به کوتاهی‌ و تقصیرها در مرگ طلبه همدانی رسیدگی می‌شود

دبیرشورای عالی فضای مجازی در واکنش به نقش نهادهای موثر بر فضای مجازی درباره مرگ طلبه همدانی، گفت: مسئولان همه حوزه‌ها از جمله امنیتی،‌ انتظامی، ارتباطات، مخابرات و رسانه کوتاهی داشتند و با کمک قوه قضاییه رسیدگی می‌کنیم.
چهارشنبه، 18 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
به کوتاهی‌ و تقصیرها در مرگ طلبه همدانی رسیدگی می‌شود
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری فارس، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورایعالی فضای مجازی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه «در اتفاق اخیر کشته شدن یک طلبه در همدان، انتقادها از وزارت ارتباطات بابت عدم مدیریت فضای مجازی بالا گرفت و برخی معترضان معتقدند که وزارت ارتباطات با ناهنجاری‌ها در فضای مجازی برخورد نمی‌کند و در مقابل وزارت ارتباطات معتقد است که بدون مجوز مراجع مربوطه از جمله کارگروه فیلترینگ مسئولیتی در مسدودسازی ندارد، برخی نیز معتقدند که این تکالیف باید از سوی شورای عالی فضای مجازی روشن و ابلاغ شود، در قضیه برخورد با ناهنجاری‌ها و سلامت فضای مجازی تکلیف چیست؟» گفت: در کشورهایی که فناوری در دست دارند و قدرت اقتصادی بالاتری از ما نیز دارند این اتفاقات در فضای مجازی رخ می‌دهد؛ این حوادث برآمده از فضای مجازی است که البته نباید اتفاق بیفتد و نباید خونی از دماغ کسی ریخته شود. باید تلاش کنیم که این اتفاق رخ ندهد.


*رسیدگی به کوتاهی‌ و تقصیرها در مرگ طلبه همدانی

وی ادامه داد: در این حادثه باید بررسی کنیم ببینیم چه کسی مقصر بوده که کوتاهی شده است. یعنی این موضوع نافی قصور یا تقصیرات کسانی که در این حوزه نقش داشته‌اند از نیروی انتظامی تا وزارت ارتباطات یا حتی دستگاه‌های رسانه‌ای کشور نیست و باید حتما رسیدگی شود. 

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس درباره اینکه بالاخره وزارت ارتباطات در این باره مسئولیت دارد یا خیر؟گفت: حرف ما این است که فضای مجازی یک فضای نو و پیچیده است؛ اگرچه اینکه گفته می‌شود در این حوزه قانونی نداریم یا منتظر وضع قانون و مقررات هستیم نیز صحیح نیست. وضع این است که مسئولان در هر حوزه‌ای از امنیتی،‌ انتظامی، ارتباطات، مخابرات و رسانه نمی‌توانند تقصیر را به گردن دیگری بیندازند قطعا همه کوتاهی داشتند باید کوتاهی‌ها برطرف شود و ما اگر کوتاهی‌ها را تقصیر بدانیم ورود خواهیم کرد و با کمک قوه قضاییه موضوع را رسیدگی می‌کنیم. 


*پیام‌رسان‌های بومی شکست نخوردند

فیروزآبادی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره اینکه برخی معتقدند که پیام‌رسان‌های داخلی شکست خورده‌اند و اخیرا نیز معاون وزیر ارتباطات در اظهارنظری گفته‌ که به قطعیت می‌گویم پیام‌رسان‌های داخلی امروز به دلیل عدم استقبال شکست خورده‌اند که شاید مهم‌ترین علت آن مصادف شدن با فیلتر تلگرام بود، آیا پروژه پیام‌رسان‌های داخلی تمام شده است؟ گفت: مخالف این حرف هستم؛ به هیچ وجه در حوزه فناوری و خدمات شکست نمی‌خوریم؛ مردم توانمندی هستیم و انتظارمان بالاست و انتظار داریم سرعت پیشرفت در اینکه پیام رسان‌های داخلی قالب شوند بالاتر باشد.

وی ادامه داد: حدود یک سال از زمانی که در کشور پیام رسان‌های داخلی را معرفی و حمایت کردیم، می گذرد؛ این پروژه از اردیبهشت سال 97 تا اردیبهشت امسال ادامه دارد؛ در این مدت تعداد کاربران، تنوع پیام رسان‌ها، حرکت پیام‌رسان ها به سمت تخصصی شدن و ظهور و بروز سکوهای پیام‌رسانی، خوب بوده است؛ همچنان که برای مثال در حال حاضر روی یک سکو چندین خدمت VOD، پیام‌رسانی و آموزش شکل گرفته است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: سرعت تحولات ما در رشد پیام‌رسان‌های داخلی کمتر از سرعت پیام‌رسان‌های خارجی در کشور خودشان نبوده؛ اما تصور و انتظار مردم و مسئولان این بود که ظرف ۶ ماه به خودکفایی برسیم که مقداری زمان برده است. اما امیدوار به آینده هستیم و به زودی شاهد خواهیم بود که مردم اقبالی به پیام‌رسان‌های خارجی نداشته باشند.


*فاز بعدی حمایت با ارایه خدمات دولت الکترونیک روی 3 پیام‌رسان برتر بومی

فیروزآبادی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره اینکه اخیراً سه پیام‌رسان بومی به عنوان پیام‌رسان برتر برای مکاتبات دستگاه‌ها انتخاب شده‌اند، برنامه‌ مراحل آینده حمایت از این پیام‌رسان‌ها چیست؟ و آیا از این پس حمایت از دیگر پیام‌رسان‌ها قطع می‌شود؟ گفت:‌ به دلیل محدودیت امکانات تصمیم گرفتیم دو یا سه پیام‌رسان را بیشتر حمایت کنیم اما به این معنا نیست که دیگر پیام‌رسان‌ها صلاحیت ندارند و دیگران از کار کردن با آنها نهی شوند بلکه پیام‌رسان‌های برتر از نظر پارامترهایی از جمله تعداد کاربران، تیم فنی و امکانات در اولویت حمایت دولت قرار گرفتند و دولت وقتی قصد حمایت دارد این پیام‌رسان‌ها را در اولویت قرار می‌دهد.

وی افزود: جلساتی را با بخش‌های مختلف دولت برگزار می‌کنیم تا خدمات دولت الکترونیک روی این پیام‌رسان‌ها ارائه شود.

وی در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه ارائه خدمات دولت الکترونیک روی پیا‌م‌رسان‌های بومی پیش از این نیز تصمیم‌گیری و اعلام شده بود، چه زمانی قرار است اجرایی شود؟ گفت: ارایه خدمات دولت باید از هم‌اکنون شروع شود؛ بحث این بود که وزارت ارتباطات امکانات زیرساختی برای آنها فراهم کند که این موضوع در گیرودار بودجه معطل شده و پروژه مقداری کند شده است، اختلاف بر سر این است که سازمان برنامه می‌گوید وزارت ارتباطات از بودجه خود بودجه این موضوع را تأمین کند و وزارت ارتباطات می‌گوید بودجه‌ای ندارد و باید برای این موضوع بودجه خاصی تخصیص پیدا کند و در مرکز ملی فضای مجازی میانه موضوع را گرفته ایم و سعی می‌کنیم حل کنیم.


*سیاسی‌کاری در انتقاد از عملکرد سازمان‌ها برای حمایت‌ از پیام‌رسان‌های داخلی 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اینکه گفته شده برخی سازمان‌ها وظایف خود را در قبال پیام‌رسان‌های داخلی انجام نداده‌اند چه نظارتی بر عملکرد سازمان‌های مسئول است؟ این بحث‌ها سیاسی شده است، هر کدام از سازمان‌ها به میزان اختیارات خود کمک کردند و کسانی که کمک نکردند یا گفته‌اند اشکال قانونی وجود دارد یا از رده‌های بالاتر مجوز نگرفته‌اند و موافق طرح این بحث ها نیستم. برای مثال صداوسیما که تشکیلات بزرگی است تلاش کردند در حوزه‌هایی که در عهده‌شان بود طرح با موفقیت اجرا شود که در برخی موارد گلایه‌هایی از وزارت ارتباطات دارد. وزارت ارتباطات در برخی حوزه‌ها به دلیل آنکه به آن مجوز ندادند یا بودجه نداشته آنچه را قول داده عمل نکرده است، بنابراین مورد اعتراض صدا وسیما است؛ در نتیجه این بحث‌ها سیاسی است و ما اینجا نشسته‌ایم تا مشکلات کشور را حل نکنیم نه به بحث‌های سیاسی بپردازیم.

به گزارش فارس، شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز برای استفاده از ظرفیت‌های موجود در تحقق اهداف مشترک از جمله اصلاح نظام حکمرانی کشور تفاهم نامه امضا کردند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.