انفجار در بیروت؛ حداقل 137 کشته و بیش از 5000 زخمی + فیلم و تصاویر

️وزارت بهداشت لبنان از افزایش شمار کشته های به ۱۳۷ تن و زخمی ها به ۵۰۰۰ نفر خبر داد حدود چهار هزار نفر هم بر اثر این انفجار مجروح و راهی بیمارستان شدند. چهارشنبه در این کشور عزای عمومی اعلام شد.
چهارشنبه، 15 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
انفجار در بیروت؛ حداقل 137 کشته و بیش از 5000 زخمی + فیلم و تصاویر
به گزارش راسخون،وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد، تعداد کشته‌های انفجار دیروز در بیروت به بیش از ۱37 تن افزایش یافته است. پیش از این تعداد زحمی‌های این انفجار هم بیش از 5000 تن عنوان شده بود.

انفجار در بیروت؛ حداقل 100 کشته و بیش از 4000 زخمی + فیلم و تصاویر

تصاویر ضبط شده مردم نشان می‌دهد که انفجار بزرگی به شکل قارچ در نزدیکی بندر بیروت به وقوع پیوست. دود به هوا رفت و موج انفجار همه‌جا را لرزاند.

مقام‌های لبنان گناه را به گردن انبار مواد قابل انفجار در آن نزدیکی می‌اندازند.

انفجار در بیروت؛ حداقل ۷۸ کشته و بیش از 4000 زخمی + فیلم و تصاویر

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، در توییتی نوشته این «پذیرفته شده نیست» که ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم (کود شیمیایی) بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی انبار شده باشد.

شدت انفجار آنقدر زیاد بود که بسیاری از شاهدان عینی می‌گویند برای لحظاتی گوش‌هایشان نمی‌شنید.

 
از محل انفجار چیزی باقی نمانده است

 «علی عواضه» خبرنگار شبکه «المنار»:
* انفجار بسیار شدید بوده است، شیشه‌های ساختمان‌های اطراف شکسته و حتی برخی دیوارهای اطراف محل انفجار تخریب شده‌اند.

انفجار در بیروت؛ حداقل 100 کشته و بیش از 4000 زخمی + فیلم و تصاویر
 
*افراد حاضر در این مکان می‌گویند هنوز افراد زیادی در کانتینرها و ساختمان‌های نزدیک به محل انفجار وجود دارند که نیروهای امدادی نتوانسته‌اند به آن‌ها برسند.

*تصاویر به خوبی میزان خسارت‌ها را نشان می‌دهد و کسانی که این منطقه را می‌شناسند می‌دانند که از محل انفجار چیزی باقی نمانده است.
 
فیلم/ انفجار بیروت را از ۷ زاویه
 

** قبرس نیز انفجار بیروت را حس کرد

شبکه الجزیره به نقل از مرکز لرزه نگاری اروپا گزارش داد: انفجار بیروت را ساکنان قبرس که در ۲۴۰ کیلومتری این شهر قرار دارد، احساس کردند.
 

** آتش سوزی در انبار نیترات؛ عامل وقوع انفجار بیروت

مدیرکل گمرک لبنان اعلام کرد: ماده نیترات باعث وقوع انفجار در بندر بیروت شده است و سیلوهای غله کاملاً در این انفجار تخریب شدند.

انفجار در بیروت؛ حداقل 100 کشته و بیش از 4000 زخمی + فیلم و تصاویر

در همین ارتباط خبرنگار شبکه خبری المیادین به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داد: این انفجار تروریستی نبوده است.

از سوی دیگر، شبکه الجزیره قطر به نقل از «مروان عبود» استاندار بیروت گزارش داد: حجم خسارت های این انفجار بسیار زیاد است.
 
خسارت‌های وارد شده به علت انفجار در بیروت

** اعلام ۳ روز عزا و تعطیلی عمومی در لبنان 

شورای عالی دفاع لبنان در جلسه فوق‌العاده‌ای که بامداد چهارشنبه برگزار کرد، تصمیماتی از جمله اعلام سه روز عزای عمومی و تعطیلی عمومی در لبنان اتخاذ کرد.

انفجار در بیروت؛ حداقل 100 کشته و بیش از 4000 زخمی + فیلم و تصاویر
 
در جلسه شورای عالی دفاع لبنان همچنین تصمیم گرفته شد که نیروهای ارتش، مسؤولیت امنیت بیروت را برعهده بگیرند و نیز حالت فوق‌العاده تا دو هفته در بیروت ادامه یابد.

همچنین بنا به تصمیم اعضای این شورا، کمیته تحقیق درباره فاجعه بندر بیروت تشکیل می‌شود و گزارش خود را ظرف مدت پنج روز آماده خواهد کرد.

انفجار در بیروت؛ حداقل ۷۸ کشته و بیش از 4000 زخمی + فیلم و تصاویر

شورای عالی دفاع لبنان تأکید کرده است که مسؤول انفجار بیروت بشدت مجازات خواهد شد.

وزیر اقتصاد لبنان در پایان این جلسه گفت: آسیب زیادی وارد شده و سیلوهای نگهداری گندم به دلیل این انفجار از بین رفته است.
 

بحران در بیمارستان‌های لبنان در پی انفجار بیروت

بسیاری از بیمارستان‌های بیروت به دلیل خسارات ناشی از انفجار درخواست کمک کرده‌اند و برخی از این بیمارستان‌ها در پی ورود صدها نفر از مجروحان انفجار به بخش اورژانس بیماران کرونا ناگزیر به تخلیه بیمارانشان شده‌اند.
 
تصاویری از رسیدن زخمی‌های انفجار به بیمارستان‌های بیروت
 

شدت انفجار بیروت با انفجار یک بمب هسته‌ای قابل مقایسه است

روزنامه الاخبار لبنان نوشت: برخی از تحلیل‌گران قدرت انفجار شب گذشته بیروت را با قدرت یک بمب تاکتیکی هسته‌ای برابر دانسته‌اند.

برخی از منابع خبری اعلام کردند: مقدار نیترات آمونیوم موجود در انبار شماره ۱۲ بیروت که بیش از ۶ سال استفاده نشده و بدون بسته بندی و ذخیره‌سازی بود، باعث انفجار شد. این مقدار معادل حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ تن از مواد TNT است.

انفجار در بیروت؛ حداقل 100 کشته و بیش از 4000 زخمی + فیلم و تصاویر

هنوز مشخص نیست که آیا همه این مقدار منفجر شده است یا خیر. اما آنچه اتفاق افتاد، شبیه به انفجار بمب هسته‌ای کوچکی بود.

در این انفجار هیچ نوع ماده رادیواکتیوی وجود نداشت، اما یکی از دستگاه‌های امنیتی لبنان درباره وجود بشکه‌های زباله سمی از دهه ۱۹۹۰ در نزدیکی این انبار خبر داد

انفجار در بیروت؛ حداقل 100 کشته و بیش از 4000 زخمی + فیلم و تصاویر

خبرگزاری ملی لبنان گزارش کرده که آتش‌سوزی باعث انفجار در انباری شده که مواد قابل انفجار نگه‌داری می‌شد. بنا به این گزارش، موادی که در سال‌های اخیر ضبط شده بودند در این انبار نگهداری می‌شدند.

هادی نصرالله، شاهد عینی، به بی‌بی‌سی گفته که بعد از انفجار چند ثانیه قدرت شنوایی خود را از دست داده بود. بعد از آن دیده که شیشه‌های تاکسی و اتومبیل‌های اطراف و ساختمان‌ها شکستند. او گفت که انفجار در منطقه‌ای انجام شد که سابقه طولانی در عملیات تروریستی دارد. برای همین خیلی زود او به این نتیجه رسیده بود که ممکن است حمله تروریستی باشد.

انفجار در بیروت؛ حداقل ۷۸ کشته و بیش از 4000 زخمی + فیلم و تصاویر

محمد، یک شاهد عینی دیگر، به بی‌بی‌سی گفته که به یاد حملات سال ۲۰۰۶ اسرائیل افتاده بود و مثل آن زمان احساس می‌کرد که مرگش نزدیک است.

 
صبح امروز؛ تصاویر هوایی از بندر بیروت

انفجار در بیروت؛ حداقل 100 کشته و بیش از 4000 زخمی + فیلم و تصاویر
 

بندر بیروت از نظر اقتصادی چه اهمیتی برای لبنان دارد؟

بندر بیروت روزانه با ۳۰۰ بندرگاه جهانی در تعامل بود و سالانه پذیرای حدود سه هزار کشتی بوده که عمده صادرات و واردات لبنان از آن صورت می‌گرفت.

بیشتر کالاها و مواد وارداتی از جمله غذا، مواد اولیه، دارو و ابزارهای برقی از طریق این بندر وارد لبنان می‌شد.

این بندر، بخش اصلی توانمندی لبنان در ذخیره‌سازی است؛ زیرا انبارهای بزرگی در آن وجود دارد که کالاهای مختلفی در آن ذخیره می‌شود.

انفجار در بیروت؛ حداقل 100 کشته و بیش از 4000 زخمی + فیلم و تصاویر

لبنان امروز مهمترین ورودی کالاها را از دست داده است و دیگر نمی‌تواند بسته اصلی غذایی خود را به دست آورد.

مشکل لبنان این است که نمی‌تواند زیاد تولید کند؛ بدین معنا که نمی‌توان شکست لبنان در واردات را جبران کرد.


بالاگرفتن درگیری های داخلی لبنان؛ سعد حریری دولت لبنان را مسئول دانست

نخست‌وزیر سابق لبنان:لبنان باید دست به دامن دوستان خارجی شود تا درباره انفجار تحقیق شود.

این دولت مسئول آنچه دیروز رخ داد، است. دیروز بیروت را کشتند.

این در حالی است که حریری هنگام خروج از مسجد محمد الامین که در اثر این انفجار خسارات زیادی دیده‌ بود، مورد حمله معترضان قرار گرفت


واکنش ها

حسن دیاب نخست وزیر همچنین گفت: "من از کشورهای دوست و برادر درخواست کمک عاجل دارم... تا در کنار لبنان بایستند و به شفای زخم های عمیق ما کمک کنند."

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا گفت: "عکس ها و ویدئوهایی که امشب از بیروت می آید تکان دهنده است. به یاد کسانی که در این حادثه هولناک گرفتار شده اند هستیم و برایشان دعا می کنیم."

"بریتانیا آماده است به هر طریقی که ممکن باشد کمک ارائه کند، از جمله به شهروندان بریتانیایی که تحت تاثیر قرار گرفته اند."

انفجار در بیروت؛ حداقل ۷۸ کشته و بیش از 4000 زخمی + فیلم و تصاویر

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با ابراز همدردی عمیق آن را "یک حمله هولناک" خواند و مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در توییتی نوشت: "ما بر اوضاع نظارت داریم و آماده ایم به مردم لبنان در مسیر بهبودی از این فاجعه هولناک کمک کنیم."

فرانسه گفت درحال اعزام کمک و منابع به لبنان است.

اسرائیل هم گفت که "از طریق کانال های امنیتی و دیپلماتیک بین المللی به لبنان خبر داده که آماده ارائه کمک پزشکی و انساندوستان به دولت لبنان است."

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم اعلام آمادگی کرده که در صورت تمایل لبنان به این کشور کمک می‌کند.

ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه: فرانسه در کنار لبنان ایستاده است و همیشه چنین خواهد بود. کمک‌های فرانسه در راه است.

پوتین، رئیس‌جمهور روسیه: روسیه در اندوه ملت لبنان شریک است. مراتب همدلی من با خانواده و دوستان قربانیان حادثه و آرزوی بهبودی فوری برای آسیب‌دیدگان را به اطلاع آنها برسانید

وزارت خارجه آلمان گفت که انفجار در سفارت این کشور در بیروت احساس شد: "در این مقطع نمی توانیم زخمی یا کشته شدن شهروندان آلمانی را مردود بدانیم."

انفجار در بیروت؛ حداقل 100 کشته و بیش از 4000 زخمی + فیلم و تصاویر
 


پیام توئیتری رهبر انقلاب در پی فاجعه دردناک بندر بیروت

در فاجعه دردناک انفجار بندر بیروت -که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم و خسارات شدید شده- با شهروندان عزیز لبنانی همدردیم و در کنار آنان هستیم. صبر در برابر این حادثه، برگ زرینی از افتخارات لبنان خواهد بود.

انفجار در بیروت؛ حداقل 137 کشته و بیش از 5000 زخمی + فیلم و تصاویر


**امیدوارم هر چه زودتر آرامش به بیروت بازگردد

رئیس جمهوری اسلامی ایران در پیامی به همتای لبنانی خود با ابراز تاثر از حادثه ناگوار انفجار مهیب در بندر شهر بیروت و جان باختن و مجروح شدن جمعی از شهروندان آن کشور، تاکید کرد که تهران در راستای اقدامات انسان‌دوستانه، آماده ارسال کمک‌های پزشکی و دارویی و مداوای مجروحان و سایر مساعدت‌های درمانی لازم است و امیدوار است هر چه سریع‌تر ابعاد این حادثه مشخص و آرامش به این شهر بازگردد.


**نهادهای امدادی سریعا به کمک حادثه دیدگان لبنان بشتابند

رئیس مجلس ایران نیز گفت: دل‌های همه ما در حادثه مصیبت‌بار دیشب در بندر بیروت در لبنان سرشار از غم و اندوه شد، قلب‌های مردم ایران با مردم داغدیده لبنان همراه و همدرد است این حادثه را به ملت عزیز لبنان و دولت و پارلمان این کشور و به خصوص مجاهدان حزب‌الله و سید حسن نصرالله رهبر مقاومت تسلیت می‌گویم، از خداوند برای جان‌باختگان والامقام این حادثه علو درجات و برای مجروحان حادثه آرزوی صحت و شفای عاجل و برای خانواده‌ جان‌باختگان و عموم مردم قهرمان لبنان به خصوص مردم صبور و مقام بیروت صبر و سلامت مسالت می‌کنیم.

انفجار در بیروت؛ حداقل 100 کشته و بیش از 4000 زخمی + فیلم و تصاویر

وی ادامه داد: ایران مثل همیشه آماده هرگونه همکاری و کمک‌های انسان دوستانه است و برای تحقق و تسریع این امر با مقامات ذیربط ایرانی و لبنانی همراه خواهند بود و در همین راستا از سازمان هلال‌احمر و نهادهای امدادی می‌خواهیم در اسرع وقت به کمک برادران‌مان به حادثه‌دیدگان در لبنان و بیروت حضور پیدا کرده و کمک کنند.
 

** ظریف: لبنان قوی بمان

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار پیامی توئیتری با اشاره به وقوع انفجار در بیروت و ابراز همدردی با مردم مقاوم آن کشور،‌ نوشت: «لبنان قوی بمان».

در توییت «محمد جواد ظریف» آمده است: «ذهن و دعای ما با مردم بزرگ و مقاوم لبنان است». 

«ایران همانند همیشه آماده است به هر نحوی که ضروری باشد کمک‌رسانی کند». 

انفجار در بیروت؛ حداقل ۷۸ کشته و بیش از 4000 زخمی + فیلم و تصاویر

ظریف در نسخه عربی پیام توئیتری خود نیز نوشت: قلب‌های ما در این فاجعه بزرگ با ملت لبنان است. شهدا مورد رحمت قرار بگیرند؛ ضمن صبر و آرامش برای خانوده قربانیان، مجروحان شفا یابند. سلام و درود خدا به این کشور سرفراز.


** حزب‌الله، لبنانی ها را به وحدت و همبستگی دعوت کرد

حزب‌الله لبنان شامگاه سه‌شنبه با انتشار بیانیه ای، حادثه انفجار در بندر بیروت را فاجعه ای دردناک برای ملت لبنان خواند و لبنانی ها را به وحدت و همبستگی در این مصیبت فراخواند. 

در این بیانیه، حزب الله همه ملت لبنان اعم از جریان های سیاسی و احزاب مختلف را به وحدت دعوت کرده است.

در بیانیه حزب الله لبنان تأکید شده که این حزب لبنانی با همه امکانات خود برای مقابله با مصیبت رخ داده وارد عمل خواهد شد. 

حزب‌الله برای بازماندگان حادثه انفجار مخزن نیترات سدیم در بندر بیروت صبر طلب کرد و از تلاش های صورت گرفته از سوی نیروهای امدادی اعم از کادر پزشکی و درمانی، نیروهای امداد و نجات تقدیر و اعلام کرد: کار بزرگی از سوی نیروهای امدادی در این روز صورت گرفت.
 
انفجار در بیروت؛ حداقل 100 کشته و بیش از 4000 زخمی + فیلم و تصاویر
 

**انصارالله: آماده‌ کمک به لبنان هستیم

«محمدعلی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن سه‌شنبه شب در واکنش به انفجار بیروت، ضمن ابراز همدردی با مردم و دولت لبنان، از آمادگی صنعاء برای کمک به این کشور خبر داد.

به گزارش المسیره یمن، محمدعلی الحوثی ضمن ابراز همبستگی با لبنان در پی انفجار بندر بیروت، به خانواده قربانیان این حادثه تسلیت گفت و برای تمامی زخمی شدگان آرزوی بهبودی و سلامتی کرد.

انفجار در بیروت؛ حداقل ۷۸ کشته و بیش از 4000 زخمی + فیلم و تصاویر

وی گفت: یمن حاضر است در حد توان به برادران خود در کشور لبنان کمک کند.
 

** واکنش مقتدی صدر و حکیم‌ به انفجارهای بیروت

«مقتدا صدر» و «سید عمار حکیم» رهبران جریان صدر و ائتلاف عراقیون در واکنش به انفجار مهیب عصر سه‌شنبه بیروت با مردم لبنان ابراز همدردی کردند.

سید عمار حکیم، در پیامی توئیتری نوشت: با نگرانی شدید پیامدهای انفجارهایی که بیروت را لرزاند و قربانیان بسیار و خرابی‌های گسترده به بار آورد را پیگیری می‌کنیم.  

وی افزود: ضمن ابراز تسلیت و همدردی با دولت و ملت لبنان و خانواده‌های قربانیان از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم که در کنار لبنان بایستد و در این شرایط سخت به یاری‌اش بشتابد.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر نیز در توئیتی، درباره انفجار بیروت نوشت: ما از خداوند متعال می‌خواهیم که بیروت و مردم عزیز آن را از هرگونه آسیب محافظت کند.


** روایت عجیب ترامپ از حادثه بیروت

رئیس جمهوری آمریکا به استناد نظرات کارشناسان نظامی کشورش، انفجار بیروت را یک حمله وحشتناک توصیف کرد.

دونالد ترامپ اظهار کرد: به نظر می‌رسد این حادثه مبتنی بر انفجار است. من با برخی ژنرال‌های بزرگ‌مان ملاقات کردم و به نظر می‌رسد که آنها احساس می‌کنند که یک انفجار همچون انفجار کارخانه‌ای نبوده است.

انفجار در بیروت؛ حداقل ۷۸ کشته و بیش از 4000 زخمی + فیلم و تصاویر

ترامپ در این اظهار نظر عجیب، مدعی شد: آن، شبیه یک حمله بود و به نظر می‌رسد از نوعی بمب استفاده شده است.
 

تل‌آویو: کار ما نیست

رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع سیاسی در فلسطین اشغالی گزارش دادند که «انفجار در بندر بیروت هیچ گونه ارتباطی به اسرائیل ندارد».

رئیس سازمان صلیب سرخ لبنان در پیام توییتری از همه نیروها و کادر این سازمان خواست هرچه سریعتر در مراکز خدمت خود حاضر شوند.

انفجار در بیروت؛ حداقل 100 کشته و بیش از 4000 زخمی + فیلم و تصاویر

تعداد زیاد مجروحان عث شده است، حرکت و مرور خودرها در سطح شهر بیروت کاهش محسوسی داشته و تا کار امدادرسانی و نقل و انتقال مجروحان با سرعت انجام شود. بیمارستان‌های بیروت فراخوان اهدای خود داده و گفته کسانی که می‌توانند به مراکز دریافت خود مراجعه کنند.

وزیر کشور لبنان نیز علت مهیب بودن انفجار بندر بیروت را وجود مواد منفجره مصادره شده طی سال‌های گذشته دانست و گفت که انفجار این مواد، علت ویرانی بندر و بخش‌هایی از شهر بیروت است.

انفجار در بیروت؛ حداقل ۷۸ کشته و بیش از 4000 زخمی + فیلم و تصاویر
 

-اردوغان در گفت‌وگوی تلفنی با میشل عون انفجار در بیروت را تسلیت گفت

اردوغان در تماس تلفنی با میشل عون از خداوند برای قربانیان انفجار امروز در بیروت طلب رحمت و برای مجروحان نیز شفای عاجل مسئلت کرد.

اردوغان در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور لبنان گفت که ترکیه آماده است از لبنان در صورت نیاز در هر زمینه‌ای به‌ویژه بهداشت حمایت کند.


منبع:
1. انفجار شدید دربیروت؛ حداقل ۷۸ کشته، چهارشنبه عزای عمومی است / بی بی سی
2. انفجار مهیب بیروت به روایت مقامات و رسانه‌ها / ایرنا
3. فیلم/ انفجار بیروت را از ۷ زاویه ببینید / مشرق
4. انفجار بزرگ لبنان تروریستی بود؟ /تل آویو: کار ما نبود /ده ها نفر کشته شدند /کاخ سفید واکنش نشان داد / دنیای اقتصاد
5. بالای ۱۰۰ کشته و بیش از ۲ هزار زخمی/ ظرفیت بیمارستان های بیروت تکمیل شد... / جهان نیوز
6. توییتر


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما