کاخ سفید رسماً سپاه پاسداران را «سازمان تروریستی» اعلام کرد! واکنش ایران

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم خود برای قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست گروههای تروریستی خود خبر داد. شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز در اقدامی متقابل در بیانیه ای، رژیم ایالات متحده آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» اعلام کرد.
سه‌شنبه، 20 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کاخ سفید رسماً سپاه پاسداران را «سازمان تروریستی» اعلام کرد! واکنش ایران
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری تسنیم، کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم خود برای قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست گروههای تروریستی خود خبر داد. شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز در اقدامی متقابل در بیانیه ای، رژیم ایالات متحده آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: «امروز من [دونالد ترامپ] برنامه دولت خودم را برای افزودن نام سپاه پاسداران ایران شامل نیروی قدس آن در فهرست گروههای تروریستی خارجی اعلام می‌کنم. این اقدام بی‌سابقه که از طرف وزارت امور خارجه پیگیری خواهد شد، مؤید این واقعیت است که نه‌تنها دولت ایران یک دولت حامی تروریسم است، بلکه سپاه پاسداران ایران نیز در زمینه تأمین مالی تروریسم و ترویج آن فعالیت می‌کند».

رئیس‌جمهور آمریکا در این بیانیه همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را بازوی اصلی دولت ایران در آنچه «هدایت و اجرای کمپین تروریسم جهانی» خوانده، عنوان کرده است. وی خاطرنشان ساخته که آمریکا به اعمال فشار حداکثری بر ایران ادامه خواهد داد.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز در یک کنفرانس خبری در واشنگتن تصمیم دولت متبوعش برای  اضافه کردن سپاه پاسداران ایران به فهرست گروههای تروریستی خود را گامی بسیار مهم در راستای مقابله با آنچه «تروریسم دولتی ایران» خواند، عنوان کرد.

وی در ادامه اظهارات خود با متهم کردن ایران به اتخاذ سیاست‌های مخرب و بی‌ثبات‌کننده در منطقه مدعی شد: «تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران ایران و نیروی قدس آن به از بین رفتن ابزارهای ایران برای اجرای سیاست‌های مخرب در منطقه کمک خواهد کرد».

به‌نوشته خبرگزاری آمریکایی سی‌ان‌ان، این اولین بار است که کاخ سفید نیروهای مسلح رسمی یک کشور خارجی را تروریستی اعلام می‌کند.

با توجه به اینکه در روزهای اخیر زمزمه‌هایی مبنی بر قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست گروههای تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا به گوش می‌رسید، مقامات کشورمان از قبل هشدار داده بودند که ایران چنین اقدامی را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز گذشته در پاسخ به این سؤال که واکنش سپاه پاسداران در قبال این اقدام آمریکایی‌ها چه خواهد بود، تصریح کرد: «اگر آمریکایی‌ها دست به چنین حماقتی بزنند و امنیت ملی ما را به مخاطره بیندازند، مطابق سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران اقدامات مقابله به مثل را عملیاتی خواهیم کرد و در دستور کار قرار خواهیم داد».

همچنین دقایقی پس از انتشار بیانیه کاخ سفید، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان طی نامه‌ای به حسن روحانی رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی پیشنهاد کرد که در واکنش به تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران از سوی کاخ سفید، نیروهای نظامی آمریکا در غرب آسیا در فهرست گروههای تروریستی از نظر جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان قبل از اعلام رسمی تصمیم آمریکا برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نیز خاطرنشان ساخته بود: «چنین اقدامی خطرات زیادی ایجاد می‌کند اگرچه جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال تنش نبوده و نیست ولی چنانچه آمریکا چنین تصمیمی بگیرد ایران نیز عمل متقابل خواهد کرد».

 


جمهوری اسلامی ایران «سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» اعلام کرد

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در بیانیه ای، رژیم ایالات متحده آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» اعلام کرد.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس،  در پی اقدام دولت ترامپ در قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه های تروریستی وزارت خارجه آمریکا و با توجه به حمایت پنهان و آشکار نیروهای نظامی آمریکا در منطقه از گروه‌های تروریستی و دخالت مستقیم در انجام فعالیت های تروریستی توسط نظامیان آن کشور،  محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) با ارسال نامه ای خطاب به حسن روحانی رئیس شورای عالی امنیت ملی، بر اساس «قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» مصوب مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد کرد شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا موسوم به «سنتکام» را در فهرست گروه‌های تروریستی از نظر جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.

بر همین اساس، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران  در بیانیه ای ضمن محکومیت شدید اقدام غیرقانونی و خطرناک رژیم ایالات متحده امریکا در قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» در اقدام متقابل در برابر اقدام غیرقانونی و نابخردانه امروز آمریکا اعلام کرد که «رژیم ایالات متحده آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند.

متن کامل بیانیه شورای عالی امنیت ملی به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم
شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید اقدام غیرقانونی و خطرناک رژیم ایالات متحده آمریکا در قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی»، این اقدام بی‌اساس را خطر عمده‌ای برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و نقض آشکار قواعد آمره حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد می‌داند. 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، برخلاف آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن که همواره حامی گروه‌های افراطی‌ و تروریست‌ها در منطقه غرب آسیا بوده‌اند، پیوسته در خط مقدم مقابله با تروریسم و افراطی‌گری در منطقه بوده و نقش این نیروی فداکار و انقلابی در مقابله با القاعده، داعش، النصره و سایر گروه‌های تروریستی در منطقه توسط مردم و دولت‌های آسیب‌دیده همواره مورد تقدیر است. 

جمهوری اسلامی ایران در اقدام متقابل در برابر اقدام غیرقانونی و نابخردانه امروز آمریکا اعلام می‌کند، رژیم ایالات متحده آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند. این فرماندهی مسئولیت اجرای سیاست‌های تروریستی دولت آمریکا علیه منطقه غرب آسیا را به عهده داشته که امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و جان افراد بی‌گناه ایرانی و غیرایرانی را برای تحمیل سیاست‌های خصمانه ایالات متحده به خطر انداخته است که از آن جمله حمله وحشیانه و عامدانه به هواپیمای مسافربری ایران در سال 1367، مشارکت در کشتار مردم یمن و دیگر شهروندان غیرنظامی در غرب آسیا را می‌توان نام برد.

بدیهی است رژیم ایالات متحده آمریکا تمامی مسئولیت‌های عواقب خطرناک این اقدام ماجراجویانه را برعهده خواهد داشت.»

به گزارش فارس، ساعتی قبل با اعلام وزیر امور خارجه آمریکا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه آمریکا افزوده شد. کنگره آمریکا ظرف هفت روز آینده می‌تواند جلوی این اقدام را بگیرد اما اگر یک هفته بگذرد، این اقدام اجرایی خواهد شد.

پیش از سخنان پامپئو که به مثابه اعلام رسمی بود، کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای از طرح خود برای گنجاندن نام سپاه پاسداران در فهرست مزبور خبر داده بود.

این اولین بار در تاریخ ایالات متحده آمریکاست که واشنگتن اقدام به تروریست خواندن نیروهای نظامی رسمی یک کشور دیگر می‌کند.




 

مطالب مرتبط
اهداف دولت آمریکا از قرار دادن احتمالی سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی چیست؟
اهداف و پیامدها‌ی تروریستی خواندن سپاه پاسداران از سوی آمریکا
طرح دو فوریتی مجلسی‌ها برای مقابله با احتمال قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.