داوری از فوتبال ما جلو نیست

نوید مظفری در گفتگو با راسخون: var هم مشکلات داوری ما را حل نمی کند/رئیس بازی مانع پیشرفت شده است

کارشناس داوری فوتبال ایران با بیان اینکه سیستم داوری ایران فرد محور است و برنامه ریزی جایی در تصمیم گیری ها ندارد، گفت: حرف زدن از آوردن سیستم var فقط بازی با افکار عمومی و فرار روبه جلو است و این تکنولوژی هم نمی تواند مشکلات داوری را حل کند.
شنبه، 4 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
نوید مظفری در گفتگو با راسخون: var هم مشکلات داوری ما را حل نمی کند/رئیس بازی مانع پیشرفت شده است
کارشناس داوری فوتبال ایران با بیان اینکه سیستم داوری ایران فرد محور است و برنامه ریزی جایی در تصمیم گیری ها ندارد، گفت: حرف زدن از آوردن سیستم var فقط بازی با افکار عمومی و فرار روبه جلو است و این تکنولوژی هم نمی تواند مشکلات داوری را حل کند.
 
نوید مظفری در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، در خصوص وضعیت داوری لیگ هجدهم، چرایی حل نشدن اشتباهات فاحش داوران، وضعیت آموزش، وضعیت پرداختی به داوران و اینکه آیا آوردن سیستم var به این راحتی است که مسئولان فدراسیون فوتبال از آن حرف می زنند، صحبت کرد که در ادامه می آید:
 
وضعیت داوری ما هیچ پیشرفتی نداشته است
داوری لیگ هجدهم هم به مانند لیگ های هفدهم، شانزدهم، پانزدهم و .... با اشتباهات فاحش، تاثیرگذار و بد همراه بود که خیلی از نتایج را تحت تاثیر قرار داد. همه ی تیم ها هم از این اشتباهات سود بردند و هم متضرر شدند. این طور نبود که تیمی فقط ضرر کرده باشد. واقعا درک نمی کنم چرا با اوضاعی که سیستم داوری ما دارد، همه انتظار دارند، داوری های بی نقص و حداقل کم اشتباهی ببینیم؟ وقتی سیستم داوری ما فرد محور است و برنامه محور نیست، چرا باید انتظار پیشرفت داشته باشیم؟ ما هیچ برنامه ای نداریم که اصولی باشد. فقط و فقط افراد در دپارتمان و کمیته جابجا می شوند. در حالی که برنامه همان برنامه ی قبلی است. افرادی هم می آیند یا مدیریت بلد نیستند یا اینکه امکانات لازم را برای بهبود شرایط ندارند.
 
رئیس بازی، مشکل کمیته داوران و دپارتمان
سیستم داشتن کمیته داوران و دپارتمان داوری از سوی فیفا به فدراسیون ها ابلاغ شده و باید باشد. در فوتبال آلمان چون کسی دنبال رئیس بازی و نفر اول بودن نیست، بدون مشکل این سیستم پیش می رود اما در فوتبال ما هرکس می خواهد خودش رئیس باشد. این رئیس بودن مشکل ایجاد کرده است. کمیته جایی است که تصمیمات باید در آن گرفته شود و دپارتمان هم بخش اجرایی را عهده دار است. اما در ایران متاسفانه هرکدام راه خود را می روند. این مسئله باعث شده تا داوران دچار سردرگمی و دوگانگی شوند. اینجاست که متاسفانه هر قسمت می خواهد رئیس بودن خود را به رخ بکشد و کسی به فکر بهبود وضعیت نیست.
 
آموزش باید از استان ها شروع شود

طبق روال گذشته فقط 3 کلاس آموزشی برای داوران برگزار می شود که آن هم فرمالیته است. یک کلاس قبل از شروع فصل، یکی نیم فصل و یک کلاس هم که فیفا برگزار می کند. یعنی از لباس و تجهیزات و مدرس را خود فیفا برای فدراسیون ها می فرستد و آنها برگزار می کنند. اما اگرواقعا بخواهیم پیشرفتی در داوری حاصل شود، باید فدراسیون و سیستم داوری یک برنامه ی خوب و منظم برای استان ها تنظیم کند و مثلا بگوید ما این کارها را از شما انتظار داریم و باید انجام شود. متاسفانه این برنامه ریزی اصلا وجود ندارد. وقتی داوران از استان ها آموزش ببینند، پله پله بالا می آیند و استعدادهای برتر هر استان معرفی می شود. حالا بماند با این سیستم خیلی از استعدادها پشت خط می مانند.
 
روال انتخاب مشکل دارد
برای حضور در هیات رئیسه چه کسانی باید رای دهند؟ مشخص است که وقتی از فدراسیون به استان ها فشار بیاورند، در دورهای بعدی به آنها رای نمی دهند. این سیکل معیوب، شرایطی را رقم می زند که استان ها هم بدون آموزش نفرات خودشان را به فدراسیون معرفی می کنند. شما در نظر بگیرید ما برای تیم ملی فوتبال ایران برویم از برزیل بازیکن بیاوریم. این کار مقطعی ممکن است مشکلات را حل کند اما آیا ریشه ای تمام مسائل حل می شود؟ تیم ملی داوری هم همین لیگ برتر است. وقتی یک دفعه داوران را برای قضاوت به لیگ برتر می آوریم، همین اشتباهات رخ می دهد.
 
اصفهانیان مگر استعفا نکرده؟
اصلا کاری به مشکلات داوری ندارم. مگر رئیس کمیته داوران (اصفهانیان) از ریاست این کمیته استعفا نکرده است؟ پس چطور است که هنوز در این کمیته به عنوان عضو حضور دارد؟ مگر دو نفر مجزا هستند که استعفای او از ریاست کمیته، باعث نشده تا از عضویت این کمیته برود؟ فدراسیون اینها را بهتر از ما می بیند اما این طور راحتند. آنها این مشکلات را می بینند اما اراده ای برای حل آن ندارند. این مسائل است که باعث می شود، نتوانیم پیشرفت کنیم. او به واسطه ی عضویت کمیته داوران، رئیس این کمیته شده و وقتی استعفا داده، باید کاملا می رفت.
 نوید مظفری در گفتگو با راسخون: var هم مشکلات داوری ما را حل نمی کند/رئیس بازی مانع پیشرفت شده است
نمی توانم ادعا کنم که داوری ها عمدی بود
هیچ وقت به خودم نمی توانم اجازه دهم که بگویم داوری ها عمدی بود. بالاخره اگر هم بگویم که قشر داوری صددرصد پاک است، بازهم روراست نبودم. مگر می توانید بگوئید که در قشر خبرنگاری، همه پاک هستند؟ هستند افرادی که برای درج خبر و مصاحبه پول بگیرند. در همه ی سیستم ها چنین افرادی هستند. در داوری هم قطعا وجود دارد اما اینکه بگوئیم همه درگیر هستند، واقعا دور از انصاف است.
 
داوران باید از لحاظ مالی حمایت شوند
دستمزدی که به داوران پرداخت می شود، زیر یک میلیون تومان است. با توجه به شرایط اقتصادی فعلی واقعا این رقم خیلی کم است. فدراسیون باید این مسائل را ببیند و از لحاظ مالی حمایت بهتری از داوران داشته باشد. قضاوت کردن را باید فارغ از مسائل مالی دید. اینکه بیائیم، در کنار پرداخت حقوق مناسب به داوران، به آنها آموزش خوب هم اراده دهیم. اما تا زمانی که این پرداختی ها پائین هست، حرف و حدیث پیش می آید.
 
سیستم var مشکل داوری ما را حل نمی کند
حرف زدن مسئولان فدراسیون و داوری از سیستم var فقط بازی با افکار عمومی و فرار روبه جلو است. مگر این سیستم فقط باید در لیگ برتر اجرا شود؟ یعنی لیگ های دسته پائین تر نیازمند این تکنولوژی نیستند؟ اصلا زیر ساخت استفاده از این تکنولوژی در کشور ما وجود دارد؟ در لیگ برتر ما چنین زیرساختی نداریم چه برسد به لیگ های پائین تر. یقین بدانید که تا 2، 3 سال آینده هم این تکنولوژی به ایران نمی آید. تازه مگر با وجود این سیستم، اشتباه رخ نمی دهد؟ امسال در لیگ برتر فدراسیون داوران پشت دروازه را آورد. دقیقا چه نقشی داشتند؟ آیا وجودشان موثر بود؟ بازهم می گویم که این حرف ها فقط به خاطر فرار روبه جلو است و حتی این تکنولوژی هم بیاید، مشکلات داوری ما حل نمی شود. مشکل داوری ما آموزش صحیح و پایه ای است.
 
داوران با توانایی فردی به جام جهانی رفته اند نه برنامه ریزی فدراسیون
فکر می کنید خسروی، فغانی و فنایی با برنامه ریزی فدراسیون بوده که توانستند در جام جهانی حضور پیدا کنند؟ خیر با توانایی فردی خودشان بوده که توانستند به این مرحله برسند. الان اگر فغانی از داوری کنار برود، چه داوری را پرورش دادیم که بتواند در عرصه ی بین المللی حضور یابد و به جام جهانی برود؟ اینها مشکلاتی است که باید رفع شود.
 
داوری جلوتر از فوتبال ما نیست
بعضی ها می گویند که داوری ما از فوتبال ما جلوتر است. اصلا این را قبول ندارم. خیلی خوشبینانه نگاه کنیم در یک سطح هستند. تازه فوتبال ما هرازگاهی مقامی می آورد اما داوری نه. تا زمانی که مشکل برنامه ریزی صحیح و آموزش درست داوران حل نشود، نباید انتظار بهبود وضعیت داشته باشیم. مطمئن باشید با شرایط موجود، در لیگ آینده هم شاهد اشتباهات بد، اعتراض مربیان و بازیکنان و باشگاه ها و همین مشکلات خواهیم بود.
 
سید مجتبی سیدی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.