از تعویق کنکور تا برگزاری کنکور

اعلام وزارت بهداشت مبنی بر تعویق یک ماهه کنکور تا برقراری پروتکل‎های بهداشتی در برگزاری این آزموندر موعد مقرر واکنش‌های متفاوت کاربران را به دنبال داشت.در حالی که ۲ روز گذشته مسئولان از تعویق کنکور سراسری ۹۹ خبر داده بودند، اما دیشب ورق برگشت و زمان برگزاری همان اواخر مرداد اعلام شد.
چهارشنبه، 22 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
از تعویق کنکور تا برگزاری کنکور
به گزارش راسخون، داستان کنکور امسال به حدی عجیب و پیچیده شده که حتی غیرکنکوری‌ها هم منتظر اعلام نتیجه قطعی برگزاری یا عدم برگزاری کنکور سراسری ۹۹ هستند با نزدیک شدن به برگزاری کنکورهای سراسری، در هفته‎ها و ماه‎های گذشته  تصمیمات متعددی درمورد برگزاری کنکورها گرفته شد و دستورالعمل‎های مختلفی هم اعلام شد تا شاید بتوان کنکور را در موعد مقرر و بدون مشکل  برگزار کرد، اما آزمون‎های دکتری و کارشناسی ارشد نشان داد امکان برگزاری یک آزمون سالم از وجوه مختلف تا حد زیادی وجود ندارد و نه تنها پروتکل‌های بهداشتی در بسیاری از حوزه‎ها به طور جدی رعایت نشد بلکه بستر مناسبی نیز برای تقلب در این آزمون‎های مهم فراهم شد.

برگزاری کنکورهای سراسری تقریباً به معضل بزرگی برای داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها تبدیل شده است، چرا که پای سلامت جسمی داوطلبان در میان است و در صورت به تعویق نیفتادن و برگزاری آن نیز فشار روانی حاصل از استرس و اضطراب در نحوه استفاده از مدت زمان باقی‌مانده در آن‎ها افزایش می‌یابد. چه بسا ممکن است داوطلبانی را که در این مدت تلاش کرده‌اند خسته و ناامید کند. از طرفی امکان پیش‌بینی‎ برای وضعیت کرونایی کشور در آینده وجود ندارد و با توجه به نزدیک شدن به فصل پاییز احتمال دارد کرونا شرایط سخت‌تری برای همه ایجاد کند.

این درماندگی و استیصال میان خود داوطلبان نیز اختلاف نظرهایی را به همراه داشته و آن‎ها را به گروه‎های موافق و مخالف تعویق کنکور تقسیم کرده است که به راستی نمی‎توان دریافت کدام یک به نفع داوطلبان خواهد بود. 
 

سریال پر فراز و نشیب تغییر تاریخ برگزاری کنکور سراسری

هشتم اردیبهشت امسال بود که در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش زمان برگزاری امتحان نهایی و کنکور از سوی محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش اینگونه مطرح شد که امتحانات از ۱۰یا ۱۷خرداد ماه آغاز و تا یک هفته از تیرماه ادامه خواهد داشت کنکور نیز۲۰ روز پس از آخرین امتحان نهایی برگزار خواهد شد.
اما چند روز بعد از این اعلام نظر سازمان سنجش به عنوان متولی برگزاری کنکور از برگزاری این آزمون در ۳۱ مرداد خبر داد و پس از آن هم بار‌ها منصور غلامی وزیر علوم بر تغییر نکردن زمان برگزاری کنکور حتی در شرایط قرمز تاکید کرده بود و تنها تغییری که در این تصمیم حاصل شد روز‌های برگزاری به سه روز افزایش یافت.
بر این اساس چهارشنبه ۲۹ مرداد کنکور هنر، پنج‌شنبه ۳۰ مرداد کنکور  ریاضی و انسانی، جمعه ۳۱ مرداد کنکور  تجربی و شنبه اول شهریور کنکور زبان برگزار خواهد شد.

حذف یا تعویق کنکور؟!

برگزاری کنکور سراسری همیشه فراز و نشیب‌های خودش را دارد و چند سالی می‌شود که از مسئولان دولتی گرفته تا کارشناسان امر تعلیم و تربیت بر محدود شدن و حتی حذف آن تاکید دارند، در کنار این شرایط امسال با وجود شیوع کرونا و تعویق برگزاری آزمون‌های مختلف زمزمه‌هایی مطرح می‌شد که این فرصت مغتنم شمرده شود تا گام‌هایی جدی برای حذف کنکور برداشته شود، اما گویی چنین تئوری چندان عملیاتی به نظر نمی‌رسد.

موضوعی پر چالش و پر طمطراق برای مسئولان متولی امر تعلیم و تربیت  که حتی می‌تواند برگ برنده آن‌ها برای محبوبیت در جامعه باشد، اما گویی زیرساخت و شرایط کار آنچنان که باید و شاید فراهم نیست و سال هاست که فقط زمزمه حذف کنکور مطرح است که در برهه‌هایی از زمان شدت گرفته و در برهه‌هایی تضعیف می‌شود.
 

تعویق کنکور در ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح می شود

روز گذشته وزیر بهداشت گفت: پیشنهاد وزیر علوم مبنی بر تعویق یک ماهه برگزاری کنکور ۹۹ امروز به شکل اضطراری در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح می شود و تصمیم به مردم اعلام خواهد شد.
 
از تعویق کنکور تا برگزاری کنکور

نمکی تاکید کرد: همه این بچه‌ها، فرزندان ما و همکاران ما هستند و نمی‌توانیم به سلامت هیچیک از جگرگوشه‌هایمان بی تفاوت باشیم. ما برای اطمینان بخشی به خانواده‌ها پروتکل‌ها را سختگیرانه تر کردیم. دیروز اعضای کمیسیون‌های آموزش و بهداشت مجلس در جلسه وزارت بهداشت حضور یافتند و همچنین وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش در این جلسه حضور داشتند.

وی افزود: ما به عنوان وزارت بهداشت در جلسه اعلام کردیم که چقدر بضاعت اجرای پروتکل‌های بهداشتی در کنکور را دارید که وزارت علوم و سازمان سنجش اعلام کردند که اگر فاصله‌ها را کمتر کنید امکان اجرای پروتکل‌ها برای ما وجود دارد که ما اعلام کردیم ما از پروتکل‌های بهداشتی عدول نمی‌کنیم و اگر از هر پروتکل بهداشتی عدول کنیم باید به آلودگی یک فرزند این سرزمین رضایت بدهیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: ما زیر بار این موضوع نرفتیم و اعضای جلسه از جمله نمایندگان مجلس هم از این تفکر وزارت بهداشت حمایت کردند و دوستان وزارت علوم هم بحثشان این نبود که پروتکل‌ها شکسته شود بلکه بحث این بود که وقتی که برای آنها تعیین شده کافی نیست و اگر بخواهند نعل به نعل این پروتکل‌های بهداشتی کنکور  را اجرایی کنند ضرورت دارد که یک ماه کنکور را به تعویق بیاندازیم.

نمکی گفت: این موضوع که کنکور اصلاً برگزار نشود، امکان پذیر نیست اما اینکه کنکور با یک ماه تاخیر انجام شود را وزیر علوم اعلام کرده است که باید در این زمینه تصمیم گرفته شود.
 

وزیر علوم از تعویق کنکور سراسری می گوید

«منصور غلامی» شامگاه دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، ضمن اشاره به خبر تعویق کنکور سراسری که دقایقی قبل توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، اظهار کرد: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا وزیر بهداشت است و در این زمینه، تصمیمات مرتبط را به دلیل عضویت در ستاد ملی مقابله با کرونا باید مطرح کند.
 
از تعویق کنکور تا برگزاری کنکور

وی با تأیید اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا باید زمان برگزاری کنکور را اعلام کند، افزود: اظهار نظر امشب وزیر بهداشت بر اساس پروتکل های جدید است که برای اجرای آن نیاز به زمان بیشتری داریم.

غلامی به دلایل تعویق آزمون سراسری اشاره کرد و گفت: افزایش فاصله گذاری اجتماعی از یک متر و ۶۰ سانت به ۲ متر، یکی از دلایل اصلی تعویق کنکور سراسری است و سازمان سنجش برای اعمال این فاصله گذاری نیازمند وقت بیشتری است.

وزیر علوم، دلیل دیگر تعویق کنکور سراسری را باز کردن دفترچه های سئوال کنکور ۹۹ در قرنطینه اعلام کرد و گفت: به دلیل افزایش حوزه های کنکور سراسری، دفترچه سؤالات باید در قرنطینه، باز و دوباره بر اساس حوزه های جدید بسته شود که سازمان سنجش در این فاصله، قادر به انجام چنین کاری نبود.
 

واکنش ها به تعویق کنکور

با انتشار خبر تعویق کنکور باز هم دو قطبی مبنی بر رضایت و نارضایتی داوطلبان از این تصمیم مطرح شد البته که کفه رضایت‌مندی از این تصمیم سنگین‌تر به نظر می‌رسید و همان کمپین‌ها و گروه‌های متعدد مجازی که ۲-۳ ماهی بود برای تعویق کنکور تلاش می‌کردند تصورشان پیروزی بود.
 

مخالفت ستاد کرونا با تعویق کنکور

ستاد ملی کرونا با تعویق زمان برگزاری کنکور سراسری مخالفت می کندو خواستار برگزاری آزمون مرداد در زمان مقرر می شود.

با وجود این اظهارات در کمتر از ۱۰-۱۲ ساعت ورق برگشت و دیشب در بیانیه مشترک از سوی وزرای علوم و بهداشت این چنین اعلام شد:

«پیرو نیاز به زمان بیشتر جهت برگزاری آزمون سراسری توسط مجریان آزمون به نیت یافتن فضای مناسب برای برگزاری منطبق با پروتکل‌های سختگیرانه و مشروط به تایید تغییر تاریخ در ستاد ملی مدیریت کرونا، از آنجا که این تغییر به دلایل متعدد مورد تایید ستاد قرار نگرفت، مقرر شد با همکاری استانداران محترم، مراکز آموزشی، فرهنگی، ورزشی، نظامی و انتظامی، کمبود فضا‌ها و تجهیزات مورد نیاز جهت اعمال و اجرای پروتکل‌ها مهیا و آزمون سراسری در تاریخ مصوب قبلی ستاد ملی مدیریت کرونا (در روز‌های ۲۹- ۳۰ و ۳۱ مرداد و یکم شهریور ماه) برگزار شود.»

بر اساس بیانیه مشترک وزرای علوم و بهداشت به دنبال این جلسه، بنا شد تا آزمون سراسری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در روزهای ۲۹، ۳۰، ۳۱ مرداد و یکم شهریور برگزار شود.
 

داوطلبان کنکور در روزهای قبل از آزمون به آرامش نیاز دارند

یک داوطلب گروه انسانی کنکور سراسری ۹۹ به ایسنا، می گوید: روزهای پشت کنکور خیلی استرس زا است، حالا کرونا را به آن اضافه کنید، استرس دو برابر می شود. با تمام این اوصاف، بلاتکلیفی ما از برگزار شدن یا نشدن کنکور را هم که اضافه کنید شاید حال امسال ما قابل درک باشد.
 
از تعویق کنکور تا برگزاری کنکور

او ادامه می دهد: برای کنکور امسال واقعا آماده بودم و به طور کامل درس‌ها را مرور کرده ام، تا یک ماه پیش هم کاری به لغو یا برگزاری کنکور نداشتم و به درس خواندنم ادامه می دادم، اما این روزها عجیب سخت می گذرد، یک روز پیشنهاد لغو را می شنویم و روز دیگر خبر قطعی برگزاری را، اما باز فردا داستان عوض می شود.

داوطلب گروه تجربی کنکور امسال هم نظری مشابه دارد و می گوید: من تا لحظه ای که بر سر جلسه آزمون حضور نیابم هم باور ندارم که سرانجام نتیجه کنکور امسال ما چیست؟ برگزار می شود یا لغو خواهد شد؟!

این داوطلب می گوید: حاضر هستم به ویروس کرونا مبتلا شوم، اما زمان برگزاری این آزمون تعویق نیفتد. این مدل اعلام برگزاری یا لغو بازی با روح و روان کنکوری هاست. از مسئولان خواهش می کنم دیگر بیش از این بر روح و اعصاب ما سوهان نکشند.

مادر یکی از داوطلبان کنکور امسال که دخترش در گروه تجربی درس می خواند نیز به ایسنا، می گوید: من خود نیز تجربه کنکور و استرس روزها و شب های قبل کنکور را داشته ام و همواره با دخترم خیلی همدردی می کنم، اما این روزها فرزندان ما با شنیدن این حجم اخبار بد در مورد مرگ و میر ناشی از کرونا و نگرانی هایشان برای خود، خانواده و دوستان، کمی هم به آرامش برای امتحان نیاز دارند.
 
با برگزاری کنکور این کلافگی پشت کنکوری ها تمام می شود
او می افزاید: با این اوضاع این روزها که اخبار برگزاری کنکور مدام تغییر می کند، چه انتظاری از دانش آموزان می توانیم داشته باشیم. نگران دخترم هستم و می ترسم این شرایط مانع موفقیتش در آزمون شود.

داوطلب دیگری نیز می گوید: خیلی از لحاظ روحی بهم ریخته ام. لطفا کنکور را برگزار کنید، حداقل این شرایط تمام می شود تا ما یک خواب راحت داشته باشیم.
داوطلب دیگری که به گفته خودش فقط منتظر است، این روزها تمام شود، به ایسنا، می گوید: گفته می شود که باید ماسک سه لایه بزنیم، شاید اصلا یک نفر مشکل تنفسی داشته باشد... یا می‌گویند قبل از ورود به جلسه اگر کسی تبش بالا باشد، از بقیه جدا می‌شود، شاید یکی استرسش زیاد است و تبش بالا برود. با این اخبار و حرف‌ها فقط و فقط استرس ما را زیاد می کنند.
 

واکنش جدی نماینده مجلس به برگزاری کنکور در تاریخ مقرر

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: چرا با توجه به عدم امکان رعایت کامل پروتکل‌ها توسط سازمان سنجش 
زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی تذکر کتبی خطاب به رئیس‌جمهور انتقاد کرد که چرا با توجه به عدم امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنکور سراسری توسط سازمان سنجش قرار است کنکور در موعد مقرر برگزار شود. 

دولت نباید با روح و روان یک میلیون داوطلب کنکور بازی کند

نماینده مردم اراک در مجلس ضمن انتقاد از زمان برگزاری کنکور در ۳۱ مرداد ماه گفت: نباید با روح و روان یک و نیم میلیون داوطلب بازی کرد.

محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در  جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی، گفت: در جلسه قبلی مجلس مطرح شد که درباره برگزاری آزمون کنکور تصمیمات لازم گرفته می‌شود بنابراین در روزهای گذشته مقرر شد کنکور یک ماه به تعویق افتاده و ۳۱ شهریور برگزار شود اما در شب گذشته اعلام شد کنکور در تاریخ ۳۱ مرداد برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه نباید با روح و روان یک و نیم میلیون داوطلب بازی کرد، تصریح کرد: دولت باید به جایگاه مجلس و رئیس مجلس شورای اسلامی احترام بگذارد.
 

از تعویق کنکور تا برگزاری کنکور


از تعویق کنکور تا برگزاری کنکور


از تعویق کنکور تا برگزاری کنکور


از تعویق کنکور تا برگزاری کنکور

حذف تدریجی کنکور

سید محمد بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش در این باره نوشت: شیوع کرونا و ماجرای تعویق آزمون سراسری بهترین فرصت برای بررسی سریع و مجدد حذف تدریجی کنکور و پیاده‌سازی روشهای جایگزین آن است؛ اگر نگران سلامت جسم و روان فرزندانمان هستیم، فرصت را غنیمت شماریم. اگر بگذارند.
 

ماجرای برگزاری آزمون سراسری سال 99 و  تصمیم‌گیری‌های پراشکال مسئولان دست‌اندرکار 

اطلاع‌رسانیهای گاه و بیگاه افراد مختلف و در این میان دامن زدن برخی نمایندگان مجلس به ماجرای تعویق زمان برگزاری کنکور که در نهایت جز سردرگمی داوطلبان، نتیجه‌ دیگری به همراه نداشت.

دانش آموزانی که امسال تحت تاثیر شرایط کرونایی مدارس و از سوی دیگر تعطیلات طولانی مدت قبل از آن به دلایلی همچون آلودگی هوا، نگرانیهای خاصی در بحث امتحانات نهایی و محتوای آموزش ندیده داشتند، حالا با پشت سر گذاشتن ماجرای امتحانات نهایی اینبار گرفتار بلاتکلیفی کنکوری شده‌اند.

تا به امروز اخبار مختلفی درباره آزمون کارشناسی سال 99 برگزار شد که بیشتر آنها گزینه احتمال تعویق در برگزاری کنکور را اطلاع‌ر‌سانی می‌کردند، نمایندگانی که با پیگیری‌ها و توییت‌های متعدد خود از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آزمون دکترا و کارشناسی ارشد و تلاش برای تغییر زمان برگزاری کنکور سراسری به منظور اطمینان از رعایت پروتکل‌ها نوشتند، حال در این میان آنچه محل توجه نیست، وضعیت آرامش روانی داوطلبانی است که تا به امروز بارها اخبار مختلفی را از احتمال تعویق در زمان برگزاری کنکور شنیدند و در فرصت طلایی نزدیک به کنکور به جای تمرکز بر دروس، درگیر پیگیری و استرس اخبار متفاوت و متناقض بوده‌اند.

منبع
1.راسخون
2.تسنیم / بحران‌ اطلاع‌رسانی" در داستان هزار و یک شب "تعویق تا برگزاری کنکور"
3.باشگاه خبرنگاران جوان /کلاف سردرگم برگزاری کنکور سراسری ۹۹/ داوطلبان گرفتار تصمیم‌های خلق الساعه
4.ایسنا / خواب ناآرام کنکوری‌ها
5.مهر /
6.واکنش کاربران توییتر


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.