دور باطل تحریم، تهدیدو تمدید به کجا خواهد رسید؟

نفت و تحریم، برجام و تحقیر

ترامپ جز با پاسخ قهرآمیز و قاطعیت عقب نخواهد نشست و این را آینده به ما نشان خواهد داد.آقایان دولت! عزت و اقتدار ملت را روی میز مذاکره حراج نکنید.
پنجشنبه، 19 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: طاهره خوش خواهش
موارد بیشتر برای شما
نفت و تحریم، برجام و تحقیر
نباید گذاشت دشمن فکر کند خط خالی است.

امام علی (ع) درباره‌ی جهاد می‌فرماید: "جهاد دری است از درهای بهشت."(1)
 
امام همچنین فرمودند: "کجایند برادران من که راه حق را سپردند و با حق، رخت به خانه آخرت بردند؟ کجاست عمار؟ کجاست پسر تیهان؟ (مالک بن تیهان) و کجاست ذوالشهادتین؟ و کجایند همانند ایشان از برادرانشان که با یکدیگر به مرگ پیمان بستند و سرهای آنان را به فاجران هدیه کردند."(2)

وقتی جهاد و شهادت و نپذیرفتن ذلت از ملتی رخت ببندد خداوند به آن ملت لباس ذلت می‌پوشاند چرا که خدا آنها را به احقاق حق و ایستادگی و صبرو در برابر زورگویی ایستادن فراخوانده است اما آنها طریق تن‌پروری گرفته‌‌اند.
این داستان‌ِ امروز ماست که هرروز در برابر زورگویان و ظالمان به نحوی عقب‌نشینی می‌کنیم و آن‌را سیاست و تدبیر می‌نامیم، غافل از این‌که این سیاست، دشمن را جری‌تر و وقیح‌تر می‌کند.

گزارشات‌ِ رسانه‌های مختلف و پژوهشکده‌های بین‌المللی و حتی داخلی تاکید می‌کنند که ترامپ با دیدن ضعف در اقدام و عمل‌ِ ایران، این جرات را پیدا کرد که حتی معافیت نفتی 5 کشور برای خریدن تنها یک میلیون و حتی کمتر را تمدید نکند. او می‌داند هرکاری کند از طرف مقابلش صدایی نخواهد شنید و حتی اعتراضی هم نخواهند کرد. آقایان در دولت حتی اگر یک قطره نفت هم نتوانند صادر کنند باز می‌گویند نفروختن نفت به جنگ و مخارج فراوان آن ارجحیت دارد.

این عقب‌نشینی هم، نه فقط از دوره‌ی ترامپ بلکه از دوره‌ی اوباما آغاز شد. از همان زمان که کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه‌ی ایران، به جای رفتن به یمن، سر از جیبوتی دراورد و جالب است بدانید تمام محتویات این کشتی در بازارهای جیبوتی فروخته شد و به یک معنی کشتی به صورت محترمانه غارت گردید و ذره‌ای کمک به دست مردم یمن نرسید. در آن زمان حضرات دولت از تشر اوباما ترسیدند.

آن روزها گذشت و ترامپ آمد و شد آن‌چه شد.از برجام خارج شد هیچ‌کاری نکردیم و فقط با اقتدار! گفتیم با اروپا ادامه می‌دهیم. به نیروهای ما در سوریه حمله شد سکوت کردیم. ترامپ تحریم‌ها را دوباره باز گرداند سکوت کردیم. تا این‌که چند روز پیش آخرین میخ بر پیکر برجام زده شد و تمام معافیت‌ها لغو گردید، باز به لفاظی ادامه دادیم و در تمام این اتفاقات تنها کسی که جلوی هرگونه اقدام را به لطایف‌الحیلی گرفت شخص رئیس دولت بود. او روحیه‌ی نیروها و مسئولان ما را پایین آورد و در شورای عالی اجازه‌ی هرنوع تقابلی را سلب کرد.

این نوع مدیریت امور در دنیا، تعریف مشخصی دارد. همین لغو تحریم‌ها و صفر کردن‌ِ صادرات نفت درعرف و قانون بین‌الملل اعلام جنگ قطعی است. حتی کار به جایی رسیده که عربستان و امارات و بحرین‌، ضمن حمایت علنی! از تصمیم ترامپ با وقاحت گفنه‌اند هرچه بازار کم بیاورد ما تامین خواهیم کرد. خب جواب آمریکا را نمی‌دهیم، جواب امارات و بحرین را هم نمی‌دهیم؟ فقط به آنها یاداور می‌شویم که ما فلان فضل را به گردن شما داریم؟ آقای حقوقدان این را کجای سیاست بین‌الملل می‌‌گذارید؟ بفرمایید به ما بگویید در قانون بین‌الملل گرسنه کردن‌ِ یک ملت و قطع‌ِ رزق و روزی آنها چه معنایی دارد؟

به دوستان عزیز اعلام می‌کنم که اگر ایران پاسخی ندهد همین یک میلیون را هم یا نمی‌توانیم بفروشیم یا اگر هم در بازار سیاه بفروشیم با حداقل 20 الی 30 دلار کمتر از قیمت رسمی و جهانی نفت باید بفروشیم. با این توضیح که هم اکنون تولید هر شبکه نفت حدود 10 دلار هزینه دارد. این یعنی، دیگر فروش نفت صرفه نخواهد داشت. چرا حداقل سیاست نفت خام فروشی را به تدریج قطع نکردید و به سمت فروش، با ارزش افزوده نرفتید؟ این‌کار را نکردند تا بهانه‌ی فشار به رهبری برایشان جور بماند.

کار به غایت سخت است و این دولت نمی‌تواند کشور را در شرایط حساس و فراحساس و تقریبا جنگی فعلی مدیریت کند. آقای روحانی چندبار خط قرمز ترسیم کرد و همه‌ی مسئولان و نیروهای مسلح پشت ایشان ایستادند، ولی متاسفانه موقع عمل که رسید فقط بی‌عملی و انفعال را مشاهده کردیم و دشمن هرروز جری‌تر و وقیح‌تر شد. دولت بداند بلافاصله بعد از نفت، سراغ پتروشیمی خواهند رفت. ترامپ جز با پاسخ قهرآمیز و قاطعیت، عقب نخواهد نشست.

واما امروز بعد از شاخ و شانه کشیدن‌های مدام کشورهای غربی و سیاست همیشگی چماق و هویجشان، در حالی که یک سال از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد و به گفته‌ی محمدجواد ظریف، اروپایی‌ها نیز تاکنون فقط به یک درصد از تعهدات برجامی‌شان عمل کردند، حسن روحانی در واکنش به تحریم‌های جدید و بی‌سابقه‌ی آمریکا علیه ایران به جای آن‌که اعلام کند "ایران هم از برجام خارج می‌شود" تاکید کرد ایران همچنان در برجام باقی می‌ماند! وتنها بخش اندکی از تعهدات برجامی‌اش را تعلیق خواهد کرد!

اما جالب اینجاست که این دو تعهد برجامی نیز که ایران از امروز اعلام کرد تعلیق خواهد کرد، نفروختن آب سنگین و اورانیوم غنی شده به خارج از کشور است که دقیقا چندی قبل طبق تحریم‌های جدید آمریکا، امکان آن برای ایران وجود نداشت! یعنی در حالی که آمریکایی ها با تحریم‌های اخیرشان، مانع فروش آب سنگین و اورانیوم غنی شده ایران به خارج هستند، حسن روحانی پشت بلندگو اعلام کرد ایران این دو کار را در اعتراض به بد عهدی‌های اروپا و امریکا دیگر انجام نخواهد داد.

واقعیت این است که کاری که جناب روحانی باید سال 94 و بعد از اولین نقض برجام توسط اوباما انجام می‌داد را، 4 سال بعد، آن هم زمانی که دولت امریکا کاملا از برجام خارج شده و اروپا هم 99 درصد تعهداتش را انجام نداده، انجام می‌دهد. پس هرچقدر هم در داخل کشور بلوف زده شود و این واکنش را قهرمانانه و قاطع بازنمایی کنند، واقعیت این است که امریکا و اروپا تازه بیشتر مطمئن می‌شوند جریانی در ایران روی کار است که هیچ اقدام قاطعی در برابر فشار و تحریم‌ِ بیشتر انجام نمی‌دهد، پس حالا حالاها جا دارد تا تحریم ها و فشارها علیه ایران بیشتر شود.

آقایان دولت! کاری نکنید تا اروپا و آمریکا بیش از این به ایران بخندند.  

منابع 

1.نهج البلاغه: خطبه‌ی 27
2.نهج البلاغه: خطبه‌ی 182
 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.