سی‌ان‌ان از افزایش تنش میان پمپئو و بولتون خبر داد

سی ان ان گزارش داد تنش میان وزیر امور خارجه آمریکا و مشاور امنیت ملی این کشور بر سر نحوه اجرای سیاست‌های ایالات متحده در حال افزایش است.
پنجشنبه، 2 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
سی‌ان‌ان از افزایش تنش میان پمپئو و بولتون خبر داد
به گزارش راسخون به نقل از سی‌ان‌ان؛ چهار منبع آگاه به سی ان ان خبر دادند جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ و پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا برای نفوذ بیشتر در میان انواع مختلف موضوعات مهم بین‌المللی از جمله ایران، کره شمالی و ونزوئلا رقابت می‌کنند که همین امر موجب شده تنش میان این دو شعله‌ورتر شود.

منابع آگاه گفته‌اند، این تنش ناشی از اختلاف سیاسی نیست و بیشتر به سبک‌های عملیاتی و اجرایی‌شان در حوزه سیاست خارجی برمی‌گردد.

منابع متعدد همچنین به سی‌ان‌ان گزارش دادند که روش‌های محاسباتی بولتون، باعت به وجود آمدن اشکالاتی در کارهای پمپئو شده است و همین امر موجب شده تا وزیر امور خارجه آمریکا احساس کند بولتون بیش از نقش یک مشاور امنیت ملی عمل می‌کند و فراتر از یک مقام بلندپایه سیاست خارجی کشور رفتار می‌کند.

این رفتار بولتون این حس را در درون دولت ایجاد کرده است که یکی از منابع آگاه گفته است: «جان بولتون مانند یک وزیر امور خارجه عمل می‌کند.» و در بسیاری از مسائل مهم نقش پر سر و صدایی در دولت داشته است.

در حالی تنش‌ها داخلی در مورد مسائل امنیت  ملی چیز تازه‌ای نیست، ولی منبعی که شاهد اختلاف میان بولتون و پمپئو بوده، این تنش را بسیار بیشتر از آنچه در نشست جلسات امنیت ملی که در کاخ سفید برگزار می‌شود توصیف کرده است.

این منبع آگاه می‌گوید: «این اختلاف نظرها وجود دارد و آنها نیز متوجه این موضوع شده‌اند.»

لازم به ذکر است پمپئو و بولتون مدت‌هاست که در این منصب هستند و کم یا بیش در یک خط سیاسی قرار دارند. مسئله این است هر دو این افراد خود را در مسائل خارجی همتراز می‌دانند. همچنین باید گفت این دو بر سر خروج ترامپ از برجام و تحت فشار قرار دادن روسیه، چین و حتی برخی متحدان آمریکا هم‌نظر هستند.

منابع آگاه می‌گویند اختلاف نظر‌ها میان بولتون و پمپئو به طور چشمگیری در بحث نحوه عملیاتی کردن موضوعات افزایش یافته است، به طوری که دشمنی و ستیز میان این دو مقام آمریکایی در حال شعله‌ورتر شدن است.

به نظر می‌رسد درحالی که پمپئو در سخنرانی‌های عمومی سخت محتاط رفتار می‌کند و رفتار دیپلماتیک‌تری از خود نشان می‌دهد تا رضایت عمومی را جلب کند، ولی جان بولتون روش صریح‌تری در انظار عموم و توییت‌هایش اتخاذ کرده است، به طوری که سعی در نشان دادن خود به عنوان مرکز و پیش‌رو مذاکرات سیاسی مهم دارد. بولتون به عنوان کهنه سرباز دولت با تجربه همکاری با چهار دولت جمهوری‌خواه همچنین به رویکردهای سری تمایل نشان می‌دهد، به گونه‌ای اطلاعات کم در اختیار عموم قرار بگیرد و تصمیم‌گیری‌ها مختص به گروه‌های کوچکی شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.