قبیله «کاسبان تحریم»

هفته گذشته بود که پس از پنج سال از آغاز رسیدگی به پرونده فساد در پتروشیمی، این پرونده روی میز قاضی مسعودی‌مقام قرار گرفت و روز 18 اسفند دومین جلسه رسیدگی به آن برگزار شد.
دوشنبه، 20 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قبیله «کاسبان تحریم»
هفته گذشته بود که پس از پنج سال از آغاز رسیدگی به پرونده فساد در پتروشیمی، این پرونده روی میز قاضی مسعودی‌مقام قرار گرفت و روز 18 اسفند دومین جلسه رسیدگی به آن برگزار شد.

به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ هفته گذشته بود که پس از پنج سال از آغاز رسیدگی به پرونده فساد در پتروشیمی، این پرونده روی میز قاضی مسعودی‌مقام قرار گرفت و روز 18 اسفند دومین جلسه رسیدگی به آن برگزار شد، در این میان اما جریان اصلاح‌طلب و رسانه‌های زنجیره‌ای آن‌ها در تلاش‌اند تا اتهام این فساد پتروشیمی را متوجه اصولگرایان کنند درحالی‌که جبهه مشارکت خود مسوول ورود یکی از مهم‌ترین متهمان این پرونده در جریان سیاسی کشور بود!

 در جریان نخستین جلسه رسیدگی به اتهام مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و 13متهم دیگر در یکی از شعب دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم مفسدان اقتصادی نام یک خانم شنیده شد؛ مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا. شخصی که بیش از 13متهم دیگر موردتوجه افکار عمومی و فضای مجازی قرار گرفت. به گفته قاضی پرونده، قاضی مسعودی، وی به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور و تحصیل مال نامشروع به مبلغ هفت میلیون و 65هزار و 529یورو و هشت میلیون و 710هزار و 384دلار متهم است. اما این میزان هنگفت تخلفات مالی شیخ الاسلام نبود که او را از 13متهم دیگر برای افکار عمومی متفاوت ساخت. بلکه روابط خانوادگی و سابقه فعالیت‌های سیاسی او و همسرش، این‌چنین موردتوجه افکار عمومی قرار گرفت. مرجان شیخ‌الاسلامی سابقه سیاسی متفاوتی دارد و تصاویر متفاوت و متضادی از او در فضای مجازی موجود است؛ با مقنعه و چادر و محجبه، با مانتو و بعد بدون حجاب در خارج از کشور! برای نخستین‌بار در انتخابات مجلس ششم به‌عنوان عضو جبهه مشارکت و عضو تحریریه روزنامه «صبح امروز» به مدیرمسوولی سعید حجاریان کاندیدا شد. در دوران خاتمی خود را اصلاح‌طلب نشان می‌داد و با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد به سمت اصولگرایان چرخید! او همزمان با حضور در خبرگزاری «میراث»، به‌عنوان خبرنگار پارلمانی روزنامه «همبستگی» مشغول به فعالیت بود. جالب‌تر آن که مسیح علی‌نژاد، خبرنگار ضدانقلاب، در کتاب معروف خود نوشته: «مرجان شیخ‌الاسلامی، دبیر سیاسی روزنامه همبستگی، مرا زیر بال و پر گرفت.»
 

تحریم‌طلبان تورنتو

 «دلشاد امامی»، یکی از تحلیلگران رسانه‌های فارسی‌زبان در کانادا در توییتر خود درباره «مرجان شیخ‌الاسلامی» نوشته است: «خبراختلاس مرجان شیخ‌الاسلامی حقیقتاً خبر مهمی است. پیش از شنیدن خبر ازدواجش با مهدی خلجی، به‌عنوان زنی می‌شناختمش که در خیریه بسیار دست و دلباز است. یک بار هم چند سال قبل مرا به صرف ناهار با مسیح علی‌نژاد در منزلش دعوت کرده بود. ما البته یکدیگر را ندیده‌ایم، و من آن دعوت را دوستانه نپذیرفتم.» او در ادامه نوشته که « علی‌نژاد و خلجی در تورنتو حامیان و سینه‌چاکانی دارند که به نظر می‌رسد دعوت به ناهار خانم شیخ‌االاسلامی را رد نکرده‌اند. شبکه حامیان مسیح علی‌نژاد و مهدی خلجی، همزمان مبلّغان و نامه‌نویسان شناخته‌شده تحریم هستند. همان شبکه‌ای که پیش‌تر رضا پهلوی را به مجلس آنتاریو برده و به‌عنوان آلترناتیو آینده ایران معرفی کرده، و امروز فعالین مردمی مخالف تحریم را با نوشته‌ها و مواضع‌شان سخت تحت فشار قرار می‌دهد.» امامی در ادامه توییت خود این‌گونه توضیح داده که «شبکه حامیان محلی رضا پهلوی، مهدی خلجی و مسیح علی‌نژاد در تورنتو سال گذشته به صورت هماهنگ‌شده به انتخابات کنگره ایرانیان کانادا آمدند و سعی در برهم زدن انتخابات کردند. چهره‌های شناخته‌شده این شبکه یکی مدیر کانون کتاب تورنتو است، دیگری مدیر تیرگان است، آن یکی وکیل و فعال حقوق بشر و تورنتو این روزها به خانه دو گروه متضاد تبدیل شده‌است: تحریم‌طلبان اپوزیسیون و اختلاس‌گران فراری. همزیستی و همکاری این دو گروه در تورنتو، به این عیانی، واقعاً عجیب است، اما گردانندگان شهروند و پرژن میرور، هنوز همکاری و وصلت یک ابَراختلاس‌گر و یک ابَر‌تحریم‌طلب را که بیخ گوش‌شان اتفاق افتاده پوشش نداده‌اند، درحالی که صفحات‌شان با رپرتاژ آگهی برای خلجی و علی‌نژاد فرش شده است.» او تأکید کرد: «شهروندان معمولی مخالف تحریم و فعالین مردمی تورنتو از تریبون این رسانه‌ها و توسط این شبکه در این سال‌ها بسیار تحت فشار قرار گرفته‌اند. حق‌شان است که موضع تحریم‌طلبان تورنتو و حامیان تورنتویی رضا پهلوی را درباره مهدی خلجی و همسر ابَراختلاس‌گرش بدانند.» مرجان شیخ‌الاسلامی مرداد‌96 از ایران به ترکیه فرار کرد و با آنچه از ایران دزدیده بود، شرکت‌هایی در ترکیه خرید. سپس سرمایه و زندگی‌اش را از ترکیه به کانادا منتقل کرد و حالا با همسرش، در خانه‌ای دو میلیون و 300هزار دلاری در شهر واشنگتن‌دی‌سی زندگی می‌کند. مهدی خلجی، کارمند مؤسسه مطالعاتی انستیتو واشنگتن که به‌تازگی نیز خود را نزدیک به رضا پهلوی معرفی می‌کند، همسر مرجان شیخ‌الاسلامی است. او البته بعد از افشای اختلاس همسرش عکس‌های خود با او را پاک کرده، اما نکته جالب دیگری نیز درمورد خود خلجی وجود دارد و آن، اینکه اگرچه این روزها با کت و شلوار و کراوات در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور ظاهر می‌شود، اما زمانی در قم طلبگی می‌کرد. فعال سیاسی که ازجمله براندازان است و همین اواخر نیز به مجلس نمایندگان آمریکا پیشنهاد داد که تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را افزایش دهند. حال باید دید چه اتفاقی سبب شده تا این اطلاعات از اپوزیسیون درز کند و به چه دلیل آن‌ها تمام تلاش رسانه‌ای خود را به‌کار گرفته‌اند تا اصولگرایان را مقصر جلوه دهند؟ البته همیشه کسی که داد می زند و «آی دزد» می گوید بی گناه نیست و شاید برای انحرف ذهن ها و افکار به سمتی دیگر سروصدا راه بیندازد. البته هرچه باشد در پایان دادگاه آشکار و متهمان نیز مجازات خواهند شد.
 

پرونده‌ای پنج ساله

نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و 13متهم دیگر در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام، صبح 15اسفند برگزار شد. قاضی مسعودی‌مقام در ابتدای نخستین جلسه رسیدگی به پرونده، ضمن تفهیم مواد‌193 و 194 آئین دادرسی کیفری به متهمان گفت: «پرونده حاضر در خصوص اتهام مشارکت و معاونت در اخلال کلان اقتصادی در حوزه پتروشیمی به مبلغ 6میلیارد و 656میلیون یورو است.» 

این پرونده مربوط به اتهامات متهمان بین سال‌های‌89 تا 92 است و رسیدگی به این پرونده در مرحله دادسرا بیش از پنج سال به طول انجامیده است.
 

تصاحب ارزهای حاصل از صادرات

نماینده دادستان در توضیح چگونگی عملکرد این متهمان توضیح داد: «متهمان با سوءاستفاده از تحریم‌های بانکی و با معرفی شرکت‌های خود به خریداران خارجی اقدام به انتقال منابع ارزی حاصل از صادرات محصولات شرکت‌های پتروشیمی به حساب‌های شرکت خود در خارج از کشور کرده و با تصاحب ارزهای حاصل از محصولات شرکت‌های شاکی در خارج به نفع خود و با عدم تحویل ارزها به صاحبان محصولات پتروشیمی باعث ناترازی موازنه ارزی کشور شده‌اند. متهمان مبالغ فروش محصولات پتروشیمی را وارد کشور نکرده‌اند و با تصاحب ارزهای حاصل از صادرات آن را به ریال تسویه کرده‌اند. اقدام آن‌ها بیانگر این است که مجموع ارزهای حاصل از صادرات که با مشارکت یا معاونت متهمان بوده برابر با 6میلیارد و 656 میلیون یورو بوده است.» نماینده دادستان با اشاره به این پرونده 700صفحه‌ای گفت: «در این پرونده، رضا حمزه‌لو، مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی، متهم به مشارکت در اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور به مبلغ 6میلیارد و 656میلیون یورو و تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ هفت میلیون و 65هزار یورو و هشت میلیون و 710هزار و 384دلار بوده است.» بنا بر اعلام دادستان در جلسه دوم دادگاه فساد پتروشیمی، مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا، مدیرعامل شرکت دنیز و هترا تجارت ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی را به دستور حمزه‌لو و به بهانه دور زدن تحریم‌ها به حساب دو شرکت دنیز و هترا تجارت واریز کرده است. در حال حاضر مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا در خارج از کشور است و از بابت این انتقال مال هفت میلیون و 67هزار یورو تحصیل کرده است.
 

متهم ردیف اول: یک دلار هم نزد هیچ متهمی نیست

در دومین جلسه این دادگاه و پایان قرائت کیفرخواست متهمان، قاضی از متهم ردیف اول پرونده خواست که در جایگاه حضور یابد و از خود دفاع کند. قاضی ضمن تفهیم اتهام به حمزه‌لو از او سؤال کرد آیا اتهامات وارده را قبول دارید که وی پاسخ داد: خیر. قبول ندارم. رضا حمزه‌لو متهم ردیف اول با حضور در جایگاه گفت: در دوره مدیریت خودم از اواخر سال 88 تا 90، ارز ثابت بوده است و صحبت‌هایی که الآن در دادگاه شد مربوط به پس از مدیریت بنده بود. رسانه‌ها بدانند که در صفحات 194/301و 302 کیفرخواست اعلام شده که ارزها تسویه شده است. یک دلار نزد کسی باقی نمانده است. وی افزود: ریالی از بابت ارز و خدمات و کارمزد از هیچ‌کس دریافت نشده است. دو عنوان اتهامی دارم که یکی مربوط به اخلال در نظام اقتصادی و دومی تحصیل مال نامشروع است. حمزه‌لو در ادامه دفاعیات خود گفت: اگر اخلال به وقوع پیوسته بود این امر فوراً خود را در گردش اقتصادی کشور نشان می‌داد. کار کارشناسی به هیچ عنوان در این پرونده انجام نشده است. 

تا سال89 سیر تراز جمهوری اسلامی نزولی بوده است و با تأمین منابع ارزی توسط پتروشیمی در شبکه بانکی احیا شد. حمزه‌لو ادامه داد: طبق آنچه در کیفرخواست است، صنعت پتروشیمی 550میلیون یورو ارز در سال88 وارد کشور کرده است و این عدد در سال89 علی‌رغم ‌تحریم‌ها به سه‌و‌نیم میلیارد یورو رسید. در سال‌90 این عدد به 2 / 7‌میلیارد یورو رسید. در آن سال‌ها حجم فروش بازرگانی به شدت بالا رفته است. قاضی مسعودی در پایان جلسه دوم دادگاه گفت: در جلسات بعدی که زمان آن متعاقباً اعلام می‌شود متهم باید ارتباط خود با مرجان شیخ‌الاسلام و همچنین واریز ارزها را اعلام کند.


منبع:صبح نو




 

مطالب مرتبط
سقوط یک هواپیمای مسافربری اتیوپی / این هواپیما 157 سرنشین داشت
مؤسس «بلک‌واتر» برای اولین بار نشست «برج ترامپ» درباره ایران را تأیید کرد
ایلهان عمر: اوباما یک قاتل خندان است



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.