فناوری 5G؛ کاربرد اصلی اینترنت سریع نسل پنجم چیست؟

ماهیت کارایی فناوری 5G برای عموم مردم یک سوال است که سعی شده در این گزارش به آن پاسخ داده شود.
پنجشنبه، 2 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
فناوری 5G؛ کاربرد اصلی اینترنت سریع نسل پنجم چیست؟
به گزارش راسخون، در حال حاضر نسل پنجم شبکه تلفن همراه یعنی ۵G به صورت آزمایشی  توسط اپراتورهای تلفن همراه و شرکت‌ های فعال در حوزه تکنولوژی، مورد بررسی قرار گرفته است. این در حالی است که انتظار می‌رود تا دو سال آینده، شاهد عرضه رسمی این نسل از شبکه موبایل با مزایای قابل توجه باشیم. تکنولوژی ۵G باعث زیرو رو شدن گوشی های هوشمند خواهد شد. ارمغان فناوری ۵G تنها سرعت بالا در وب‌گردی و دانلود فایل نیست بلکه  سبب می‌شود فناوری‌های دیگری همچون واقعیت مجازی و اینترنت اشیا و اتومبیل‌های خودران ، وارد فاز جدیدی شوند.

امروزه با ورود تکنولوژی های نمایشگر منعطف و فناوری ۵G دیگر شاهد یکنواختی دنیای موبایل نیستیم با توجه به روند پیشرفت تکنولوژی در گوشی های موبایل دیگر اضافه شدن دوربین چند گانه و حذف شدن حاشیه های کناری نمایشگر تکنولوژی جدید و جذابی محسوب نمی گردد.

فناوری  5G، در بردارنده نسل پنجم شبکه تلفن همراه و ارتباطات انجام شدنی  در این بستر است . با گسترش عرضه  این تکنولوژی، سرعت بیشتر اینترنت به ارمغان خواهد آمد.

سرعت بسیار بالای تکنولوژی ۵G باعث تاخیر کمتر در ارتباطات در بستر شبکه همراه خواهد شد.به عنوان مثال یک فیلم ۶ ساعته که چندین گیک حجم آن است  می تواند در عرض چند ثانیه دانلود کرد.

براساس برآوردهای مختلف می‌توان تخمین زد که میانگین سرعت شبکه‌های ۵Gمی‌تواند به حدود ۱۰ گیگابایت در ثانیه برسد و حتی برخی فکر می‌کنند که سرعت انتقال داده می‌تواند به رقم بزرگ ۸۰۰ گیگابایت در ثانیه نیز برسد . علاوه بر این دانلود، نصب و به‌روزرسانی برنامه‌ها و نرم‌افزارها می‌تواند بسیار سریع‌تر از قبل انجام شود.

صفر تا صد فناوری 5G؛ کاربرد اصلی اینترنت سریع نسل پنجم چیست؟


نحوه عملکرد تکنولوژی ۵G

تکنولوژی ۵G برای انتقال داده از فرکانس هایی بین ۳۰ تا ۳۰۰ گیگا هرتز استفاده می کند.
برای اینکه بتوان شبکه ۵G را توسعه داد باید سرویس‌دهنده‌ها و اپراتورها از تعداد آنتن‌هایی به مراتب بیشتر از آنچه در حال حاضر شاهد هستیم استفاده کنند چرا که شبکه ۵G از فرکانس های بسیار بالا استفاده کرده و این فرکانس ها  همانند فرکانس های نسل های قبل مثل ۴G LTE نمی توانند  به سادگی  انتقال یابند چرا که اگر در مسیر فرکانس های تکنولوژی ۵G ساختمان یا دیوار قرار گیرد عملکرد انتقال را مختل می کند. بنابراین در آینده شاهد نصب آنتن های مربوط به این تکنولوژی خواهیم بود که می توانند در سراسر شهر مشاهده شوند.

متأسفانه کاربرانی در سراسر دنیا وجود دارند که حتی از مسائل ساده‌ای همانند کارایی این فناوری خبر ندارند و این امر باعث می‌شود آتش شایعات حول محور این فناوری گسترش پیدا کند. به دنبال این مسائل و برای توسعه دانش جمعی کاربران تصمیم گرفته شد سری گزارشاتی در رابطه با فناوری نسل پنجم اینترنت تهیه شود تا کاربران بدانند با چه نوعی از فناوری در ارتباط هستند و باید چه انتظاراتی را از توسعه نسل اینترنت‌ها داشت.

جدیدترین نسل اینترنت همراه یا همان 5G در کنار سرعت و کیفیت بسیار بالا در انتقال داده، به دلیل ارسال فرکانس‌های رادیویی بسیار قوی در فضا، امواج مضر منتشر شونده از تلفن همراه را تقویت کرده و  احتمالا موجب آسیب‌های جدی به کاربران می‌شود. در واقع ابرهای رادیویی موجود در فناوری 5G می‌تواند تا حدود زیادی استاندارهای ایمنی گوشی را جابه‌جا کند.

نگرش تئوری‌های علمی به صنعت 5G

کنیث فاستر استاد زیست شناسی در دانشگاه پنسیلوانا در حدود ۵۰ سال است با همکاری تعدادی از فعالان محیط زیست بر روی آسیب زا بودن امواج رادیویی با بهره گیری از تئوری‌های علمی تحقیق می‌کند. فاستر تا کنون مقالات متعددی را در این زمینه منتشر کرده است. وی معتقد است این امواج از نظر علمی آسیبی به سلول‌های زنده در گیاهان، حیوانات و حتی انسان‌ها وارد نمی‌‎کنند.

تحقیقات انجام شده  در مورد آخرین و پرسرعت‌ترین نسل اینترنت وجود هرگونه خطر و آسیب را با قطعیت ثابت نکرده است ولی اکثر نهادهای بهداشتی در جهان معتقدند باید تحقیقات با کیفیت‌تری در این حوزه انجام شود.

 
صفر تا صد فناوری 5G؛ کاربرد اصلی اینترنت سریع نسل پنجم چیست؟

اینترنت 5G می‌تواند از تمامی قابلیت‌های موجود در سرویس‌های شبکه اینترنت محلی مانند LAN و همچنین شبکه اینترنت خارجی مثل WAN پشتیبانی کند. چنین امکاناتی به دلیل وجود پشتیبانی از قابلیت سرویس‌های مختلف از جمله WiFi، Z Wave، Lora، 3G و 4G فراهم شده است. همچنین باید اظهار داشت که فناوری نسل پنجم اینترنت‌های همراه هوشمندتر است.

این فناوری به طریقی تنظیم شده تا اینترنت را بین برنامه‌ها بر اساس نیاز اصلی آن‌ها تقسیم کند و مصرف انرژی را کاهش دهد. چنین هوشمندسازی به اپراتورها اجازه می‌دهد با مصرف کمتر انرژی کنترل بیشتری بر روی شبکه هوشمندسازی شهری داشته باشند. در ادامه نگاهی دقیق‌تر به کارایی‌های این فناوری انداخته خواهد شد و تأثیر آن بر بازار گوشی‌ها نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 

کاربرد اصلی فناوری 5G چیست؟

هر نسل جدیدی از شبکه اینترنت‌های بی‌سیم به همراه مقدار زیادی قابلیت‌ها و کاربردها عرضه می‌شوند. فناوری 5G از این قاعده مستثنا نیست و تمرکز بسیاری را بر روی اینترنت اشیاء و توسعه هوش‌های مصنوعی قرار داده است. اگر بخواهیم برخی از پیشرفت‌های این فناوری را نام ببریم باید آن‌ها را به این گونه توصیف کنیم:

بهبود و توسعه پهنای باند از سال ۲۰۲۰

قدرت اتصال فوق‌العاده و ستودنی به سیستم اینترنت اشیاء

نرخ تأخیر بسیار پایین در اتصال به دستگاه‌ها و ارسال داده‌های مختلف

از آن‌ جایی که برخی دستورات اجرایی بر روی خودروهای هوشمند و خودران نیازمند سرعت بسیار بالا برای انجام صحیح عملیات هستند، می‌توان گفت از برترین کاربردهای نسل پنجم اینترنت هدایت این نوع اتومبیل‌ها است.
 
صفر تا صد فناوری 5G؛ کاربرد اصلی اینترنت سریع نسل پنجم چیست؟


پیدایش فناوری 5G از چه زمان آغاز شد؟

نام فناوری 5G به گوش بسیاری از افراد تازه می‌نشیند و خیلی از کاربران گمان دارند این پیشرفت در توسعه اینترنت به تازگی صورت گرفته است. اما نکاتی است که هر کاربری نیاز دارد بداند:

شرکت ITU R از سال ۲۰۱۲ پروژه‌ای را برای توسعه 5G با عنوان IMT for 2020 and Beyond آغاز کرد.

کشورهای ژاپن و کره جنوبی از سال ۲۰۱۳ در حال فراهم‌سازی زیرساخت‌های توسعه این فناوری بوده‌اند.

شرکت‌های سامسونگ، هوآوی و اریکسن از سال ۲۰۱۳ مدل‌های اولیه خود برای توسعه اینترنت نسل پنج را آغاز کردند.

شرکت‌های اریکسن و تلیاسونرا از سال ۲۰۱۸ این فناوری را به استکهلم و تالین رساندند.

نسل پنجم اینترنت از اوایل ۲۰۱۹ در برخی مناطق آمریکای شمالی فراهم بود.

شرکت مخابراتی Deutsche Telekom نیز از سال ۲۰۱۹ فناوری 5G را در برلین، دارشتاد، مونیخ و بون عرضه کرد.

در مجموع باید اظهار داشت که زمان عرضه نهایی و کامل فناوری 5G سال ۲۰۱۹ بود با این حال این اولین باری نبود که نام این سرویس به گوش مردم می‌رسید و نسل پنجم اینترنت‌ها از سال‌ها پیش در حال آماده‌سازی بود.

صفر تا صد فناوری 5G؛ کاربرد اصلی اینترنت سریع نسل پنجم چیست؟


وضعیت گوشی‌های هوشمند پس از 5G

بر اساس اطلاعات به دست آمده در سال ۲۰۲۰ حدود ۷۰ گوشی هوشمند با قابلیت پشتیبانی از فناوری نسل پنجم اینترنت به بازار می‌آیند که عموم آن‌ها ابتدا در آمریکای شمالی عرضه خواهند شد.

در مقابل شرکت‌های گوشی‌سازی تلاش کردند با ساخت تلفن‌های همراه زیر ۵۰۰ دلار به کاربران اظهار کنند که برخورداری از فناوری 5G می‌تواند ارزان باشد. این در حالی است که چنین مبلغی همچنان برای گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده زیاد به حساب می‌آید.

سرعت گسترش فناوری 5G در جهان

استفاده این پروژه با نسل‌های گذشته بسیار تفاوت دارد، در حالی که اینترنت‌های نسل سه و چهار عموماً محدود به اتصال گوشی‌های هوشمند بودند و انرژی آن‌ها صرف اجرای برنامه‌ها و نرم‌افزارها می‌شد، انتظار می‌رود که بخش عمده مصرف اینترنت 5G مختص به اینترنت اشیاء باشد.

در مجموع انتظار می‌رود تعداد کاربران این فناوری از ۲۰۰ میلیون در سال ۲۰۱۹ به ۱.۰۲ میلیارد نفر تا سال ۲۰۲۳ برسد. برخی تحقیقات همچنین مدعی شده‌اند که فناوری 5G می‌تواند تا سال ۲۰۲۴ به ۱.۹ میلیارد نفر سرویس‌دهی داشته باشد. در صورت تحقق این امر، فناوری نسل پنجم اینترنت به سریع‌ترین نسل در توسعه دسترسی تبدیل خواهد شد.
 
صفر تا صد فناوری 5G؛ کاربرد اصلی اینترنت سریع نسل پنجم چیست؟


معنای 5G برای کاربران چیست؟

فناوری نسل پنجم اینترنت تنها به معنای سریع شدن اینترنت همراه کاربران نخواهد بود بلکه بیشتر به آن معنی است که افراد حالا می‌توانند گجت‌ها و دستگاه‌های بیشتری را همواره به اینترنت متصل نگه دارند. یک خانه هوشمند و یک اتومبیل خودران از مواردی هستند که با استفاده از فناوری 5G می‌توانند به‌طور مدام به اینترنت وصل باشند.
 

آیا فناوری 5G ایمن است؟

نسل چهارم اینترنت امروزه از فناوری USIM برای برقراری امنیت اطلاعات رد و بدل شده بین کاربر و شبکه اینترنتی استفاده می‌کند. وجود چنین سیستم امنیتی وابسته به سیم‌کارت‌ها و یا تراشه‌های UICC است. چنین قابلیتی برای برقراری امنیت اطلاعات کاربران بسیار حیاتی و مهم است. بر طبق اطلاعاتی که تا به امروز منتشر شده نسل پنچم اینترنت‌ها نیز از سرویس مشابه‌ای استفاده می‌کند چرا که این قابلیت یک سرویس احراز هویت دو طرفه و مطمئن است.

البته باید اظهار داشت که استاندارد احراز هویت برای شبکه اینترنت نسل پنجم متفاوت است و در سال ۲۰۱۸ به صورتی متفاوت تنظیم شد. امنیت فناوری 5G به دلیل اتصال گسترده آن به اینترنت اشیاء اهمیت بسیار بالایی دارد و در نتیجه از سیستم اجرایی بر روی 4G توسعه‌یافته‌تر است.
 
صفر تا صد فناوری 5G؛ کاربرد اصلی اینترنت سریع نسل پنجم چیست؟

تأثیر پیاده‌سازی 5G بر روی شرکت‌های مخابراتی

پیاده‌سازی زیرساخت‌های فناوری نسل پنجم برای اپراتورها و شرکت‌های مخابراتی می‌تواند کمی دردسرساز باشد چرا که فراهم بودن سرویس اینترنتی 3G و 4G همچنان ضروری است. این شرکت‌های نیاز دارند تا دکل‌هایی را با فرکانس ۶ الی ۳۰۰ گیگاهرتز در مناطق مختلف قرار دهند تا بتواند پهنای باند لازم را حفظ کند.

شرکت‌های مذکور همچنین برای دسترسی به نرخ تأخیر مورد نیاز باید پایه ایستگاه‌های خود را با فیبر نوری تشکیل دهند. از طرف دیگر به دلیل هوشمندی فناوری نسل پنجم و کاهش چشمگیر استفاده از انرژی توسط اینترنت این نسل شرکت‌های مخابراتی پس از اجرای سرویس مورد نظر دیگر خرج و هزینه زیادی را نخواهند پرداخت و میزان هزینه‌ها کاهش خواهد یافت.

در آخر باید اظهار داشت که این فناوری در کنار سرعت بخشیدن به زندگی روزمره انسان، آن را بیشتر به سمت فناوری می‌کشاند و اینترنت اشیاء موج جدیدی از توسعه را به خود خواهند دید. این فناوری به راحتی می‌تواند راه عرضه همگانی اتومبیل‌های خودران را باز کند و در نتیجه نیاز به رانندگان کاهش پیدا خواهد کرد.

کاربران همچنین می‌توانند مدیریت بهتری بر روی خانه‌های هوشمند داشته باشند و در نتیجه گجت‌ها پیشرفت بیشتری خواهند کرد. با توسعه سرعت و قدرت این فناوری، هوش‌های مصنوعی بستر رشد بهتری را پیدا می‌کنند و در نتیجه زندگی انسان‌ها از آن چه که به نظر می‌آید بیشتر به ربات‌ها، هوش‌های مصنوعی و فناوری وابسته خواهد شد.
 

معایب اینترنت 5G چیست؟

شرکت‌های بزرگ ارتباطی در جهان،  فناوری اینترنت 5G که بسیاری آن را اینترنت اشیاء می‌دانند با وعده سرعت و توانایی بی‌نظیر ارتباطی بین انسان و دستگاه‌های مختلف و هم چنین ارتباط دستگاه‌ها با یکدیگر به دنبال توسعه و هماهنگی امکانات خود با این نسل از اینترنت همراه هستند. این تلاش گسترده از سوی غول‌های فناوری در جهان در حالی سرعت می‌گیرد که بسیاری از فعالات محیط زیست و تعدادی از انجمن‌های پزشکی در جهان با دیده تردید به 5G می‌نگرند و از عدم آسیب رسانی آن به انسان و سایر موجودات زنده اطمینان کامل ندارند.
 
فناوری 5G؛ کاربرد اصلی اینترنت سریع نسل پنجم چیست؟

قدرت و شاخصه‌های کیفی 5G تا حدی است که کشورهایی توسعه یافته‌ای مانند ایالات متحده آمریکا و چین با تلاش شبانه روزی به دنبال دستیابی و کسب قدرت مطلق در آن هستند. تسلط بر 5G تا حدی بر قدرت یک کشور تاثیر دارد که کارشناسان فناوری و تحلیل‌گران سیاسی به اتفاق معتقد هستند یکی از اصلی‌ترین دلایل تحریم شرکت هوآوی از سوی شرکا‌ء آمریکایی آن، پیشرفت‌های زیاد این شرکت در زمینه نسل پنجم اینترنت همراه دانستند.

در پی رفتارهای اخیر سیاست مداران آمریکا با شرکت هوآوی، رسانه‌های آمریکایی با هدف قرار دادن جنگ تجاری این کشور با چین اعلام کردند: آمریکا به جای حرکت به سمت جلو و ارتقاء فناوری‌های ارتباطی خود به تخریب شرکت‌های پیشگام چینی روی آورده است. شاید هیاهوی رسانه‌ای زیاد در مورد 5G باعث شده است، کاربران به موضوع مضرات این فناوری کمتر توجه کنند. بررسی‌های اخیر دانشمندان نشان داه است، آسیب‌های ناشی از اینترنت 5G در مواردی خاص می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به بدن انسان وارد کند.

البته این عدم توجه در تمامی کشورهای جهان یکسان نیست. به عنوان مثال دولت بلژیک در ماه‌های اخیر یک آزمایش 5G در این کشور را به دلیل نگرانی‌های موجود در مورد تابش‌های الکترونیکی متوقف کرد و هلند و سوییس نیز اقداماتی مشابهی را در جهت انجام تحقیقات بیشتر در مورد 5G انجام داند.
آنچه راجع مضرات احتمالی اینترنت 5G باید بدانید

سازمان تظیم مقررات آمریکا نیز به دنبال افزایش فشارهای مجامع سلامت عمومی با اختصاص بودجه‌ای کافی از احداث یک مرکز تحقیقاتی برای برای خطرات اینترنت 5G بر سلامت کاربران در شهر میل ایالت کالیفرنیا خبر داد. البته گفتنی است این نوع از نگرانی‌ها جدید نیست و تا پیش از عرضه نسل پنجم اینترنت همراه نیز برخی از نهادهای ارزیابی کننده، فناوری اینترنت 4G و حتی 3G را موجب بروز سرطان مغز، کاهش باروری و سردردهای مزمن در کودکان می‌دانستند.

با اینکه هنوز هیچ منبع رسمی در جهان از آسیب‌های 5G به طور موثق صحبت نکرده است اما دولت مردان کشورهایی که در حال فعالیت برای تقویت نسل‌های گذشته اینترنت خود است، از احداث آنتن‌های گیرنده و ارسال کننده این نسل از اینترنت در نزدیکی مدارس و محل‌های پر اذحام جلوگیری می‌کنند.

سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا موسوم به FCC از سال ۱۹۹۶ تا کنون استاندراهای ایمنی تلفن همراه را مورد انتقاد قرار نداده بود اما حالا و پس از ظهور 5G ، این سازمان با انتقاد از خطرات نسل پنجم اینترنت در صدد بروز رسانی برخی از قوانین خود برآمده و به دنبال تعیین استاندارهایی جدید برای میزان آهنگ ثابت جذب(SAR) برای هر گوشی هوشمند است. SAR در واقع بیان‌کنندهٔ میزان انرژی الکترومغناطیسی جذب شده توسط بدن انسان از تلفن‌های همراه است که واحد آن «وات بر کیلوگرم» است.
 

مشکل اصلی سیگنال‌های سلولی چیست؟

به طور کلی امواج رادیویی در اثر تابش انرژی از هر منبعی ایجاد می‌گردد. حتی انرژی منتشر شده از بدن انسان نیز در مواردی حاوی امواج رادیویی است. نکته حائز اهمیت در مورد امواج رادیویی مضر و آسیب‌زا بودن برخی از آن‌ها است. تابش‌هایی با طول موجب بلندتر فرکانسی کوتاه‌تر داشته و به زبان ساده‌ آسیب کمتری به موجودات زنده می‌رسانند و تابش‌هایی با طول موج بلند‌تر دقیقا بالعکس عمل کرده و آسیب‌زایی بیشتری دارند. دانشمندان برای تفکیک بهتر این تابش‌ها، آن‌ها را به دو دسته یونیزه و غیر یونیزه تقسیم کردند.

در نسل سوم و چهارم اینترنت همراه از تابش‌های غیر یونیزه که توانایی آسیب به بدن و شکستن پیوندهای شیمیایی DNA ندارند، استفاده می‌شد. این تابش‌ها در اینترنت 5G نیز در دسته غیر یونیزه قرار گرفته و توانایی آسیب به سلول‌های بدن را ندارند. آزمایش‌های متعدد روی دستگاه‌های مصرف کننده و تولید کننده 5G مانند مودم‌های WiFi و اسکنرهای امنیتی فرودگاه‌ها از هرگونه امواج آسیب زننده عاری هستند.
 

آیا تابش‌های تلفن همراه باعث سرطان نمی‌شود؟

پاسخ این سوال از پیچیدگی‌های بسیار زیادی برخوردار است و نمی‌توان با قاطعیت به آن جواب داد. چکیده هزاران مقاله تحقیقاتی در زمینه آسیب‌های تلفن همراه در دو دهه اخیر نشان داده است تابش‌های تلفن همراه می‌تواند علتی برای بروز سرطان، بیمارهای دیابتی و التهابات مغزی باشد. اما با این وجود عده‌ای هنوز با دیده شک و تردید به مستندات این تحقیقات می‌نگرند.

جاناتان سامت پزشک مختصص و مدرس علوم بهداشت فناوری در دانشگاه کلورادو طی تحقیقی که در سال ۲۰۱۱ میلادی انجام داده بود تابش‌های حاصل از گوشی‌های تلفن همراه را مضر و سرطان ‌را بیان کرد. او این تابش‌ها را تنها منحصر به گوشی ندانست و دستگاه‌های تولید سیگنا‌ل‌های اینترنتی را نیز آسیب‌زا عنوان کرد.

سازمان ملی سم شناسی آمریکا نیز طی آزمایشی روی موش‌های نر با قرار دادن این حیوانات در معرض تابش‌های شبکه 2G و 3G اینترنت همراه نتایج جالبی را بدست آوردند. این تابش‌ها سبب رشد تومورهای سرطانی در بدن موش‌های نر حاضر در این آزمایش شدند. اما هنوز به طور کامل مشخص نیست تابش‌های 2G، 3G،4G و 5G سبب آسیب به بدن انسان می‌شود یا خیر؟ گفتنی است سازندگان تلفن همراه وجود هرگونه آسیب برای سلامتی کاربران در امواج 5G را رد کرده‌اند.



منبع:
1.نوین فناوران کیش / فناوری  5G
2.باشگاه خبرنگاران جوان / صفر تا صد فناوری 5G؛ کاربرد اصلی اینترنت سریع نسل پنجم چیست؟
3.باشگاه خبرنگاران جوان / با مزایا و معایب اینترنت 5G آشنا شوید


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.