نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه

توسعه موضوعی وقف برای تحول اجتماعی نیازمند فرهنگ‌سازی است

حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی در حاشیه بازدید از نمایشگاه سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم عنوان کرد: گفت: توسعه موضوعی وقف به‌خاطر تحول اجتماعی کشور در نیات موقوفات صورت گرفته اما نیازمند فرهنگ‌سازی است.
شنبه، 24 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
توسعه موضوعی وقف برای تحول اجتماعی نیازمند فرهنگ‌سازی است
به گزارش پایگاه فرهنگی اطلاع رسانی راسخون به نقل از ستاد خبری سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی در حاشیه بازدید از نمایشگاه سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه اصولا بنیان وقف مردمی است، اظهار کرد: مردم با نیت رضایت خداوند بخشی از اموال خود را برای امور خیر وقف می‌کنند که خداوند هم در دنیا و آخرت پاداش الهی به آنها عطا می‌کند.
وی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی وقف می‌توانیم نیات جدید موقوفات را  توسعه دهیم، افزود: تاریخ نشان می‌دهد واقفان برای رفع مشکل مردم اموال خود را وقف و یک زمانی هم برای راه و جاده‌ها و برخی مواقع نیز برای برطرف کردن مشکلات مردم منطقه اموال و املاک خود را وقف می‌کردند.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه امروز وقف می‌تواند برای دانش، مخترعین و پیشرفت علم در کشور باشد، خاطرنشان کرد: توسعه موضوعی وقف به‌خاطر تحول اجتماعی کشور در نیات موقوفات صورت گرفته اما نیازمند فرهنگ‌سازی است.
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف با بیان اینکه در واقعه سیل اخیر در استان سمنان وقف حوادث طبیعی صورت گرفته است، افزود: وقف در متن جامعه و برای مردم است و ما در سازمان اوقاف اجرای نیات واقفان را محوری‌ترین فعالیت‌ها و برنامه‌ها می‌دانیم.


اجرای برنامه‌های فرهنگی برای تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی
حجت‌الاسلام خاموشی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه سازمان اوقاف چه برنامه‌ایی برای گسترش فرهنگ قرآنی در مراکز فرهنگی قرآنی بقاع متبرکه کشور دارد، گفت: بقاع متبرکه برنامه‌های مناسکی دارند و محل مراجعه مردم هستند و ما از سال گذشته بر مبنای سفارش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه فعالیت‌ها در بقاع متبرکه با محوریت کار فرهنگی باشد و به قطب فرهنگی تبدیل شود، اساس کار را در این اماکن متبرکه فرهنگی و مذهبی قرار دادیم.
وی با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی را از منظر اجتماعی برای رفع آسیب‌های اجتماعی دنبال می‌کند، ادامه داد: در راستای فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی طرح افق را برای تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی در امامزادگان و بقاع متبرکه شاخص کشور به اجرا گذاشته ایم.


اجرای طرح افق با هدف برطرف کردن مشکلات مردم
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه سازمان در طرح افق خود را وظیفه‌‌مند می‌داند و در راستای برطرف کردن مشکل مردم  تلاش می‌کند، ‌اضافه کرد: در جریان سیل اخیر در شهرهای آق‌قلا و گمیشان در راستای طرح افق تمامی امکانات بقاع متبرکه استان گلستان به‌کار گرفته شد و موکب‌های اوقاف پای کار آمدند و به مردم آسیب‌دیده کمک‌رسانی کردند.
خاموشی با بیان اینکه ادارات‌کل اوقاف استان‌های سیل‌زده از روز نخست وقوع سیل در کنار مردم بودند و غذای گرم بین سیل‌زدگان توزیع کردند، گفت: امروز هم در استان لرستان و خوزستان ادارات اوقاف در حال کمک‌رسانی و توزیع غذای گرم بین مردم سیل‌زده هستند.
حجت‌الاسلام خاموشی در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان اوقاف نیازهای روز جامعه را احصا کرده و برای معرفی این نیازها در جامعه برنامه‌ای دارد یا خیر، گفت: در ترویج و تبلیغ فرهنگ وقف نیاز به توصیف وضعیت است اما خود مردم این مسائل را درک می‌کنند  مانند سیل اخیر که یک وقف جدید با نیت حوادث طبیعی در استان سمنان ثبت شده است.
وی با بیان اینکه تنوع نیات واقفان حاکی از آن است که مردم به نیازهای روز جامعه توجه دارند، خاطرنشان کرد: مردم و واقفان خیراندیش در وقف‌های جدید می‌توانند به وقف برای دانش و علم توجه داشته باشند.


ضرورت ترویج فرهنگ وقف در کشور
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به موقوفه البرز در تهران که برای جایزه علمی است، گفت: تنها نیت واقف خیراندیش توسعه دانش در کشور بوده است که همه ساله عواید این موقوفه در راستای نیت واقف هزینه می‌شود.
خاموشی با تاکید بر اینکه ترویج فرهنگ وقف در کشور ضروری است، بیان کرد:  برای ترویج و تبلیغ فرهنگ وقف نخبگان و علما به کمک اوقاف بیایند و مردم را  به‌سمت نیازهای روز جامعه ترغیب کنند.

 
توسعه موضوعی وقف برای تحول اجتماعی نیازمند فرهنگ‌سازی است
مرتبط
آیت الله مکارم شیرازی: قرآن کریم باید در همه نهادها حضور داشته باشد



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.