تکلیف حکومت باید با هنر روشن باشد | «فرهنگنامه قرآن و هنر در سنت» منتشر می‌شود

رئیس مؤسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی در همایش «پیشینه و ابعاد نظری کتابت قرآن کریم» از راه‌اندازی کرسی‌های هنر اسلامی در اروپا خبر داد و گفت: کرسی هنر اسلامی در آلمان پس از سال‌ها تعطیلی راه‌اندازی شد و کرسی هنر اسلامی در یونسکو نیز به ایران بازگشت
شنبه، 24 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تکلیف حکومت باید با هنر روشن باشد | «فرهنگنامه قرآن و هنر در سنت» منتشر می‌شود

به گزارش ستاد خبری سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد حسین نواب، مدیر مدرسه اسلامی هنر، در صبح امروز، ۲۲ فروردین ماه، با اشاره به اهمیت و ضرورت جایگاه هنر در حکومت اسلامی، گفت: تکلیف حکومت باید با هنر روشن باشد. عدم شناخت اسلام و هنر باعث مشکلاتی در قانونگذاری خواهد شد و مدرسه اسلامی هنر با مطالعه فقه هنر، دریافت که نسبتی میان هنر و اسلام وجود دارد.
وی افزود: کسی پاسخ شفافی درباره نسبت میان هنر و اسلام نداشت و بیشتر اهل دین معتقد بودند که هنر باعث فاصله گرفتن از دین می‌شود. از این رو باید فقه دین بررسی می‌شد و تمام روایات از ابتدا بررسی می‌شد. در مدرسه اسلامی هنر این موضوع را بررسی کردیم و بیش از حدود ۸ هزار صفحه روایت درباره این موضوع پیدا کردیم که به زودی در دو جلد با عنوان «فرهنگنامه قرآن و هنر در سنت» منتشر می‌شود.

نواب ادامه داد: به اندازه‌ای از فضای آکادمیک در عرصه هنر اسلامی دور بودیم که تعدادی از افراد بورسیه شدند و به آمریکا و اروپا رفتند تا تاریخ هنر اسلامی را مطالعه کنند، اما اکنون در این زمینه حرفی برای گفتن داریم.

 

تکلیف حکومت باید با هنر روشن باشد | «فرهنگنامه قرآن و هنر در سنت» منتشر می‌شود

وی در ادامه بیان کرد: مدرسه هنر اسلامی پژوهش‌های مربوط به هنر خوشنویسی را در سه عرصه مورد توجه قرار داده است که احیای بخشی از میراث خوشنویسی خطوط قرآنی ایران یکی از این عرصه‌هاست که تاکنون به صورت مدون توجه خاصی به آن نشده است. تحلیل و آنالیز خطوط قرآنی در راستای تسهیل امر آموزش عرصه دیگری است که باید تدوین شود. همچنین پژوهش درباره هنر خوشنویسی و حکمت‌های آن مورد توجه پژوهشگران قرار گیرد تا نگرش‌ها و دیدگاه‌های جدیدی را در حوزه این هنر شاهد باشیم.

رئیس مؤسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی ادامه داد: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران با حمایت از هنر خوشنویسی و خط قرآنی و تلاش هنرمندان، خوشنویسان جوانی تربیت کرده که به بالندگی رسیده‌اند و در آینده نزدیک شاهد شکوفایی بیشتر نسل جوان در این عرصه خواهیم بود.
وی تصریح کرد: خوشنویسی از محترم‌‍ترین هنر‌های اسلامی بود که به دلیل سهل و ممتنع بودن آن، برخی از اهل دین از آن فاصله گرفته بودند که بعد‌ها قرار شد در مدرسه اسلامی هنر بخش جدیدی در این زمینه راه‌اندازی شود. در گام اول بررسی مسائل نظری خوشنویسی مطرح شد و تلاش کردیم موازی‌کاری نشود و در این راستا با دارالکتابه، اوقاف و انجمن خوشنویسان همفکری کردیم.
مدیر مدرسه اسلامی هنر گفت: خوشبختانه کرسی هنر اسلامی پس از سال‌ها تعطیلی در آلمان راه‌اندازی شد و کرسی هنر اسلامی در یونسکو نیز به ایران بازگشت.

 

مرتبط

گزارش تصویری از حضور دکتر خاموشی در همایش «پیشینه و ابعاد نظری کتابت قرآن کریم»

رئیس دفتر مقام معظم رهبری: هرسال شاهد پیشرفت چشمگیر مسابقات بین المللی قرآن کریم هستیم



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.