران با عمان اما مربوط به 5 جدال آخر آنهاست. تیم ملی در 5 بازی آخر خود با این حریف 3 بار به تساوی رسیده، یک بار هم صاحب پیروزی شده و یک بار هم طعم شکست را چشیده است.
 جدال ایران-عمان؛ به یاد تلخ ترین صحنه ی فوتبال ملی!

جدال ایران و عمان؛ تداعی کننده تلخ ترین اتفاق فوتبال ملی!
* در تاریخ جام ملت های آسیا، ایران تنها یک بار مقابل تیم ملی عمان قرار گرفته است که آن هم به جام ملت های سال 2004 برمی گردد. در آن دیدار که هدایت تیم ملی ایران برعهده برانکو ایوانکوویچ بود، تیم ملی در دومین بازی مرحله گروهی به مصاف این تیم با هدایت میلان ماچالا رفت و در حالی که با 2 گل از حریف خود عقب بود، موفق به ثبت کامبک شد و توانست در دقیقه 90 از شکست بگریزد و بازی را به تساوی 2 بر 2 بکشاند.
* یکی از مهم ترین و تلخ ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ایران به مصاف مقابل عمان در جام ملت های آسیا 2004 برمی گردد. در اواسط این بازی بود که رحمان رضایی مدافع تیم ملی بعد از خطا روی مهاجم عمان، به سمت علی بداوی رفت و مشاجره لفظی با دفاع چپ تیم ملی را شروع کرد. لحظاتی بعد اتفاقات بدتری هم رخ داد و کار این دو به درگیری فیزیکی کشید. رحمان رضایی، علی بداوی را هُل داد و در مقابل بداوی نیز با زدن سیلی به صورت رضایی، یکی از زشت ترین صحنه ی تاریخ فوتبال ایران را رقم زدند. بعد از گذشت دقایقی از این درگیری، برانکو مجبور شد، علی بداوی را از زمین بیرون بیاورد و ستار زارع را به جای او فرستاد.
 
سید مجتبی سیدی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.