در صورت جنگ احتمالی در خلیج فارس، برای آمریکا چه عواقبی خواهد داشت؟

تحلیل‌گر راشاتودی نوشت: هزینه جنگ احتمالی آمریکا با ایران چقدر است؟ نفت 250 دلاری در انتظار اقتصاد جهان!
چهارشنبه، 5 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
در صورت جنگ احتمالی در خلیج فارس، برای آمریکا چه عواقبی خواهد داشت؟
به گزارش راسخون؛ راشاتودی نوشت: بعد از سرنگونی گلوبال‌هاوک، نیویورک تایمز گزارش داد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرده است علیه ایران حمله نظامی خواهد کرد، تصمیمی که بلافاصله از اجرایی کردن آن صرف نظر شد.

اما بیایید به این موضوع با دقت بیشتری نگاه کنیم. این تحلیل گر می‌نویسد: جالب این است این نشریه گزارش داد حمله به ایران صبح زود برنامه‌ریزی شده است تا تلفات کمتری در میان ارتش و حتی غیرنظامیان ایرانی رخ دهد. همین جا لازم به ذکر است گفته شود که برای آمریکا مهم نیست که تعداد قربانیان، چه نظامی و چه غیرنظامیان دشمنش چقدر خواهد بود.  مضاف بر اینکه، این قاعده جنگ نظامی است که به دشمن مقابل خود تا جایی که می‌شود، چه از نظر نظامیان، ادوات جنگی و دیگر وسایل دشمن خسارت وارد کنید.  البته، انسانی‌تر این است که تلفات غیرنظامیان به حداقل برسد، ولی همین هم برای آمریکا در رده چندم از نظر هدفی است و هدف مهم چیز دیگری است.

نیروی دریایی و هوایی آمریکا به طور معمول به خاطر یک هدف است که قبل از طلوع آفتاب حمله می کند که آن هم برای اجتناب از مورد حمله قرار گرفتن توسط پدافند توپخانه‌ای و هم‌چنین پدافند هوایی دشمن. همین طور، باید به این موضوع نیز اشاره کرد  که حمله در ساعات تاریک روز روحیه نظامیان دشمن متقابل را تضعیف می کند.  این تحلیل گر می‌افزاید که این موضوع یک امری واهی است به این دلیل که ایران همیشه آماده پاسخ است. به عبارت دیگر، این گونه حملات، می‌تواند موجب یک جنگ تمام عیار شود و برای آمریکا حمله‌ای بدون عواقب نخواهد بود.
 
در جایی دیگر از این تحلیل آماده است که آمریکا با حمله به ایران زیر بار هزینه بسیار زیادی از نظر مالی خواهد رفت؛ برای مثال، در صورت جنگ احتمالی، ایران می‌تواند با پرتاب‌ موشک‌های بالستیک میان برد و کوتاه برد به جایگاه‌های نفت و گاز عربستان سعودی، قطر، کویت و امارات به حملات آمریکا پاسخ دهد. اگر چنین جنگی واقعا رخ دهد، خسارت‌های از نظر مالی بسیار زیاد خواهد بود.

این تحلیل گر در ادامه نوشت: نخست، هر چند قابلیت‌های اطلاعاتی آمریکا تقریبا بالاست، ولی تعدادی از سایت‌های موشکی ایران هنوز کشف نشده است؛ دوم، سامانه پدافند هوایی آمریکا در خلیج فارس، هر چقدر هم موثر باشند، ولی نمی‌توانند در مقابل تمام موشک‌های پرتاب شده از سوی ایران دفاع کنند. و حتی تعداد انگشت‌شماری از موشک‌های ایران کافی است تا تخریب‌های زیادی صورت گیرد.

از هم مهم‌تر، سوالات زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه آیا سیستم‌های ضدهوایی و دفاعی که پادشاهان عربی به صف کرده‌اند در مقابل موشک‌های ایرانی قابلیت کافی برای دفاع دارند یا خیر.

اگر چنین سناریویی روی دهد، موجب هرج و مرج در اقتصاد جهانی نیز خواهد شد و بلافاصله قیمت نفت را به 200 تا 250 دلار خواهد رساند – این کمترین برآورد قیمت نفت است. به نظر می‌رسد تمام این موارد ذکرشده، است که آمریکا را از این جنگ باز می‌دارد. 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.