ظریف: شیفتگان غرب فکر می‌کنند بدون غرب نمی‌توان زندگی کرد

وزیر امور خارجه گفت: آنهایی که شیفته غرب هستند فکر می‌کنند همه چیز در غرب است و بدون آن نمی‌توان زندگی کرد و برخی هم غرب‌ستیز هستند که هر دو گروه از این افراد غرب را محور می‌دانند.
پنجشنبه، 9 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ظریف: شیفتگان غرب فکر می‌کنند بدون غرب نمی‌توان زندگی کرد
وزیر امور خارجه گفت: آنهایی که شیفته غرب هستند فکر می‌کنند همه چیز در غرب است و بدون آن نمی‌توان زندگی کرد و برخی هم غرب‌ستیز هستند که هر دو گروه از این افراد غرب را محور می‌دانند.

به گزارش راسخون به نقل از مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه صبح امروز(پنجشنبه) در چهارمین همایش بررسی راهکارهای دستیابی به مرجعیت علمی و پژوهشی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار داشت: در حوزه جهانی آنچه که همه بر آن توافق دارند این است که دنیا در حال تغییری اساسی است در حالی که پیش از این دو قدرت شرق غرب وجود داشت و قدرت نظامی حرف اول و آخر را می زد و تعداد موشک و تانک مولفه قدرت به حساب می آمد.

وی با بیان اینکه دنیای امروز وارد مرحله ای انتقالی شده و آن پساغربی است، ادامه داد: این مسئله به این معنا نیست که دیگر غرب مهم نیست بلکه به این معناست که غرب همه چیز نیست و قرار نیست دیگر همه چیز از غرب ناشی شود.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: آنهایی که شیفته غرب هستند فکر می‌کنند همه چیز در غرب است و بدون آن نمی توان زندگی کرد و برخی هم غرب ستیز هستند که هر دو گروه از این افراد غرب را محور می دانند اما دنیای کنونی اینطور نیست.

ظریف با اشاره به اینکه امروز علم، فناوری، تکنولوژی، اعتماد عمومی و استقلال پایه های قدرت هستند و دیگر شاخصه های نظامی جایگاه کشورها را تعیین نمی کند، افزود: نفهمیدن این واقعیت برای برخی کشورها که سرعت هواپیماها و تعداد تسلیحات تعیین کننده جایگاه کشورهایشان است باعث می شود که امارات بگوید چرا با وجود این همه سلاح، جایگاهی در منطقه ندارد.

وی با تاکید بر اینکه تمام قدرت امروز در آمریکا و غرب نیست، گفت: ما خودمان کنشگر هستیم و باید این را باور کنیم و روش های بازی هم فقط قدرت نظامی نیست بلکه علم، فناوری، فرهنگ و بسیاری از مسائل دیگر است که می تواند ما را بانفوذ کند.

ظریف گفت: وجه ممیزه انقلاب اسلامی استقلال ماست، اما آیا این به معنای در افتادن با دنیا است؟ آیا معنای نه شرقی و نه غربی یعنی با همه بجنگیم؟ استقلال یعنی چی؟

وزیر امور خارجه افزود: از دوران قاجار تصمیمات کشور از سفارت خانه های خارجی گرفته می‌شد و حتما در دوران پهلوی هم تلاش هایی برای حفظ استقلال در حوزه هایی شده است، اما جاهایی که باید در معادلات جهانی روی کسی حساب می‌کردند، می‌گفتند ایران که با ماست، به همین دلیل استقلال ما نادیده گرفته می‌شد.

وی بیان کرد: اگر استقلال نداشتیم آقای ترامپ و دیگران می‌توانستند بگویند که اگر از ایران حمایت نمی کردیم، روسی یا چینی صحبت می کردند اما نمی تواند چنین چیزی بگویند، چرا که مسیری که ما رفتیم این بود. امنیت، توسعه و پیشرفت ما درون‌زا است و این به معنای این نیست که با جهان ارتباطی نداریم.

وی اظهارداشت: ما باید هزینه مردم و دانشمندان خود را کم کنیم و فشار را از روی آنها برداریم. نباید گفت چون مردم مقاومت می کنند من که در وزارت امور خارجه هستم دیگر کاری نکنم. ما امنیت خود را تولید می‌کنیم، مصرف نمی‌کنیم.

ظریف افزود: امسال غربی ها ۱۰۰ میلیارد دلار به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس سلاح فروختند، این در حالی است که کل هزینه نظامی که ما داریم ۱۶ میلیارد دلار آن هم به قیمت زیر ۴۰۰۰ هزار تومان است.

وزیر امور خارجه بیان کرد: فقط خرید تسلیحات شش کشور حاشیه خلیج فارس ۱۰۰ میلیارد دلار است، پس چرا اینقدر از ایران نگران هستند. به دلیل این است که ما امنیت خود را از مردم می گیریم.

وی با بیان اینکه ناملایمات، فساد و مشکلات زیادی داریم، افزود: ولی آنچه که ما را امیدوار می کند این است که خود باور هستیم و باور کردیم می‌توانیم و خیالمان از آینده راحت است و می دانیم با همه فراز و نشیب هایی که در چهل سال داشتیم باز هم فرازهایی خواهیم داشت.

ظریف خاطرنشان کرد: ما همه چیز خود را از مردم داریم و باید آنچه که امام راحل فرمودند که «مردم ولی‌نعمت ما هستند» را باور کنیم و بپذیریم که بدون مردم هیچ هستیم.

وزیر امور خارجه گفت: ما می‌دانیم قدرت دلار و قدرت نظامی آمریکا خیلی مهم است، اما شما ببینید در یک سال گذشته آنها چقدر تلاش کردند جلسه‌ای بگذارند که نتیجه آن شکست ایران باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آنها اسم نشست ورشو را تغییر دادند ولی بازهم شکست خوردند. آمریکایی‌ها ۴ بار تلاش کردند در شورای امنیت سازمان ملل ایران را متهم کنند اما نتوانستند. دو نکته مهم وجود دارد و آن اینکه دنیای امروز عوض شده و مردم ما برای کشور استقلال آفریدند. این استقلال با تلاش علمی شما عزیزان بارور شده و بارورتر هم خواهد شد.




 

مطالب مرتبط
ترامپ: مذاکره با «اون» بر سر تحریم‎ها به بن‎بست خورد
سرلشکر سلیمانی: ‌تهدید دشمن برای مردم ایران به فرصت تبدیل شد

پیام جاودانه شهیدان برحذر داشتن جامعه از ترس و اندوه است/ جوانان هر چه بیشتر تلاش کنند



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.