ارتباط حس بویایی افراد با مرگ زودهنگام

یک تحقیق نشان داد بویای ضعیف می‌تواند خطر مرگ را در افراد مسن به نسبت دیگر افرادی که قدرت حس بویایی آنها بهتر است دو برابر کند.
پنجشنبه، 12 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ارتباط حس بویایی افراد با مرگ زودهنگام
به گزارش راسخون به نقل از نیوزویک؛ بر اساس این تحقیق، احتمال 46 درصد وجود دارد افرادی که حس بویایی ضعیف‌تری دارند ظرف 10 سال آینده با مرگ روبه‌رو شوند، و همین‌طور احتمال 30 درصد وجود دارد که این افراد ظرف 13 سال آینده جان خود را از دست بدهند.

 این تحقیق که در ژورنال Annals of Internal Medicine  به چاپ رسید بررسی خود را بر روی 2.289 فرد مسن بین سنین 71 سال تا 82 سال انجام داد. از این افراد خواسته شد تا 12 بوی عادی را استشمام کنند و بعد با توجه به صحیح یا غلط بودن پاسخشان درباره بوها به آنها نمره داده شد. شرکت کنندگان در این پژوهش در نهایت با توجه به پاسخشان و هم‌چنین با توجه به سیگار کشیدن، مصرف الکل و فعالیت‌های ورزشی به سه دسته خوب، متوسط، ضعیف تقسیم شدند.  در این پژوهش هم‌چنین بررسی شد که آیا این افراد پس از 3، 5، 10 و 13 سال زنده هستند یا خیر.

در انتها این بررسی 1.211 نفر از تعداد شرکت‌کنندگان فوت کرده بودند. میان حس بویایی  ضعیف و خطر مرگ علارغم در نظر گرفتن جنسیت، نژاد و سبک زندگی افراد باز هم ارتباط معناداری وجود داشت. در بین آنهایی که حس بویایی ضعیفی داشتند، 22 درصدشان به علت بیماری‌های عصبی مانند زوال عقل و پارکینسون و 6 درصد نیز به علت از دست دادن وزن جان خود را از دست داده‌اند.

محققان این تحقیق گفتند: «این مطالعه شواهد روشن تری را برای اثبات ارتباط میان بویایی ضعیف و سلامت جسم در افراد مسن فراهم کرده است.»

یکی از محقیقین این گروه تحقیقاتی به این موضوع اشاره کرد علی رغم  تمامی تحقیقات انجام گرفته نمی‌توان دلیل این ارتباط را متوجه شد. شاید بتوان گفت حس بویایی ضعیف به علت بیماری‌های زمینه‌ای و وضعیت جسمی بدن باشد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.