جمع بندی نظرات جریان ها در مورد میزان مشارکت

آنان که خود باعث بی‌اعتمادی مردم شدند و با دروغ‌های‌شان از ماه‌ها قبل از انتخابات و انتصابات قلمداد کردن آن در مشارکت پایین اثر داشتند، قیافه حق به جانب گرفتند و میدان داری کردند. هرچند کسانی هم بودند که با آنکه رأی نیاوردند این اتفاق را هشداری برای خود محسوب کردند و اعلام کردند که به نوبه خود تلاششان را روز افزون می‌کنند. در کل نظراتی در این بین رد و بدل شد که به آن اشاره می‌کنیم؛
سه‌شنبه، 6 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جمع بندی نظرات جریان ها در مورد میزان مشارکت
با اتمام انتخابات و انتظار برای اعلام نتایج آرا، برخی فعالان فضای مجازی اصرار داشتند میران مشارکت فورا اعلام شود. برخی از آنها از سر کنجکاوی و برخی دیگر از برای شروع حملات متعدد به نظام خواهان انتشار دقیق میزان مشارکت بودند. در میان این درخواستها اما در داخل دولت بحث‌های متعددی بود که آیا خارج نشینان واجد شرایط را حساب کنیم یا نه؟ استدلال‌ها این بود که وقتی در انتخابات مجلس رأی دهنده خارج نشین نداریم، پس نباید در آمار هم بیاید. در مقابل برخی می‌گفتند خارج نشینان هم باید جزو آمار باشند. این شد که ظاهرا اختلاف پنج درصد برای حساب کردن و نکردن خارج نشینان ایجاد شد... یعنی با احتساب آنها 42درصد و بدون آنها 47درصد مشارکت وجود داشت. عقلا البته گزینه حساب نکردن خارج نشینان درست است، زیرا اگر بنا باشد کسانی که نمی‌توانند رأی دهند را هم حساب کنیم باید سنین زیر18 سال را هم حساب کنیم. در هر صورت میزان مشارکت 42درصد اعلام شد و انتظار منتظران واقعی اعلام میزان مشارکت به سر آمد. با آنکه دو روز پس از انتخابات میزان مشارکت اعلام شد و طبیعی بود که تا اتمام شمارش آرا اعلام نشود اما برخی افراد و صاحب نظران خیلی صرار داشتند فورا این اعلام صورت بگیرد.
 
البته که از این بحث چیزی عایدمان نمی‌شود، چون کسانی که می‌خواهند از میزان مشارکت پایین استفاده کنند تا تحلیل‌های غلطشان قبلی را مجددا ارائه دهند و طرح‌های شکست خورده‌شان را دوباره رو کنند، کارشان را کردند و در آینده هم به آن ادامه می‌دهند. اما فقط در حدی که بدانیم چرا رهبر انقلاب از این حضور 42درصدی! تشکر کرد؟ کافی است به آن اشاره کنیم. اصولا رهبر انقلاب نمی‌خواهد ارزش گام‌هایی که برای سربلندی کشور برداشته شده را پایین بیاورد، در حالی که بسیاری از تحلیگران سیاسی مشتاق این نوع مشارکت‌ها هستند تا یکبار هم که شده تحلیل‌ها و استنباطت غلطشان را درست قلمداد کنند. پس شایسته بود برندگان و بازندگان از حضور مردم رنج دیده اما قدر شناس ایران برای حضور در کنار صندوق‌های رای تشکر کنند.
 

سخنان رهبر انقلاب پس از انتخابات

«رهبر انقلاب با تشکر از درخشش مطلوب ملت ایران در امتحان بزرگ انتخابات و ناکام گذاشتن فرصت‌طلبی و تبلیغات همه‌جانبه دشمنان، تأکید کردند: در مقابل توطئه دشمن برای ضربه زدن به ارکان مختلف کشور، همه باید برای دفاع هوشیار، و آماده ضربه و حمله متقابل باشیم. ایشان با اشاره به فضاسازی منفی و پر حجم دستگاههای تبلیغاتی بیگانه علیه شرکت مردم در انتخابات، خاطرنشان کردند: این تبلیغات منفی از چند ماه قبل آغاز و با نزدیک‌شدن به انتخابات بیشتر شد و در دو روز آخر نیز به بهانه یک بیماری و ویروس، رسانه‌های آنها از کمترین فرصت برای منصرف کردن مردم از حضور در انتخابات چشم‌پوشی نکردند.
رهبر انقلاب اسلامی با شکر خداوند متعال و قدردانی عمیق از حضور گسترده مردم در انتخابات برغم این تبلیغات مغرضانه، گفتند: خداوند اراده کرده است این ملت را پیروز کند. ایشان دشمنیِ دشمنان با ملت ایران را محدود به عرصه‌های اقتصاد، فرهنگ و باورهای دینی و انقلابی مردم ندانستند و افزودند: آنها حتی با انتخابات ملت ایران نیز مخالف هستند چرا که نمی‌خواهند پدیده شرکت مردم به‌نام دین در پای صندوق رأی و در خدمت انقلاب، به‌عنوان یک واقعیت تثبیت شود.
 
حضرت آیت الله خامنه‌ای برگزاری انتخابات در نظام اسلامی را باطل‌کننده ادعای دشمنان مبنی بر مخالفت دین با آزادی و دموکراسی خواندند و گفتند: انتخابات در جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که دین مظهر کامل یک دموکراسی همه‌جانبه است و برگزاری ۳۷ انتخابات در طول ۴۱ سال نشان‌دهنده اهتمام بی‌نظیر نظام اسلامی به مردم‌سالاری است. رهبر انقلاب اسلامی با دعوت همگان به شناخت دشمن و هوشیاری در مقابل آن، تأکید کردند: در مقابل فعالیت هزاران نفر از جبهه دشمن علیه مسائل گوناگون ایران، در جبهه ملت ایران باید میلیونها نفر آماده دفاع، ضربه و حمله متقابل در امور تبلیغاتی و انواع کارهای ممکن برای ملت باشند». در میان دعواهای سیاسی و کشمکش‌ها از هر طرف برای اثبات کردن جناح و جریان‌های مدنظر خودشان، فقط رهبر انقلاب بود که مانند همیشه مردم را به چند دسته تقسیم نکردند و همه را به یک چشم دیدند.
 
در میان دعواها و شاخ و شانه کشیدن رقبا برای یکدیگر آنچه که مورد غفلت قرار می‌گیرد دلیل مشارکت پایین است. رقبا دلایل را هم به نفع خود و جریان خود تبیین می‌کنند و نه حقیقت را و رفقا برای کار بیشتر و جبران مافات و جلب نظر مردم و شنیدن صدایشان این حضور و عدم حضور را بررسی می‌کنند. آنان که خود باعث بی‌اعتمادی مردم شدند و با دروغ‌های‌شان از ماه‌ها قبل از انتخابات و انتصابات قلمداد کردن آن در مشارکت پایین اثر داشتند، قیافه حق به جانب گرفتند و میدان داری کردند. هرچند کسانی هم بودند که با آنکه رأی نیاوردند این اتفاق را هشداری برای خود محسوب کردند و اعلام کردند که به نوبه خود تلاششان را روز افزون می‌کنند. در کل نظراتی در این بین رد و بدل شد که به آن اشاره می‌کنیم؛
 
جمع بندی نظرات جریان ها در مورد میزان مشارکت
 

نظرات فعالان اصولگرا در مورد انتخابات و حضور مردم:

  • - تحسین و تقدیر از تلاش عاملان وحدت برای ایجاد لیست واحد؛
  • - تأکید بر شکل‌گیری مجلس انقلابی و مردمی؛
  • - طرح الویت ها و مطالبات مجلس یازدهم؛
  • - برجسته سازی میزان رأی کم مجید انصاری و سایر اصلاح طلبان؛
  • - اشاره به لزوم شکل گیری مجلس انقلابی و مردمی؛
  • - تأکید بر اینکه دلیل مشارکت پایین، ناکارآمدی دولت و مجلس و نیز هراس افکنی در مورد کرونا بوده است؛
  • - گمانه زنی در خصوص رئیس مجلس آینده؛
  • - دلجویی از وحید یامین پور که از لیست وحدت حذف شد؛
  • - تقدیر و تشکر از مردم که به لیست وحدت رأی دادند؛
 
اصولگریان بنا بر روش همیشگی بنا را بر تخریب جریان مقابلشان گذاشتند و همه کاسه کوزه ها را بر سر جریان اصلاحات شکستند. اصلاح طلب‌ها نیز با خوشحالی از میزان مشارکت پایین و ناراحتی از رای نیاوردن حتی یک نفر از لیستشان اقدام به نظر پراکنی کردند و تخریب نظام کردند.
 

نظرات فعالان اصلاح طلب در مورد انتخابات و حضور مردم:

  • - برجسته سازی مشارکت کم مردم در انتخابات؛
  • - اشاره به رای قالیباف و درصد بندی آرایی که به خود اختصاص داد؛
  • - القای پنهان کاری دولت در آمار مشارکت مردم؛
  • - اشاره به اینکه کاهش مشارکت را به گردن «کرونا» نیاندازیم؛
  • - طرح و برجسته سازی اینکه اعداد و ارقام مربوط به انتخابات منتشر نشده است؛
  • - بازنشر ویدئویی از به دار آویختن«نمادین» غلامعلی زارعی نماینده فعلی مجلس (در حوزه بویر احمد و دنا) از سوی هواداران نامزد پیروز انتخابات؛
  • - تأکید بر اینکه مجلس آینده، یکدست اصولگراست و آنان در انتخاباتی بی رقیب پیروز شده اند؛
  • - درخواست برای برنامه ریزی جهت بالا رفتن مشارکت در 1400
 
جمع بندی نظرات جریان ها در مورد میزان مشارکت

در این میان هم کسانی بودند که با ذوق مرگی تمام نظر می‌دادند و تحلیل می‌کردند. آنها مشخصا خودشان هم نمی‌دانند که با چه کسی سر جنگ دارند و آیا برای جنگشان حجتی دارند یا نه؟ بسیاری از این افراد بارها در مناظرات نظراتی دادند که طرف مقابل آن را باطل کرد، اما به محض اتمام مناظره دوباره همان حرف‌ها را تکرار کردند. این افراد اگر بخواهند هم نمی‌توانند عادل و عالم باشند، زیرا دچار سیاستزدگی شدند و بررسی‌های علمی ضعیفی دارند. در حالی که کشور ما دقیقا از همین ناحیه در حال ضربه خوردن است.
 

نظرات فعالان اصلاح طلبان در مورد انتخابات و حضور مردم:

  • - ادعای پنهان کاری ج.ا در مورد میزان مشارکت مردم و آمارها؛
  • - انتشار اخبار و تصاویری از تحریم انتخابات در روستای دلی مهتاب کهگیلویه و بویراحمد؛
  • - توهین و تمسخر نمایندگان و نامزدها؛
  • - تأکید بر اینکه رد صلاحیت ها باعث کاهش مشارکت مردم در انتخابات بوده است؛


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.