نگرانی بین المللی از برنامه هسته ای ریاض

نگرانی بین المللی از برنامه هسته ای ریاض
پیشتر محمد بن سلمان در چند مصاحبه علیه برنامه هسته ای ایران که کاملا زیر نظر بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی است جوسازی و گزافه گویی کرد، سخنانی که نشان می داد وی به دنبال کلید زدن برنامه هسته ای ریاض و توجیه آن برای مراکز تصمیم گیری بین المللی، رسانه ها و افکار عمومی است. به تازگی وبسایت بلومبرگ از نزدیک بودن پایان ساخت اولین نیروگاه هسته ای در عربستان خبر داده است. تصاویری که توسط ماهواره ها گرفته شده این نیروگاه ها را در جنوب غرب شهرک علوم و تکنولوژی در ریاض نشان می دهد. روبرت کلی مدیر سابق سازمان بین المللی انرژی اتمی ارتباط این تصاویر با ساخت نیروگاه هسته ای را تایید کرده است.

نگرانی های بسیاری درباره امکان کاربرد تکنولوژی هسته ای از سوی عربستان سعودی بدون التزام به قوانین بین المللی وجود دارد. بلومبرگ می نویسد عربستان موافقت نامه هایی که قدرت های اتمی برای تضمین عدم به کارگیری برنامه هسته ای برای ساخت تسلیحات وضع کرده اند را امضا نکرده است. با این حال وزارت انرژی عربستان مدعی شده است که هدف این زیرساخت های هسته ای فعالیت های علمی، تحقیقاتی، آموزشی و مسالمت آمیز است و عربستان توافق نامه های بین المللی را امضا کرده است. اما توجه به جوسازی های محمد بن سلمان علیه برنامه هسته ای ایران نشان می دهد عربستان برای رقابت و مقابله با ایران به سمت داشتن برنامه هسته ای رفته است.

قانون گذاران آمریکایی از احتمال ساخت اسلحه هسته ای توسط عربستان نگران هستند. به گزارش رویترز اعضای مجلس سنا خواستار توقف انتقال دانش تکنولوژی هسته ای آمریکا به عربستان هستند. این در حالی است که به گزارش بلومبرگ وزارت انرژی آمریکا مجوز شماره 810 را برای ریاض صادر کرده است که بر اساس آن به شرکت های آمریکایی اجازه داده که اطلاعات حساس هسته ای را از ماه نوامبر به عربستان ارائه دهند. بر اساس گزارش های رسانه ای دولت ترامپ برای تصویب توافق همکاری با ریاض برای ساخت دو نیروگاه اتمی تلاش می کند. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.