معرفی کتاب رئالیسم، سینما و بیان مفاهیم دینی

رهیافتی به رئالیسم، سینما و بیان مفاهیم دینی به قلم دکتر وحید حیاتی در اداره‌کل پژوهش‌های اسلامی رسانه منتشر شد
يکشنبه، 16 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفی کتاب رئالیسم، سینما و بیان مفاهیم دینی

به گزارش راسخون کتاب رهیافتی به رئالیسم، سینما و بیان مفاهیم دینی به قلم دکتر وحید حیاتی در اداره‌کل پژوهش‌های اسلامی رسانه منتشر شد.

در چکیده این کتاب می خوانیم
امروزه یکی از خلاء‌های محسوس در حوزه نظری سینمای ایران، این است که در پیوند میان سینما، که تأثیرگذارترین هنر در فضای مدرن است، با دین (اسلام) که سامان‌دهنده مناسبات انسانی و اجتماعی است، زمینه‌های نظری وجود ندارد.

در این راستا، شناخت ژانر و سبک‌های سینمایی و نسبت‌سنجی میان آنها و آموزه‌های دینی، از دغدغه‌های مهم و مطرح سینمای ایران از ابتدای انقلاب تاکنون بوده است.

از سویی واقع‌گرایی در فیلم و سینما نه‌تنها به عنوان یکی از سبک‌های مهم تاریخ سینما مطرح است، بلکه سبکی است که بیشترین موفقیت را در سینمای ایران به همراه داشته و همواره تحلیل‌گران هنری به آن توجه کرده‌اند.

شناخت و نسبت‌سنجی میان واقعگرایی سینما با دین و ظرفیتی که این سبک در ارائه مفاهیم دینی میتواند داشته باشد، هدف اصلی این پژوهش است.

اداره‌کل پژوهش‌های اسلامی رسانه در راستای وظیفه ذاتی خود، که پشتیبانی از بنیان‌های نظری رسانه دینی است، از تلاش‌های پژوهشگر محترم این اثر، آقای وحید حیاتی و همچنین از گروه فرهنگ و هنر دینی رسانه سابق، که این اثر در آن گروه سامان یافته است، به دلیل هدایت‌های کاربردی‌شان تشکر و قدردانی می‌کند.

امید است این اثر بتواند در زمینه‌ها و مباحث نظری، راهکارهایی را برای رسانه دینی فراهم کرده باشد تا سینمای دینی، هم‌پای سینمای ایران، در نظریه‌پردازی به بالندگی برسد.

معرفی کتاب رئالیسم، سینما و بیان مفاهیم دینی

شناسنامه
رهیافتی به رئالیسم، سینما و بیان مفاهیم دینی (کد: 2686)
نویسنده: وحید حیاتی
ناشر و تهیه کننده: اداره‌‏کل پژوهش‌های اسلامی رسانه؛ دفتر پژوهش‌های بنیادی دین و رسانه؛ گروه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و بین‌الملل دین و رسانه
طراح جلد: سیدجلال طباطبایی
نوبت چاپ: اول / 1397
شمارگان: 1000
بهاء: 120000ریال


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.