کاخ مرمر، موزه شد + نگاهی کوتاه به تاریخچه کاخ مرمر تهران

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: کاخ مرمر تبدیل به موزه شده است.
چهارشنبه، 2 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
کاخ مرمر، موزه شد + نگاهی کوتاه به تاریخچه کاخ مرمر تهران
به گزارش راسخون؛ طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور درباره موزه شدن کاخ مرمر اظهار داشت: مجموعه کاخ مرمر مانند کاخ نیاوران و مابقی کاخ‌های کشور است که یکسری آثار درون آن وجود دارد که باید به نمایش دربیاید.

وی خاطرنشان کرد: مخاطبان باید اطلاعات مربوط به این کاخ را داشته باشند و تاکنون بازدید از این کاخ برای عموم مردم مهیا نبوده است.

طالبیان بیان داشت: علت اینکه وزارت میراف فرهنگی و گردشگری نتوانسته است این کاخ را برای بازدید عموم هماهنگ کند، این بوده که ما مالک آن نبودیم و این ملک متعلق به بنیاد مستضعفان است که اکنون دستور موزه شدن آن را داده‌اند.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور اظهار داشت: تاکنون میراث فرهنگی اقدامات زیادی در این کاخ انجام داده است، حتی بخشی از آن دچار حریق شده بود که وزارت میراث فرهنگی نسبت به مرمت و بازسازی آن اقدام کرده است.

وی یادآور شد: اکنون که این کاخ قرار است برای بازدید عموم آماده شود، اقدام خوبی است و میراث فرهنگی نیز به بنیاد مستضعفان نامه زده است که اقدامات محتوایی آن با هماهنگی میراث فرهنگی باشد.

طالبیان تاکید کرد: در سال‌های گذشته آثاری که در این کاخ است بارها مورد بررسی کارشناسان ما قرار گرفته و مرمت شده است.

کاخ مرمر، موزه شد + نگاهی کوتاه به تاریخچه کاخ مرمر تهران
 

کاخ مرمر کجاست؟

رضاشاه با رسیدن به پادشاهی پایه های سلطنت خود را از قاجاریه جدا نمود. یکی از اقدامات؛ استقرار در کاخ رسمی شاهان پیش از خود یعنی در کاخ گلستان مخالفت کرد و دستور ساخت کاخ مرمر را به عنوان محل سکونت و دفتر شخصی داد. استاد حسین لرزاده در مورد ساخت کاخ مرمر اینچنین یاد میکند: " نقشه کاخ مرمر را، خود رضاشاه داده بود. اما معمارانی که دست اندر کار ساخت آن بودند خیلی زود از کار اخراج شدند.کسی که کار ساخت کاخ مرمر را به پایان برد معمار برجسته لئون تادوسیان بود. معماری کاخ تلفیقی از سبک های شرقی و غربی است . در مورد گنبد نیز رضاشاه گفت، نقشه شیخ لطف الله باید اجرا شود گفتم: یعنی شبیه به آن؟ قدری تند شد و گفت: چرا شبیه؟ باید عین آن اجرا شود." کاشی گنبد کاخ مرمر الهام گرفته از گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان است.

کاخ مرمر، موزه شد + نگاهی کوتاه به تاریخچه کاخ مرمر تهران

احداث این کاخ از ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۶ به درازا کشید و معمارى آن آمیزه‌اى از سبک‌هاى شرقى و غربى است. کاخ مرمر یکی از کاخ های تاریخی تهران در مرکز تهران جای گرفته است. این اثر در تاریخ 30 خرداد 1357 با شمارهٔ ثبت 1606 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. کاخ مرمر به دستور رضا شاه پهلوی و با معماری لئون تادوسیان بنا نهاده شد. این کاخ در آغاز به عنوان دفتر کار رضاشاه مورد بهره برداری بود و تا پیش از تدوین قانون خزانه ملی، جواهرات ملی ایران از کاخ گلستان به این کاخ آورده شده و در زیر زمین آن نگهداری می شد. در سال های نخست پادشاهی محمدرضا پهلوی، از این کاخ به عنوان دفتر رسمی شاه و محل برگزاری دیدارها، ملاقات ها و شرفیابی ها بکار گرفته می شد.

کاخ مرمر، موزه شد + نگاهی کوتاه به تاریخچه کاخ مرمر تهران
 
 این کاخ در تقاطع خیابان سپه و پهلوی ، امام خمینی و ولیعصر کنونی تهران عمارتی زیبا و کهنسال به نام کاخ مرمر واقع شده است. بنایی زیبا در وسعتی بیش از سه هزار و 500 متر که به دستور رضا شاه  پهلوی در سال 1313ساخته شد. نام کاخ مرمر از مرمرهای سبز رنگی که نمای بیرون آن را زینت داده، برگرفته شده است. معماری این بنا توسط فردی ایرانی ارمنی بنام لئون تادوسیان طراحی شده است. این کاخ در سال 1355 تا 1357 به صورت موزه در آمد و  در آن آثاری نظیر لباس افسری و کلاه گلوله خورده شاه در زمان ترور در معرض نمایش گذاشته شد. کاخ مرمر در روزهای انقلاب به مقر کمیته انقلاب اسلامی تبدیل شد و از اواسط دهه ی 1370 به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار گردید. کاخ مرمر یک سند زنده جهت مطالعه ی گنجینه ی تاریخ ایران در زمان پهلوی است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.