شبهات فاطمیه | چرا حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) برای فدک پافشاری کردند؟

شبهات فاطمیه | چرا حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) برای فدک پافشاری کردند؟
چرا حضرت فاطمه زهرا با آن همه عصمت و تقوا و پرهیز از دنیا، در مسأله فدک این قدر تلاش و پافشاری کردند؟!

حجت الاسلام تباشیر پاسخ می دهد:

اگر چه فدک یک زمین کشاورزی و دارای منافع اقتصادی بود که حضرت فاطمه از منافع آن در راه رسیدگی و کمک به محرومان و نیازمندان استفاده می کرد و پس گرفتن آن به عنوان یک حق پایمال شده از حقوق طبیعی هر انسانی است. اما مسئله اصلی این بود که تلاش در راه باز پس گیری فدک نماد و سنبل مبارزه و تقابل بین حق و باطل است به همین دلیل باز پس گیری آن مقدمه ای برای رسیدن به حقوق معنوی اهل بیت پیامبربه شمار می آمد.
بله! حضرت زهرا برای برگرداندن فدک اصرار کردند اما این یعنی اینکه دنبال مال دنیا و ثروت بودند یا این که دنبال چیز دیگری فراتر از زمین و املاک بود؟! از زهرایی صحبت می کنیم که دست پرورده ی پیامبری است که هیشه به او درس خداگرایی و دنیاگریزی داده است.
حضرت زهرای مرضیه با جلو انداختن مساله فدک؛ فرصتی طلائی پیدا کردند برای اینکه صریحاً به توده های مردم یادآوری کنند حکومت و خلافت که یک امر الهی است از آن امیرالمومنین است نه شخص دیگری! و این هایی که الان خلیفه شدند کسانی هستند که نه تنها اموال دختر پیامبر را غصب کرده اند بلکه خلافت را نیز به غارت برده اند.
درواقع مساله فدک مقدمات کار را برای بی بی فراهم ساخت تا در مسجد پیامبر که مرکز خلافت بود؛ حاضر بشوند و صریح و بدون هیچ ابهام و پیچیدگی به عنوان دختر رسول الله نظرشان را بیان کنند.
لذا در خطبه ‏ای که به بهانه فدک در مسجد پیامبر در برابر دیدگان حضار ایراد فرموند دفاع از مساله ولایت کردند؛ از زشتی ها و ناروایی های حکومت تازه کار که زمام شرع مقدس را بر اساس اجتهادات بی‏ پایه‏ به دست گرفته و هیچ پیوند و رابطه ‏ای با اهداف پیامبر ندارد پرده‏ برداری کردند.
این موارد و نکته ‏هائی از این دست بود که حضرت زهرا درضمن مطالبه فدک و اصرار و پافشاری آن در نظر داشت، و جز اینها، هیچ گونه هدف مادی نداشت؛ حضرت کاری را که برای حفظ اسلام از تحریف و انحرافات لازم بود انجام داد. لذا از فدک برای انجام وظیفه و اتمام حجت بر امت به نحو احسن استفاده کرده، دین را یاری و کیان و مرکزیت اسلام را حفظ نمود.
بحث فدک و غصب خلافت با هم بوده و از یک جبهه صادر شده نه آنکه جدا از هم باشند. حضرت نارضایتی از حکومت و غصب خلافت را در پوشش دفاع از حق غصب شده (فدک)، بیان داشته، همان گونه که بخشهایی از خطبه فدکیه بر این امر گواه است و نشان از یگانگی جبهه غاصبین خلافت و غاصبین فدک است.
موید این انگیزه در رفتارآن بانو این است که حضرت علی از اینکه فاطمه بخاطر فدک با ابوبکر روبرو شود، او را منع نفرمود، با اینکه خود گوینده این جمله بود که: «من فدک را می خواهم چه کنم با اینکه فردا جایگاه هر کس در قبر خواهد بود.»
پس فدک سند مظلومیت حضرت زهرا و اهل بیت و رسوایی و ننگ کسانی است که جایگاه خلافت را غاصبانه و به زور تصرف نموده اند.
افزون بر این که خود فدک هم به خاطر همان اهدافی که پیامبر از بخشیدن آن به دخترش داشت، اهمیت به سزایی داشت و چشم پوشی از آن به منزلة سست کردن اقتصاد اهل بیت و شیعیان آن ها بود چون با غصب خلافت بیت المال در اختیار آنها قرار گرفته بود.بنابراین اصرار بر پس گیری فدک برای بهره برداری محض نبود بلکه صرف گسترش مکتب اهل بیت بود.
شأن معنویت و زهد حضرت فاطمه بسیار برتر از آن بود که قیام و مبارزه اش برای فدک با میل نفسانی به مال دنیا باشد به ویژه که بر اساس روایات خاصه و عامه ، پیامبر اکرم به آن بانوی گرامی خبر داده بود که به زودی به او ملحق می شود .
1. از انحراف اسلام جلوگیری کردند و مرز بین حق و باطل شدند.
2. غاصبین و بدعت گزاران و انگیزه ی جاه طلبانه ی آنان را افشا کردند و پرده از نقاب آنها بر داشتند.
3. حق خواهی فاطمه : حق را باید خواست و از پی آن رفت؛ چـرا که حق گرفتنی است و به خودی خـود به صاحبش باز نمی گردد!
حق طلبی سر انجام یکی از دو پیامد زیر را به دنبال خواهد داشت:
1.انسان در پی گیری حقوق خویش به پیروزی ظاهری دست پیدا می کند و به حق خویش می رسد که در نتیجه به خواسته ی خویش رسیده است.
2. یا در پیکار عادلانه ی خویش به ظاهر پیروز نشده و به حق خود نمی رسد ؛ اما موفق می شود تا غارت شدگی و مظلومیت خود را آشکار ساخته و ندای حق طلبانه و ستم ستیز خود را به گوش جهانیان و نسل ها برساند. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.