«عاشورا» اوج تجلی بندگی خدا + تصاویر

همزمان با عاشورای حسینی، ایران اسلامی در عزای سیدالشهدا(ع) غرق در عزا و ماتم شد و مردم با حضور در هیئات‌ در سوگ سرور و سالار شهیدان عزاداری کردند.
چهارشنبه، 20 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
«عاشورا» اوج تجلی بندگی خدا + تصاویر
سراسر کشور سه‌شنبه در عاشورای حسینی به یاد اباعبدالله الحسین(ع) غرق در سوگ و ماتم است و آیین‌های عزاداری با جلوه و شکوهی وصف ناپذیر در جای جای میهن اسلامی در حال برگزاری است.


مشهد| خیابان‌های منتهی به حرم مملو از عاشقان حسینی(ع)

از ابتدای صبح و مصادف با روز عاشورا، دسته‌های عزاداری روز عاشورا از سراسر مشهد، شهرستان‌ها و دیگر استان‌ها با پای پیاده و در حالی که مشغول سینه زنی و نوحه خوانی هستند، مشغول حرکت به سمت و سوی بارگاه منور رضوی هستند.

خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی از هر طرف مملو از عاشقان حسینی است و همگی آمده اند تا این غم و اندوه بزرگ را به محضر امام هشتم شیعیان تسلیت بگویند.

نوحه‌خوانی، سینه زنی، مرثیه سرایی، بلند کردن و حرکت علم‌های بزرگ عزاداری تنها بخشی از عزاداری این عاشقان اهل بیت(ع) است.

علاوه بر دسته‌های عزاداری، زنان و کودکان بسیاری هم همراه با این دسته‌ها با پای پیاده به سوی حرم در حال حرکت هستند.

بخشی از جمعیت به حرم مطهر رضوی رسیده‌اند جمع بسیاری نیز در حال حرکت به سوی حریم رضوی هستند، صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر رضوی نیز سرشار از عزاداران حسینی است.
 
«عاشورا» اوج تجلی بندگی خدا + تصاویر


قزوین| شاهزاده حسین(ع)، مقصد هیأت‌ها 

آئین عزاداری و سوگواری روز عاشورا در قزوین،  آغاز شد و طبق یک سنت تاریخی، تمامی دسته‌های سینه‌زنی، هیأت‌ها و عزاداران حسینی از مسجد، حسینیه، تکیه، هیأت، موکب و یا محلهٔ خود با پای پیاده به سمت امامزاده حسین بن علی بن موسی‌الرضا(ع) حرکت می‌کنند.

در آئین عزاداری مردم قزوین در روز عاشورا، در طول تاریخ شاهزاده حسین(ع) همواره میعادگاه نهایی عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) بوده است.

حرکت دسته‌های عزاداری و حضور آن‌ها در شاهزاده حسین(ع)، تا عصر روز عاشورا به طول خواهد انجامید و حتی برخی از هیأت‌های عزاداری از شهرهای مجاور مانند اقبالیه و محمودآباد نمونه نیز با پای پیاده به سمت این امام‌زاده حرکت خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، طبق سنت هرساله، نماز جماعت ظهر روز عاشورا نیز امسال، در خیابان سپه به امامت آیت‌الله عابدینی نمایندهٔ ولی فقیه و امام جمعهٔ قزوین اقامه خواهد شد.
 
«عاشورا» اوج تجلی بندگی خدا + تصاویر


سمنان| آیین نخل‌گردانی در مهدی‌شهر

مهم‌ترین ویژگی مراسم سوگواری و عزاداری سالار شهیدان (ع) در مهدی‌شهر، حمل نخل بسیار قدیمی و بزرگی است که در اصطلاح محلی به «مَفه» معروف است. مردم این دیار همه ساله در ایام سوگواری امام حسین (ع) پس از تزئین این نخل، آن را با احترام خاصی حمل می‌کنند؛ شاید بتوان گفت نخل مهدی‌شهر قدیمی‌ترین نخل موجود در استان سمنان است.
 
 

قم| طلوع صبح عزا در عاشورا

آفتاب گرم و سوزان دامن خود را بر شهر گسترانیده، بغض فروخورده آسمان مانع بارش شده ولی در آرزوی بارانی است که دشت را سیراب کند و جرعه‌ای آب برای دلاورمردان کربلا به ارمغان آورد ولی افسوس که چشمه اشکش خشکیده است.

شهر قم نیز شور و حال و هوای خاصی دارد. پیر و جوان در دسته‌های عزاداری به چشم می‌خورند. برخی مشک آب به دست دارند و با عبور در بین جمعیت عزاداران به یاد حضرت عباس(ع) و تشنه لبان کربلا، عزاداران را سیراب می‌کنند.

دسته‌های زنجیر و سینه زنی به سمت حرم کریمه اهل بیت(س) حرکت می‌کنند تا به این بانوی بزرگوار و حضرت ولی عصر عج الله این مصیبت را تسلیت گویند و با زهرای اطهر(س) در این مصیبت جانکاه ابراز همدردی کنند.

اینجا همه خود را به کاروان عاشقان رسانده‌اند تا عشق و ارادت خود را به ارباب بی‌کفن ابراز کنند، عرب، عجم، ترک و... هر یک با زبان خود نوحه‌سرایی می‌کنند و با فریاد «لبیک یا حسین» وارد حرم عمه سادات می‌شوند.

اگر فلسفه و داستان تاسوعا را بدانی معنا و مفهوم «مکن ای صبح طلوع» را درک می‌کنی. مگر در عاشورا چه مصیبتی قرار است بر حسین(ع)، عباس(ع) و یارانش وارد شود که خورشید نباید طلوع کند.
 
«عاشورا» اوج تجلی بندگی خدا + تصاویر


خرم‌آباد| آیین «گل‌مالی» روز عاشورا 

عزادارن حسینی در خرم‌آباد امسال نیز بنا به رسم دیرینه خود همزمان با صبح عاشورا آیین «گل‌مالی» را برگزار کرده و با گل مالی کردن سر و بدن اوج ارادت خود به سید و سالار شهیدان را نشان دادند.
 
 

البرز| رنگین کمان عزاداری سالار شهیدان در ایران کوچک

این روزها به هر محله، کوی و برزن که وارد می شویم ردپایی از عشق به اباعبدلله الحسین (ع) نمایان است. هر کس به نوعی ارادت خود را به این خاندان ابراز و با هر چه در توان دارد از میهمانان حسین (ع) پذیرایی می کند.

از نصب پرچم های سبز، سرخ و سیاه بر در و دیوار شهر تا راه اندازی دسته جات عزاداری، برپایی تکایا و ایستگاه های صلواتی، همه و همه خبر از یکرنگی و اتحاد در برگزاری مراسم عزاداری برای امام سوم شیعیان می دهند.

محرم در البرز حال و هوای دیگری دارد زیرا رنگین کمانی از عزاداری ها و سنن مختلف مربوط به شهرهای ایران در آن مشاهده می شود. دمام نوازی هیأت خوزستانی ها و بوشهری های مقیم کرج، نخل گردانی در حسینیه یزدی ها، مرثیه خوانی و سینه زنی آذری ها، تعزیه در روستای برغان و کلاک و چاوشی مازندرانی ها از جمله آن ها هستند.

تا کنون آثار ناملموس مراسم آماده سازی حسینیه اعظم برغان برای محرم، تعزیه روستای برغان، نذر ریشه در روستای برغان، عاشورای قدیم در روستای مهران طالقان، سینه زنی شیلنگه در روستای گلینک طالقان، تعزیه تاریخی کلاک و مراسم آش حلیم ۲۸ ماه صفر در کرج به ثبت ملی رسیده اند.

«عاشورا» اوج تجلی بندگی خدا + تصاویر


ایلام| اقامه نماز ظهر عاشورا در مصلی شهر ایلام

برای نخستین بار در مصلی بزرگ امام خمینی (ره)، به امامت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام نماز ظهر عاشورا اقامه می‌شود.

برای شرکت گسترده و حضور هرچه بیشتر مردم نیز سرویس‌های ایاب و ذهاب در میدان ۲۲ بهمن محل تجمع عزاداران حسینی مهیا و کار انتقال عزاداران به مکان برپایی نماز عاشورا را انجام می‌دهند.

 نماز ظهر عاشورا همه ساله در میدان ۲۲ بهمن شهر ایلام اقامه می‌شد.

«عاشورا» اوج تجلی بندگی خدا + تصاویر


حال و هوای چهارمحال و بختیاری در روز عاشورا

روز دهم محرم، اوج غم و اندوه شیعیان است که به حرمت وقایع این روز که برای خاندان اهل بیت علیهم السلام اتفاق افتاد از ابتدای این ماه تا انتهای صفر را به عزاداری می‌پردازند.

مردم چهارمحال و بختیاری همپای شیعیان جهان اسلام از ابتدای محرم با پوشیدن لباس مشکی، شرکت در مجالس عزاداری، طبخ و توزیع نذری و ... به اقامه عزا پرداختند.

امروز روز عاشورای حسینی(ع) حس و حال دیگری بر چهارمحال و بختیاری غالب شده، به طوری که هر تک عکسی که از هر منطقه‌ای از شهرها و روستاها یا حتی سیاه‌چادرهای عشایر در این روز گرفته شود بیانگر تفاوت محسوس این روز با روزهای دیگر است؛ تمام محله‌ها و پس‌کوچه‌ها هم پای خیابان‌های اصلی و ورودی شهرها سیاه‌پوش هستند و به وضوح مشخص است تمام مردم با هر سن و جنسیتی از هر قومی که باشند به عزای عزیزی نشستند.

«عاشورا» اوج تجلی بندگی خدا + تصاویر


خوزستان غرق در ماتم عاشورای حسینی

مراسم پر شور روز عاشورای حسینی از صبح امروز در نقاط مختلف خوزستان شروع شد و اکنون هم در حال برگزاری است.

جمعیت عظیم دلسوختگان اباعبدالله در دسته‌های بزرگ عزاداری از اوایل صبح صدای طبل غربت اباعبدالله الحسین(ع) را در سرتاسر استان نواختند و اهالی خوزستان را به لبیک دیگری با اصحاب کربلا فراخواندند.

اهوازی‌ها با حضور خود در دسته‌های عزاداری عاشورا ی حسینی بار دیگر عشق و ارادت خود را به اباعبدالله الحسین(ع) نشان دادند.

همچنین آیین مقتل خوانی و سایر مراسماتی مانند اجرای نمایش تعزیه و مراسمات ویژه ی محلی در مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و خیابان‌های سرتاسر استان در حال برگزاری است.

این مراسمات به رسم هر ساله تا نماز ظهر عاشورا ادامه دارد و مراسم ویژه شام غریبان در غروب روز عاشورا برگزار خواهد شد.
 
«عاشورا» اوج تجلی بندگی خدا + تصاویر


زنجان| قصه محرم به سر رسید

روز عاشورا تجلی میثاق مردم با امام حسین(ع) است و هیأت‌های مذهبی، عزاداران حسینی و ارادتمندان سرور و سالار شهیدان امروز در فضایی معنوی با تشکیل دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی به یاد امام حسین(ع) و شهدای کربلا عزاداری کرده و اشک ماتم ریختند.

ماه محرم به دهمین روز خود رسید و مردمان پایتخت شور و شعور حسینی همچنان عزادارند، عزادار سرور و سالار شهیدان و 72 تن از یاران باوفای ایشان.

امروز نیز همانند روزهای قبل در جای جای استان زنجان صدای دسته و عزاداری به گوش می‌رسد و هر کس به اندازه توان و بضاعت خود در عزای سومین امام شیعیان عزاداری می‌کند.

از نخستین ساعات امروز سه‌شنبه همزمان با دهم محرم سالروز عاشورای حسینی آیین‌های عزاداری در قالب دستجات سینه‌زنی، زنجیرزنی با حضور پرشور عزاداران مومن و خداجوی استان برگزار و در ظهر عاشورا به اوج خود می‌رسد.

برگزاری مراسم عزاداری روز عاشورا در استان زنجان شور و حال خاصی دارد، باید در زنجان بود و دید عاشقان اهل بیت (ع) به ویژه امام حسین (ع) با عزاداری خود چه غوغایی برپا کرده‌اند.
 
«عاشورا» اوج تجلی بندگی خدا + تصاویر


سیستان و بلوچستان| اجرای مراسم تعزیه خوانی در زاهدان

گروه تعزیه مسجد از سال 1376کار خود را آغاز کرده و در راستای مراسمات محرم و عزاداری سیدالشهدا (ع) فعالیت های خوبی را انجام داده است.

گروه تعزیه مسجد ابوذر غفاری بلوار رسالت در ماه محرم برنامه های متنوعی از جمله تعزیه نمایشی شهادت امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل العباس (ع)، شهادت حضرت علی اکبر(ع)، خطبه خوانی حضرت زینب (سلام الله علیها) در کاخ یزید را اجرا کرده که موجب رضایت مندی مردم شریف شهرستان زاهدان شده است.

تعزیه نمایشی خرابه شام به یاد دو خادم مسجد ابوذر غفاری مرحوم مصطفی جهانتیغ از بازیگران اصلی گروه تعزیه و شهید مرتضی خانی بندانی از گروه دمانه زنی در ظهر روز عاشورا، هیأت شیفتگان اهل بیت بلوار جمهوری و شب شام غریبان در کهف الشهدای محله ابوذر زاهدان برگزار می‌شود.
 
«عاشورا» اوج تجلی بندگی خدا + تصاویر


کردستان| اثبات ارادت اهل سنت به امام حسین در شعر شاعران

کردستان، استانی فرهنگی، مذهبی و سرزمین مسجد و مناره است، بافت این استان را قوم کرد و ترک و شیعه و سنی تشکیل می‌دهند.

سال‌های سال است شیعه و سنی و کرد و ترک در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی دارند و اصل وحدت و همدلی بین تشیع و تسنن در ایران را معنا کرده‌اند.

محرم که می‌آید همه در سوگ شهادت امام حسین(ع) به سوگ می‌نشینند، در و دیوار سیاه‌پوش می‌شود، مردم نذر ادا می‌کنند و برخی هم روزه می‌گیرند.

کردستان سرزمین اهل سنت پیروان امام شافعی است، کسانی که ارادت ویژه‌ای به پیامبر و خاندان آن حضرت دارند و مصداق آن را می‌توان در شعر شاعران کرد اهل سنت مشاهده کرد.

کردستان سرزمین دف و مولودی‌خوانی در مدح پیامبر و اهل بیت، سرزمین شاعران و عرفای بزرگی است که محوریت اکثریت آثار آنان پیامبر، اهل بیت و بزرگان دین هستند. 
 
منابع مکتوب شاعران و نویسندگان اهل سنت گواهی محکم بر اثبات ادعای ارادت پیروان این مذهب به امام حسین(ع) است.
 
«عاشورا» اوج تجلی بندگی خدا + تصاویر


کرمانشاه| قصه کربلا به «سر» رسید

امروز آفتاب که طلوع کرد حال و هوای شهر طوری دیگر بود، امروز روز عشق دلدادگی است؛ حسین و یاران باوفایش با خلق حماسه‌ای بزرگ گشاینده مسیر تازه‌ای می‌شوند؛ نهضت ماندگار سیدالشهدا(ع) دعوتی از مردم به امر به معروف و نهی از منکر بود.

با جاری شدن نام امام حسین(ع) بر زبان، ناخودآگاه قیام در برابر باطل به ذهن خطور می‌کند، عشق به حسین کهنگی ندارد؛ هرروز تازه‌تر و پویاتر می‌شود؛ عشق به حسین زمان، مکان، زن، مرد، پیر و جوان نمی‌شناسد در خانه حسین بر روی همه باز است.

حضور هیئات سینه زنی، زنجیر زنی و آحاد ملت عزادار جلوه خاصی به شهر داده است. حضور جوانان هم در عزاداری امسال بسیار پر رنگ است. عزای عاشورای حسینی تا نماز ظهر ادامه خواهد داشت و پس از اقامه نماز به پایان می‌رسد.
 
«عاشورا» اوج تجلی بندگی خدا + تصاویر


یزد| معرفی امام حسین (ع) از حسینیه ایران به سراسر دنیا

عزاداری مردم یزد از گذشته تاکنون به شکلی انجام گرفته که شهره عام و خاص بوده و در سال‌های گذشته هم به واسطه حضور گردشگران خارجی، در دنیا مطرح شده است.

حضور گردشگران خارجی در استان در سال‌های قبل بسیار آمار جالب توجهی داشت که به بیش از 1200 گردشگر نیز رسید و امسال هم پیش بینی بر آن است که به همین میزان رسیده و آمار آن به هزار و 500 گردشگر هم برسد.

گردشگرانی که در مراسمات عزاداری یزد شرکت می‌کنند غالباً از کشورهای آلمان، هند، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، هلند، انگلیس، سویس، ترکیه، دانمارک، الجزایر، برزیل، مراکش، اسلوونی و چین هستند که در مراسمات مختلف و شهرستان‌های مختلف استان یزد حضور پیدا کرده و با تهیه فیلم و عکس از این مراسمات، آن را به دنیا مخابره می‌کنند.
 
«عاشورا» اوج تجلی بندگی خدا + تصاویر


همدان| سوگواری همدانی‌ها در روز عاشورا برگزار شد

آئین سوگواری روز عاشورا در همدان از صبح زود آغاز شده به طوری که شهر یکپارچه سیه پوش و عزادار است.

حرکت دسته های سینه زنی و زنجیرزنی با همراهی مردم عزادار، به شهر رنگ و بوی حسینی بخشیده است. 

طبق یک سنت قدیمی؛ هیات های عزاداری با سبک و سیاق مخصوص خود از نقاط مختلف خود را به ۶ خیابان منتهی به میدان امام(ره) می رسانند و در آنجا سوگواری می کنند.

برگزاری تعزیه، سقایی و دادن نذری به عشق حسین(ع) هم جلوه عزا در شهر را دوچندان کرده است.
 
«عاشورا» اوج تجلی بندگی خدا + تصاویر


مرکزی| آیین علم گردانی روستای انجدان 

مردم دیندار و مومن روستای انجدان اراک همزمان با ایام عزاداری سالار شهیدان اباعبدالله حسین(ع) با حضور در آیین کهن علم‌گردانی این روستا ارادت خود به شهیدان کربلا و اهل بیت(ع) رساندند.
 
 

نماز ظهر عاشورا در شهرهای مازندران اقامه می‌شود

حجت‌الاسلام ناصر شکریان امروز درباره اقامه نماز ظهر عاشورا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، اظهار کرد:  اقامه نماز ظهر عاشورا یکی از بهترین و زیباترین امر عملی امر به معروف بوده که در خود یکی از پیام‌های قیام حسینی را نیز دارا است.

وی افزود: در سال‌های قبل با توجه به اینکه برخی از مناطق هوا بارانی بود ولی مردم مومن و عاشورایی در فضای باز نماز ظهر عاشورا را باشکوه خاصی برگزار کردند و امسال نیز طبق سنوات گذشته این مراسم در صفوف منظم اقامه خواهد شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران اضافه کرد: غیر از حسینیه‌ها، تکایا و مساجد ، در بسیاری از مسیرهای دسته‌روی شاهد شکوه اقامه نماز ظهر عاشورا هستیم.

شکریان گفت: به هیأت‌های مذهبی و روحانیون و مداحان توصیه شده است در مراسم و محافل حسینی به اقامه نماز ظهر عاشورا تاکید کنند.
 
«عاشورا» اوج تجلی بندگی خدا + تصاویر


گیلان| دیار سلطان در عزای سرور و سالار شهیدان/اطعام ۳۰۰۰۰ عزادار حسینی

آستان مقدس حضرت سلطان سید جلال‌الدین اشرف (ع) محفل عاشقان اباعبدالله برای عزاداری در روز عاشورا بود.
هم‌زمان با روز عاشورا، جاماندگان زیارت کربلا، از نقاط مختلف گیلان و استان‌های هم‌جوار در قالب دسته‌های عزاداری، سینه‌زنی و نوحه‌خوانی به آستانه‌اشرفیه و حرم مطهر سلطان سید جلال‌الدین اشرف آمده و ارادت قلبی خود را به امام حسین و ۷۲ یار باوفایش نشان می‌دهند.

عزاداران حسینی به یاد مظلومان دشت کربلا به سر زنان در غم شهادت اباعبدالله الحسین بوده و برای مظلوم دشت نینوا خون گریه می‌کنند.

برگزاری تعزیه و آتش زدن نمادین خیمه‌های اباعبدالله الحسین (ع) ازجمله برنامه‌هایی است که در صحن و سرای آستان مقدس و حضور هزارنفری مردم و زائران در قالب دسته‌های عزاداری باشکوه برگزار می‌شود.
 
«عاشورا» اوج تجلی بندگی خدا + تصاویر


آذربایجان شرقی| «عَلم‌‌» میراث مظلوم عزاداری تاریخی بازار

جمعیت سوگوار، پیچ‌وخم راسته‌ها و تیمچه‌ها را دسته‌دسته‌ طی می‌کنند و علم‌‌های نگارین، پیشاپیش دسته‌ها، به یاد علمدار سرافراز کربلا، غریو «یا ‌حسین» را به میعاد مظفریه می‌رسانند.

تیمچه مظفریه تبریز، از نخستین دوره‌های بنا در سال 1305 هجری قمری، پذیرای دستجات ماه محرم ‌بوده‌است. معماری زیبا، شرایط آکوستیک صوتی و دمای مطبوع مظفریه، باعث شده ٢۴ محله تاریخی تبریز، از جای‌جای شهر خود را به این تیمچه رسانده و زیباترین آئین‌های سوگواری را در قالب سه سبک عرب، زنجیرزن و عجم برپا کنند. 

علم‌های تاریخی دستجات تبریز، مهم‌ترین عنصر بصری در عزاداری‌های بازار این شهر است که با وجود غنای مفهومی، جلوه زیبا و دیرینگی قدمت، کمتر مورد توجه قرار گرفته‌است.

عزاداری بازار تاریخی تبریز، علاوه‌بر جنبه‌های مذهبی و معنوی، جلوه باشکوهی است از فرم‌ها و نمادهای مهم هنری. نمادهایی که از بطن عزاداری‌ مردم نشات گرفته و در قالب هنرهایی مانند تعزیه، پرده‌خوانی، شبیه‌خوانی و نقالی، وارد هنرهای نمایشی شده‌است.
 
«عاشورا» اوج تجلی بندگی خدا + تصاویر

فارس| پاکسازی مسیر عزادارن حسینی شیراز

پخش کردن نذری در ماه محرم و مراسم عزاداری با تجمع و ریختن زباله در مسیرهای شهر همراه است و باید در کنار برگزاری مراسم این ایام به جمع‌آوری زباله و پاک شدن چهره شهرمان نیز توجه کنیم. در این ایام که بسیاری از گردشگران با هدف بازدید از یک رویداد مذهبی بزرگ راهی شهر ما می‌شوند، هر یک از ما به عنوان یک شهروند سوگوار در ماه محرم می‌توانیم تصویر مطلوبی از این مراسم و آئین‌های سوگواری برای گردشگران ایجاد کنیم.

دبیر تشکل پاکسازان طبیعت فارس با اشاره به برگزاری  برنامه 205 این تشکل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در این برنامه، مسیر عبور دسته‌های عزاداران حسینی (ع) در شیراز مورد پاکسازی قرار گرفت.
شهلا ایادی ادامه داد: بر این اساس امسال برای پنجمین سال متوالی، مسیر آرامستان قصردشت از ظروف یک بار مصرف و زباله‌هایی که در مسیر رها شده بود، پاکسازی شد.
 
«عاشورا» اوج تجلی بندگی خدا + تصاویر


کرمان| حال و هوای عاشورایی دیار کریمان

آیین‌های عزاداری عاشورای حسینی در شهرهای مختلف استان کرمان با شکوه خاصی برگزار شد و عاشقان اباعبدالله (ع) در عزای حسین (ع) و یارانش اشک ماتم ریختند.

حال و هوای دیار کریمان عاشورایی شده و شهر سیاه‌پوش، در هر کوچه و برزنی صدای سینه و زنجیرزنی و ارادت به سیدالشهداء به گوش می‌رسد.

عزاداران ابا‌عبدالله‌الحسین (ع) ظهر امروز پس از پایان عزاداری در نقاط مختلف استان کرمان به فرمان سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) نماز ظهر عاشورا را به جماعت اقامه کردند.

مردم کوهبنان طبق یک سنت چهار صد ساله با حضور در مساجد، تکایا و حسینه‌ها پس از اقامه نماز صبح به قرائت زیارت عاشورا پرداختند و ثواب آن را تقدیم به روح مطهر و منور آقا ابوالفضل العباس (ع) کردند و در ادامه با حمل بیرق‌های سیاه و سبز همچنین فریادهای لبیک‌ یا حسین(ع) و لبیک‌ یا ابوالفضل العباس (ع) به سوی امامزاده سلیمانشاه (ع) برای زیارت قبور مطهر و منور شهیدان هشت سال دفاع مقدس شتافتند.
 
«عاشورا» اوج تجلی بندگی خدا + تصاویر


تهران| خیمه قدیمی‌ترین تکیه پایتخت هنوز برپاست

ری حال و هوای عاشورایی به خود گرفته و پرچم عزای سالار شهیدان(ع) ده روزی است بر در و دیوار گوشه گوشه شهر نقش بسته است. هرکس به نوعی در حد توان و امکانش در سوگ و ماتم از دست دادن امام حسین(ع) کاری می‌کند. هنوز هم کربلا بعد از گذشت بیش از سیزده قرن نه تنها جریان بلکه روز به روز و سال به سال حیات، طراوت و شادابی خاصی در میان محبان آل الله(ع) دارد.

عطر حسین(ع) به خوبی در کوچه پس کوچه‌های کربلای ایران پیچیده و کمتر پیش می‌آید صدای نوحه و عزاداری را از کوچه و خیابانی نشنوی.

چند وقتی است شور حسینی در تهران با بیرون آمدن پرچم، کتیبه و سیاهی محرم از بخچه‌ها و صندوقچه‌ها پیچیده است و این جا هنوز هم در میان لیوان‌های یکبار مصرف، در برخی محافل چای روضه در مساجد و تکیه‌ها در استکان‌های کمر باریک در نعلبکی بر کام و جان‌مان می‌نشیند.

آن قدر تکیه، حسینیه، مسجد و محافل حسینی وجود دارد که شاید قابل بیان و شمارش نباشد ولی در این میان برخی از آن‌ها میراث‌دار سنت‌ها و آداب و رسوم شهر دیده می‌شود که در این میان خیلی‌ها هرگاه خیمه تکیه بزرگ و تاریخی «نفرآباد» بعد از این‌همه سال بالا می‌رود، متوجه می‌شوند تا محرم حسین چیزی نمانده است.
 
 

اردبیل| شور و شعور حسینی مردم اردبیل در عاشورای حسینی

مردم استان اردبیل از صبح عاشورا در زیر بیرق حسینی و یک‌دل و یک‌صدا در سوگ سرور و سالار شهیدان، اباعبدالله‌الحسین(ع) و شهدای کربلا بر سر و سینه زده و عزاداری کردند.

اردبیل در روز عاشورا حال و هوایی دیگر دارد، دستجات عزاداری یکی پس از دیگری در خیابان‌ها به عزاداری پرداخته و عاشورایی دیگر ساخته‌اند.

امروز استان اردبیل حسینیه‌ای بزرگ است که مردم یک‌صدا در آن لبیک یا حسین سر می دهند و در غم شهادت امام حسین(ع) و یاران ایشان می‌گریند و عزاداری می‌کنند.

در این بین مردمی که در صف‌های طولانی در ایستگاه‌های ثابت و سیار انتقال خون در نقاط مختلف اردبیل در این روز به نذر و اهدای خون می‌پردازند تا با این عمل جان فردی را نجات دهند و با ایثار و گذشت خود جلوه‌ای دیگر به مراسمات روز عاشورا بخشیده‌اند.
 
«عاشورا» اوج تجلی بندگی خدا + تصاویر


کهگیلویه و بویراحمد| طنین یا حسین در عاشورای حسینی قلعه رئیسی

ظهر عاشورا با حضور اقشار مختلف مردم مراسم سینه‌زنی و عزاداری از میدان امام حسین(ع) قلعه رئیسی تا گلزار شهدا این شهر برگزار شد.

مراسم عزاداری عاشورای حسینی همزمان با سراسر کشور در شهر قلعه رئیسی با حضور مردم مؤمن و انقلابی برگزار شد.

دسته‌های عزاداری و سینه‌زنان حسینی امروز با سر دادن لبیک یا حسین(ع) و «حرم آواره شده واویلای» عشق و ارادت خود را به امام حسین(ع) و خاندان باوفایش نشان دادند.

دسته‌های عزاداری از کوچک و بزرگ، پیر و جوان با پوشیدن لباس‌های یک شکل و سربندهای یاحسین(ع) و یاابوالفضل(ع) در سوگ اباعبدالله‌الحسین(ع) عزاداری کردند.

«عاشورا» اوج تجلی بندگی خدا + تصاویر
 

گلستان| اقامه باشکوه نماز ظهر عاشورا در گرگان

سوگواری حسینی امروز در دهمین روز از محرم‌الحرام در شهرستان گرگان پس از برگزاری آئین‌های عزاداری باشکوه هر چه تمام برگزار شد، تجلی مراسم حسینی در اقامه اول وقت نماز در صف‌های به هم پیوسته مردم جلوه دیگری از وحدت، مودت و ولایتمداری را به نمایش گذاشت، نماز ظهر عاشورا در گرگان به امامت آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان در خیابان امام خمینی (ره)- چهارراه میدان اقامه شد.
مردم سوگوار حسینی در جای جای استان گلستان از ابتدای صبح امروز با رفتن در هیأت‌های عزاداری در ماتم سید و سالار شهیدان به اشک و ماتم پرداخته و به سر و سینه زدند، نماز ظهر عاشورا در شهرها و روستاهای مختلف این استان شمالی برگزار شد.

اقامه نماز اول وقت یکی از پیام‌های مهم عاشوراست که سیدالشهدا (ع) در هیاهوی جنگ آن را مقدم شمرد و در محاصره خصم دشمن این فریضه الهی را ترک نکرد، اقشار مختلف مردم عزادار با درک این پیام، امروز به خیابان‌های مختلف شهر و روستا آمدند تا نسبت به اقامه اول وقت نماز ظهر عاشورا ادای تکلیف کنند.

نماز ظهر عاشورا با حضور خیل عزاداران حسینی در استان گلستان اقامه شد، مردم مومن و خداجوی به یاد آخرین نماز امام حسین (ع) در کربلا با قرائت زیارت عاشورا عشق و ارادت خود را به مولای خود نشان دادند.
 
«عاشورا» اوج تجلی بندگی خدا + تصاویر


بوشهر| نماز ظهر عاشورا در شهرها و روستاهای استان بوشهر اقامه شد

عزاداران حسینی در سراسر استان بوشهر ظهر امروز پس از برگزاری مجالس عزاداری ، به یاد آخرین نماز ابا عبدالله الحسین(ع)، در نماز جماعت ظهر عاشورا شرکت کردند.

بسیاری از هیأت‌های زنجیرزنی  و سینه‌زنی که صبح امروز  با حضور در میادین و خیابان‌های شهرهای مختلف استان در رثای سید و سالار شهیدان به عزاداری پرداخته بودند، همزمان با نوای ملکوتی اذان با حضور در حسینیه‌ها، مساجد و تکایا  نماز جماعت ظهر عاشورا  را در صفوف منظم و منسجم برگزار کردند تا پایبندی خود به یکی از فلسفه‌های نهضت عاشورا را نشان داده باشند.
 
«عاشورا» اوج تجلی بندگی خدا + تصاویر


نماز ظهر عاشورا در 17 شهرستان آذربایجان‌غربی برگزار شد

روز عاشورا از هر کوی و برزنی صدای دسته‌جات عزاداری به گوش می‌رسد.
همه جا سیاه‌پوش حسین(ع) بود، عشق به سرور و سالار شهیدان، کوچک و بزرگ، پیر و جوان و‌ مرد و‌ زن نمی‌شناسد.

فریاد یا حسین(ع) و یا ابوالفضل(ع) عزاداران برای شفای بیماران و طلب حوائج در هیأت‌های عزاداری شنیده می‌شود و حتی مسیحیان ارومیه‌ای که عشق به حسین دارند در مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله حاضر شده و درخواست توسل به امام سوم شیعیان، برای حاجت‌روایی دارند.

امروز پخش غذای نذری، اهدای خون و نمایش تعذیه همچون سالیان گذشته در ارومیه و نیز در شهرستان‌های آذربایجان‌غربی انجام شد و همچنین طرح پاکبان محرم نیز با همت عزاداران حسینی به اجرا درآمد.
همچنین امروز و همزمان با روز شهادت امام حسین(ع) و 72 تن از یاران باوفایش، نماز ظهر عاشورا به یاد آخرین نماز جمعه صحرای کربلا در 17 شهرستان آذربایجان‌غربی با حضور دلدادگان مکتب حسینی برگزار شد.
 
«عاشورا» اوج تجلی بندگی خدا + تصاویر


خراسان جنوبی| آیین «نخل‌گردانی» درخش در روز عاشورا

نخل‌گردانی یکی از آئین‌های محرمی خراسان‌جنوبی است که همه ساله در ایام محرم، مردم روستای درخش بخش قهستان با همدلی وصف‌ناپذیری به یاد حماسه عظیم عاشورا آن را برگزار می‌کنند.
 

هرمزگان| عاشورای حسینی در بندرعباس

عزاداران حسینی محلات بندرعباس در قالب دسته‌های سینه زنی، علَم گردانی و تعزیه خوانی در جوار امامزاده شاه محمدتقی به عزاداری پرداختند.
 
«عاشورا» اوج تجلی بندگی خدا + تصاویر


اصفهان| عاشورا روز تجلی حماسه حسینی با گذر از مرزهای جغرافیایی و اعتقادی

ظهر عاشورا زمان تجلی و بروز عشق به امام حسین (ع) است و بر همین اساس اوج ظهور و بروز دسته‌های عزاداری در شهر، که فریاد آزادگی، حق‌طلبی و ظلم‌ستیزی را فریاد می‌زنند این روز است.

هیأت‌های بسیاری در این ظهر به میدان امام (ره) آمده و به نوعی گردهمایی عاشقان حسینی را رقم می‌زنند تا نمادی باشید برای امت واحده و اتحاد در مقابل استکبار.

عزاداران حسینی همچون قطرات باران رودی از مشکی پوشان تشکل داده و از وردی‌های میدان امام (ره) وارد می‌شوند و در دریای پرشور و طوفانی حسینی را به تصویر می‌کشند.

زن و مرد گردشگری که مبهوت به غافله‌های عزاداری خیره شده‌اند و باعجله دوربین و تلفن‌های همراه خود را آماده می‌کنند تا این روز در خاطرات خود به ثبت برسانند، اما آنچه در این روز مقابل چشمانم خودنمایی بیشتر کرد حضور یک زوج گردشگر خارجی است که با اشتیاق فراوان خواستند تا از آن‌ها با پرچم اباعبدالله عکس گرفته سود گویا محبت امام حسین (ع) مرزهای دین و اعتقادات و حتی کشورها را درنوردیده و به جان‌ها رسوخ کرده است.

فریاد آزادی‌خواهی و آزادگی ثارالله در گوش جان‌ها به وسعت تاریخ نشسته و آزادگان را به خود جذب می‌کند چراکه حق‌طلبی زبان مشترک انسان‌ها است.

شاید جوان‌ترها در این با شعار لبیک یا حسین آمده‌اند که به عمه سادات بگویند ما هستیم و دلتان نلرزد و زن‌ها آمده‌اند که دور عقیله بنی‌هاشم را بگیرند و باهم در غم سالار شهیدان بگریند.

امروز پدران و مادران دست در دست کودکان و نوجوانشان آمده‌اند تا بگویند حسین جان، سر و جانمان فدای شما و نوگلانمان به قربان یک تار موی رقیه و سکینه‌ات چراکه زیر لب با چشمانی اشک‌بار زمزمه می‌کنند فراز «به ابی انت و امی»

در گوشه‌ای حماسه عظیم کوکان با معصومیت خودشان دستان پدران و مادران خود را که در مکتب حسینی رشد یافته‌اند، بیش از پیش می‌فشارند تا در شلوغی دنیا و روزمرگی گم نشوند و از راه حسین (ع) منحرف نشوند، تمرین عاشقی کنند برای آل الله و بیاموزند که حسین (ع) کشتی نجات است.
 
«عاشورا» اوج تجلی بندگی خدا + تصاویر


خراسان شمالی| شکوه «لبیک یا حسین(ع)» مردم خراسان شمالی در روز عاشورا

عزاداران استان خراسان شمالی در روز عاشورای حسینی در قالب هزاران هیأت عزادار سینه و زنجیر‌زنی در خیابان‌ها و معابر شهرها و روستاهای استان به عزاداری پرداختند.

«عاشورا» اوج تجلی بندگی خدا + تصاویر


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.