وزیر امور خارجه با مراجع تقلید قم دیدار کرد

محمدجواد ظریف با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی با این مرجع تقلید شیعیان دیدار و گفتگو کرد.
دوشنبه، 27 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وزیر امور خارجه با مراجع تقلید قم دیدار کرد
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی بر لزوم گسترش همکاریهای بین المللی بویژه با همسایگان و کشورهای اسلامی تاکید کرد.

به گزارش راسخون به نقل از شفقنا، دکتر ظریف وزیر امور خارجه در ادامه دیدارهای خود با علما و مراجع عظام‌ تقلید در قم، با آیت الله صافی گلپایگانی دیدار کرد.

دکتر ظریف در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از سفر رئیس جمهور به عراق آخرین وضعیت روابط خارجی کشور را تشریح کرد.

آیت الله صافی گلپایگانی نیز ضمن قدردانی از توفیقات دولت و شخص وزیر امور خارجه در سیاست خارجی بر لزوم توجه به مسلمانان و مسائل جهان اسلام تاکید کرد.

او با ابراز تاسف از حادثه تروریستی نیوزیلند خواستار اعلام انزجار و محکومیت این اقدام توسط جهان اسلام شد.

مرجع تقلید شیعیان بر لزوم گسترش همکارهای بین المللی بویژه با همسایگان و کشورهای اسلامی تاکید کرد.

 

وزیر امور خارجه با نماینده  آیت‌الله العظمی سیستانی دیدار کرد

وزیر خارجه کشورمان در سفر به قم با نماینده آیت‌الله العظمی سیستانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، وزیر امور خارجه که برای دیدار با علما و مراجع عظام تقلید به قم سفر کرده است صبح امروز با حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی نماینده آیت‌الله‌العظمی سیستانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفر اخیر رئیس جمهور اسلامی ایران به عراق و دیگر مسائل جهان اسلام از محورهای گفت‌وگو در این دیدار بود.

 

ظریف با حضرت آیت الله نوری همدانی دیدار کرد

محمدجواد ظریف با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی با این مرجع تقلید شیعیان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری فارس؛  وزیر امور خارجه کشورمان در فضایی خصوصی و بدون حضور خبرنگاران با آیت الله نوری همدانی دیدار و گفت وگو کرد.

آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید با بیان توصیه‌هایی پنج گانه به وزیر خارجه گفت: آنچه در سیاست خارجی باید توجه شود سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است که مورد تاکید رهبری هم قرار دارد و در این مسیر گام برداشته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت الله حسین نوری همدانی پیش از ظهر امروز در دیدار با ظریف وزیر امور خارجه با اشاره اختلافات و انتقادات در وزارت خارجه تصریح کرد: بنده معتقد هستم اختلاف داخلی و انتقادات نباید در سیاست خارجی منعکس شود چون موجب سوء استفاده دشمن خواهد شد؛ در مقابل دشمن باید وحدت خود را حفظ کنیم.

وی در ادامه توصیه پنجگانه‌ای به وزیر امور خارجه ایران داشت و گفت: آنچه در سیاست خارجی باید توجه شود سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است که مورد تاکید رهبری است و الحمد لله در این مسیر گام برداشته می‌شود.

این مرجع تقلید تاکید کرد: سیاست ما بر اساس فرهنگ قرآنی و اسلامی است و بر این اساس با دنیا به غیر آمریکا و اسرائیل ارتباط داریم و طبق همان سه اصل باید داشته باشیم؛ اما اعتماد با ارتباط فرق دارد هیچگاه نباید اعتماد کرد چون طبق آیات قرآن هیچگاه کفار با ما کنار نخواهند آمد چون خوی سلطه گری و استعمار در وجود آنها است.

وی یادآور شد: در موضوع برجام دیدیم آمریکا به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و اروپا هم مثل آمریکا چون جرات مخالفت ندارد بنا بر این باید محکم باشیم و مقابله کنیم چون اندکی نرمش موجب باج خواهی و زیاده طلبی خواهد شد. رهبر معظم هم فرمودند هرجا نرمش نشان دادیم ضرر کردیم و اعتماد مجدد به آمریکا نباید باشد.

آیت الله نوری همدانی تصریح کرد: امروز عربستان با پول آمریکا و اسرائیل و انگلیس با پول و تبلیغات وسیع اسلام هراسی و شیعه هراسی و ایران هراسی راه انداختن وزارت خارجه باید چهره حقیقی اسلام و تشیع را به دنیا نشان دهد.

وی گفت: ما معتقد هستیم مسؤولان وزارت خارجه افراد متدین و خیرخواه و پرتلاش هستند که ما تشکر و حمایت می‌کنیم و رهبری فرمودند آقای ظریف آدم متدینی هستند که برای ما حجت است.

این مرجع تقلید با اشاره اختلافات و انتقادات در وزارت خارجه خاطرنشان کرد: بنده معتقد هستم اختلاف داخلی و انتقادات نباید در سیاست خارجی منعکس شود چون موجب سوء استفاده دشمن خواهد شد. در مقابل دشمن باید وحدت خود را حفظ کنیم و از اختلاف جلوگیری کنیم؛ امام فرمودند هرجا اختلاف باشد دشمن از همان راه ورود پیدا خواهد کرد.

ظریف سپس در بیت آیت الله صافی گلپایگانی حاضر شده و  با این مرجع تقلید شیعیان دیدار نمود.

تمامی دیدارهای وزیر امور خارجه خصوصی بوده و بدون حضور خبرنگاران برگزار می شود.

 

آیت‌الله جوادی‌آملی: در مذاکرات با دیگر کشورها، یک سر و گردن بالاتریم/سفرا صرفاً کارمند نیستند

مرجع تقلید شیعیان گفت: در مذاکرات با دیگر کشورها بدانید که دست شما پر است و یک سر و گردن از آن‌ها بالاتر هستید، شرف، عزت، عظمت، آبرو و مردانگی مال ماست و شما باید این عظمت کشور و مردم را به جهان برسانید.

ه گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، به‌نقل ازپایگاه اطلاع‌رسانی اسرا، آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با اشاره به نقش مهم سفرای جمهوری اسلامی در دیگر کشورها اظهار داشت: سفرای وزارت خارجه باید بدانند که نه‌تنها سفیر ایران بوده بلکه سفیر مکتب و اسلام نیز هستند، لذا باید پیام اسلام را به جهان برسانند و تفکر و سخن آن‌ها را نیز بفهمند و به داخل منتقل کنند.
بیشتر بخوانید

وی ادامه داد: سفرای جمهوری اسلامی باید در سه بخش محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی دستشان پر باشد، بخش محلی که منظور ارتباط با مسلمانان و کشورهای مسلمان است، بخش منطقه‌ای که منظور ارتباط با اهل کتاب، پیروان دیگر مذاهب و سایر موحدان جهان بوده و بخش بین‌المللی که مخاطب آن همه انسان‌ها اعم از موحد و غیرموحد است که اسلام نیز روی این بخش تأکید بسیاری می‌کند.

مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: تمام تلاش و کوشش سفرای جمهوری اسلامی باید این باشد که این فرهنگ را جهانی کنند و به جهان بگویند که اسلام در همه زمینه‌ها از جمله حقوق بشر، حرف برای گفتن دارد.

آیت‌الله جوادی آملی ابراز کرد: سفرا باید بدانند که صرفاً کارمند نیستند، سفیر ایران در هر کشوری که هست باید کاملاً فرهنگ و جریان تفکر آن کشور به‌ویژه نوآوری‌های علمی و اندیشه‌ای آن کشور را درک کند و در جریان آن‌ها قرار بگیرد، وگرنه اتلاف عمر کرده است.

وی ادامه داد: رسالت سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی باید این باشد که زمینه تبادل علم و فرهنگ بین ایران و دیگر کشورها را فراهم آورند؛ سفیر قرآن و عترت و سفیر علم و فهم باشند، در تمام همایش‌های علمی و فرهنگی کشوری که هستند حضور داشته باشند و راهنمای جوانان ایرانی خارج از کشور باشند که به وطن برگردند و در خدمت کشور خود باشند، این رسالت سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی است.

استاد برجسته حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در مذاکرات خود با دیگر کشورها بدانید که دست شما پر است و یک سر و گردن از آن‌ها بالاتر هستید، شرف، عزت، عظمت، آبرو و مردانگی مال ماست، و شما باید این عظمت کشور و مردم ایران را به جهان برسانید، جهان باید این را بفهمد که این ملت، ملتی است که همواره پای امضا و تعهد خود ایستاده است که نمونه آن پایبندی ایران به قطعنامه 598 است و شما نیز با این پشتوانه با دنیا حرف بزنید، ما با وجود این سرمایه‌ها، هیچ نگرانی نداریم.

وی تصریح کرد: ما این پایبندی به امضا و تعهد را از قرآن کریم آموختیم که فرمود پای تعهد و امضای خود بایستید! حقیقتاً این مکتب باید جهانی شود، مکتبی که از یک سو به ما می‌آموزد با جهان ارتباط داشته باشید اما همواره هوشیاری خود را حفظ کنید و از سوی دیگر تأکید می‌کند که پای متجاوز را قطع کنید و هرگز دست به‌سوی بیگانه دراز نکنید.

در ابتدای این دیدار ظریف ضمن ارائه گزارشی از سفر اخیر رئیس‌جمهور به کشور عراق، این دیدار را نشانه نزدیکی روابط دو کشور، اقتدار منطقه‌ای جمهوری اسلامی، و گسترش روابط دو کشور دانست.
وی تأکید کرد: در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگر به همدلی و هم‌افزایی داخلی نیازمندیم تا بتوانیم با این پشتوانه مسائل مختلف کشور را به‌ویژه در امور خارجه پیش ببریم و نقش مرجعیت قم در ایجاد این همدلی، هم‌افزایی و وحدت داخلی، نقش مؤثر و مهمی است.

ظریف با اشاره به توصیه آیت‌الله جوادی‌آملی در اینکه «پس از دست‌دادن با آمریکایی‌ها و غربی‌ها انگشتان دست خود را بشمارید!» بیان کرد: توصیه‌های اندیشمندانه و دیدگاه باز جناب‌عالی همواره سرلوحه فعالیت‌های وزارت امور خارجه است.

آیت‌الله مکارم شیرازی:بخشی از مشکلات اقتصادی کشور ناشی از بی‌انصافی برخی کاسب‌ها و تجار است

مرجع تقلید شیعیان بیان اینکه بخش مهمی از مشکلات اقتصادی کشور ناشی از بی‌انصافی برخی کسبه و تجار است، گفت: برخی از بازاریان که بالا رفتن ارز را عامل گرانی می‌دانستند با پایین آمدن دلار هم حاضر نیستند قیمت‌ها را کاهش دهند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، به نقل از دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی، این مرجع تقلید در دیدار ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، با تبریک اعیاد ماه رجب، ابراز امیدواری کرد که سال 98 سالی پر از خیر و برکت برای نظام اسلامی و ملت شریف ایران باشد.

وی در ادامه سفر رئیس‌جمهور به عراق را سفری موفق و نشان‌دهنده روابط مستحکم دو کشور دوست، برادر و مسلمان ایران و عراق دانست و افزود: آمریکایی‌ها تصور می‌کردند که عراقی‌ها سرسپرده آن‌ها هستند؛ اما این سفر نشان داد که عراقی‌ها استقلال خودشان را کاملاً حفظ کرده‌اند، استقلال روش و منش دولت و ملت عراق را به آن‌ها تبریک می‌گوییم.

مرجع تقلید شیعیان از منظری دیگر نیز سفر رئیس‌جمهور و هیئت همراه را مورد اشاره قرار داد و گفت: درحالی‌که رئیس‌جمهور آمریکا مخفیانه و دزدانه به عراق سفر کرد، رئیس‌جمهور اسلامی ایران در روز روشن و بدون هیچ ترس و پروایی به این کشور سفر می‌کند و با مسئولان، علما، احزاب و گروه‌های مختلف در این کشور دیدار و گفت‌وگو می‌کند و در لابه‌لای مردم به زیارت ائمه مدفون در عراق می‌رود.

وی تأکید کرد: این سفر سیلی محکمی بر دولتمردان آمریکا بود، اگر آمریکایی‌ها قدری هوش داشته باشند باید بفهمند محاسباتشان غلط است و باید در محاسبات خود تجدیدنظر کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه در ادامه جنایت تروریستی در نیوزلند و کشتار مسلمانان را محکوم کرد و فرمود: غربی‌ها باید بفهمند این جنایات نتیجه اسلام هراسی و اسلام‌ستیزی آن‌ها است، در این خصوص باید وزارت خارجه اقدامات لازم را انجام دهد.

آیت‌الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود گریزی به مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور زد و با بیان اینکه بخش مهمی از مشکلات اقتصادی کشور ناشی از بی‌انصافی برخی کسبه و تجار است، اظهار داشت: برخی از بازاریان که بالا رفتن ارز را عامل گرانی می‌دانستند با پایین آمدن دلار هم حاضر نیستند قیمت‌ها را کاهش دهند.

وی با تأکید بر ضرورت کار فرهنگی در این خصوص، تصریح کرد: عده‌ای بدون هیچ دلیلی اجناس و محصولات را سه برابر قیمت واقعی به فروش می‌رسانند.

مرجع تقلید شیعیان اضافه کرد: دلال‌بازی و کم‌توجهی به بخش‌های تولید نیز سبب می‌شود که پول و سرمایه‌های خرد و کلان مردم از چرخه تولید خارج شود و نتیجه این موضوع نیز چیزی جز رکود و بیکاری نخواهد بود؛ صداوسیما و رسانه‌ها باید در این خصوص فرهنگ‌سازی کنند.

وی بخشی از مشکلات اقتصادی را ساختگی و بخشی را واقعی دانست و تصریح کرد: در شرایط فعلی برخی تنها به دنبال کسب منفعت خودشان هستند، این موضوع با آموزه‌های دینی سازگاری ندارد، اسلام دینی اجتماعی است که درباره توجه به دیگران تأکیدات صریحی دارد.

استاد برجسته حوزه علمیه یادآور شد: عده‌ای در فقر و نداری دست و پا می‌زنند، عده‌ای هم در غنا و رفاه عجیبی به سر می‌برند؛ باید در این خصوص فرهنگ‌سازی شود، مراجع، علما و روحانیت هم دراین‌بین سهمی دارند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با انتقاد از القای یاس از سوی برخی افراد در جامعه، افزود: برخی برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود به‌گونه‌ای سخن می‌گویند که چوب حراج به همه‌چیز می‌زنند.

وی دولت را به تحرک و فعالیت بیشتر و برنامه‌ریزی مدبرانه برای حل مشکلات توصیه کرد و گفت: دولت باید در این شرایط سخت واقعاً دلسوزی نماید و تیم خود را تقویت کند.

مرجع تقلید شیعیان اختلاس‌های عجیب‌وغریب را نتیجه ضعف نظارت دستگاه‌های امنیتی و نظارتی دانست و افزود: به سبب ضعف نظارت دستگاه‌های ذی‌ربط، تخلفات و اختلاس‌های کلانی پدید می‌آید و وقتی سراغشان می‌روند که سرمایه‌های مردم از دست رفته و متهم فراری شده است.

وی اضافه کرد: در جایی دیگر ارزهای کلان در اختیار برخی قرار گرفت که تنها سی درصد آن را برگردانند، این‌ها نتیجه ضعف نظارت است که باید برای آن فکری جدی و عاجل کرد.

دعوت به وحدت، پرهیز از سیاه نمایی، ترجیح منافع عمومی بر منافع شخصی و گروهی از دیگر توصیه‌های آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار وزیر امور خارجه بود.

وی در پایان برای حل مشکلات کشور و مردم و موفقیت مسئولان در حل مشکلات دعا کردند.

 

آیت‌الله وحید خراسانی خطاب به ظریف: به آقای روحانی بگویید به‌فکر کار و معیشت مردم باشند

مرجع تقلید شیعیان با تذکر به وضعیت معیشتی مردم گفت: به آقای روحانی سلام برسانید و بگویید در فکر کار مردم هم باشند، این مطلب مهم است که زندگی بر مردم سخت می‌گذرد و آنان به‌جهات دینی این وضعیت را تحمل می‌کنند.


به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم به نقل از دفتر آیت‌الله وحید خراسانی، این مرجع تقلید در دیدار با وزیر امور خارجه پس از استماع گزارش ایشان، ضمن اشاره به اهمیت ثبت جهانی عاشورا اظهار داشت: تلاش نمایید تا قضیه عاشورا را جهانی نمایید و ما دعا می‌کنیم در این امر موفق باشید، و این را در دفتر عملتان ثبت نمایید که اجر این کار حساب ندارد.

مرجع تقلید شیعیان در ادامه با تذکر به وضعیت معیشتی مردم تصریح کرد: به آقای روحانی سلام برسانید و بگویید در فکر کار مردم هم باشند، این مطلب مهم است که زندگی بر مردم سخت می‌گذرد و آنان، به‌جهات دینی این وضعیت را تحمل می‌کنند. ان شاء الله همت کنید این مشکلات معیشتی رفع شود.

آیت‌الله وحید خراسانی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: باید با دنیا به‌زبان ملایم صحبت کرد. ان شاء الله موفق می‌شوید.



 

مطالب مرتبط
سنای استرالیا در محکومیت اظهارات ضد اسلامی سناتور "آنینگ" قطعنامه صادر می‌کند
حضور بیش از ۴۰۰ هزار معتکف در ۴۰۰۰ مسجد کشور/ اجرای برنامه‌های ویژه در ۵ استان کشور

مجمع جهانی صلح اسلامی در بیانیه‌ای جنایت تروریستی علیه مسلمانان نیوزلند را محکوم کرد



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.