واکنش ترکیه، عراق، هند و کره جنوبی به عدم تمدید معافیت مشتریان نفت ایران

وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد ترکیه نمی‌پذیرد که دیگران در مورد روابطش با کشورهای همسایه تصمیم بگیرند. هم‌جنین مقام هندی در واکنش به خبر تصمیم آمریکا برای عدم‌تمدید معافیت‌ها از تحریم نفتی ایران گفت: «آمریکا باید مراقب متحدان خود و شرکای استراتژیکش باشد.» سخنگوی وزارت نفت عراق گفت هر تصمیمی برای افزایش یا کاهش تولید نفت باید با توافق اوپک گرفته شود.
سه‌شنبه، 3 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
واکنش ترکیه، عراق، هند و کره جنوبی  به عدم تمدید معافیت مشتریان نفت ایران

سئول: در همه سطوح در حال مذاکره با آمریکا برای تمدید معافیت‌های تحریم ایران هستیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت کره جنوبی در همه سطوح در حال مذاکره با ایالات متحده برای تمدید معافیت‌ها بوده است و تلاش‌های خود را در این زمینه تا ضرب‌الاجل دوم (12 اریبهشت ماه) ادامه می‌دهد.

به‌نوشته خبرگزاری یونهاپ، اوایل ماه جاری میلادی «هونگ نام کی» وزیر اقتصاد کره جنوبی در واشنگتن پیرامون تمدید معافیت این کشور از تحریم‌های آمریکا علیه نفت ایران با «استیو منوچین» همتای آمریکایی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

عصر روز دوشنبه «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا لغو معافیت‌ها علیه کشورهای خریدار نفت ایران را اعلام کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اردیبهشت ماه سال گذشته ضمن اعلام خروج کشورش از برجام، تحریم‌های رفع‌شده توسط این توافق را علیه مردم ایران بازگرداند اما مجبور شد به 8 کشور مشتری نفت ایران معافیت از تحریم‌ها اعطا کند.


مخالفت عراق با تصمیمات یک‌جانبه اعضای اوپک برای جبران تحریم نفتی ایران

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، سخنگوی وزارت نفت عراق گفت عراق به توافق کاهش اوپک و متحدانش پایبند است و هر تصمیمی برای افزایش یا کاهش تولید نفت باید با توافق اوپک گرفته شود.

 عاصم جهاد در پاسخ به این سؤال که آیا عراق حاضر است برای جبران نبود احتمالی عرضه نفت ایران تولیدش را افزایش دهد گفت: «عراق هیچ تصمیم یک‌جانبه‌ای برای جبران کاهش نفت در بازار به هر دلیلی نمی‌گیرد».

انتظار می‌رود آمریکا اعلام کند که خریداران نفت ایران باید به‌زودی به واردات خاتمه دهند یا با تحریم‌های آمریکا مواجه شوند. این اطلاعیه تا حالا باعث افزایش 3درصدی قیمت نفت تا بالاترین حد در سال جاری شده است.


مخالفت هند با توقف واردات نفت ایران/ امیدواریم بتوانیم نفت ایران را بخریم

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، هند امیدوار است آمریکا به متحدانش اجازه دهد به‌جای توقف کامل خرید نفت ایران، بخشی از واردات خود را از ایران انجام دهند.

انتظار می‌رود آمریکا اعلام کند خریداران نفت ایران باید به واردات خود از ایران خاتمه دهند و گرنه با تحریم‌های آمریکا مواجه می‌شوند. این خبر که توسط یک منبع آگاه به دست آمده تا حالا سه درصد قیمت نفت خام را بالا برده و به بالاترین حد در 2019 رسانده است.

این مقام آگاه گفت: «آمریکا باید مراقب متحدان خود و شرکای استراتژیکش باشد. از ابتدا صحبت از کاهش تدریجی  واردات ایران تحت تحریم‌ها بود و قرار نبود یکباره این واردات را صفر کرد».

 هند بزرگترین مشتری نفت ایران پس از چین است و از نوامبر تا حالا واردات نفت از ایران را تقریباً نصف کرده است. آمریکا در نوامبر به هشت کشور به‌خاطر کاهش وارداتشان از ایران برای خرید نفت  این کشور معافیت داد.
این منبع آگاه گفت: «ما امیدواریم باز هم معافیت بگیریم و بتوانیم نفت ایران را بخریم».

 پالایشگاه‌های هند هنوز سفارشی برای خرید نفت ایران در ماه می نداده‌اند و منتظر مشخص شدن تصمیم واشنگتن در مورد تمدید معافیت‌ها هستند.
 

واکنش ترکیه به عدم تمدید معافیت مشتریان نفت ایران

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه طی پیامی در حساب رسمی خود در توئیتر  به تصمیم کاخ سفید برای عدم تمدید معافیت مشتریان نفت ایران واکنش نشان داد.
چاووش اوغلو در این پیام توئیتری خاطرنشان ساخت: «تصمیم آمریکا برای پایان بخشیدن به معافیت‌ها برای واردات نفت از ایران به تقویت صلح و ثبات در منطقه کمکی نمی‌کند و به زیان مردم ایران تمام می‌شود. ترکیه تحریم‌های یکجانبه و سیاست‌های تحمیلی از سوی سایر دیگران در مورد روابطش با همسایگان را نمی‌پذیرد.»

کاخ سفید روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد معافیت مشتریان نفت ایران از اجرای تحریم‌های یکجانبه آمریکا که کمتر از دو هفته دیگر به پایان می‌رسد، تمدید نخواهد شد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.