11 مهر 1388 / 14 شوال 1430 / 3 اکتبر 2009

1) 11مهرماه سال 1357هجري شمسي: درپي منع فعاليتهاي سياسي- مذهبي حضرت امام خميني(رحمت الله علیه) دركشور عراق و ايجاد محدوديتهايي ازسوي رژيم بعثي حضرت امام خميني(ره) در كشورعراق و ايجاد محدوديتهايي ازسوي رژيم بعثي، حضرت امام خميني(رحمت الله علیه) عراق را به قصد كشوركويت ترك كردند. اما دولت كويت به سبب حفظ روابطش با رژيم شاه ازورود واقامت حضرت امام(ره) به كويت امتناع ورزيد. به دنبال ابن اقدام دولت كويت امام خميني به فرانسه
سه‌شنبه، 7 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
11 مهر 1388 / 14 شوال 1430 / 3 اکتبر 2009
11 مهر 1388 / 14 شوال 1430 / 3 اکتبر 2009
11 مهر 1388 / 14 شوال 1430 / 3 اکتبر 2009


11 مهر 1388 / 14 شوال 1430 / 3 اکتبر 2009 1) 11مهرماه سال 1357هجري شمسي:
درپي منع فعاليتهاي سياسي- مذهبي حضرت امام خميني(رحمت الله علیه) دركشور عراق و ايجاد محدوديتهايي ازسوي رژيم بعثي حضرت امام خميني(ره) در كشورعراق و ايجاد محدوديتهايي ازسوي رژيم بعثي، حضرت امام خميني(رحمت الله علیه) عراق را به قصد كشوركويت ترك كردند. اما دولت كويت به سبب حفظ روابطش با رژيم شاه ازورود واقامت حضرت امام(ره) به كويت امتناع ورزيد. به دنبال ابن اقدام دولت كويت امام خميني به فرانسه مهاجرت كردند. اعمال و مخالفتهاي رژيم كوبت و عراق موجبات خشم ملت مسلمان و انقلابي ايران را كه حساس ترين روزهاي مبارزه با رژيم ستمشاهي را مي گذراندند فراهم آورد.

11 مهر 1388 / 14 شوال 1430 / 3 اکتبر 2009 2) شروع به كار تلويزيون در ايران (1337 ش)
با راه‏اندازي و بهره‏برداري از نخستين فرستنده تلويزيوني ايران در يازدهم مهرماه 1337 ش، تلويزيون ايران، پخش برنامه‏هاي خود را آغاز كرد. تلويزيون ايران در ابتدا به صورت يك بخش كاملاً خصوصي اداره مي‏شد كه ابتدا در هر روز چهار ساعت برنامه پخش مي‏كرد. اين تلويزيون براي گسترش مناطق تحت پوشش خود، در سال 1340 ش فرستنده ديگري در آبادان و يك فرستنده تقويتي در اهواز تأسيس كرد. در اواخر سال 1342ش، تلويزيون ايران از ساختار يك شركت خصوصي به شركت سهامي تلويزيون ايران تغيير شكل داد تا اين كه تلويزيون ملي ايران با امكانات يك استوديو، سه دوربين و دو دستگاه ضبط مغناطيسي در آبان ماه 1345ش، به صورت تلويزيون دولتي و به طور آزمايشي آغاز به كار كرد. در نهايت، سازمان تلويزيون ملي ايران در 29 اسفند 1345ش رسماً افتتاح شد و كار خود را وسعت بخشيد. با پيروزي انقلاب اسلامي ايران، سازمان راديو تلويزيون ملي ايران به صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران تغيير نام يافت و با گذشت زمان، فعاليت‏هاي اين سازمان به صورت افزايش فرستنده و شبكه‏هاي راديويي و تلويزيوني در تهران و شهرستان‏ها رو به گسترش نهاد. چنانكه تا به امروز (1382 ش) اين سازمان داراي 30 مركز در استان و شهرستان‏هاي مختلف ايران، نزديك به بيست شبكه سراسري راديويي و تلويزيوني و بيش از پانزده دفتر منطقه‏اي در كشورهاي مختلف جهان و ده‏ها شبكه راديويي و تلويزيوني در تهران و شهرستان‏ها مي‏باشد. همچنين طي سال‏هاي اخير شبكه جهاني جام جم، بخش وسيعي از دنيا شامل قاره آسيا و اقيانوسيه، قاره اروپا و شمال آفريقا و قاره آمريكا را تحت پوشش قرار داده و شبكه جهاني سحر نيز به چندين زبان برنامه پخش مي‏كند. همچنين شبكه خبري و بين‏المللي العالم از ابتداي سال 1382 فعاليت خود را آغاز كرد كه در سراسر جهان قابل دريافت مي‏باشد.

3) ادامه پيشروي دشمن تا 15 كيلومتري اهواز و اشغال منطقه غرب كارون (1359ش)
چند روز پس از تجاوز دشمن بعث به جمهوري اسلامي ايران، ارتش عراق با پيشروي در جبهه‏هاي جنوب، قصد تصرف شهرهاي دزفول، شوش، خرمشهر، آبادان و اهواز را نمود ولي مقاومت‏هاي شديد مردمي، مانع اين امر گرديد. دشمن پس از چند روز پيشروي در جبهه‏هاي جنوب، از اشغال اين شهرها مأيوس شده و ناجوانمردانه اين منطقه را زير آتش سنگين توپخانه و حملات موشكي خود قرار داد كه به شهيد و زخمي شدن تعدادي از مردم مظلوم و بي‏پناه جنوب منجر شد. رژيم عراق در ادامه اين تجاوزات، تمام تلاش خود را براي تصرف پايگاه هوايي دزفول به كار گرفت ولي از اشغال آن به خاطر مقاومت‏هاي مردمي بازماند و وحشيانه، شهر دزفول را زير ضربات سهمگين موشك‏هاي دور برد خود قرار داد. شهر شوش هم گرچه هرگز به تصرف دشمن درنيامد، اماهمواره با توپخانه دشمن مورد حمله قرار گرفت كه در اين حملات به مقبره حضرت دانيال نبي(علیه السّلام) خساراتي وارد گرديد.

4) قطع كامل روابط ديپلماتيك ايران و عراق در اوج جنگ تحميلي (1366 ش)
روابط سياسي ايران و عراق كه پس از امضاي قرارداد 1353 ش (1975 م) الجزاير، رو به بهبودي مي‏رفت با وقوع انقلاب اسلامي به سردي گراييد و در فاصله يك سال و نيم بعد از پيروزي انقلاب، وقوع حوادث متعدد و درگيري‏هاي پراكنده، باعث ايجاد تنش در روابط دو كشور شد. شروع جنگ تحميلي و حمله سراسري ارتش بعث عراق، از نقاط عطف روابط بين دو كشور به شمار مي‏آيد و از ديدگاه روابط بين‏الملل، منشاء اثر در ارتباطات ديپلماتيك محسوب مي‏گردد. حمله عراق به جمهوري اسلامي ايران در 31 شهريور 1359، اگر چه نقطه اوج اين تنش‏ها به حساب مي‏آمد، اما روابط رسمي ديپلماتيك همچنان برقرار بود و ديپلمات‏هاي دو كشور، در طول سال‏هاي جنگ، در سفارت دو طرف باقي ماندند، هر چند اين حضور در پايين‏ترين رده‏ها بود. با اين حال در پايان هفتمين سال از جنگ هشت ساله، دو كشور، روابط سياسي و ديپلماتيك خود را قطع كردند و ديپلمات‏هاي ايران و عراق، عازم كشورهاي خود شدند.

5) آغاز هفته مبارزه با سرطان (11 تا 17 مهر)

11 مهر 1388 / 14 شوال 1430 / 3 اکتبر 2009 6) 14 شوال سال 8 هجري قمري :
غزوه طائف از غزوات پيامبراكرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) روي داد اين غزوه پس از نبرد حنين و شكست قبيله هوازن بوقوع پيوست اهالي قبيله ثقيف با قبيله شكست خورده هوازن همداستان شدند حضرت محمد (صلّی الله علیه و آله و سلّم) براي سركوبي آنان بطرف طائف حركت كرده اند و در نزديكي اين شهر اردو زدند سپاه اسلام در عزوه طائف از منجنيق هم استفاده كرد اما فتح طائف ميسر نشد گفتني است كه در مدت محاصره طائف گروه بسياري از طائف نزد پيامبر اسلام مي آمدند و مسلمان مي شدند از اين رو پيامبر اكرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) اين تازه مسلمانان را آزاد مي كردند.

7) 14 شوال سال 1316 هجري قمري :
ميرزا باقر خلخالي از علماي برجسته ايراني بدرود حيات گفت. آيت الله خلخالي از شاگردان ملا علي مؤلف معدن الاسرار فارسي بود و مدتي نيز در خلخال به قضاوت اشتغال داشت آيت الله خلخالي همچنين مرجع علمي طلاب خلخال ،خمسه و گرمرود بود وي شاعري خوش قريحه محسوب مي شد و از فنون شعري آگاهي داشت خلخالي به زبانهاي فارسي و تركي اشعار نظري سروده است و كتاب ثعلبيه از وي بجاي مانده است.

11 مهر 1388 / 14 شوال 1430 / 3 اکتبر 2009 8) رحلت فقيه، محدث و متكلم شهير "قطب‏الدين راوندي" (573 ق)
امام قطب الدين ابوالحسن سعيد بن هبة اللَّه بن حسين راوندي پس از تحصيل مقدمات به سرعت مدارج علمي را طي نمود. وي از شاگردان خاص علامه طبرسي صاحب تفسير مجمع البيان و ديگر اساتيد عصر بود. ابن شهر آشوب، علي بن محمد المدائني و دو فرزندش حسين و محمد از شاگردان قطب و فقهاي زمان بوده‏اند. قطب الدين راوندي در تفسير، نهج البلاغه، كلام، فلسفه، فقه، حديث، تاريخ، اصول فقه و شعر و ادب استاد زمانه بود و در هر كدام داراي تاليفاتي مي‏باشد. كه اُمّ القُرآن، تفسيرالقرآن، الاختلافات، رسالةُالفقها، فِقهُ القرآن و... از آن جمله‏اند. اين عالم بزرگ و اين فقيه رباني سرانجام در سال 573 ق در شهر مقدس قم جان به جان آفرين تسليم كرد و در جوار حرم مطهر حضرت معصومه به خاك سپرده شد. روزي كه پس از هشتصد سال، قصد بازسازي صحن مبارك را داشتند، با پيكر سالم و سيماي نوراني اين عارف باللَّه مواجه شدند و حسب الامر حضرت آيت اللَّه مرعشي نجفي، سنگ قبر بلندي بر فراز مزارش نصب كردند.

11 مهر 1388 / 14 شوال 1430 / 3 اکتبر 2009 9) سوم اكتبر سال 1825ميلادي:
كشور بوليوي استقلال خود را از اسپانيا باز پس گرفت. استعمارگران اسپانيايي ازقرن 16 ميلادي به مدت سه قرن اين سرزمين را درسلطه خود داشتند و معادن بوليوي را غارت كردند. ازسال 1809ميلادي انقلاب مردم بوليوي عليه استعمارگران با كمك ارتش آزاديخواه معروف سيمون بوليوارآغازشد. انقلابيون بوليوي در سال1825ميلادي براسپانيايي ها غلبه كردند و بتدريج برتمام خاك فعلي بوليوي و بخشهايي ازكشورهاي كنوني شيلي، برزيل، پاراگوئه و آرژانتين مسلط شدند. بعد ازاين پيروزي بزرگ به پاس بزرگداشت سيمون بوليوار انقلابيون نام كشور خود را بوليوي گذاردند. بوليوي به كشور هزاركودتا معروف است، زيرا پس ازاستقلال بدليل اوضاع سياسي متشنج كودتاهاي متعدد دراين كشور روي داده است.

10) سوم اكتبر سال1866ميلادي:
معاهده وين در اين شهر ميان نمايندگان ايتالياي متحد و امپراتوري اتريش به امضا رسيد. به موجب اين معاهده وين اتريش حاضر شد ايالت وَنسي را بطوررسمي به ايتاليا واگذاركردند. ديگر تأثيرمهم معاهده وين عدم دخالت اتريش دركليه امورممالك ايتالياي متحد بود.

11 مهر 1388 / 14 شوال 1430 / 3 اکتبر 2009 11) سوم اكتبرسال1867ميلادي:
اِلياس هاو يكي ازمخترعين اوليه چرخ خياطي درگذشت. او ازسال 1835ميلادي به تعمير ماشينهاي نساجي و پنبه پاك كني مشغول شد و چون به امور مربوط به ماشينها علاقمند بود توجه اش به اين موضوع جلب شد كه چگونه مي توان عمل دوخت را به كمك ماشين انجام داد ازاين رو شروع بكاركرد و سرانجام درسال 1845ميلادي موفق شد چرخ خياطي امروزي را بسازد.

12) سوم اكتبر سال1932ميلادي:
براساس تصميم جامعه ملل دوران قيوميت بريتانيا بر كشور عراق پايان يافت و اين كشور رسماً مستقل اعلام شد. سرزمين عراق كه ميان دو رود بزرگ دجله و فرات قراردارد و به همين جهت بين النهرين ناميده شده است. ازكهن ترين زادگاههاي تمدن خاورميانه اين كشور با آغاز جنگ جهاني اول و ورود امپراتوري عثماني به جنگ در صف متحدان آلماني قرارگرفت؛ ازاين رو انگليسي ها دربصره نيرو پياده كردند و به تدريج به سوي شمال پيش رفتند و بغداد را تصرف كردند. با پايان جنگ جهاني اول عراق تحت قيموميت بريتانيا قرارگرفت و انگليسي ها براي جلوگيري ازقيامهاي مردمي ملك فيصل را به پادشاهي عراق برگزيدند. بدنبال آن درمارس سال 1924ميلادي مجمع ملي براي تدوين قانون اساسي دربغداد تشكيل شد و رژيم سلطنتي و قيموميت بريتانيا قرارگرفت و انگليسي ها براي جلوگيري ازقيامهاي مردمي ملك فيصل را به پادشاهي عراق برگزيدند. بدنبال آن درمارس سال1924ميلادي مجمع ملي براي تدوين قانون اساسي دربغداد تشكيل شد و رژيم سلطنتي و قيموميت بريتانيا را برعراق تأكيد كرد. اما سرانجام درچنين روزي دوران نفوذ دولت بريتانيا برعراق خاتمه يافت و اين كشور به استقلال رشيد.

11 مهر 1388 / 14 شوال 1430 / 3 اکتبر 2009 13) سوم اكتبر سال1939ميلادي:
كنفرانس تاريخي پاناما در شهر پاناما پايتخت كشور پاناما در امريكاي مركزي تشكيل شد. دراين كنفرانس نمايندگان 21كشورجمهوري امريكاي شمالي، امريكاي مركزي و امريكاي جنوبي شركت داشتند. هدف ازتشكيل اين كنفرانس ايجاد منطقه بيطرفي بطول 300تا600ميل دراطراف كشورهاي امريكاي محصور دردريا و نيز ممنوعيت عمليات نظامي دراين مناطق بود.

11 مهر 1388 / 14 شوال 1430 / 3 اکتبر 2009 14) تولد "لويي آراگون" شاعر و رمان‏نويس بلند آوازه فرانسوي (1898م)
لويى آراگون، شاعر و اديب معروف فرانسوي در سوم اكتبر سال 1898م در پاريس به دنيا آمد. وي كودكي گستاخ و خارق‏العاده بود و در جواني به نهضت پرهياهوي دادائيسم كه ثمره نااميدي و هرج‏ومرج‏طلبي ناشي از جنگ جهاني اول بود، كشيده شد. با اين حال پس از چندي از اين مكتب دست كشيد و با انتخاب سبك سورئاليسم، كه مبتني بر بيان احساس و ارائه تخيلات و انديشه‏هاي آزاد و عدم پاي‏بندي به قيود اخلاقي و زيبايى‏شناسي بود، به شهرت دست يافت. آراگون در طي سال‏هاي بعد از رهبران اين سبك در فرانسه گرديد. با اين حال از سال 1931م كه به مسائل اجتماعي و سياسي علاقه‏مند شد، همه آثارش نشاني از انديشه‏هاي اجتماعي پيدا كردند و طرزي واقع بينانه به خود گرفتند. اين تغيير دادگاه، در نتيجه سفر به مسكو بود كه پس از آن با صراحت بسيار، خود را طرفدار كمونيسم و علاقه‏مند به مسائل مربوط به انقلاب روسيه معرفي كرد و هر نوع ادعاي تغيير مشي زندگي را تنها از اين راه مورد تاييد قرار داد. از اين زمان بود كه از سورئاليست نيز گريخت. آراگون در آثاربعدي خود كه در زمينه مخالفت با سياست فرانسه قبل از جنگ جهاني اول نوشته شده است، همه چيز را از نقطه نظر عقايد ماركسيستي مورد توجه قرار داده است. وي در اين آثار، از فساد سرمايه‏دار سخن گفته و سرنوشت فرد را مطيعِ حوادث غم‏انگيز تاريخ دانسته است. آراگون از سال 1949 تا 1951م چندين كتاب با عنوان كمونيست‏ها انتشار داد و در اين آثار، به دنياي واقعي و اشتراك منافع انساني بازگشته است، چه در خط سير انقلابي، چه در افكار و الهامات عاشقانه. وي در سال‏هاي بعد به عنوان يكي از درخشان‏ترين چهره‏هاي ادبي فرانسه و اروپا در قرن بيستم و نيز سمبل شعر كشور فرانسه در اين قرن شناخته شد و آثار معروفي به وجود آورد. مجموعه اشعار معروفش مربوط به زمان مقاومت و اشغال فرانسه در جريان جنگ جهاني دوم است و در كنار آن، دل‏آزردگي، شكسته دل و چشمان اِلْزا از ديگر آثار اوست. لويي آراگون سرانجام در سال 1982م در 84 سالگي درگذشت. يكي از اعضاي جامعه روشن‏فكران فرانسه در مورد وي گفته است: با مرگ آراگون، فرانسه بزرگ‏ترين شاعر و يك نويسنده نابغه را از دست داد.

15) درگذشت "فريدريش كارل آندره‏آس" خاروشناس معروف آلماني (1930م)
فريدريش كارْلْ آندرِهْ‏آس، خاورشناس آلماني در چهاردهم آوريل 1846م در هلند به دنيا آمد. وي تحصيلات خود را در سوئيس و آلمان به پايان رساند و پس از آشنايى با يك خاورشناس دانماركي، به ايران علاقه‏مند شد. از اين رو به مدت چهار سال در موضوع ايران‏شناسي مطالعه نمود و پس از آن كه مدتي وزارت فرهنگ پروس را برعهده داشت، به عنوان كتيبه شناس و باستان‏شناس، به همراه يك هيأت به ايران سفر كرد. آندره‏آس به مدت شش سال در ايران و هند به فراگيري زبان‏هاي شرقي و مطالعه در آداب و رسوم و نيز آثار باستاني پرداخت و در اين امور مهارت يافت. تسلط وي به زبان فارسي باعث شد حدود سي‏سال به عنوان استاد زبان‏هاي ايراني در دانشگاه گوتينگن آلمان به تدريس اشتغال يافته و كرسي زبان‏هاي آسياي ميانه را تأسيس نمايد. پس از كشف نسخه‏هاي خطي قديمي در يكي از مناطق چين كه به زبان‏هاي پارتي، پهلوي، سُغْدي و ايغوري بود، پروفسور آندره‏آس به مطالعه و ترجمه آن‏ها به زبان آلماني پرداخت. در ميان زبان‏هاي موجود در اين آثار، وي توانست زبان سُغْدي را شناسايى و هويت آن را مشخص نمايد. علاوه بر زبان‏هاي ايراني، از اَوِسْتايى تا فارسي، آندره‏آس به عربي، سرياني، ارمني، آرامي، بلوچي، كُردي، تركي، پشتو، سانسكريت، عبري و نيز زبان ارمني تسلط داشت. وي درباره شخصيت زرتشت و ماني تحقيق و مطالعه نمود و درباره تفسير اَوِستا، نگارش دستور زبان فارسي ايران باستان و فرهنگ لغات زبان قديم ايران به مطالعات متعددي پرداخت. آندره‏آس در طي سال‏هاي تحصيل، شاگردان فراواني تربيت كرد و يافته‏هاي خود را با شاگردان خود در ميان نهاد. فريدريش كارل آندره‏آس، خاورشناس نامور آلماني و مسافر ايران و هند و متخصص زبان‏هاي فارسي، سرانجام در سوم اكتبر 1930م در 84 سالگي درگذشت.

16) اعلام استقلال عراق از استعمار بريتانيا (1932م)
سرزمين كنوني عراق كه در گذشته بين النهرين خوانده مي‏شد، كانون يكي از قديمي‏ترين تمدن‏هاي بشري است. اين سرزمين در حدود هزارسال جزو قلمرو امپراتوري ايران بود تا اين‏كه در قرن هفتم ميلادي اعراب با شكست دادن آخرين پادشاه ساساني تمام اراضي واقع بين دو رودخانه دجله و فرات را به تصرف خود درآوردند و عراق از آن پس، جزئي از جامعه اسلامي گرديد. در طول سده‏هاي بعد، سلجوقيان، مغولان، ترك‏ها و كردها بر عراق حكومت كردند و سرانجام نوبت به عثماني‏ها رسيدكه تا اوايل قرن بيستم، عراق را نيز تحت سلطه خود داشتند. در پي شكست امپراتوري عثماني در جنگ جهاني اول و تجزيه سرزمين‏هاي آن، عراق در سال 1921م تحت قيموميت و استعمار بريتانيا قرار گرفت. اين وضعيت، با مخالفت سرسختانه و مبارزات استقلال طلبانه روحانيون و مردم عراق به رهبري آيت‏اللَّه ميرزا محمدتقي شيرازي روبرو شد. سرانجام در سوم اكتبر سال 1932م، انگلستان مجبور شد، با تشكيل حكومت پادشاهي و بر سر كار آوردن حكومت ملك فيصل اول استقلال اين كشور را بپذيرد. كشور جمهوري عراق با بيش از 438 هزار كيلومتر مربع مساحت در جنوب غرب آسيا، در منطقه خاورميانه، بر كناره شمال غربي خليج فارس و در همسايگي كشورهاي ايران، تركيه، اردن، سوريه، عربستان و كويت واقع شده است. از جمعيت بيش از 23 ميليوني عراق بيش از 90% پيرو آيين اسلام مي‏باشند. مردم عراق نژاد عربي داشته و به زبان عربي صحبت مي‏كنند. پايتخت عراقْ بغداد و واحد پول آن دينار عراق است پيش‏بيني مي‏شود كه تا سال 2025م جمعيت عراق در حدود 41 ميليون نفر خواهد شد. از شهرهاي مهم اين كشور تاريخي، بصره، موصل، كربلا و نجف است.(ر.ك: 17 ژوئيه)

17) آغاز تهاجم استعمار ايتاليا عليه كشور بي‏دفاع حبشه و تصرف آن (1935م)
استعمار ايتاليا از سال‏هاي پاياني قرن نوزدهم ميلادي، قصد تصرف نواحي شرقي افريقا را دنبال مي‏كرد و با اين هدف، ايتاليايى‏ها بارها به خاك حبشه تجاوز كرده و باعث اختلافاتي شده بودند. در سال 1887م ايتاليا كه به خاك حبشه تجاوز كرده بود شكست خورد و وادار به عقب نشيني شد. در سال 1917م اختلاف ميان ايتاليا و حبشه شدت گرفت تا جايى كه در سال 1935 به جنگ تبديل شد. اين جنگ كه به دستور موسوليني، ديكتاتور فاشيست ايتاليا در سوم اكتبر 1935م آغاز شده بود. در نهايت، به پيروزي ايتاليا انجاميد و حبشه به تصرف ايتاليايي‏ها درآمد. از اين زمان دوران استعمار ايتاليا بر حبشه آغاز شد و تا سال 1941م به درازا كشيد. در سال 1941م و در جريان جنگ جهاني دوم، ارتش انگلستان، ايتاليايي‏ها را از حبشه بيرون راند و امپراتور حبشه كه در سال 1935م كشور راترك كرده بود به ميهن بازگشت.

11 مهر 1388 / 14 شوال 1430 / 3 اکتبر 2009 18) پرتاب اولين موشك ساخت انسان به فضا (1942م)
وِرْنِر فون براوْنْ، يكي از كارشناسان موشك‏هاي فضايى آلمان بود كه در ابتدا درباره ساختن وسيله‏اي براي دستيابي به فضا و به ويژه ماه تحقيق مي‏كرد. با آغاز جنگ جهاني دوم، ارتش آلمان او را به خدمت گرفت و امكانات لازم براي ساخت موشك را در اختيار او قرار داد. پس از آن تصميم گرفته شد اراضي مناسب براي آزمايش‏هاي نخستين موشك ارتش آلمان مهيا گردد تا اين‏كه يك جزيره دور افتاده در درياي بالتيك انتخاب شد. اين جزيره مدتي بعد، در سال 1935م، به صورت نخستين پايگاه موشكي آلمان درآمد و هفت سال بعد تبديل به مكاني شد كه 15 هزار دانشمند آلماني، روز و شب در آنجا ساخت و تكميل موشك را دنبال مي‏كردند. در نهايت در تاريخ سوم اكتبر 1942م، موشكي به طول 14 متر، مركب از 50 هزار قطعه دقيق و محاسبه شده به وزن تقريبي سيزده تن، با سرعت فوق صوتِ دو هزار متر در ثانيه، در ميان شعله‏هاي جهنمي آتش و با صدايى مهيب، آسمان را شكافت. نقطه اوج اين موشك، 90 كيلومتر بود و فاصله 180 كيلومتر را تا فراز درياي بالتيك با موفقيت پيمود و سپس به زمين سقوط كرد. اين موشك كه از همان تاريخ تحت عنوان 04- A معروف شد، محصول كار وِرنِر فون بِراوْنْ بود. هر چند اين اختراع، در نظرِ اولِ مخترعِ آنْ براي مقاصد علمي ايجاد شده بود ولي آزمايش موفق آن، سرآغاز استفاده ضد بشري از اين موشك و موشك‏هاي بعدي گرديد و انسان‏هاي بي‏شماري را به خاك و خون كشيد.

19) انفجار اولين بمب هسته‏اي انگليس، سومين كشور هسته‏اي جهان (1952م)

20) روز ملي و روز وحدت دو آلمان (1990م)
جمهوري فدرال آلمان، بعد از جنگ جهاني دوم به دو بخش شرقي و غربي تقسيم گشت و هر كدام به بلوك شرق و غرب ملحق شدند. آلمان شرقي حكومت كمونيستي را پذيرفت و آلمان غربي، داراي حكومت جمهوري فدرال گرديد. اما مهم‏ترين تحول اروپا در سال 1990م، كه از دگرگوني‏هاي دنياي كمونيست سرچشمه گرفت، سقوط رژيم كمونيستي آلمان شرقي و وحدت آلمان شرقي و غربي بود كه تا اواخر دهه 1980م رؤيايى تحقق‏ناپذير به نظر مي‏رسيد. مقدمات اين اتحاد با پيروزي حزب دموكرات مسيحي در نخستين انتخابات آزاد آلمان شرقي فراهم آمد و نخستين مرحله وحدت آلمان شرقي و غربي با وحدت اقتصادي و پولي دو بخش آلمان در اول ژوئيه 1990م تحقق يافت. دولت شوروي نيز در ازاء يك رشته تضمين‏هاي سياسي و امتيازات اقتصادي با وحدت آلمان شرقي و غربي موافقت كرد و حتي ادامه عضويت آلمان واحد در سازمان پيمان آتلانتيك شمالي، ناتو، را هم پذيرفت. آلمان واحد سرانجام پس از 45 سال جدايى با قريب هشتاد ميليون نفر جمعيت، در روز سوم اكتبر سال 1990م پا به عرصه وجود نهاد و در نخستين انتخابات سراسري آلمان كه روز دوم دسامبر آن سال برگزار شد، هلموت كُهْل صدر اعظم آلمان غربي كه قهرمان وحدت اين كشور شناخته مي‏شد، با اكثريت عظيمي به پيروزي رسيد. از اين پس، آلمان به يكي از ناسيوناليست‏ترين دول اروپايي تبديل گرديد كه مي‏تواند در سرنوشت و آينده اروپا، ايفاگر نقش تعيين كننده باشد.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.