ایران پیروز نهایی مبارزه با دشمن/ رشد اقتصادی تا پایان سال مثبت خواهد شد

رئیس‌جمهور گفت: امروز اساس جنگ بدخواهان با ما جنگ امید یا جنگ اراده‌ها است و آنها می‌خواهند به ملت ایران را از آینده توسعه کشور ناامید کنند.
سه‌شنبه، 28 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ایران پیروز نهایی مبارزه با دشمن/ رشد اقتصادی تا پایان سال مثبت خواهد شد
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز (سه‌شنبه) در مراسم بهره برداری از «ترمینال-گالری سلام» فرودگاه امام خمینی (ره) اظهار داشت: امروز روز فرخنده‌ای است، زیرا در شرایطی که دشمنان می‌خواهند وانمود کنند ایران نمی‌تواند توسعه و پیشرفت داشته باشد، علیرغم میل آنها ما شاهد تحرک تازه در اقتصاد کشور عزیزمان ایران هستیم.


دشمن می‌خواهد ملت ایران را از آینده توسعه کشور ناامید کند

وی ادامه داد: امروز اساس جنگ بدخواهان با ما، جنگ امید یا جنگ اراده‌ها است. آنها می‌خواهند به هدفی امیدوار باشند و به توطئه و نقشه شوم خود که همان ناامید کردن ملت ایران از آینده توسعه کشور است، دست یابند. ملت بزرگ ایران هم متقابلاً نمی‌خواهد عزت و سربلندی خود را از دست دهد و می‌خواهد دشمن را نسبت به اهداف شوم خود ناامید کند. در این راستا ما می‌بینیم که هم اقدامات آنها برای فشار به ملت ایران افزایش یافته و هم عکس العمل نظام جمهوری اسلامی ایران در برابر این فشارها بیشتر شده است.

روحانی در ادامه تصریح کرد: در پایان، پیروز این نبرد ملت خواهد بود به این دلیل که طرف مقابل ما ملت نیست، ما با هیچ ملتی جنگ نداریم، بلکه طرف مقابل ما یک عده سیاستمدار کم تجربه هستند و در این طرف داستان گروهی از مسئولین کشور نیستند، بلکه تمام ملت ایران یکپارچه در این مبارزه حضور دارند.


فشار دشمن را بیشتر اقشار کم‌درآمد تحمل می‌کنند

رئیس‌جمهور گفت: آن‌ها دشمنی خود را به طور مستقیم علیه فرد فرد ملت ایران قرار دادند و در این تقابل طبقات ضعیف‌تر و اقشار کم درآمدتر فشار بیشتری را تحمل می‌کنند اما بی تردید در این مبارزه موفق نخواهند بود.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات عمرانی در حال انجام در کشور اشاره کرد و گفت: پایانه مسافربری سلام در فرودگاه امام خمینی (ره) ظرف دو سال با تلاش متخصصین و مهندسین، کارگران و مدیران کشور ساخته شده است. یک زمانی بود که اگر کشوری ادعا می‌کرد یک ترمینال را ظرف یک تا دو سال ساخته است ما تعجب می‌کردیم که چطور توانست ظرف این مدت یک ترمینال با این عظمت را بسازد، اما امروز به شکر خدا شاهد این هستیم که فرزندان این سرزمین با تکیه بر اراده خود و امیدی که به آینده دارند و عشق به وطن و ملت می‌توانند پروژه‌هایی که با پروژه‌های مشابه خود در کشورهای دیگر همسانی دارد، رقابت کنند.
وی افزود: افتتاح ترمینال فرودگاهی شاید با افتتاح پروژه‌های دیگر اقتصادی متفاوت باشد. افتتاح ترمینال یعنی حضور صنعت هوانوردی و همکاری بین مدیران فرودگاهی و نیروی انتظامی. افتتاح ترمینال، همکاری بین مدیران آن ترمینال و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و یعنی همکاری بخش‌های مختلف تا بتوانند این کار بزرگ را به مقصد برسانند. همکاری و هماهنگی ارگان‌های مختلف به معنی همکاری و تعاون و وحدت بخش‌های مختلف برای راه اندازی یک پروژه مهم خدماتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در یک کشور است.


صنعت هوانوردی ما در سطح کشورهای پیشرفته در حال حرکت است

روحانی با بیان اینکه ما امروز نیازمند یک تحرک و یک پرش به سمت توسعه هستیم، تصریح کرد: علی رغم تحریم‌ها و فشارها هواپیماهای ما به طور منظم در حال پرواز هستند. اگر کشوری از لحاظ خرید قطعات هواپیما و تعمیرات هیچ مشکلی نداشته باشد، ارائه صنعت هوانوردی آسان است اما علیرغم همه مشکلاتی که در این حوزه داریم امروز باید از همه بخش‌های صنعت هوانوردی خود تشکر کنم که در همه زیرساخت‌ها و هماهنگی‌ها کار را که آسان و ساده هم نیست به خوبی انجام می‌دهند و صنعت هوانوردی ما در سطح کشورهای پیشرفته جهان در حال حرکت است.
رئیس‌جمهور ادامه داد: در این حوزه کمبودها و مشکلات داریم اما این کمبودها قابل رفع هستند. دولت یازدهم و دوازدهم یکی از تلاش‌هایی که داشت رونق در صنعت هوایی کشور بود و پس از توافق هسته‌ای و فضایی که در روابط بین‌الملل ایجاد شد، توانستیم بعد از چند ده سال تعدادی هواپیمای مدرن وارد کشور کنیم که این شاید یکی از خواسته‌ها و آرزوهای مردم ما بود.

وی ادامه داد: این روند می‌توانست ادامه پیدا کند، ما در پی خرید صدها فروند هواپیما طی سال های آینده برای راحتی و رفاه مردم و برای اقتصاد کشور و حمل و نقل کشور بودیم اما آمریکا برخلاف همه مقررات و قوانین بین‌المللی در برابر ملت ما ایستادگی کردند. در اینجا باید از همه آنهایی که امروز صنعت هوایی ما را سرپا نگه داشته اند تشکر کنیم، از خلبانان عزیز و از همه آنهایی که در تعمیر و نگهداری و ارائه خدمات به هواپیماها تلاش می کنند تشکر می‌کنم. سازمان هواپیمایی کشوری سیستم‌های راداری و ارتباطی و همه نیروهای امنیتی از جمله سپاه و نیروی انتظامی و همه مدیران در بخش فرودگاهی وزارت راه مسکن و شهرسازی همه دست به دست هم دادند تا امروز از این حرکت را به خوبی ادامه دهیم.


تسهیل سفرها از طریق هوایی از جمله حقوق مردم است

رییس جمهور افتتاح فرودگاه و پیشرفت هوایی را به معنای مبارزه واقعی در برابر آنهایی که پیشرفت ایران را نمی خواهند دانست و گفت: باید عملاً در برابر بدخواهان ایستادگی کنیم، راه ما امروز در برابر آنها رونق اقتصادی است، همانطور که سال رونق اقتصادی نامگذاری شده است. اینکه ما بتوانیم در سفرها مخصوصاً در سفرهای هوایی امکانات لازم را برای مردم فراهم کنیم بسیار مهم است و گردشگری که یکی از اهداف بزرگ دولت یازدهم و دوازدهم برای اشتغال کشور و رونق اقتصادی در کشور بوده از این طریق رونق بیشتر پیدا می کند. اگر گردشگری می‌خواهد صورت بگیرد و اگر مردم ما می‌خواهند از مزایای کشور خود بازدید کنند و یا از کشورهای دیگر می خواهند به کشور ما سفر داشته باشند و یا بلعکس، بهترین و راحت‌ترین وسیله صنعت هوایی ماست که از لحاظ راحتی و از لحاظ سرعت و هم از لحاظ امنیت یک وسیله مطمئنی در اختیار مردم است تا بتوانند به مقاصد خودشان در کوتاه‌ترین زمان ممکن دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: امروز اگر یک استان ما بخواهد یک دانشگاه فعال داشته باشد نیاز به فرودگاه و هواپیما دارد تا اساتید بتوانند به راحتی به مقصد دانشگاه‌های خود بروند. اگر یک مرکز بهداشتی درمانی مجهز هم بخواهد در یک استان وجود داشته باشد، با صنعت هوایی گردش کار در آنجا راحت تر انجام خواهد شد. مسئله هوانوردی برای ما مهم است و یکی از حقوق مردم ما به حساب می‌آید.

روحانی گفت: اینکه ایران بتواند مقصد هواپیماهای باری و مسافربری باشد، این جزو حقوق مردم ما است و صدها و هزاران شغل در کنار این کار به وجود می آید. این حق مردم ما برای اشتغال است، رفاه حق مردم است و تسهیل در مسافرت جزو حقوق مردم به حساب می‌آید و در این راستا قدم بسیار خوبی در سال‌های گذشته برداشته شده است.

رئیس‌جمهور گفت: بخشی از قدرت ملی ما قدرت اقتصادی است و بخشی از قدرت اقتصادی ما در محل‌های ترانزیتی است. اینکه ما بتوانیم ده‌ها میلیون نفر را در سال از مسیر ایران، از بنادر و جاده‌های خود عبور دهیم، این اتصالی است که هیچکس نمی‌تواند با آن مبارزه کند. وقتی کشورهای شمالی ما، کشورهای شرقی ما، از طریق بندر چابهار و در آینده نه چندان دور از طریق ریل می‌توانند به ما متصل شوند این اقتصاد از بین بردنی نخواهد بود. چابهار برای ما به عنوان تعامل سازنده با جهان خواهد بود.

وی افزود: امروز خوشحالیم که ایران به عنوان یکی از ترانزیت‌های مناسب به حساب می‌آید به نحوی که اروپا، قفقاز و آسیای مرکزی، افغانستان و دیگر کشورهای همسایه ما از طریق بنادر و مسیرهای ترانزیتی با ایران ارتباط برقرارمی کنند که این به معنای قدرت اقتصادی ما است. در واقع ترانزیت و گردشگری دو امتیاز مهم جغرافیایی ایران است.

رئیس جمهور تصریح کرد: یکی از نعمت‌هایی که خداوند به ما داده همین است که از جنوب به آب‌های بین‌المللی متصل هستیم، نه یک کیلومتر نه دو کیلومتر بلکه ۲۰۰۰ کیلومتر ساحل داریم و در شمال کشور به آب‌های منطقه‌ای متصل هستیم.

روحانی ادامه داد: نکته دیگر اینکه این ترمینال با مصالح و به دست متخصصان ایرانی ساخته شده است که این به معنای خودکفایی ما به حساب می‌آید. کشور ما امروز در بسیاری از رشته‌های فنی و مهندسی قادر است به کشورهای دیگر ارائه خدمت کند و من خوشحال هستم که هر وقت با مسئولین کشورهایی که شرکت‌های ما که در آن کشورها فعالیت می‌کنند صحبت می‌کنیم، می‌گویند که شرکت‌های ایرانی از دیگر شرکت‌های خارجی کارکرد بهتری دارند.

وی بیان کرد: اگر جاده یا آزادراهی را ساختیم، اگر پُل یا نیروگاهی را احداث کردیم، اگر سدی را در آن کشورها احداث کردیم و انشاءالله از این به بعد ترمینال‌هایی را احداث کنیم، نه تنها قابل رقابت با دنیا است که حتی مسئولین آن کشورها هم می‌گویند که شرکت‌های ایرانی از لحاظ کیفیت، مخارج و زمان بهتر از دیگر شرکت‌های خارجی کار می‌کنند که این به معنای توانمندی و قدرت ایران به حساب می‌آید.

رئیس جمهور افزود: ما باید اتصال و تعامل خود با جهان، همسایگان و قدرت‌های بزرگ را به گونه‌ای درست کنیم که این اتصال غیرقابل جدایی باشد. علیرغم همه تلاش هایی که آمریکا در منطقه انجام داده که می‌خواهند ایران را منزوی کنند، اما در این کار ناموفق بودند. ارتباط ما با همه کشورها امروز یک ارتباط خوبی است.


هیچکس در جهان نیست که از کار ایران در برجام تجلیل نکند

روحانی گفت: شرکت‌هایی که با فشار آمریکا نمی‌خواهند با ما کار کنند، این موضوع را با تاسف اعلام می‌کنند و به نحوی به هر حال آمریکا را در این جهت محکوم می‌کنند. امروز ما تقابلی با آمریکا داریم که هیچکس در جهان نیست که نتواند از کار ایران تجلیل نکند.

وی تصریح کرد: ایران به عهدش وفادار بوده، ایران به امضایش وفادار بوده، ایران به تعهدات بین‌المللی خود وفادار بوده، اما کسی که امروز رو به روی ماست به توافق و مقررات بین‌المللی بی‌تفاوت است و آنها را زیر پا گذاشته است.

رئیس جمهور ادامه داد: این موضوع طی ۴۰ سال گذشته به این وضوح که امروز هست مشاهده نمی‌شد چرا که آنها این گونه تبلیغ می‌کردند که این ایران است که مقررات بین‌المللی را زیر پا گذاشته، ایران بوده که پایبند مقررات بین‌المللی نبوده، ایران می‌خواهد امنیت جهان را تهدید کند، اما امروز در نقطه مقابل این موضوع اتفاق افتاده است و همه دنیا آمریکا را به عنوان کشوری که متخلف، عهد شکن و برخلاف موازین و مقررات انسانی و بین‌المللی عمل کرده است می‌شناسند.

روحانی بیان کرد: اگر در مقام عمل برخی از شرکت‌ها و بانک‌های آنها دچار تردید هستند، اما در حقانیت کشور ما امروز کسی تردید ندارد که این یک نقطه عطفی برای ملت ایران است که در مقابله با یک قدرت بزرگ جهانی به گونه‌ای ما از لحاظ سیاسی، حقوقی و اقدام عملی حرکت کردیم که هیچ کشوری نمی‌تواند ما را محکوم کند، بلکه طرف مقابل ما را محکوم می‌کند و این یک موفقیت و پیروزی برای ما به حساب می‌آید.


امسال رشد اقتصادی مثبت می‌شود

وی افزود: آمار و ارقامی که در سه ماهه اول شاهد هستیم و علائمی که وجود دارد، نشان دهنده این است که انشاءالله رشد اقتصادی ما تا پایان سال مثبت خواهد بود. ما امسال برای پروژه‌های عمرانی بودجه‌های لازم را در همین سه ماهه اول سال پرداخت کردیم که این به معنای حرکت بسیار خوب برای طرح‌های عمرانی به حساب می آید. قولی که وزارت راه و شهرسازی و مسکن ما به مردم داده و امیدوار کننده هم است، مبنی بر اینکه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را تهیه خواهند کرد، کار خوبی است.

رئیس جمهور گفت: طرح دیگری را که در حال بررسی هستیم آن است که زمانی که کارمندان دولت وارد ادارات می‌شوند بتوانند تا ۱۰ سال بعد از استخدام خود صاحب یک واحد مسکونی شوند که این موضوع در حال بررسی است و ان‌شاءالله طرح آن را تکمیل خواهیم کرد. این برای جوان ما بسیار امیدوار کننده خواهد.

روحانی افزود: امیدواریم بخش اول آزادراه تهران-شمال را در همین تابستان افتتاح کنیم که طرح بسیار مهم و بزرگی به حساب می‌آید و می‌تواند یک امید و نشاط را به مردم دهد. این آزادراه می تواند مسیر مردم را کوتاه کند، زمان طی شده آنها را در سفر کم کند.

وی بیان کرد: در همین ایام عید فطر که مردم معمولاً از چند روز قبل و چند روز بعد به مسافرت می‌روند به خصوص الان هم که ایام تابستان است و امتحانات بچه‌ها هم پایان یافته است، راه آهن تهران به رشت افتتاح شد و همه آنهایی که با ماشین از آن مسیر عبور کرده بودند، هم در مسیر رفت و هم در مسیر برگشت در ترافیک بودند، اما آنهایی که با قطار سفر کردند، همگی خوشحال و راضی بودند چرا که مسیر طبیعت بسیار زیبایی دارد و بجای ۱۰ تا ۱۲ ساعت ترافیک با طی ۳ تا ۴ ساعت از تهران به رشت رفتند.

رئیس جمهور تصریح کرد: حمل و نقل ریلی می‌تواند در مصرف سوخت ما هم موثر باشد و قطعاً می‌تواند به عنوان یک مسیر ترانزیتی خوب برای ما به حساب آید.

روحانی ادامه داد: بار دیگر از وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و دیگر بخش‌ها و دستگاه هایی که در افتتاح این پروژه دخیل بودند تشکر می‌کنم و امیدوارم انشاالله در بهره‌برداری از دیگر پروژه‌ها، در سالی که رونق اقتصادی نامیده شده است موفق باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بهره‌برداری این ترمینال به معنای موفقیت و توانمندی کشور ما در ساخت ترمینال و فرودگاه مدرن است و امیدوارم صنعت هوایی کشور در ارائه خدمات مختلف از جمله خدمات فرودگاهی بیش از پیش موفق باشد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.