ممنوعیت خواندن کتاب‌های هری‌ پاتر در برخی کلیساهای آمریکا

چند کلیسا و مدرسه کاتولیک در آمریکا، کتاب‌های‌ «هری پاتر و مدرسه جادوگری» را از کتابخانه‌هایشان جمع‌ کرده‌اند، چون معتقدند جی.کی.رولینگ روح‌های شیطانی را در بچه‌‌ها بیدار می‌کند، اما خب... این اولین بار نیست که هری و دوستانش ممنوع می‌شوند.
شنبه، 16 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ممنوعیت خواندن کتاب‌های هری‌ پاتر در برخی کلیساهای آمریکا
وقتی دیروز گاردین خبر را روی خروجی سایتش فرستاد خیلی‌ها پیش خودشان فکر کردند مرده که زدن ندارد و دیگر با ظهور نویسنده‌‌ها و کتاب‌های پرفروش جدید، اساسا هری پاتر و نویسنده‌اش یعنی جی.کی.رولینگ چندان مهم هم نیستند که حالا چنین بلایی سرشان آمده است. خبر این بود که مجموعه این کتاب‌ها از کلیسا و مدرسه‌های کاتولیک در برخی ایالت‌های آمریکا جمع‌آوری شده‌اند. شاید عده‌ای که با خواندن این خبر معتقد بودند هری‌پاتر مدت‌هاست جای خود را به کتاب‌های پرفروش دیگری داده و چنین خبری دیگر زیاد دنیای کتاب را تکان نمی‌دهد، جدای از این‌که هری پاتر همچنان هم بسیار مورد توجه و پرفروش است به این گوشه ماجرا توجه نداشتند که به هر حال چنین ممنوعیتی می‌تواند دامن دیگر کتاب‌ها را هم بگیرد. دلیلی که برای ممنوع خواندن کتاب‌های هری پاتر در این کلیساها و مدارس عنوان شده، می‌تواند دامن بسیاری دیگر از کتاب‌ها را هم از این مدارس و کلیساها برچیند. کدام دلیل؟ عرض می‌‌کنیم.
 

 روح شیطان در مدرسه

ماجرا از این قرار است که رئیس یک مدرسه کاتولیک تنسی گفته مطالب و طلسم و جادوهای مطرح‌شده در داستان‌های هری‌پاتر در واقعیت می‌تواند خطرناک باشد.

آن‌طور که خبرآنلاین گزارش گاردین را در این باره ترجمه کرده، مسؤولان مدرسه‌ای دولتی در ایالت تنسی آمریکا دستور داده‌اند کتاب‌های مجموعه داستان هری پاتر و مدرسه جادوگری نوشته جی.کی.رولینگ از کتابخانه این مدرسه کاتولیک جمع‌آوری شوند. مسؤولان مدرسه کاتولیک اعتقاد دارند مطالب این داستان موجب بیدار شدن روح‌های شیطانی می‌شود! رئیس این مدرسه کاتولیک تنسی می‌گوید مطالب و طلسم و جادوهای گفته شده در داستان‌های هری ‌پاتر در واقعیت می‌تواند خطرناک باشد.
 

 روح شیطان در خانه

دان ریهال کشیش که مسؤول این مدرسه است ماجرا را صرفا در مدرسه پیگیری نکرده، بلکه نشسته پشت رایانه‌اش و یکی یکی به والدین آمریکایی ایمیل زده و هشدار داده که اجازه ندهند فرزندان‌شان کتاب هری پاتر را مطالعه کنند. او در پیامی الکترونیک به والدین دانش‌‌آموزان مدرسه کاتولیک استریت ادوارد شهر نشویل ایالت تنسی آمریکا از آنها خواسته است تا اجازه ندهند فرزندان‌شان در خانه هری پاتر بخوانند. این کشیش کاتولیک می‌گوید با متخصصان جن‌گیری در واتیکان مشاوره کرده است و آنها نیز همین موضوع را تایید می‌کنند.
 

 از مدرسه تا کلیسا

تا اینجا درباره ممنوعیتی که مدرسه کاتولیک اعمال کرده حرف زدیم، اما بدانید که ماجرا از یک مدرسه فراتر رفته و آن‌طور که مدیر این مدرسه که کشیش هم هست گفته ورود کتاب‌های هری پاتر به کلیسای سنت ادوارد در نشویل، تنسی و مدارس وابسته به آن هم ممنوع اعلام شده است. او همچنین ادعا کرده کلیسای واتیکان نیز مطالعه کتاب‌های هری پاتر را برای پیروان خود ممنوع اعلام کرده است. کلیسای کاتولیک هم می‌گوید طلسم‌ها و جادوهای کتاب هری پاتر در دنیای واقعی موجب بیدار شدن ارواح شیطانی می‌شود.

ربکا هامل هم که سرپرست این مدرسه کاتولیک در آمریکاست در این باره گفته کلیسای کاتولیک قوانین خاص خود را دارد و باید وظیفه خود را در قبال پیروانش انجام دهد. او اعتقاد دارد کتاب‌های هری پاتر نباید بدون نظارت و دقت والدین در اختیار دانش‌آموزان ابتدایی قرار بگیرد.
 

 هری پاتر؛ ممنوعِ پرسابقه

هیچ‌یک از خبرهایی که تا حالا در این گزارش نقل کردیم، تازگی ندارد و تعجب کسی را برنمی‌انگیزد اگر بداند که دعوای کلیسا با هری و دوستانش، سابقه دارد. از همان زمان که هفت‌گانه جی.کی. رولینگ روانه بازار کتاب شدند یعنی از سال 1997، و از همان موقع که همه فهمیدند در این کتاب‌ها داستان مدرسه جادوگری و پسری به نام هری روایت می‌شود، همزمان گروه‌های مختلف مذهبی سعی در سانسورکردن آنها داشتند. بسیاری از خواننده‌های مسیحی این رمان‌ها را «شیطانی» می‌خواندند و حتی در پیتزبرگ نسخه‌هایی از آنها سوزانده شد.

ماجرای ممنوعیت هری پاتر در حد آمریکا محدود نماند و تدریس این مجموعه رمان همچنین در مدرسه‌های امارات متحده عربی تا مدت‌ها ممنوعیت داشت.

بدیهی است که بچه‌ها به تخیل‌ کردن نیاز دارند، به‌خصوص در دنیایی که رئالیسمش حتی بزرگ‌ترها را هم آزار می‌دهد. در این میان بدیهی است که تخیل از هر مسیری نمی‌تواند به آنها کمک کند. رولینگ با هری‌ پاترش متهم است به این‌که این مسیر را با روش‌های مبتنی بر جادوجنبل و طلسم و خرافه‌گرایی پیش برده است. این باور، موافق و مخالفانی جدی دارد. بالاخره کدام پیروز می‌شوند؟


منبع: جام جم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.