۲۰ مصوبه مهم مجلس شورای اسلامی در یک سال گذشته

نمایندگان مجلس در سال گذشته بررسی طرح‌ها و لوایحی مختلفی را در دستور کار خود داشتند که ۲۰ مصوبه مهم مجلس در گزارش زیر ذکر شده است.
دوشنبه، 12 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
۲۰ مصوبه مهم مجلس شورای اسلامی در یک سال گذشته
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ مجلس دهم در سالی که گذشت شاهد وقایع و تصمیمات مهمی بود که در زیر به آن اشاره شده است:

۱- انتشار متن کامل گزارش تفحص از دوتابعیتی‌ها / فعالیت ۲۱۰ مدیر دوتابعیتی در دستگاه‌های مختلف
متن کامل گزارش هیئت تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها که از سوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس تدوین شده بود، منتشر شد و این گزارش نیز در صحن پارلمان نیز قرائت شد.

۲- اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در مجلس
نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی این قانون را اصلاح و برای اعلام نظر به شورای نگهبان ارسال کردند.

۳- تعیین تکلیف کارگزاران بیمه کشاورزی در مجلس
نمایندگان مجلس کلیات و جزئیات طرح تعیین تکلیف کارگزاران بیمه محصولات کشاورزی را مصوب و برای اعلام نظر به شورای نگهبان ارسال کردند.

۴- قانون آزمایشی آیین دادرسی کیفری دائمی شد
نمایندگان کلیات و جزئیات طرح دائمی شدن قانون آیین دادرسی کیفری را مصوب کردند که با تصویب نهایی این مصوبه در شورای نگهبان قانون آیین دادرسی کیفری از حالت آزمایشی خارج و تبدیل به قانون دائمی شد.

۵- سهمیه کنکور همسران و فرزندان ایثارگران تغییر کرد
نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح اصلاح بند الف ماده ۹۰ قانون برنامه ششم توسعه، قانون سهمیه کنکور فرزندان و همسران ایثارگران را تغییر دادند. که بر اساس این مصوبه سهمیه ورود با ۵ درصد، سهمیه اختصاصی برای همسران و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه به ۳۰ درصد افزایش یافت.

۶- تصویب لایحه حفاظت از خاک
نمایندگان مجلس کلیات و جزئیات لایحه حفاظت از خاک را در چندین جلسه بررسی و با اکثریت آراء، تصویب و برای اظهار نظر به شورای نگهبان ارسال کردند.

۷- طرح مجلس برای "حمایت از اقتصاد ملی در مقابل اقدامات آمریکا"
جمعی از نمایندگان طرح ۲۴ ماده‌ای حمایت از اقتصاد ملی در مقابل اقدامات خصمانه آمریکا را تدوین و به هیئت‌رئیسه مجلس ارائه کردند که این طرح همچنان در دستور کار پارلمان برای بررسی قرار دارد.

۸- تصویب لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم
نمایندگان مجلس لایحه "اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم" را که از سوی دولت به مجلس ارسال شده بود را با اکثریت آراء، تصویب و برای اظهار نظر به شورای نگهبان ارسال کردند.

در این مصوبه مجلس ارتکاب یا تهدید به ارتکاب هرگونه اقدام خشونت‌آمیز از قبیل قتل، سوء‌قصد، اقدام خشونت‌آمیز منجر به آسیب جسمانی شدید که دیه آن بیش از یک سوم دیه کامل باشد، توقیف غیرقانونی و گروگانگیری اشخاص و یا اقدام خشونت‌آمیز آگاهانه علیه مردم و شهروندان یا به مخاطره انداختن جان یا آزادی آنها "یا تهدید و بر هم زدن صلح و امنیت منطقه‌ای یا بین‌المللی" به قصد تأثیرگذاری بر خط مشی، تصیمات و اقدامات دولت جمهوری اسلامی ایران، سایر کشورها و یا سازمان‌های بین‌المللی از مصادیق اقدامات تروریستی محسوب شد.

۹- به‌کارگیری بازنشستگان در مشاغل دولتی ممنوع شد
نمایندگان مجلس با اکثریت آراء، طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان تصویب کردند که طبق این مصوبه مجلس به‌کارگیری بازنشستگان در مشاغل دولتی ممنوع شد.

۱۰- تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در مجلس
نمایندگان مجلس کلیات و جزئیات لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان را تصویب کردند و این لایحه را که از سوی دولت به مجلس ارائه شده بود را برای اظهار نظر به شورای نگهبان ارجاع دادند.طبق مهم‌ترین مصوبات مجلس در این لایحه، مصادیق سوءرفتار و بهره‌کشی از کودکان و نوجوانان و وضعیت مخاطره‌آمیز بودن وضعیت کودکان و نوجوانان تعیین شد و مقرر شد تا دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان در قوه قضائیه تشکیل شود.

۱۱- تصویب جزئیات طرح اصلاح قانون صدور چک
نمایندگان مجلس جزئیات طرح اصلاح قانون صدور چک را تصویب کردند و برای اظهار نظر به شورای نگهبان ارسال کردند.

۱۲- نمایندگان شروط استخدام معلمان حق‌التدریسی را مشخص کردند
وکلای ملت با الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی وزارت آموزش و پرورش را مکلف کردند کلیه نیروهای حق التدریس و پیش دبستانی مشمول قانون مورد اشاره (شامل معلم، مربی پرورشی، تربیت بدنی، مشاور، مربی بهداشت و امور اداری) با توجه به رشته و دوره تحصیلی، جنسیت و سنوات خدمت و ظرفیت استخدام اعلامی توسط سازمان اداری و استخدامی کشور و براساس نیاز استانها باید یک دوره آموزشی را در دانشگاه فرهنگیان طی کنند تا پس از شرکت در آزمون پایان دوره و اخذ نمره قبولی (از سال دوم تا پایان برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) به استخدام در آیند.

۱۳- موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از خودروسازان داخلی
نمایندگان مجلس ۷ شهریور سال ۹۷ با ۱۵۳ رأی موافق، ۱۳ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان با تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی علل ناکارآمدی شرکت‌های خودروساز داخلی در حوزه‌های کیفیت، قیمت، محیط زیست، طراحی و تکنولوژی، فروش و خدمات پس از فروش موافقت کردند.

۱۴- تصویب پالرمو در مجلس
نمایندگان مجلس با اکثریت آرا لایحه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی یا همان «پالرمو» را مصوب کردند که این لایحه در چند مرحله بین مجلس و شورای نگهبان رفت و برگشت داشت که پس از اصرار نمایندگان برای اعلام نظر به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد که تاکنون نیز این لایحه در مجمع تعیین تکلیف نشده است.

۱۵- تعیین نحوه فعالیت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز
نمایندگان قانون نحوه فعالیت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را اصلاح کرده و تغییراتی در آن صورت دادند.

۱۶- موافقت مجلس با یک فوریت ممنوعیت عقد دختران زیر ۱۳ سال
وکلای‌ملت در جلسه علنی روز چهارشنبه ۴ مهر سال گذشته با یک فوریت طرح اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی اصلاحی مصوب اول تیرماه ۱۳۸۱ با ۱۵۱ رأی موافق، ۳۴ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر موافقت کردند. طبق این طرح عقد نکاح دختران زیر ۱۳ سال ممنوع می‌شود.

۱۷- تصویب لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه‌های فروشگاهی
نمایندگان مجلس لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه‌های فروشگاهی را با اکثریت آراء در سال گذشته تصویب کردند.

۱۸- بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس
نمایندگان مجلس طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس را در سال گذشته در دستورکار خود داشتند که در مهم‌ترین بخش‌ها در این طرح مقرر کردند تا انتخابات مجلس استانی شود و همچنین کاندیداتوری برای ۴ دوره متوالی نمایندگی مجلس ممنوع شد.

۱۹- تصویب بودجه سال ۹۸ کل کشور
نمایندگان مجلس طی ۱۲ روز به صورت دو شیفته و ۳ شیفته لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور را بررسی کردند مهمترین مصوبات مجلس در بودجه سال ۹۸ رااینجا بخوانید.

۲۰- رأی مثبت مجلس به CFT
نمایندگان مجلس شورای اسلامی الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) را تصویب کردند و برای اظهار نظر به شورای نگهبان ارجاع دادند که در پس از رفت و برگشت بین شورای نگهبان این لایحه برای اظهار نظر نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شد که تاکنون نیز این لایحه تعیین تکلیف نشده است.




 

مطالب مرتبط
واکنش ایران به بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب
مؤافقت هیئت وزیران با اعطای کمک بلاعوض و تسهیلات بانکی به سیل‌زدگان

فرمانده ارتش: حفظ جان مردم و رسیدگی به تغذیه و بهداشت سیل‌زدگان در اولویت قرار دارد



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.