مصوبه ستاد تنظیم بازار روز دوشنبه تعیین خواهد شد | خودروسازان مکلف به ارائه گزارش برنامه تولید یک ماهه شدند

تابش گفت: خودروسازان مکلفند برنامه ماهانه تولید خود را به سازمان حمایت اعلام کنند که در بازه‌های سه ماهه رصد می‌شود.
شنبه، 20 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مصوبه ستاد تنظیم بازار روز دوشنبه تعیین خواهد شد | خودروسازان مکلف به ارائه گزارش برنامه تولید یک ماهه شدند
به گزارش راسخون، عباس تابش رئیس سازما نحمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان اظهار کرد: طبق دستور رئیس جمهور و وزیر صمت، امروز جلسه برگزار شد تا دستورالعملی برای رسیدگی به بازار خودرو و کنترل قیمت ‌ها تنظیم شود. این دستورالعمل نیاز به تایید ستاد تنظیم بازار و همکاری تمام دستگاه‌های مختلف دارد.

او بیان کرد: اولین بخشی که مورد بررسی قرار خواهد گرفت بخش عرضه است که مطابق آن خودروسازها مکلف هستند برنامه تولید خودرا به ازای هر ماه برای ما ارسال کنند که در بازه‌های سه ماهه رصد می‌شود؛ خودروسازهایی که خللی در ایفای تعهدات داشته باشند با برخورد سازمان حمایت مواجه خواهند شد.
 

 آگهی‌های خودرو در فضای مجازی زیر ذره‌بین نظارت

او با تاکید بر اهمیت جلوگیری از فعالیت دلالان، تصریح کرد: باید برنامه‌های فروش به نحوی طراحی شوند که حضور دلالان در این خریدها به صفر برسد همچنین سایت‌ها باید سهل‌الوصول بوده و امکان هک یا دستکاری در آن وجود نداشته باشد.طی هفته گذشته هاهنگی‌های لازم برای تحقق این کار انجام شده است.

تابش گفت: شبکه‌های مجازی و رسانه‌‌هایی که در حوزه درج آگهی و فروش خودرو فعالیت می‌کنند باید مواردی را رعایت کنند؛ باید مطمئن شوند که خودرو موجود باشد تا به عنوان آگهی درج شود همچنین باید نرخ درج شده با نرخ اعلامی متناسب بوده و از درج عناوین توافقی یا معاوضه خودداری شود.

رئیس سازمان حمایت مبنای قیمت را سود خرده فروشی مصوب تنظیم بازار به علاوه قیمت کارخانه دانست و بیان کرد: مصوبه ستاد تنظیم بازار روز دوشنبه تعیین خواهد شد و از فردای روز ابلاغ در حالت اجرایی قرار خواهد گرفت. خرید و فروش‌ها حتما باید در مراجع رسمی اتفاق بیفتد و خرید و فروش‌های توافقی قابل پیگیری نخواهد بود؛ فاکتور‌ها مبنای ما برای مقابله با گرانفروشی‌ها خواهد بود و تا زمانی که قیمت‌های جدید ابلاغ نشده قیمت‌های فعلی را معیار قرار خواهیم داد.

او با اشاره مدیریت تقاضا و حذف تقاضای غیر واقعی بیان کرد: متقاضیان خرید خودرو باید ۱۸ سال به بالا و دارای گواهی نامه باشند همچنین نباید پلاک جاری داشته و در گذشته از خودروهای ثبت نامی استفاده کرده باشند. سند در یک سال در رهن خواهد بود.

تابش با اشاره به رعایت قانون ۶۰، ۴۰ گفت: بنا بر پیشنهاد شورای رقابت باید ۶۰ درصد تولیدات خودرو به عمل به تعهدات قبلی و ۴۰ درصد به فروش‌های فوق‌العاده اختصاص پیدا کند.
 

برخورد با احتکار خودرو

او افزود: اگر خودرویی بعد از ۳ ماه برای استفاده از گارانتی‌های اولیه به نمایندگی‌های خودرو مراجعه نکند به معنای احتکار و اختفا بوده و با آن برخورد خواهیم کرد. با وزارت اقتصاد هم تعاملاتی انجام صده تا از درآمد‌های ناگهانی ‌بالا مالیات اخذ شده و از معاملات توافقی و دور از فضای رسمی جلوگیری شود.

رئیس سازمان حمایت با تاکید بر برخورد با احتکار و اختفای خودرو، حتی یک دستگاه، بیان کرد: متقاضیان نباید تن به قیمت‌های حباب دار دهد؛ هر گونه فروش با قیمت بیش از این به معنای گرانفروشی است و سازمان حمایت با آن برخورد خواهد کرد. پرونده ها در حداقل زمان ممکن به سازمان تعزیرات و دستگاه‌های قضایی ارجاء داده خواهد شد.

او بیان کرد: همه این موارد پیشنهادهای سازمان حمایت برای کنترل بازار است؛ پشنهاد ما این است که سایت‌ها محدودیت ثبت نام نداشته باشند تا امکان ثبت نام برای تمام مردم رعایت شود‌.

این مقام مسئول افزود: قیمت‌های مصوب در تمام بخش‌های مرتبط درج خواهد شد. پیشنهاد شورای رقابت انجام قرعه کشی برای ثبت نام است.

او ادامه داد: بنا بر دستور وزیر صمت  میزان تولید به یک میلیون و دویست هزار دستگاه توسط دو خودروساز بزرگ کشور خواهد رسید.

تابش درباره قیمت‌های رسمی تصریح کرد: عرضه خودرو یک بار اتفاق می‌افتد پس خودروی صفری که یک بار فروخته شده مجددا دوباره مشمول افزایش سود نخواهد شد.

او در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر علل بروز وقفه در ارائه سازوکار کنترل بازار بیان کرد: ما با تهدیدی به نام کرونا مواجه بودیم و در چنین فضایی همه اقدامات با وقفه‌ مواجه شد اما در اولین فرصتی که فراهم شد این سازو کار مورد ارزیابی قرار گرفت و امروز ارایه شد.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.