در همایش پنجاه و ششمین جایزه البرز:

سازمان اوقاف در تلاش در زمینه «وقف دانش» است

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه،در همایش پنجاه و ششمین سال جایزه بنیاد البرز تاکید کرد: سازمان اوقاف در حال تلاش در زمینه «وقف دانش» است.
دوشنبه، 6 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سازمان اوقاف در تلاش در زمینه «وقف دانش» است
به گزارش پایگاه فرهنگی اطلاع رسانی راسخون از روابط عمومی سازمان اوقاف و امورخیریه، همایش پنجاه و ششمین سال جایزه بنیاد البرز با حضور مسئولین کشوری، مقامات دولتی، اساتید دانشگاه و شخصیت های علمی و فرهنگی صبح امروز در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در این همایش گفت:بنیاد البرز چند دهه قبل با نیتی مبتکرانه و خالصانه ایجاد شده است
. مرحوم حسینعلی البرز در ایران اسلامی زمانی کلید این ابتکار را زد که مقدم بر او هیچ کسی این کار را به این حجم و کیفیت نکرده بود. ان شا الله ایشان در عالم عقبی از آنچه که برای خدا نیت کرده اند، بهره کامل ببرند.
وی ادامه داد: در روایات آمده است که
«من سن سنة حسنة فله أجرها وأجر من عمل بها» یعنی کسی که سنت حسنه ای را بنا بگذارد همواره به اندازه اجر کسی که به آن سنت عمل می کند ثواب می برد مسجد، حسینیه، مدرسه، دانشگاه و بیمارستان موقوفاتی که عموم از آن بهره مند می شود مصداق این روایت محسوب می شوند.
دکتر خاموشی در ادامه تصریح کرد: در قدیم باب وقف و کار خیر مفتوح بود. امروز هم مفتوح تر است و دیگران هم می توانند این مسیر را طی کنند.
وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: خداوند متعال چند چیز را می خرد؛ مال دنیا را می شود عقبایی کرد. «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ» در مساله وقف این دست خداوند است که می گیرد. علت ابدی بودن وقف هم همین مسئله است.

خاموشی اظهار کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه در زمان حاضر در حال تلاش در زمینه وقف دانش است. چه قدر خوب است تعداد وقفیاتی که به طور خاص در زمینه علم هستند زیادتر شود چون این وقفیات به توسعه علم و فناوری در کشور کمک می کند.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه  افزود
: یک زمانی علم از ربع رشیدی که از موقوفات ایران است به اروپا می رفت و اروپایی ها علم را از ما می آموختند. می توانیم برای وقف دانش در عصر حاضر فکر کنیم. ما معاونتی را در سازمان اوقاف فعال تر کرده ایم نسبت به اینکه با صاحبان اختراعات و اکتشافات ـ مخصوصا آن بخشی که به تجاری سازی مربوط می شود و ما توانیم بهره عمومی هم از آن اختراع و اکتشاف ببریم ـ همکاری کنیم و کمک کنیم که به گونه ای این آثار وارد زندگی مردم بشود.
خاموشی ادامه داد: ما در زمینه پیشرفت های علمی، در زمینه تجهیزات پزشکی، در مسایل بذر و سموم نباتی، در مسایل توسعه کشاوزی و بهینه سازی مصرف سوخت وارد شده ایم و به زودی اینها را به جامعه تقدیم می کنیم.
رئیس هیئت امنای سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به بیانیه رهبر معظم انقلاب در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب در زمینه تمدن سازی توسط نسل جوان، گفت: به نظر می رسد که این پیغام در این جلسه باید مرور شود. ما در چهل سال پیش رو باید از بحران هایی که غرب و نظام سلطه برای ما درست می کند ؛ عبور کنیم.
دکتر خاموشی تاکید کرد:
ایران سرزمین گسترده ای است. ایران دانشمندان، پژوهشگران، مدرسان و اساتید بزرگی دارد. ایران رتبه های المپیادهای علمی جهانی را یکی پس از دیگری فتح کرده است. ایران مغزهای متفکر بسیار زیادی دارد.  برای برون رفت از این بحرانی که غرب برای ما درست کرده حتما باید به علم و دانش اهمیت بدهیم.
وی افزود: بخش اعظمی از پیام مقام معظم رهبری برای چهل سال پیش رو توصیه به نسل جوان برای تولید دانش بود. دانش سطوت آفرین و ثروت آفرین است. کشور ما در این بحران اقتصادی نیاز به تولید ثروت دارد.  با این حرکت و جوشش نسل جوان در دانشگاه ها، پژوهش گاه ها و با تلاش دانشمندان ، مخترعان و صنعتگران اتفاقات بسیار خوبی در آینده خواهد افتاد.
خاموشی در پایان تصریح کرد: از همه شما محققان و اندیشمندان تقاضامندم دست به دست هم دهید ایران اسلامی و انقلاب اسلامی را یاری کنید. آینده از آن شماست. پرچم انقلاب اسلامی در جهان بلند است.

 
سازمان اوقاف در تلاش در زمینه «وقف دانش» است


دانشمندان برتر:
دکتر حسین معروفی
دکتر حسن دانائی فرد
دکتر جعفر ابراهیمی
دکتر مسعود درخشان
دکتر ایمان افتخاری


مخترعین برتر:
دکتر علی رسایی
مهندس هادی طاهری
کاوه رحمانی فرح
کرامت بهمنی قائد 


درباره حسینعلی البرز؛ بنیانگذار جایزه البرز


نه وزیر بود نه وکیل. تاجر پاکدستی بود که نه کسی به اندوخته اش افزود نه برای افزودن به اندوخته اش به سوی کسی دست دراز کرد.هر آنچه را که داشت، صد در صد وقف دانش کرد. تمام هم و غمش بالیدن علم و دانش در ایران زمین بود. حتی آخر کار خانه به دوش شد و به هتل رفت تا خانه خودش را نیز به موقوفات دیگر بیفزاید. اما به این هم قانع نشد هتل را هم خرید و عوایدش را به بنیاد البرز بخشید. او برای ارتقای دانش سنگ تمام گذاشت. حسینعلی البرز شمعی نبود که بسوزد و خاموش شود. حسینعلی البرز خورشید بود؛ خورشیدی که نورش تا به امروز و فردا و هزاران فردای دیگر روشنی بخش راه علم و دانش در کشور است. حسینعلی البرز نظر به میوه نمی کرد، بستان را می دید . افق هایی را می نگریست که دیگران نمی دیدند. کجاست آن فرهنگ سازی که  حسینعلی البرز تبدیل به حسینعلی البرزها شود؟ او نه ز گهواره تا گور او با کاری که کرد ز گهواره تا  ابد با علم و دانش زیست و نمرد...
آری؛ دیروز در تالار سوره حوزه هنری ۵۹ نفر نخبه و دانشمند و فاضل از سراسر ایران به یمن وجود ابدی باقیات صالحات بنیاد البرز گرد هم آمدند تا از تلاشهای آنها در راه علم و دانش تقدیر شود. لحظات فراموش نشدنی برای آنها رقم خورد. هم خستگی شان در رفت و هم احساس کردند پشتوانه ای دارند که تلاشهای غربیانه آنها را رصد می کند. امروز لبخند امید بر رخ  جوانان نخبه کشور نشست.
امروز دور به عاشقان رسید و تسلسل افتاد؛ دکتر مسعود درخشان دانشمند گرانقدر کشور و استاد اقتصاد دانشگاه علامه همه جایزه اش را برای حمایت از دانشجویان به بنیاد البرز برگرداند و یاد حسینعلی البرز را بزرگ داشت. امروز جوان نخبه ای از منطقه محروم کشور پشت تریبون رفت و گفت من هر چه دارم از مادرم دارم  باید دست او را مقابل دیدگان همه ببوسم. امروز جوان نخبه ای از پدر جانبازش گفت که یارای آمدن برای تشویق او را نداشت. امروز وقف دانش تبلوری دیگر داشت...

 

مرتبط
تجلیل از ۵۹ نخبه برتر کشور در پنجاه و ششمین سال اعطای جایزه بنیاد فرهنگی البرز
جامعه ما بیش از هر زمان دیگر نیاز به ترویج ایده و اندیشه مرحوم البرز دارد

وقف نفت دوم است | سرمایه اوقاف در خدمت توسعه دانش و بهره وری بالاتر اقتصادی با توجه به نیات واقفین است



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.