پدیدههای دینی داخلی
پیامدهای منطقهای مذهب در شرق آسیا کدامند؟ در این منطقه هیچ مذهب خاصی از انعکاس منطقه ای گسترده برخوردار نیست. احیا مذهبی در چین بر سنت کنفوسیونیسم که عناصری از بوداییسم و تائویسم به آن اضافه شده اند، متمرکز است.
دوشنبه، 31 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
به طور آشکار، بدگمانی دولت نسبت به جنبش های مذهبی جدید پس از حمله گاز سارین گروه اوم در سال ۱۹۹۵ تشدید شد. اوم شین ریکیو که در سال ۱۹۸۴ توسط شوکو آساهارا به عنوان گروه یوگا و خلسه تاسیس شد به فرقه مذهبی سازمان یافته ای با حدود ۱۰ هزار عضو در ژاپن تبدیل شد. این فرقه قبل از حمله گاز سارین در سال ۱۹۹۵ با جرایم زیادی از جمله قتل و آدم ربایی پیوند داشت اما از رسیدگی و تفحص پلیس که از سال ۱۹۴۵ تمایلی به دخالت در امور مذهبی نداشت، رهایی یافته بود. مداخله دولت در امور مذهبی در دوره میجی باعث شد که پس از جنگ جهانی دوم از این دیدگاه عمومی حمایت شود که در جامعه ای سکولار، لیبرال و مدرن، جنبش های مذهبی باید در برابر دخالت دولت حمایت شوند. اما پس از حمله گازی سال ۱۹۹۵، این مساله چنین تغییر یافت که "دولت و شهروندانش نیازمند حمایت بیشتری در مقابل گروههای مذهبی هستند.برخلاف اسلام در خاورمیانه، در شرق آسیا هیچ دین عمده ای وجود ندارد. با وجود این، دولت ها احساس می کنند که برای ایجاد تصویر بین المللی مطلوب باید مخاطبین منطقه ای و جهانی را مورد توجه قرار دهندژاپن، بر اساس قانون ضد فعالیتهای براندازنده ابتدا سعی کرد گروه اوم را به طور کلی منع کند و تنها زمانی این ممنوعیت را لغو کرد که آساهارا به عنوان رهبر فرقه کنار رفته بود، اقدامی که طراحی شده بود تا نشان دهد این گروه دیگر هیچ خطری برای جامعه ژاپن مطرح نمی کند. همچنین با کنار رفتن اوم شین ریکیو، دولت تلاش کرد سیاست عدم مداخله حاکم بر "روابط بین دولت و سازمان های مذهبی که از پایان جنگ جهانی دوم در ژاپن حاکم بود را تغییر دهد. در این راستا، دولت می خواست امور مذهبی را کنترل کند و آن را تحت نظارت عمومی دولت قرار دهد و سازمان های مذهبی را ملزم کند "هر سال فهرست تمام مقامات ارشد و دارایی های خود را به دولت ارائه دهند. از آن به بعد، دولت هرگاه به "سازمان های مذهبی شک می کرد که از موقعیت شان به عنوان سازمان های مذهبی رسمی سوء استفاده می کنند، آنها را مورد بازپرسی قرار می داد.
در دوره دولتهای اقتدارگرای کره جنوبی، گروههای مسیحی افراطی، الهیات خاص کره ای به نام الهیات مین جونگ(یا توده ها) را ترویج دادند که پیوندهای بسیاری قوی با طبقه کارگر داشت. در حالی که گروههای محافظه کار مسیحی تا اندازه زیادی غیر سیاسی باقی ماندند. بسیاری از فعالان مسیحی از کلیسای لیبرال به عنوان یک پایگاه سازمانی برای اعتراضات علیه دولت استفاده کردند، اقدامی که شباهت چشمگیری به نقش مسیحیت در طول دوره اولیه استعمار داشت. گروههای مسیحی محافظه کار خصوصا آنهایی که در جامعه نهادینه شده اند، کلیسای لیبرال و الهیات مین جونگ را به عنوان نهادهایی که توانایی بهم زدن ثبات سیاسی و اجتماعی را دارند، می دیدند. رژیمهای نظامی کره جنوبی که پیوندهای نزدیکی با سازمان های مسیحی داشتند، بین الهیات مین جونگ، فعالیت دانشجویی، آشوب طبقه کارگر و انتقاد خارجی از رژیم سئول پیوند آشکاری می دیدند. در نتیجه، مسیحیان طرفدار الهیات مین جونگ، مورد آزار و اذیت حکومت قرار گرفتند. در این دوره، سرکوب گروههای مذهبی به مسیحیت محدود نمی شد. برای مثال، دولت "چون دو هوان" در دهه ۱۹۸۰ با نهاد های بودایی که رابطه خوبی با حاکمان نظامی نداشتند، رفتاری خصمانه داشت و سرانجام، ارتش و نیروی پلیس را به معابد بودایی از جمله ساختمان های مرکزی بزرگ ترین نهاد بودایی کره جنوبی فرستاد و صدها راهب را دستگیر کرد.
پیامدهای منطقهای مذهب در شرق آسیا کدامند؟ در این منطقه هیچ مذهب خاصی از انعکاس منطقه ای گسترده برخوردار نیست. احیا مذهبی در چین بر سنت کنفوسیونیسم که عناصری از بوداییسم و تائویسم به آن اضافه شده اند، متمرکز است. در ژاپن احیا مذهبی بر تجدید حیات شینتویسم و ظهور مذاهب جدید تمرکز دارد. در کره جنوبی، مسیحیت محبوب ترین مذهب است اما بوداییسم و کنفوسیونیسم نیز حیاتی تازه یافته اند. برخلاف اسلام در خاورمیانه، در شرق آسیا هیچ دین عمده ای وجود ندارد. با وجود این، دولت ها احساس می کنند که برای ایجاد تصویر بین المللی مطلوب باید مخاطبین منطقه ای و جهانی را مورد توجه قرار دهند؛ واقعیتی که برای سیاست مذهبی شرق آسیا، بعد منطقه ای ایجاد کرده بود. به علاوه، پیوندهای فراملی، برخی از این گروه ها و جنبش های مذهبی را در مقیاسی منطقه ای و حتی وسیع تر به هم پیوند میدهد.
منبع: دین و نظریه روابط بین الملل، جک اسنایدر، ترجمه سیدعبدالعلی قوام، رحمت حاجی مینه، چاپ اول، نشر علم تهران ۱۳۹۳
مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
تازه های مقالات
قهوه کلد برو چیست؟ چگونه در خانه قهوه کلد برو درست کنیم؟
۱۰ تجربهی منحصربهفرد در کیش که هرگز فراموش نخواهید کرد
تبلیغات تلویزیونی
انتقام مظلومان از ظالمان از دیدگاه حضرت علی (علیه السلام)
مشاوره سئو چیست
وعده صادق الهی از منظر رهبر انقلاب امام خامنه ای(حفطه الله)
آشنایی با انواع زیورآلات با ورق طلا 24 عیار
ثامن تجارت؛ سامانه خرید و قیمت روز آهن آلات
نکاتی برای نگهداری بهتر از پیراهن های مردانه در منزل
وعده های صادق خداوند در قرآن کدامند؟
بیشترین بازدید هفته
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
نحوه خواندن نماز والدین
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
گیاه بیلهر خواص و عوارضی دارد؟
وجود خلط یا مخاط شفاف در مدفوع
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
طریقه خواندن نماز شکسته و نیت آن
دعا برای ختم به خیر شدن امور و گشایش مسائل
پیش شماره شهر های استان تهران
موارد بیشتر برای شما
حکمت | برای کوچکترین نعمت ها شکر کنید ! / استاد عزیزی
حکمت | خجالت بکش، چیو قبول داری؟ / استاد رفیعی
حکمت | ای که گفتی فمن یمت یرنی / استاد رفیعی
حکمت | بقیه از من بهترن / استاد قاسمیان
حکمت | در هر مصیبتی جایگزینی هست / استاد قاسمیان
رئیسی: بانکها حق بنگاهداری ندارند
قهوه کلد برو چیست؟ چگونه در خانه قهوه کلد برو درست کنیم؟
جزئیات مهم از تسلیحات استفاده شده سپاه در حمله به اسرائیل
حضور باشکوه مردم سمنان پیش از سخنرانی رئیسجمهور
لحظه عجیب برخورد مهدی طارمی با عکاسان کنار زمین
مهدی طارمی باز هم گل زد
بازتاب عملیات تنبیهی سپاه و شوخیهای مجازی
خلاصه دیدار سپاهان 1-0 ذوب آهن
شکارچیان گنبد آهنین
تصاویری از قبرستان بقیع پیش از تخریب