آیت‌الله اعرافی: حوزه باید به سنت پیشین خود بازگردد | آغاز به کار پژوهشکده وقف در حوزه

مدیر حوزه های علمیه گفت: حوزه باید به سنت پیشین خود بازگردد و بار حوزه بر دوش مردم، وجوهات و وقف مبتنی باشد.
پنجشنبه، 9 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیت‌الله اعرافی: حوزه باید به سنت پیشین خود بازگردد | آغاز به کار پژوهشکده وقف در حوزه
 مدیر حوزه های علمیه گفت: حوزه باید به سنت پیشین خود بازگردد و بار حوزه بر دوش مردم، وجوهات و وقف مبتنی باشد.

به گزارش راسخون به نقل از شفقنا، آیت الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر پنجشنبه در همایش بزرگداشت آیت الله ملاصادق قمی که در سالن همایش مدرسه علمیه دارالشفاء برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم این نشست ها در تعمیق و ترویج وقف موثر باشد و وقف در مسیر رو به رشد و اثربخشی بیشتری قرار بگیرد.

او با بیان اینکه مالکیت انسان ها نسبت به اموال و امور طبیعی و املاک چه نوع مالکیتی است؟ پاسخ داد:ممکن است اینگونه تلقی شود وقتی کسی مالی را به دست آورد مالکیت انحصاری و مختص دارد اما این رویکرد در منطق اسلامی و دینی رویکرد تامی نیست.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: مالکیت انسان ها نسبت به آنچه در دست دارند و حقی که نسبت به اموال دارند مالکیت سطحی و یک لایه ای نیست بلکه مالکیتی طولی است.

او با اشاره به اینکه مالکیت خداوند بر همه عالم مالکیت حقیقی و فراتر از تملک های انسانی است گفت: نسبت خدا به آنچه که در تمام زمین و آسمان و مراتب هستی است مالکیتی حقیقی فراتر از مالکیت های اعتباری می باشد.

آیت الله اعرافی ابراز کرد: برخی فقها احتمال دادند که مالکیت خداوند و در شعاع آن مالکیت امام به عنوان انسان کامل یک مالکیت حقیقی و فراتر از همه قراردادهاست و اعتبارات یک روح مالکیت میان خداوند و اولیای الهی برقرار است؛ غیر از این یک نوع مالکیت اعتباری هم برای خداوند و امام با همه اموال و املاک برقرار است.

او با اشاره به مالکیت حقیقی و حقوقی خداوند نسبت به اموال گفت: در هر صورت مالکیت انسان ها در طول یک مالکیت بالاتری است یعنی اموال و تملکات ما انحصاری و سطحی نیست بلکه در طول اراده و مالکیت های دیگر قرار دارد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اگر این نظریات را بپذیریم روشن می شود که املاک بشر در عین اینکه برای اوست باید در یک منظومه ای با اجازه صاحب آن ملکیت حقیقی و اعتباری ثانوی باشد و آن خدا، پیامبر، ائمه(ع)، مرجع و ولی است.

او بیان کرد: اسلام بر اساس این فلسفه به انفاق تأکید دارد و داستان انفاقات بخش بزرگی از فقه ماست که بیش از یک سوم و قریب نصف فقه ما به اموال و املاک مربوط می شود و انفاق مقوله اخلاقی مهم و دارای جایگاه مهم در نظام فقهی اسلام است.

آیت الله اعرافی ابراز کرد: هیچ کسی به مقام بِر نمی رسد مگر از آنچه به آن علاقه دارد انفاق کند و هرچه مقام بالاتری را هدف بگیرد انفاق بیشتری می طلبد؛ در سبد زندگی انسان مسلمان حتی در فقر هم انفاقاتی وجود دارد.

او با بیان تقسیم انفاق به محدود، مقطعی، موردی، تمام شدنی و ماندگار افزود: در یک منظر هرکسی انفاقی کند سبقت الله پیدا می کند و ماندگار است و در منظر دوم انفاقات و هزینه ها به دو قسم تقسیم می شوند انفاقی که صرف می شود و پایان می پذیرد و انفاقی که ماندگار می شود.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: باقیات الصالحات هر عملی است که انسان انجام می دهد و از منظری دیگر آن اعمالی است که موج آن حتی بعد از مرگ فرد هم ادامه پیدا می کند مانند تربیت شاگرد، فرزند صالح و وقف.

او با بیان جایگاه متعالی وقف در اسلام گفت: کسی که وقف می کند درواقع مال را بر می گرداند به مالکیت الهی و این بازگرداندن ملکیت اعتباری به ملکیت فراگیر وقف از نوع خاص باقیات الصالحات و ماندگار است.

آیت الله اعرافی با بیان ویژگی های شخصیتی آیت الله ملا صادق قمی تصریح کرد: ایشان شخصیتی الگو در وقف کردن بودند و توجه زیادی به وقف داشتند که امیدواریم امروز نیز این توجه بیش از گذشته در جامعه ایجاد شود.

او عنوان کرد: حوزه در مباحث علمی وقف وظیفه جدی دارد و در درس های خارج حتما باید گام های جدی تری در این خصوص برداشته شود، در نظام رشته ای حوزه باید به وقف توجه بیشتری کنیم و در پایان نامه ها، متنوع تر و عمیق تر در حوزه وقف کار شود.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: تحقیقات بیشتر در حوزه وقف نیاز است و امیدواریم مرکز و پژوهشکده وقف با مجوز حوزه شروع به کار کند.

او ابراز امیدواری کرد: مقوله وقف پشتوانه ای شود برای همه نیاز هایی که جامعه دارد و در حوزه علم، تحقیق، پژوهش، فقر زدایی و آسیب های اجتماعی وقف باید کمک رسان باشد.




 

مطالب مرتبط
آیت الله اعرافی؛ رسانه اسلامی راهی متعالی برای دست یافتن به تمدن نوین اسلامی

گزارش تصویری از همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما