آیا دیابت در ابتلا افراد به سرطان تاثیر دارد؟

دیابت می‌تواند خطر ابتلا افراد به سرطان را افزایش دهد. به این دلیل که سطح بالای قند خون بر DNA تأثیر می‌گذارد.
يکشنبه، 10 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
آیا دیابت در ابتلا افراد به سرطان تاثیر دارد؟
به گزارش راسخون به نقل از نیوزویک؛ محققان معتقدند افراد مبتلا به دیابت به دلیل سطح بالای خون فرد می‌تواند بر DNA تاثیر گذارد و همین امر موجب سرطان در فرد شود.
 
به گفته محققان مرکز پزشکی City of Hope هر چه سطح قند خون افراد بالاتر باشد، میزان آسیب به DNA متحمل‌تر است. میزان بالای سطح گلوکر در خون رشته‌های DNA را مستعد شکستن می‌کند. که همین امر از نظر محققان ممکن است موجب ناپایداری ژنومی شود؛ جهش‌هایی که مشخصه بسیاری از سرطان‌هاست.

پژوهشگران به مطالعه بافت و موش‌هایی که مبتلا به دیابت بودند، پرداختند. این بدان معنی است که نتایج ممکن است به انسان ارتباط نداشته باشد، اما می‌تواند سرنخی برای فهم فرآیند‌های در بدن انسان باشد.  

این تحقیق در ژورنال American Chemical Society به چاپ رسیده است.

یکی از پژوهشگران این تحقیق در بیانیه اظهار داشت: «با افزایش شیوع دیابت (در جهان)، ابتلا افراد به سرطان نیز روند افزایشی داشته است.»

«جالب آنکه، برخی از درمان‌های سرطان خطر ابتلا افراد به دیابت را افزایش می‌دهد، که به نوبه خود ابتلا به سرطان را دوباره افزایش می‌دهد! دستگاه مخرب خود موجب به وجود آمدن خود می‌شود!»

این محقق می‌افزاید: «پژوهشگران در حال حاضر می‌دانند دیابت نوع 1 و نوع 2 «به طور قابل توجه»ای با افزایش سرطان در ارتباط هستند. اما این ارتباط هنوز به طور کامل شناسایی نشده است.»

نیوزویک می‌نویسد: در آمریکا بیش از 100 میلیون فرد مبتلا به دیابت هستند. و سرطان نیز دومین عامل مرگ در آمریکا محسوب می‌شود و در سال 2017 منجر به فوت بیش از 500 هزار نفر در این کشور شده است.

این تیم ابراز امیدواری کرد که این تحقیق منجر به ساخت داروهایی شود که در ترمیم DNA نقش بسزایی داشته باشد و ناپایداری ژنومی را نیز محدود کرده و خطر ابتلا افراد به سرطان را در افراد دیابتی کاهش دهد.

داروهایی که میزان قندخون را تنظیم می‌کنند، همچون متفورمین، می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند. این پژوهشگر ادامه می‌دهد: «متفورمین به کاهش قندخون کمک می‌کند و ترمیم DNA را نیز تحریک می‌کند.»

در پاییز گذشته نیز، تیم جداگانه‌ای تحقیقی را منتشر کرد که نشان می‌داد دیابت خطر ابتلا به سرطان، به ویژه در زنان را افزایش می‌دهد. این تحقیق که در ژورنال Diabetologia به چاپ رسیده بود به مدارک پزشکی 121 گروه، که با حضور بیش از 19 میلیون نفر بود، پرداخته بود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.