چرا بعضی کودکان مکرر دچار گلودرد می‌شوند؟

برخی کودکان به طور مرتب دچار گلودرد می‌شوند؛ این مسئله به ژنتیک آنها و همین طور اشکال در سیستم امینی بدنی آنها بر می‌گردد. طبق گزارش محققان، در آینده نزدیک برای این نوع بیماری نیز واکسنی تولید خواهد شد.
پنجشنبه، 18 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
چرا بعضی کودکان مکرر دچار گلودرد می‌شوند؟
برخی کودکان به طور مرتب دچار گلودرد می‌شوند؛ این مسئله به ژنتیک آنها و همین طور اشکال در سیستم امینی بدنی آنها بر می‌گردد. طبق گزارش محققان، در آینده نزدیک برای این نوع بیماری نیز واکسنی تولید خواهد شد.

به گزارش راسخون به نقل از نیوزویک؛ همانطور که این نوع بیماران خوب می‌دانند، گلودردهای مکرر موجب تب، ورم دردناک لوزه که ممکن است حتی به قرمزی و بزرگ شدن غدد لنفاوی در ناحیه گردن شود. برخلاف دیگر گلودردها باعث سرفه نمی‌شود. در حالی که اغلب گلودردها ناشی از ویروس‌ها هستند، این نوع گلودرد توسط نوعی باکتری به نام «استرپتوکوک»به وجود می‌آیند.

محققان می‌گویند در طول سال بیش از 600 میلیون فرد دچار این نوع گلودرد می‌شوند. حملات مکرر باعث می‌شود کودک مدرسه‌اش را از دست بدهد و پشت هم از آنتی‌بیوتیک استفاده کند که همین خود باعث می‌شود تاثیر دارو کمتر شود. در برخی موارد، آنقدر این نوع گلودرد شدید و غیرقابل تحمل می‌شود، که کودکان مجبور به برداشتن لوزه‌هایشان می‌شوند. محققان بر این باورند، با آنکه چنین عمل جراحی‌هایی در بیشتر موارد با موفقیت انجام می‌شود، ولی با این حال دارای خطراتی نیز هستند. از نظر آنها این بیماری یک بیماری عجیب است، چراکه برخی کودکان از این نوع گلودرد مصون هستند و برخی نه!

یکی از این پژوهشگران گفته است: «ورم غدد لنفاوی، آن هم به صورت مکرر، به نظر می‌رسد به ژنتیکی که مربوط به عملکرد سیستم ایمنی است ارتباط دارد. و باکتری این نوع گلودرد به طور مستقیم سلول‌های سیستم ایمنی بدن را مورد هدف قرار می‌دهد، به طوری که مانع از عملکرد مناسب و کامل سیستم ایمنی بدن در برخی کودکان می‌شود.»

این محقق در ادامه گفت: «لوزه‌ها نقش مهمی در عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کنند، زیرا این بخش از بدن کار به دام انداختن باکتری‌ها و ویروس‌ها را بر عهده دارد. اما با این حال این غدد می‌توانند محیط مناسبی برای برخی باکتری‌ها و میکروب‌ها از جمله باکتری استرپتوکوک فراهم کنند.

این پژوهشگران، غدد لنفاوی 65 کودکان و نوجوانان بین 5 تا 18 سال را که غدد لنفاوی آنها در آورده شد، مورد بررسی قرار دادند. 26 نفر از آنها قبل از برداشت غدد لنفاوی، گلودرد مکرر داشتند، درحالی که 39 نفر آنها نیاز به این جراحی به دلیل دیگر بیماری‌ها، مانند آپنه خواب داتشند.

محققان هم‌چنین در این بررسی دریافتند کودکانی که مکررا دچار گلودرد می‌شدند، دارای سابقه خانوادگی مشکلات لوزه بودند.
 
 


 

مطالب مرتبط
24 بهمن آغاز ثبت‌نام کنکور/ امروز لیست رشته های صرفا با سوابق تحصیلی اعلام می‌شود
آغاز فرآیند ایجاد ۸۷ هزار شغل در حوزه فناوری اطلاعات از هفته آینده
پدر پزشکی هسته ای ایران: پرمصرف‌ترین پرتوداروی جهان در ایران تولید می‌شوند



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.