مدیرکل اوقاف اصفهان: رسانه‌ها نیازهای به روز جامعه را برای ثبت وقف جدید اعلام کنند

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه رسانه‌ها باید نیازهای به روز جامعه را برای ثبت وقف جدید اعلام کنند،گفت: در بحث وقف و موقوفات متولی اصلی و بدنه آن اوقاف و امور خیریه است و با توجه به اینکه وقف پیشینه‌ای دیرین دارد، مردم و جامعه باید از برکات وقف آگاهی داشته باشند و از آن بهره ببرند.
دوشنبه، 20 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مدیرکل اوقاف اصفهان: رسانه‌ها نیازهای به روز جامعه را برای ثبت وقف جدید اعلام کنند

به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه از استان اصفهان، حجت‌الاسلام محمد حسین بلک در گفتگویی اظهار داشت: رسانه مهم‌ترین وسیله در ایجاد هر گونه ارتباط و رابطه‌ای از روابط میان فردی گرفته تا ارتباطات جمعی است؛ رسانه‌ها قادرند تغییر و تحولات چشمگیری در جوامع به وجود آورند . 
 
وی افزود: رسانه‌ ملی به عنوان عضو ثابت در هر خانواده‌ای، بیشترین زمان ارتباطی را نیز با اعضای خانه برقرار می‌کند. رسانه‌های جمعی از قالب‌ها و سبک‌های متنوع و متمایزی بهره مند هستند که هر کدام با توجه به شرایط خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در میان قالب‌های تولید اخبار و برنامه‌های نمایشی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

حجت الاسلام بلک در زمینه مؤلفه‌ی وقف  گفت: می‌توان با جرات عنوان کرد که وقف، همزاد دین مبین اسلام بوده و گواه این حقیقت، تلاش امیرالمؤمنین علی (ع) در ایجاد نخلستان و حفر چاه و وقف آن برای جامعه اسلامی است .
 
وی خاطر نشان کرد: وقف موضوعی علمی و عنصری تأثیر گذار در حوزه‌های فرهنگ، حقوق و اقتصاد ملی است و حال این وظیفه رسانه‌های ارتباط جمعی به ویژه رسانه ملی است که برای گسترش وقف نهادینه کردن آگاهی‌های همگانی در ارتباط با وقف که برکات آن بر طبق نیات واقفین به متن اصلی جامعه باز خواهد گشت، از تمام ظرفیت قابلیت‌های رسانه‌ای بهره جویند.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان افزود: برای نگاه به وقف باید یک حس تاریخی داشته باشیم،
وقف نقطه اتصال زمان حال به دستاوردهای پیشینیان است که این دستاوردها باقی مانده‌اند یا از بین رفته‌اند در صورتی که وقف ساز و کاری است که باعث می‌شود سرمایه‌ها و دستاوردهای گذشتگان پایدار مانده و برای آیندگان به یادگار بماند. 
 
حجت الاسلام بلک  یادآور شد: همان طور که قنات هزاران سال چشمه‌های آب موجود در دل زمین را می‌کشید و به مردم جامعه می‌رساند، هر وقفی به مثابه یک قنات است که سرمایه‌های موجود در دل تاریخ را بیرون کشیده و در طول سالیان متمادی  در اختیار نیازمندان جامعه قرار می‌دهد. 
 
وی  تبلیغ وقف  و احیای موقوفات را از موضوعات لازم برای درج در رسانه‌ها دانست و تصریح کرد: رسانه‌ها با تبیین و ترویج وقف که آنها بر جامعه اسلامی قابل تصور است، می‌توانند راهنمای خوبی برای واقفان باشند ؛ چرا که با پرداخت مناسب موضوع ساختار و قالب‌های متفاوت و متنوع سبب خواهند شد تا با احیای فرهنگ وقف ، موقوفات را در جهت درستی که هم از نظر کارآمدی و هم از لحاظ اثر بخشی منطبق بر نیازهای محوری و اصلی جامعه هدایت کند.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت :احیای فرهنگ وقف تنها با حضور مؤثر و تعیین کننده رسانه‌های ارتباط جمعی و به ویژه شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی در گستره استان‌ها و سراسری امکان پذیر خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه تنوع موقوفات به تناسب رشد حوزه تمدن اسلامی، متفاوت بوده و در هر برهه‌ای از زمان نیازهای جدید پدید می‌آید، خاطرنشان کرد: امروز رسانه‏های کشور در شناسایی این نیازها و تطبیق آن با فرهنگ وقف، نقشی مهم و بسزایی  دارند. مطبوعات می‏توانند نقش موقوفات را در جلوگیری از انباشت ثروت، تبدیل ثروت فردی به پشتوانه عمومی و در نهایت، حرکت در مسیر آرمان عدالت خواهی اسلامی هموار کنند.
 
حجت‌الاسلام بلک گفت: از آنجایی که باید روش‌های جدید و شیوه‌های نو در مدیریت جدید موضوع وقف با توجه به نیازهای روز ابداع شود، رسانه‌ها در این راستا مهمترین نقش را دارند، رسانه‌ها باید بعنوان یک پل و رابط بین متولیان، اصحاب وقف و کسانی که می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند ارتباط برقرار کنند.
 
وی   افزود:  رسانه‌ها می‌توانند با ابتکار و نوآوری در حوزه وقف ورود کرده  و کارکردهای وقف را نسبت به شبکه مسائل فرهنگی و اجتماعی و موضوعیت وقف با زبان روز بیان کنند.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان یکی از راهکارهای احیای سنت وقف را عمل به نیات واقفان، نظارت بر موقوفات، تدوین و ساماندهی وقف‏نامه‏ها و برخورد با متصرفان موقوفات دانست و گفت: این امر مستلزم اطلاع‏رسانی و گسترش آگاهی‏های عمومی درباره‏ وقف، که ما را به حفظ و اشاعه‏ این پشتوانه‏ عظیم تمدنی دلالت خواهد کرد.
 
وی اضافه کرد: افزایش اعتماد اجتماعی نسبت به وقف و موقوفه، نیازمند اطلاع‏ رسانی متناسب با نیازها و اقتضائات امروز این نهاد است، که رسانه‌ها می‏توانند با برجسته‏ سازی، نقش کمک‌های مردمی و حرمت‏ گزاری به واقفان و موقوفات، گامی بلند در احیای سنت حسنه وقف بردارند.
 
حجت‌الاسلام بلک خاطر نشان کرد:
رسانه‌ها می‌توانند روح مواسات و خیرخواهی را در آحاد ملت برانگیزند، رشد موقوفات کشور را در برابر دیدگان مردم ترسیم کنند و با تذکر مسؤولیت الهی، انسانی، تاریخی و تمدنی نسل حاضر در قبال آیندگان، اهمیت «عدالت بین نسلی» را که از طریق موقوفات تحقق می‏یابد، بیان کنند.


مرتبط

مزایده اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان

امامزادگان برای شیعیان در دنیا راه حل مشکلات و در عالم برزخ دست گیر خواهند بود



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.