آمریکا به دنبال آتش‌افروزی و ایران به دنبال پیشبرد دیپلماسی منطقه‌ای

در ادامه تحلیلی از خبرگزاری راشاتودی خواهید خواند که نگاهی به دیپلماسی سازنده ایران در مقابل تهدیدهای آمریکا انداخته است و همچنین به استراتژی تفرقه بینداز و حکومت کن آمریکا گریزی می‌زند.
چهارشنبه، 8 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آمریکا به دنبال آتش‌افروزی و ایران به دنبال پیشبرد دیپلماسی منطقه‌ای
به گزارش راسخون؛ تحلیل نویس راشاتودی نوشت: تاریخ تنش‌های دو کشور آمریکا و ایران در خلیج فارس در حال نوشتن شده است و آیندگان نیز خواهند نوشت که تهران چگونه خود را از یک جنگ تمام عیار از طریق دیپلماسی خود با همسایگان منطقه‌ای نجات داد.

آخر هفته گذشته تحرکات بی‌اثر آمریکایی‌ها را شاهد بودیم، به طوری که نیروی نظامی بیشتری در خاورمیانه مستقر کرد؛ جایی که در حال حاضر حدود 70 هزار نیروی آمریکایی در آن مستقر هستند.

این درحالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اخیرا نیز جت‌های جنگی، ناو هواپیمابر را با هدف حمایت و حفاظت از متحدان منطقه‌ای به خاورمیانه اعزام کرده است. او همچنین چند روز گذشته 7 میلیارد دلار به عربستان که از آن به عنوان امری «اورژانسی» نام برد، سلاح فروخته است.
 
این تحلیل نویس می‌نویسد: در همین حال، در مقابل، دیپلمات‌های ایرانی در سفرهای منطقه‌ای خود از این کشورها خواسته‌اند تا برای حفظ امنیت منطقه تلاش کنند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، هنگام سفر به عراق، از همه کشورهای حوزه خلیج فارس خواست  تا یک معاهده عدم تجاوز (معاهده‌ای است بین دو یا چند کشور که در آن طرفین معاهده متعهد می‌شود در عملیات‌های نظامی علیه یکدیگر شرکت نکنند.) تشکیل دهند. پیش‌تر ظریف این پیام را به پاکستان نیز منتقل کرده بود. در همین حال، عباس عراقچی، معاون امور سیاسی وزارت امور خارجه، با سفر به کشورهای کویت، عمان و قطر چنین پیامی را به این کشورها رساند.

این نویسنده در ادامه این سوال را مطرح می‌کند آیا کشورهایی که پیشتر روابط دوجانبه‌شان تحت تاثیر تنش‌های مذهبی بوده، اکنون می‌توانند اختلافات را کنار بگذارند و برای حفظ صلح در منطقه تلاش کنند؟

او در پاسخ می‌نویسد: اگر این اتفاق بیفتد، همبستگی ناشی از این تفاهمات، ضربه‌ای به سلطه واشنگتن در منطقه خاورمیانه خواهد بود؛ منطقه‌ای که آمریکایی‌ها به دنبال انزوای ایران از طریق ادعای‌های مکرر و همیشگی و البته بی‌اساس «تجاوز» ایران علیه این کشورها همراه بوده است. روشی که آمریکایی‌ها در پیش گرفته‌اند همان قول معروف است که می‌گوید تفرقه بینداز و حکومت کن.

نشانه این همکاری منطقه‌ای نیز در سفر ظریف به عراق نمایان است. عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، در این دیدار اعلام کرد عراق در کنار ایران در هنگام رویارویی نظامی آمریکا در مقابل این کشور می‌ایستد. بغداد هفته گذتشه نیز هشدار داد که اجازه نخواهد آمریکا از خاک عراق برای حمله به ایران استفاده کند.

این مقام عراقی همچنین تاکید کرد تحریم‌های واشنگتن علیه ایران به اقتصاد عراق نیز آسیب زده است. و همچنین اشاره کرد توسعه اقتصادی میان این دو کشور همسایه اجتناب‌ناپذیر است و و این روابط تحت تاثیر فشارهای آمریکا علیه ایران نخواهد گرفت.

همچنین این تحلیل نویس به این موضوع نیز اشاره می‌کند که روابط ایران با دیگر کشورهای همسایه رابطه نزدیک و تاریخی است.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.