تنش میان هند و پاکستان وارد مرحله هسته‌ای شد

روابط هند و پاکستان، دو همسایه رقیب این روزها به اندازه‌ای پرتنش شده است که هند به‌طور ضمنی پاکستان را با حمله هسته‌ای تهدید می‌کند و پاکستان به تندی از این تهدید انتقاد و هند را به جنگ طلبی متهم می‌کند.
دوشنبه، 28 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تنش میان هند و پاکستان وارد مرحله هسته‌ای شد
به‌گزارش راسخون به نقل از ایران آنلاین؛ در بحبوحه بالا گرفتن تنش‌های هند و پاکستان بر سر کشمیر، راجنات سینگ، وزیر دفاع هند به پایگاه نظامی «پوکران»، جایی که در سال 1998 در آن آزمایش هسته‌ای با موفقیت انجام شد، سفر کرد و از همان جا پاکستان را تهدید کرد. او گفت: «اینکه ما به دکترین خود مبنی بر پیشگام نبودن در حمله هسته‌ای پایبند باشیم، بستگی به شرایط دارد.» این جمله از سوی مقامات پاکستان و تمام ناظران بین‌المللی اینگونه تفسیر شد که هند ممکن است بسته به شرایط در حمله هسته‌ای پیشقدم شود و هیچ چیز حتی دکترین هسته‌ای اش نمی‌تواند مانع چنین اتفاقی شود.

این پیام وزیر دفاع هند بسرعت با واکنش وزارت خارجه پاکستان مواجه شد و محمد فیصل، سخنگوی این وزارتخانه گفت: هندی‌ها به وعده‌های خود برای منع استفاده از سلاح هسته‌ای پایبند نیستند. هند سعی دارد آتش جنگ را در جنوب آسیا شعله ور کند. شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان نیز اظهارات وزیر دفاع هند را غیر مسئولانه و نشانه جنگ طلبی این کشور دانست. هند حدود دو هفته پیش نیز با یک اقدام تحریک‌آمیز اختیارات ویژه منطقه کشمیر را لغو کرد و خشم مقامات پاکستان از جمله عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان را برانگیخت.

این اقدام هند بر تشدید تنش‌ها در کشمیر و تیرگی روابط دهلی نو – اسلام آباد آنقدر تأثیرگذار بود که شورای امنیت جمعه شب به وقت محلی برای نخستین بار پس از چندین دهه نشستی درباره کشمیر برگزار کرد اما این نشست حاصلی جز دعواهای موافقان و مخالفان و بحث‌های طولانی آنها نداشت. در پایان نشست شورای امنیت از هند و پاکستان خواست از انجام اقدام‌های یکجانبه درباره کشمیر خودداری کنند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.