کمبود جهانی هلیوم، حوزه اکتشافات، مراقبت‌های پزشکی و فناوری را با خطر مواجه کرده است

در حال حاضر جهان سومین کمبود گاز هلیوم در طی 14 سال گذشته را تجربه می‌کند و همین امر موجب شده تا علم و صنایع در خطر قرار گرفته‌‍اند. گاز هلیوم گازی است که در صنایع استفاده می‌شود؛ از جمله در اکتشافات فضایی، مراقبت‌های بهداشتی و تکنولوژی کاربرد دارد. در حالی که همه این گاز را به دلیل استفاده در بالن‌ها و بادکنک‌ها می‌شناسند، ولی در تولید وسیله‌های نیمه‌رسانا، تصویربرداری پزشکی و دیگر کارهای فناوری بسیار نقش مهمی دارد.
شنبه، 4 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کمبود جهانی هلیوم، حوزه اکتشافات، مراقبت‌های پزشکی و فناوری را با خطر مواجه کرده است
به گزارش راسخون به نقل از نیوزویک؛ هلیوم که در خاک زمین وجود دارد از طریق تخریب رادیواکتیوی بر دو عنصر سنگین اروانیوم و توریم پدید می‌آید. این گاز در سازه‌های سنگی غیرمتخلخل به دام می‌افتند. تنها راه پیدا کردن گاز هلیوم حفر عمیق سطح زمین است.

هم‌اکنون دانشمندان برای پیشبرد برنامه‌های تحقیقاتی خود به علت نداشتن منبع مطمئن هلیوم دچار چالش جدی‌ای شده‌اند. کمبود گاز هلیوم موجب شده است قیمت این گاز در سطح جهان افزایش پیدا کند. برنامه‌های تحقیقاتی مانند کروماتوگرافی گازی، طیف‌سنجی جرمی، طیف‌سنجی تشدید مغناطیسی هسته‌ای از جمله برنامه‌هایی هستند که وجود این گاز برای آنها مهم است.


منابع جدید گاز هلیوم

بدون اینکه تضمینی در عرضه ثابت گاز هلیوم وجود داشته باشد، قیمت این گاز در چند سال اخیر افزایش 15 درصدی در سطح جهان داشته است. با توجه این قیمت‌ها، حتی دانشگاه‌ها به علت کمبود عرضه این گاز مجبور به جیره‌بندی شدند.

در چند سال گذشته، تعدادی از شرکت‌های استارت‌آپی موفق به اکتشاف جدید منابع گاز هلیوم و تولید آن در کانادا غربی شده‌اند. یک شرکت آمریکایی نخستین وسیله جدید تولید گاز هلیوم را در سال 2016 در کانادا رونمایی کرد.  

یک شرکت آمریکایی مستقر در کالگری کانادا در حوزه اکتشاف این گاز فعال است و تا کنون توانسته شش چاه در تابستان گذشته برای اکتشاف گاز هلیوم حفر کند.

آنچه که منابع هلیوم در کانادا غربی را جذاب می کند، ترکیب گازی موجود در این خاک است، که با دیگر منابع هلیوم در بخش‌های دیگر جهان تفاوت دارد. دیگر بخش‌های جهان، خاکشان دارای سطوح بالایی از دی‌اکسید کربن یا متان هستند، ولی منابع هلیم در کانادا غربی با مخازن زیرزمینی نیتروژن همراه هستند. به این دلیل که نیتروژن گاز بی‌خطری است و تقریبا 78 درصد اتمسفر زمین را نیز این گاز دربرگرفته است. اکتشاف در این نقطه از زمین نیاز به تجهزیات مخصوص بازیافت متان یا کربن دی اکسید ندارد. استخراج این منابع اثرات محیطی بر جای خواهد گذاشت.

لازم به ذکر است گاز هلیوم دومین عنصر از نظر فراوانی در دنیاست. بیشترین مقدار این گاز نیز در جو کره ی زمین قرار دارد  بیشترین تولید گاز هلیوم در ایالات متحده آمریکا است. با این وجود ذخایر آمریکا در خطر هستند و گفته می‌شود بین 10 تا 12میلیارد فوت مکعب گاز هلیوم قابل استحصال از سال 2014 باقی مانده باشد..


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.