مدیرکل اجتماعی و امور خیریه سازمان اوقاف:

اربعین انتقال‌دهنده پیام دیپلماسی تشیع به جهان است

گفتگو با رضا معممی مقدم مدیرکل اجتماعی و امور خیریه سازمان اوقاف و نماینده این سازمان در ستاد اربعین
سه‌شنبه، 16 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: محمد رضا فرزین
موارد بیشتر برای شما
اربعین انتقال‌دهنده پیام دیپلماسی تشیع به جهان است
به گزارش راسخون، سازمان اوقاف و امور خیریه از دستگاه‌های عضو ستاد مرکزی اربعین کشور است که با توجه به ارتباط موضوعی و نیات مرتبط با تعظیم شعائر می‌تواند نقش به سزایی در تقویت پدیده اربعین داشته باشد. از طرفی با حضور دکتر خاموشی در راس این سازمان شاهد تحرکات بیشتر و ساختارمندی در ایفای مسؤولیت‌های اوقاف پیرامون اربعین هستیم . با رضا معممی مقدم مدیرکل اجتماعی و امور خیریه سازمان اوقاف و نماینده این سازمان در ستاد اربعین و ستاد بازسازی عتبات عالیات در مورد فعالیت‌های سازمان اوقاف پیرامون اربعین و برخی مسائل دیگر گفتگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 
مهم‌ترین فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه برای اربعین امسال چیست؟
فعالیتهای زیادی به این منظور مقدمه‌چینی و انجام‌شده ازجمله برگزاری جلسات برنامه‌ریزی و کمیته فرهنگی آموزشی ، فراهم کردن تمهیدات لازم خدماتی به زوار اربعین در محورهای ۱۰ گانه محل استقرار، برگزاری جلسات و همایش‌های توجیهی ویژه اربعین، توجیهات لازم اربعینی در همایش‌های آستانه‌ محرم۱۴۴۱ ه.ق، اطلاع‌رسانی سیاست‌های اربعین به زائرین به‌ویژه جامعه هدف سازمان،تجهیز و آماده‌سازی موکب‌های ایرانی که از سازمان درخواست حمایت داشته‌اند ،تأمین روحانی و مداح برای موکب‌های ایرانی، تهیه و توزیع اقلام فرهنگی مثل چفیه و کیسه پارچه‌ای کفش و سربند و اقلام هدیه مثل کتاب داستان به زبان عربی برای کودکان عراقی، بازدید و سرکشی از مواکب اصلی و وابسته و مصاحبه رسانه‌ای و مطبوعاتی و تجلیل و تقدیراز فعالان اربعین که جز اقدامات پایانی ماست.
 
مواکب سازمان اوقاف و امور خیریه امسال با چه کمیت و کیفیتی فعالیت خواهند کرد؟
محورهایی که در داخل و خارج از کشور مؤکب ایجاد شده شامل ۵ محور داخل کشور؛ میرجاوه، شلمچه، چزابه، خسروی و مهران و ۵ محور خارج از کشور؛ نجف، کربلا،سامرا، کاظمین و عمود۱۲۱۷ جمعاً ۱۰ محور ازجمله:

• محور سیستان و بلوچستان : استان‌های سیستان و بلوچستان ، کرمان ، خراسان جنوبی ،همدان 
• محور شلمچه : استان‌های بوشهر ، هرمزگان ، کهکیلویه و بویراحمد 
• محور چزابه : استان‌های اصفهان ، خوزستان ، یزد ، 
• محور مهران : استان‌های ایلام ، گلستان ، خراسان شمالی ، سمنان ، گیلان ، آذربایجان غربی
• محور کربلا : استان‌های خراسان رضوی ، چهارمحال بختیاری
• محور نجف اشرف : استان‌های البرز ، قزوین 
• محور کاظمین : استان مرکزی
• محور سامرا : استان‌های زنجان ، آذربایجان شرقی ، لرستان ، مازندران ،قم
• موکب ثقلین عمود ۱۲۱۷ : استان تهران
• موکب خسروی :کرمانشاه، فارس، اردبیل و کردستان

تعداد موکب‌های وابسته به سازمان یعنی مواکبی که از موقوفات یا امامزادگان هزینه می‌کنند بیش از  ۱۰۳ موکب در داخل و خارج کشور است.
تعداد پذیرایی صبحانه و ناهار و شام روزانه ۱۲۴هزار و در طی ۱۰ تا ۱۵ روز و در سه وعده یک میلیون و ۷۲۴ هزار نفر پذیرایی خواهیم داشت. پذیرایی سبک روزانه ۲۴۸ هزار نفر چای و کلوچه و... در سه وعده کل ایام سه میلیون و ۴۴۸ هزار پذیرایی و همچنین ۵ میلیون و ۷۰۰هزار لیوان و بطری آب هدف‌گذاری و تهیه شده است.اسکان هر شب جمعاً۱۵ هزار و درمجموع ۲۰۳هزار و ۵۰۰ نفر خواهیم داشت.
فعالیت‌های فرهنگی مانند برپایی ۲۰ خیمه معرفت هم در دستور کار ماست که در آن پاسخگویی به سؤالات شرعی، تبلیغ چندرسانه‌ای برنامه‌های ویژه کودک و نوجوان برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.
 
وظایف روحانیون اعزامی به اربعین چیست؟ 
 ‌قبل از پاسخ به سؤال باید یادآوری کنم که مبلغ زائر با مبلغ تبلیغی متفاوت است. مرکز آموزش حوزه، متولی آموزش عمومی روحانیون است و معتقدم بهترین پیوست فرهنگی دینی زائر، با مبلغ و روحانی محقق می‌شود لذا اگر مبلغ بومی از مبدأ با زائر همراه باشد بسیار مطلوب است .روحانی ایرانی با روحانی عراقی متفاوت است. طلبه‌ها بهترین بستر توزیع محصولات فرهنگی هستند. اما وظایف روحانی در اربعین، اهتمام به اقامه نماز جماعت ، پاسخ‌گویی به سؤالات شرعی و شبهات دینی ، استقرار در جای مناسب که خلأ مبلغ دارد، جلوگیری از ایجاد اختلاف و بی‌تفاوت نبودن به اختلاف احتمالی به وجود آمده و... است.
 
شما قبلاً درجایی گفته‌اید عراقی‌ها باید حلاوت حضور زائران اربعین را بچشند. می‌شود در این خصوص توضیح بیشتری بدهید؟
 ما نباید سرباری برای عراقی‌ها باشیم بلکه باید با حفظ عزت و کرامت باری را از دوش عراقی‌ها برداریم. اهداء کتابخانه‌های کوچک به مواکب عراقی یا تقبل بازسازی مساجد و اماکن بهداشتی و درمانی و غیره می‌تواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد. به‌نحوی‌که بعد از اربعین مردم عراق از تردد ما ایرانی‌ها غیر از همدردی و بزرگداشت اربعین حسینی اثرات کارکرد خدمات اجتماعی جهان تشیع را ببینند و بهره‌مند شوند .حداقل اگر هر ایرانی یک هدیه فرهنگی مثل کتاب و ... برای مردم عراق ببرد ۳میلیون سوغات تقدیم شده است "الاحسان عبید الاحسان" حالا اگر هر نفر ده سوغاتی بیاورد باعث تألیف قلوب بیشتر می‌شود.
 
از نظر شما باز شدن مرز خسروی چه تأثیراتی در وضعیت اربعین دارد؟ 
 مرز خسروی فراتر از یک مرز جغرافیایی است اولا این مرز، مسیر زیارت پدر و پدر بزرگ و مادر بزرگوار امام زمان (عج) را هموار می‌کند و درخواست دارم زایرین این مسیر با حضور و بیعت در سامرا به زیارت نجف و کربلا بروند امام عسگری (ع) نقش بسزایی در توجه شیعیان به زیارت اربعین داشته‌اند بیش از جابر عبدالله انصاری و...
امام عسگری علیه‌السلام فرمودند: «نشانه‌های مؤمن پنج چیز است: اوّل: نماز پنجاه‌ویک رکعت (واجب و نافله در طول شبانه‌روز). دوّم: زیارت اربعین حضرت سیّد الشّهداء علیه السّلام. سوّم: انگشتر در دست راست کردن. چهارم: پیشانی بر خاک گذاردن. پنجم: بلند گفتن بسم‌الله ‌الرحمن الرحیم در نمازهای جهریّه (صبح، مغرب و عشاء).»
زیارت حضرت سیّد الشّهداء در روز اربعین از مختصات شیعه است و امام حسن عسگری علیه السّلام آن را به‌عنوان شعار و علامت شیعه بیان فرموده‌اند. چنانکه سر بر خاک گذاردن و بسم‌الله را بلند گفتن و نوافل را طبق دستور ائمّه معصومین علیهم السّلام به جای آوردن و انگشتر در دست راست کردن نیز از اختصاصات شیعه است. خب چه بهتر که با حضور افرادی که از مسیر خسروی وارد عراق می‌شوند بعد از بعقوبه به‌جای رفتن به سمت بغداد اول به سامرا برویم.مردم سامرا با رفت و آمد شیعیان پیوند عاطفی با ما پیدا می‌کنند و احیا مسیر سامرا خط زیارتی بیعت با امام زمان و.... را تقویت می‌کند. 
 
امسال برنامه‌های اربعین سازمان اوقاف چه تفاوت‌هایی با سال گذشته دارد؟ 
 امسال برنامه‌هایی همچون آیین «بدرقه رهروان منتظر» ، برگزاری مراسم آئینی با حضور سخنرانان و مادحین اهل‌بیت (علیهم السلام) و چاووشی خوانی و پذیرایی (ایستگاه صلواتی) به‌صورت ویژه ، حضور آراسته و مستمر خادمین امامزاده‌ها با لباس‌های متحدالشکل جهت بدرقه زائرین حسینی( عبور از زیر قرآن کریم و اسفند گردانی) و توزیع هدایای فرهنگی از قبیل چفیه،پرچم، پیکسل‌های مخصوص اربعین حسینی و شهدا و .... در بیش از ۵۰۰ بقعه در نظر گرفته شده است. به نظر من حجم خدمات از نظر کمی و کیفی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است.
 
چه پیشنهادهایی برای نقش آفرینی بیشتر سازمان اوقاف در خدمات رسانی در اربعین امسال یا سنوات آتی دارید؟
 ما امادگی داریم همه مواکب و تجهیزات مان در مرز خسروی را مستقر کنیم یعنی از ۴ مرز خروجی مسئولیت یک مرز ، صفر تا صد با ما باشد یا چون عمده وجوه ما از سر فصل اطعام است نان کل مواکب و آرد نانوایی هایی مواکب را تامین کنیم یا مدل طرح موفق شمیم حسینی را در قالب شمیم اربعینی برای حمایت از ۵۰۰ موکب که منطبق با ماموریت سازمان و نیات واقفین است اجرا کنیم. ریاست سازمان هم تدابیری داشته اند مثل شناسایی ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد؛ اعم از متولیان، خیرین، هیأت امنای امامزادگان، خدام و... دغدغه ما واسپاری مواکب به مردم و تقویت حمایت و نظارت بر انهاست . از طرفی اربعین فرصت مغتنمی برای نهادینه سازی فرهنگ وقف است. 
 
پیش‌بینی جنابعالی از آینده اربعین چیست؟ 
 اربعین،‌ اگرچه پدیده‌ای است در حوزه مذهب، اما آثار و پیامدهای آن تنها منحصر به میدان دین نمی‌شود. این پدیده، پیامدهای جدی دینی، مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی و امنیتی داشته و خواهد داشت. به تعبیر دیگر اربعین، پدیده‌ای پیچیده و چندبعدی است. به دست آوردن شناخت جامع برای مدیران و متولیان امور فرهنگی کشور یک واجب عینی است اما عموماً عمیق نگر نیستیم مثلاً با توجه به آمدن اربعین به فصل گرما یا پررنگ شدن حضور دانش آموزان در آینده، ما چه تدابیری داریم آلوده سازی فضای شبکه‌های اجتماعی وب به موارد اختلافی دو ملت ایران و عراق که به شدت امسال زیاد شده و در عراق ،عجم ستیزی را تقویت کرده و نقش امریکا و انگلیس با پول‌های عربستان و.... نیازمند پدافند به‌موقع و آگاه‌سازی است. امریکا زخم خورده است و لشکر یزید با همراهی شمر و عمر سعد و ابن زیاد حیات حسینی را برنمی‌تابند اما ان شا الله بنا به وعده خداوند و به هر حال نور حسینی هر روز یقیناً تلالو خواهد داشت و دشمنی آنان باعث شناخت مکتب و مذهب بیشتر تشیع خواهد شد.
 
و سخن آخر؟
 مردم نقش اصلی را در اربعین دارند. میزبانی مردم عراق باید تکریم شود. باید قدردان عراقی‌ها باشیم. قانون‌گرایی باید مدنظر باشد. اولویت در عراق با مواکب عراقی‌هاست. کمپین تشکر از مردم عراق باید اجرایی شود.اربعین انتقال‌دهنده پیام دیپلماسی عراق ،ایران و تشیع به جهان است . انتقال پیام ایران و نشانه‌های ظهور تمدن اسلامی صرفاً با حضور رئیس دولت در سازمان ملل منتقل نمی‌شود دنیا پیام اربعین را از راهپیمایی اربعین خواهد دید و شنید و معادلات منطقه‌ای بر اساس آن شکل می‌گیرد و تنظیم خواهد شد.

مرتبط

برپایی ۱۰۳ موکب توسط سازمان اوقاف | ارتباط مجازی با هشتک «مسیر»
اربعین پرس رسانه اربعینی سازمان اوقاف و امورخیریه
مسابقه بزرگ عکاسی «یاوران حسین»



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.