معرفی دانشگاه اصفهان

معرفی دانشگاه اصفهان
دانشگاه اصفهان که به لحاظ قدمت و رشته‌های تحصیلی بزرگ‌ترین دانشگاه در منطقه‌ مرکز کشور می‌باشد، دانشگاهی دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که پایه‌های نخستین آن از ۳۰ آذر سال ۱۳۲۵ شمسی با ایجاد آموزشگاه‌ عالی بهداری اصفهان گذاشته شد. این آموزشگاه با تعدادی دانشیار در یک کلاس از دبیرستان سعدی که در آن زمان دارای آزمایشگاه نسبتاً مجهزی بود آغاز شد و آزمایشگاه آن و سالنی برای تشریح در اختیار آموزشگاه قرار گرفت و در ۱۶ بهمن همان سال دکتر حکمی به عنوان اولین رئیس آموزشگاه انتخاب شد.

دانشگاه اصفهان هم اکنون به عنوان یکی از مهمترین و قدیمی‌ترین مراکز علمی و فرهنگی کشور، یکی از دانشگاه‌های مادر و در زمره دانشگاه ­های سطح یک کشور به فعالیت علمی خویش در زمینه‌های مختلف آموزشی و پژوهشی ادامه می‌دهد.

از بدو تأسیس این دانشگاه تاکنون بالغ بر ۱۰۰۰۰۰ دانش آموخته در رشته‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل گردیده‌اند و در حال حاضر دانشگاه اصفهان با استفاده از توان علمی بیش از ۶۵۰ عضو هیأت علمی با ۵۳ % مرتبه استاد تمام و دانشیاری و تعلیم و تربیت بیش از ۱۶۰۰۰ دانشجو با ۴۵% دانشجوی تحصیلات تکمیلی در ۷۱ رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی، ۱۸۵ رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۱۹ رشته در مقطع دکتری در قالب ۱۴ دانشکده و ۵۵ گروه آموزشی در زمینه فنی و مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه و زبان­ های خارجی فعالیت می­ کند.

دانشگاه اصفهان یکی از دو دانشگاه بزرگ دولتی شهر اصفهان است. موقعیت فیزیکی این دانشگاه به گونه‌ای است که در مجاورت دروازه شیراز قرار گرفته و با وسعتی نزدیک به ۳۰۰ هکتار یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های ایران است.

دانشگاه اصفهان که به لحاظ قدمت و رشته‌های تحصیلی بزرگ‌ترین دانشگاه در منطقه‌ مرکز کشور می‌باشد، دانشگاهی دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که پایه‌های نخستین آن از ۳۰ آذر سال ۱۳۲۵ شمسی با ایجاد آموزشگاه‌ عالی بهداری اصفهان گذاشته شد. این آموزشگاه با تعدادی دانشیار در یک کلاس از دبیرستان سعدی که در آن زمان دارای آزمایشگاه نسبتاً مجهزی بود آغاز شد و آزمایشگاه آن و سالنی برای تشریح در اختیار آموزشگاه قرار گرفت و در ۱۶ بهمن همان سال دکتر حکمی به عنوان اولین رئیس آموزشگاه انتخاب شد.

چهار سال پس از آن یعنی در سال ۱۳۲۹ شمسی دانشکده پزشکی اصفهان در جوار آموزشگاه عالی بهداری کار خود را شروع کرد و با داشتن دوره شش ساله تحصیلی و اجازه صدور دیپلم دکتری در پزشکی به دانشجویان پس از نوشتن پایان‌نامه‌ به فعالیت‌های آموزشی ادامه داد و بدین ترتیب آموزشگاه عالی بهداری به تدریج تعطیل شد و دانشیاران آن به دانشکده پزشکی منتقل شدند.

در سال تحصیلی ۱۳۳۵ دانشکده داروسازی تشکیل شد و به دانشکده پزشکی ملحق گشت و کلاس‌ها و آزمایشگاه‌های آن دانشکده که ساختمان‌های مربوط به آن بطور پراکنده در شهر اجاره شده بود، مورد استفاده قرار گرفت و در سال ۱۳۳۷ به­صورت واحدی مستقل درآمد.

اوج پرواز دانشگاه اصفهان سال ۱۳۳۷ بود. در مهر این سال با افتتاح دانشکده ادبیات در اصفهان موافقت شد. این دانشکده از تاریخ ۱۸ آذرماه ۱۳۳۷ فعالیت‌های آموزشی خود را با دو رشته زبان و ادبیات فارسی و زبان و ادبیات انگلیسی آغاز کرد. با افزوده شدن دانشکده ادبیات به دانشکده‌های پزشکی و داروسازی موجودیت دانشگاه اصفهان تحقق یافت و در ۲۵ آذرماه همان سال با صدور حکمی دکتر فاروقی به ریاست دانشکده منصوب گردید.

برای شروع کار، خانه‌ای در خیابان فتحیه سابق (محلی که اکنون جزو پارک شهید رجایی شده است) اجاره شد و یک سال بعد به کمک اداره اوقاف در کوی شاهزاده ابراهیم (خیابان ابوذر فعلی) ساختمان آبرومندی برای دانشکده ادبیات با اجاره‌ای نازل مهیا شد و با معلمین فرهیخته‌ای که در اصفهان بودند دکتر فاروقی امکان این را یافت که به سرعت دانشکده را با افزودن گروه‌های دیگر توسعه دهد. گروه زبان و ادبیات فرانسه در سال ۱۳۳۸، گروه زبان و ادبیات ارمنی ۱۳۳۹، گروه زبان و ادبیات عرب ۱۳۴۱، گروه جغرافی و تاریخ ۱۳۴۵ و گروه علوم اجتماعی ۱۳۴۸ به دانشکده افزوده گشت.

در سال تحصیلی ۴۲-۱۳۴۱ دبیرخانه دانشگاه اصفهان منحل گردید و دانشکده‌های ادبیات و پزشکی هر یک به­ صورت واحدی مستقل زیر نظر اداره کل تعلیمات عالیه وزارت فرهنگ وقت درآمد و دانشکده داروسازی مجددا به دانشکده پزشکی ملحق گردید و از پذیرفتن دانشجو برای آن دانشکده خودداری به ­عمل آمد و مانده دانشجویان آن نیز به دانشکده داروسازی تهران منتقل شدند. اما حرکت کُند دانشگاه اصفهان ادامه داشت و در مرداد­ ۱۳۴۳ دانشکده علوم در جوار دانشکده ادبیات تأسیس و فعالیت‌‌های آموزشی خود را شروع کرد. در مهر­ماه ۱۳۴۴ دانشسرای عالی اصفهان، هم­زمان با دانشسراهای عالی اهواز و تبریز و مشهد، در جوار دانشکده‌­های ادبیات و علوم تأسیس گردید.

سال ۱۳۴۶ سالی است که احیاء مجدد و رونق دانشگاه آغاز شد و در ۱۶ شهریور با تعیین دکتر معتمدی به عنوان رئیس جدید دانشگاه اصفهان این دانشگاه موجودیت دانشگاهی خود را آغاز کرد و نخستین هیأت امنای دانشگاه تشکیل شد. شاید به همین خاطر در سال بعد دانشگاه اصفهان شاهد جهش عظیمی بود به این ترتیب که در حدود ۴ ماه سه بنای عمده ساختمان ادبیات، علوم و سلف سرویس دانشجویان ساخته شد و در ابتدای سال تحصیلی ۴۸-۴۷ دانشکده‌های ادبیات و علوم از کوی شاهزاده ابراهیم به محل هزار جریب منتقل گردید.

هزار جریب یکی از مرغوب‌ترین مکان‌های شهر که در زمان خویش به دلیل فقدان آب، بیابانی بیش نبود، اما تیزبینی و آینده نگری دکتر مرتضی حکمی در سال ۱۳۲۸ آن سرمایه را برای دانشگاه اصفهان مهیا کرد.


به گفته دکتر حکمی، موقعی که اراضی هزارجریب را برای تأسیس آموزشگاه عالی بهداری و دانشکده پزشکی اصفهان، که هسته‌های اولیه دانشگاه بودند، تهیه نمودم، با عده زیادی از اهل بصیرت، مشورت و با نظر این کارشناسان مطلع و بی‌نظر بودکه اراضی هزارجریب را برای دانشگاه آینده اصفهان انتخاب نمودم. و به طور قطع در تمام حوزه شهر اصفهان محل دیگری که دارای تمام امتیازات هزارجریب باشد، برای تأسیس دانشگاه وجود ندارد. قسمتی از زمین­ها با بودجه دولت از آقای حسن سلطانی و محمد هراتی با قیمت بسیار نازل (متری سه الی پنج ریال ) خریداری شد و قسمتی هم توسط ورثه مرحوم حاج محمد حسین کازرونی و آقای حبیب اشراقی به طور رایگان در اختیار دانشگاه قرار گرفت و بقیه هم (۲۰۰ هکتار از دانشکده پزشکی تا کوه صفه) که مربوط به اداره خالصه بود، به موجب تصویب نامه هیأت دولت به دانشکده پزشکی واگذار گردید.

وجود این قطعه زمین وسیع و بلند در جنوب شهر موجب گردید مدیران دانشگاه مشکل تهیه زمین برای توسعه دانشگاه را تا دهه‌های بعد نداشته باشند و این امکانات وسیع، منشأ این تصمیم مدیریتی بود که باید هر چه سریع‌تر کلیه دانشکده‌ها و مؤسسات دانشگاه در هزارجریب متمرکز گردیده و از پراکندگی در شهر خلاصی یابند. امری که در زمان ریاست دکتر قاسم معتمدی محقق شد.

در سال تحصیلی ۴۸-۱۳۴۷ دوره شبانه در دانشگاه اصفهان دائر گردید. هم­چنین در این سال دانشسرای عالی اصفهان با تشکیلات وسیع‌تر و برنامه‌ای کامل‌تر گسترش یافت و با پیوستن به گروه­های آموزشی روانشناسی و فلسفه با نام دانشکده علوم تربیتی در دانشگاه اصفهان فعالیت‌های خود را شروع کرد و دوره تحصیلی آن نیز از دو به چهار سال افزایش یافت.

در سال ۱۳۵۲ دانشکده دندانپزشکی و انستیتو باغبانی تأسیس گردید. این انسیتو در سال ۱۳۵۶ به دانشگاه صنعتی اصفهان منتقل گردید و اکنون به نام دانشکده کشاورزی در آن دانشگاه به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در سال ۱۳۵۴ مدرسه عالی کورش سابق به دانشگاه اصفهان واگذار شد و از آن سال با نام دانشکده علوم اداری و اقتصاد فعالیت‌های آموزشی خود را آغاز کرد.

در سال ۱۳۵۵ دانشکده زبان‌های خارجی که تا قبل از این تاریخ گروه‌های آن در دانشکده ادبیات فعالیت داشتند، از آن منفک و آغاز به­ کار کرد.

در سال ۱۳۶۵ دانشکده‌های علوم پزشکی (بهداشت، پرستاری، پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی) به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منتقل شدند و بعد از سه دهه زندگی مشترک، از دانشگاه اصفهان جدا شدند و راهی جداگانه برگزیدند و به دامان وزارتخانه جدیدی به نام «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» ‌رفتند. فضاها و بناها نیز بواسطه­ ی این تصمیم جدا شدند.

دانشگاه اصفهان بعد از جدایی از دانشگاه علوم پزشکی به سرعت راه ترقی را گشود. ده­ها طرح عمرانی در فضای بین ساختمان­های قدیم و خوابگاه‌ها کلنگ زده شدند ساختمان کتابخانه دانشکده علوم اداری و اقتصاد ساختمان گروه شیمی ساختمان گروه فیزیک ساختمان کتابخانه مرکزی دانشکده فنی و مهندسی نیز در حال آماده شدن بودند. در سال ۷۳ سلف سرویس کوثر ساخته شد و دانشکده فنی به ساختمان جدید منتقل گردید و یکسال بعد در سال ۱۳۷۴ساختمان شهید بهشتی برای تشکیل کلاس­های دانشکده زبان و دوره شبانه افتتاح شد. در سال ۷۵ نیز ساختمان دانشکده ادبیات به بهره‌برداری رسید. به این کارنامه باید افزایش ۶۰ هزار متر مربع خوابگاه‌های دانشجویی و ۵ هزار مترمربع توسعة مسجد دانشگاه را نیز افزود. ساختمان کتابخانه مرکزی دانشگاه در سال ۱۳۸۰ به دست ریاست محترم جمهور وقت افتتاح شد. همچنین ساختمان جدید مرکز آموزش عالی خوانسار که به دانشکده ریاضی و کامپیوتر تغییر نام داد با زیربنای ۵ هزار متر مربع در همین سال افتتاح شد و همچنین دیگر طرح­ های عمرانی دانشگاه از جمله احداث چند خوابگاه نیز در حال انجام بود.
ساختمان­ های دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم جغرافیایی و برنامه­ ریزی، ساختمان انصاری و ساختمان دهقانی(جهت گروه­های دانشکده فنی و مهندسی)، ساختمان آزمایشگاه­ های فنی و مهندسی و تعدادی دیگر از ساختمان­ های جدید نیز در چند سال اخیر به دانشگاه اضافه شد.

از سال ۱۳۶۵ تاکنون دانشکده­ های مختلف در زمینه­ های علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پایه به دانشکده­ های دانشگاه اصفهان اضافه شدند. دانشکده علوم اداری و اقتصاد در سال ۱۳۵۶، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ۱۳۷۱ (شروع فعالیت با گروه تربیت بدنی در سال ۱۳۶۲ در دانشکده علوم تربیتی)، دانشکده فنی و مهندسی ۱۳۶۷، دانشکده علوم و فناوری­ های نوین ۱۳۸۷(در سال ۱۳۹۸ تمامی گروه های آن به دانشکده های فیریک، شیمی و علوم و فناوریهای زیستی منتقل شد)، دانشکده الهیات و معارف اهل البیت(علیهم السلام) ۱۳۸۹، دانشکده مهندسی عمران و حمل و نقل در سال ۱۳۹۵ (شروع فعالیت با گروه نقشه­ برداری در سال ۱۳۶۷ و گروه عمران در سال ۱۳۸۳در دانشکده فنی و مهندسی) با تجمیع گروه ­های عمران و نقشه برداری در دانشکده حمل و نقل (تأسیس ۱۳۸۷)، دانشکده علوم جغرافیایی و برنامه­ ریزی سال ۱۳۸۹(شروع فعالیت از سال ۱۳۴۵ با گروه جغرافی در دانشکده ادبیات)، دانشکده شیمی ۱۳۹۱ (شروع فعالیت ۱۳۴۳ با گروه شیمی در دانشکده علوم)، دانشکده مهندسی کامپیوتر ۱۳۹۱ (شروع فعالیت ۱۳۶۷ با گروه مهندسی کامپیوتر در دو رشته سخت­ افزار و نرم افزار در دانشکده فنی و مهندسی)، دانشکده ریاضی و آمار ۱۳۹۸(شروع فعالیت از سال ۱۳۴۳ در دانشکده علوم)، دانشکده علوم و فناوری­ های زیستی سال ۱۳۹۸ و دانشکده فیزیک در سال ۱۳۹۸ (شروع فعالیت از سال ۱۳۴۳ در دانشکده علوم) تأسیس گردیدند.

همچنین در سال ۱۳۸۱ برای نخستین بار در کشور دانشگاه مجازی بوسیله دانشگاه اصفهان آغاز بکار کرد و در سال ۱۳۹۲ دوره پردیس نیز راه ­ اندازی شد.


افتخارات دانشگاه
وضعیت فعلی رتبه دانشگاه اصفهان در نظام­های رتبه­ بندی بین ­المللی
رتبه ۷۶۵ جهانی و رتبه ۱۵ در بین دانشگاه های ایران در نظام رتبه بندی بین­ المللی لایدن ۲۰۱۹
رتبه +۵۰۱ در حوزه اقتصاد و تجارت(رتبه ۲ کشوری)، +۶۰۱ علوم زیستی ، +۸۰۱ علوم فیزیک، +۶۰۱ علوم کامپیوتر و ۸۰۰-۶۰۱ مهندسی و فناوری بر اساس اعلام پایگاه رتبه بندی تایمز در جمع دانشگاه های برتر جهان در سال ۲۰۱۸
رتبه ۱۰۰۰-۸۰۱ دانشگاه ­های برتر جهان در نظام رتبه بندی تایمز ۲۰۱۸
رتبه ۷ دانشگاه اصفهان بر اساس پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) در سال ۹۶-۱۳۹۵
کسب رتبه ۱۲ کشور (از ۲۲ دانشگاه ایرانی رتبه بندی شده شامل دانشگاه­های جامع و تخصصی) و ۱۰۰۰ جهان در رتبه بندی ­بین المللی آکادمیک (University Ranking by Academic Performance)در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۷
کسب رتبه ۶ دانشگاه های جامع کشور در تعاملات بین ­المللی در زمینه تولید علم برمبنای پایگاه استنادی Scopus در سال ۲۰۱۷
کسب رتبه ۵ دانشگاه­های جامع کشور بر مبنای رتبه ­بندی بین ­المللی عملکرد آکادمیک در سال ۲۰۱۸
کسب رتبه جهانی بین ۱۵۱ تا ۲۰۰ در بین ۲۰۰ دانشگاه از ۴۴ کشور در رتبه­بندی بهترین دانشگاه­های عصر طلایی از نظام جهانی رتبه­بندی دانشگاهی تایمز در سال ۲۰۱۸
قرار گرفتن در فهرست سبزترین دانشگاه ­های جهان: بر اساس رتبه بندی جهانی دانشگاهی گرین متریک: رتبه ۳ دانشگاه­های سبز در بین ۱۵ دانشگاه ایرانی و رتبه جهانی ۲۲۰ در بین ۷۱۹ دانشگاه جهان

بر اساس رتبه بندی تایمز ۲۰۱۹ دانشگاه اصفهان در رشته مدیریت کسب و کار موفق به کسب رتبه ۵۰۱ در میان ۶۰۰ دانشگاه برتر جهان شد.

بر اساس اعلام موسسة (Round University Ranking) RUR در سال ۲۰۲۰ دانشگاه اصفهان در جایگاه ۵۹۱ در بین ۱۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد.
قرار گرفتن دانشگاه اصفهان در بین دانشگاه های برتر جهان براساس نظام رتبه بندی لایدن در سال ۲۰۱۹
قرار گرفتن دانشگاه اصفهان در میان برترین‌های جهان در رشته مدیریت و کسب و کار براساس نظام رتبه بندی تایمز در سال ۲۰۱۹
قرار گرفتن دانشگاه اصفهان در میان برترین‌های جهان در حوزه مهندسی رشته مهندسی شیمی براساس نظام رتبه بندی شانگهای در سال ۲۰۱۹

بخش بین المللی:
عقد ۷۳ تفاهم نامه با دانشگاه خارجی و بیش از ۳۰ تفاهم نامه در حال اجرا از سال ۱۳۹۳ تا کنون
برگزاری اولین کنفرانس سه جانبه دانشگاه اصفهان، دانشگاه­ استراسبورگ و دانشگاه فرایبورگ و مشارکت در دومین کنفرانس در دانشگاه استراسبورگ فرانسه

یکی از ۵ دانشگاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه بین­المللی­سازی
رئیس کارگروه همکاری­ های علمی و بین ­المللی با کشور کره جنوبی و تأسیس اتاق کره در دانشگاه اصفهان
تحصیل بیش از ۴۰۰ دانشجوی خارجی در مقاطع مختلف

تعدادی از افتخارات دانشگاه از سال ۱۳۹۲ تا کنون

مقام­ های ملی:
شیمیدان برجسته پیشکسوت شیمی سال ۱۳۹۲
لوح و تندیس زرین نهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی در بخش طراحان کسب و کار
مجری طرح برتر جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی
کتاب برگزیده جشنواره نویسندگان و مترجمان جوان کشور
دریافت اعتبار پژوهشی زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی (جایزه علمی بنیاد ملی نخبگان)
اثر برگزیده جشنواره نشان دهخدا
پژوهشگر برتر زنان دانشمند جهان اسلام توسط دکتر گیتی امتیازی
کسب مقام محقق برگزیده و سرآمد کشوری از ۱۰۰ نفر اول
برگزیده دوازدهمین جشنواره نقد کتاب کشور
جایزه کشوری دکتر بهبودیان در رشته آمار
۸ عضو هیأت علمی به عنوان سرآمد علمی کشور
کسب عنوان دانشگاه سطح یک دانشگاه­های جامع کشور بر مبنای سطح بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
کسب عنوان استاد برتر حسابداری کشوری برای یک عضو هیئت علمی
کسب مقام هفتم کشوری در شبکه آزمایشگاهی ستاد نانو ریاست جمهوری
قرار گیری در جایگاه ویژه در رتبه بندی نشریات دانشگاه­های کشور و کسب رتبه A و A+ برای ۱۶ نشریه دانشگاه اصفهان در سال ۹۷
عنوان استاد برجسته شیمی فیزیک کشور در سال ۱۳۹۷ توسط دکتر عبدالخالق بردبار عضو هیات علمی دانشکده شیمی
اختصاص عنوان نشان طلای کنز ۲۰۱۸ در حوزه انرژی به دکتر بهنام مستاجران عضو هیات علمی دانشکده فناوری­های نوین
کسب جایزه پژوهشگر جوان در رشته بیوشیمی – فیزیک توسط دکتر اصغر طاهری عضو محترم هیأت علمی دانشکده علوم و فناوری های نوین
دستگاه برتر اجرایی استان در گروه علمی و فرهنگی در بیست و یکمین جشنواره شهید رجایی
کسب رتبه برتر دانشگاه اصفهان در شاخص های اختصاصی گروه علمی، فرهنگی و آموزشی بیست و دومین جشنواره شهید رجایی
کسب عنوان پژوهشگر برگزیده کشور در سال ۱۳۹۴ توسط دکتر کامران قائدی و در سال۱۳۹۷ توسط دکتر آرش شاهین
مرکز مشاوره دانشگاه اصفهان به عنوان مرکز مشاوره نمونه کشور در سال ۱۳۹۷و ۱۳۹۸و ۱۳۹۹
دکتر نعمت اله اکبری، عضو محترم هیأت علمی دانشکده علوم اداری و اقتصاد به عنوان استاد نمونه کشوری در سال ۱۳۹۲
دکتر مجید اسدی، عضو محترم هیأت علمی دانشکده ریاضی و آمار به عنوان استاد نمونه کشوری در سال ۱۳۹۳
دکتر حمیدطاهر نشاط دوست، عضو محترم هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی به عنوان استاد نمونه کشوری در سال ۱۳۹۵
دکتر سعید اعظم، عضو هیأت علمی دانشکده ریاضی و آمار به عنوان استاد نمونه کشوری سال ۱۳۹۷
دکتر ولی اله میرخانی عضو محترم هیأت علمی دانشکده شیمی به عنوان استاد نمونه کشوری در سال ۱۳۹۸
دکتر احمد کیاست پور و دکتر ایران غازی اساتید بازنشسته دانشگاه اصفهان در نخستین دوره آیین اعطای جایزه ملی ابوریحان به عنوان "برگزیده جایزه ملی ابوریحان " در سال ۹۸ مورد تقدیر قرار گرفتند.
کسب رتبه سوم در بین ۳۱ استان کشور توسط دفتر نظارت و ارزیابی استان اصفهان در سال ۱۳۹۷

پژوهشگران برتر استان:
سال ۱۳۹۳: دکتر مرتضی نورایی (پژوهشگر برتر تاریخ شفاهی)، دکتر امیر رحیمی (برگزیده برتر استانی،فنی مهندسی)
دکتر علی زنگی آبادی (برگزیده استانی، علوم انسانی)، دکتر احمد عابدی( برگزیده استانی)
سال ۱۳۹۴: دکتر رحمت اله هوشمند(فنی مهندسی)، دکتر ولی اله میرخانی(شیمی)، دکتر مجید بوذری(علوم)، دکتر مسعود تقوایی(جغرافیا)، دکتر اصغر منتظرالقائم (تاریخ)
سال ۱۳۹۶: دکتر علیرضا امیری(مهندسی نقشه برداری)، دکتر مجید مقدم (شیمی)، دکترعلی ربانی(علوم اجتماعی)، دکتر محمد خاقانی (زبان عربی)
سال ۱۳۹۷: دکتر رضاکریمی شرودانی
سال ۱۳۹۸: دکتر شهرام تنگستانی نژاد در بخش علوم پایه، دکتر آرش شاهین در بخش علوم انسانی، دکتر پیمان معلم در بخش فنی و مهندسی و دکتر نیما جمشیدی در بخش فناوری
کسب رتبه اول در مقالات علوم بالینی از سوی فرهنگستان علوم پزشکی کشوربخش جایزه استاد دکتر نورالدین هادوی تو.سط دکتر خلیل خیام باشی در سال ۱۳۹۸
کسب جایزه برگزیده بیست و چهارمین دوسالانه کتاب اصفهان و برگزیده پانزدهمین جشنواره کتاب رشد کشور توسط دکتر کوروش نامداری
کسب رتبه دوم تجاری سازی هسته های فناور دانشگا ه­های کشور توسط دکتر محسن صراف سال ۱۳۹۸
کسب عنوان فناور برتر استان اصفهان توسط دکتر محسن میوه چی سال ۱۳۹۸
دریافت جایزه دکتر ابوالقاسم بزرگ‌ نیا انجمن آمار ایران توسط دکتر فرخنده السادات سجادی سال ۱۳۹۸
دکتر داوود میرزایی عضو هیأت علمی دانشکده ریاضی و آمار به عنوان سرآمد علمی سال ۱۳۹۹
دکتر امیر رزمجو عضو هیأت علمی دانشکده علوم و فناوری های زیستی به عنوان سرآمد علمی سال ۱۳۹۹
دکتر ابوالفضل کیانی عضو هیأت علمی دانشکده شیمی به عنوان سرآمد علمی سال ۱۳۹۹

مقام­ های بین ­المللی:
جایزه داور بین المللی منتخب ۲۰۱۳ موسسه انتشاراتی Emerald
Top Cited Papers for ۲۰۱۰ and ۲۰۱۱ Award
مدال برنز جشنواره ابداعات و اختراعات سوئیس- ژنو
۴ نفر دانشمند یک درصد برتر جهانی در حوزه موضوعی شیمی از طرف مؤسسه بین المللی ISI در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶
پرتألیف­ترین دانشمندان درحوزه علوم انسانی کشور در پایگا ه استنادی جهان اسلام کسب رتبه ­های چهارم، ششم، یازدهم و پانزدهم کشوری
دانشمند برتر ISC درحوزه علوم پایه کشور در پایگا ه استنادی جهان اسلام کسب رتبه ­های پنجم، ششم، نهم و سیزدهم کشوری
certificate of outstanding contribution in reviewing Elsevier ,Amsterdam ,TheNetherlands
جایزه کلاین فوگل باخ ۲۰۱۵- بنیاد کلاین فوگل باخ
رتبه دوم در ششمین مسابقات جهانی عامل­های خودکار مذاکره کننده (Automated Negotiating Agents Competition)- AAMAS
برگزیده مسابقات داده‌کاوی حجیم (Big Data Mining) در حوزه پیش‌بینی خرید و بازخرید (Purchase and Redemption Forecasts) توسط کمیته تحقیق و توسعه گروه Alibaba.com -هانگ ژو، چین
جایزة مسابقه بین­المللی نوآوری فکری و ادبی سید الأوصیاء(کوفه – عراق)
برنده جایزه شانزدهمین جشنواره بین­المللی رویان
اثر برگزیده جشنواره بین­ المللی فارابی
۶ نفر از پر تولیدترین محققان علوم انسانی کشور در پایگاه استنادی جهان اسلام ISC
داور برجسته مجله Journal of Surveying Engineering از مؤسسه جامعه مهندسی عمران آمریکا (ASCE)
کسب مقام پژوهشگر یک درصد برتر دنیا برای ۴ عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان بر مبنای پایگاه استنادی طلایه داران علم تامسون رویترز (ISI-ESI)
کسب رتبه ۶ دانشگاه­ های جامع کشور در تعاملات بین­المللی در زمینه تولید علم برمبنای پایگاه استنادی Scopus
کسب رتبه ۵ دانشگاه ­های جامع کشور بر مبنای رتبه­بندی بین­المللی عملکرد آکادمیک
(University Ranking by Academic Performance)
کسب رتبه ۱۲ دانشگاه ­های جامع و تخصصی کشور بر مبنای رتبه ­بندی بین­المللی عملکرد آکادمیک University Ranking by Academic Performance) (
کسب رتبه۱۰۰۰ در بین دانشگاه­های جهان بر مبنای رتبه­ بندی بین­المللی عملکرد آکادمیک (University Ranking by Academic Performance)
کسب رتبه۱۰۷۸ فناوری، رتبه۱۱۷۳ پژوهش و رتبه کل ۱۱۵۷ در بین دانشگاه­های جهان بر مبنای نظام رتبه­ بندی بین ­المللی آینده پژوهی علم
کسب رتبه ۱۰۹۷ در بین دانشگاه­های جهان بر مبنای نظام رتبه ­بندی بین­المللیUS News

کسب رتبه برتر دانشگاهی در بین دانشگاه­های قاره آسیا بر مبنای رتبه­بندی بین ­المللی تایمز
کسب عنوان مؤسسه برتر دانشگاهی بر مبنای نظام رتبه ­بندی بین­ المللی راوند
قرار گرفتن در فهرست سبزترین دانشگاه­های جهان بر مبنای رتبه ­بندی جهانی دانشگاهی گرین متریک درباره توسعه پایدار
قرار گیری دو نشریه از نشریات دانشگاه اصفهان در ده درصد برتر نشریات پایگاه ISC توسط نشریات مدیریت دارائی و تأمین مالی (رتبه هشتم) و نشریه حسابداری مالی ( رتبه چهارم) در سال ۱۳۹۶
چاپ ۱۳ مقاله در مجلات ۵ درصد برتر دنیا با نمایه ISI در سال ۲۰۱۹
اکتشاف و ثبت ۲۳۶ ژن در National Center for Biotechnology Information -NCBI امریکا در سال ۲۰۱۹
دریافت جایزه حمایتی پژوهشگر برتر خارجی در حوزۀ زبان و ادبیات آلمانی از موسسۀ تبادلات آکادمیک آلمان (دااد) توسط دکتر رعنا رئیسی
کسب رتبه اول مهرجان السفیر الثقافی التاسع (بخش تصحیح نسحه خطی) کشور کوفه توسط دکتر سمیه حسنعلیان
دریافت جایزه بهترین مقاله کنفرانس بین المللی OGIK ۲۰۱۹-دانشگاه میلتون بوداپست توسط دکتر عاصفه عاصمی
دریافت جایزه حمایتی Fund of the Bavarian State Ministry of Science and the Arts دانشگاه صنعتی مونیخ توسط دکتر حمیدرضا کوفیگر
کسب رتبه پنجم در بین دانشمندان ISC در علوم پایه توسط دکتر قدرت ترابی
کسب رتبه ششم در بین دانشمندان ISC در علوم پایه توسط دکتر حسین وزیری مقدم
کسب عنوان داور برتر مجله­ی Journal of Computing and Security توسط دکتر حمید ملا
رعنا رئیسی دستنایی عضو هیئت علمی پیمانی گروه آلمانی موفق به دریافت یک بورسیه تحقیقاتی ۱۸ ماهه از سوی بنیاد هومبولت آلمان و همچنین "جایزه پژوهشی یاکوب و ویلهلم گریم" موسسه دآآد آلمان شد.

مشارکت و همکاری در پروژه پژوهشی بین‌المللی اتحادیه اروپا با موضوع "زنجیره جذب سرمایه‌گذاری برای تعریف کاربری‌های جدید از میراث فرهنگی شهرهای مهم دنیا " تحت برنامه‌های افق ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا به منظور معرفی میدان نقش جهان به عنوان ثروت میراث فرهنگی

مقام اولی یونیورسیاد جهانی دانشجویان در رشته تکواندو پسران در سال ۹۲
مقام­های کسب شده ورزشی توسط دانشجویان در سطح کشور
کسب مقام قهرمانی کشور در مسابقات فوتبال دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در سال ۹۵
کسب مقام سوم تیم برتر ایرانی در مسابقات فتح پرچم- دانشگاه صنعتی شریف در سال ۹۶
کسب مقام مقاله برگزیده ۴ دانشجوی دانشگاه اصفهان در مسابقه نگارشی شبکه دانشگاه ­های جاده ابریشم(SUN) (WRICOS) کره جنوبی در سال ۹۶
کسب مقام نایب قهرمانی در مسابقات تیم­های پاورلیفتینگ دانشجویان پسر سراسر کشور در سال ۹۶
مدال برنز آسیایی یونیور سیاد جهانی دانشجویان در رشته تکواندو پومسه دختران در سال ۹۶
مقام اول تا سوم دانشجویان در جشنواره­های نشریات، حرکت و رویش، مسابقات قرآنی، کانون­ها، انجمن­های علمی و...
کسب مقام دوم مسابقات Robotica ۲۰۱۶ در کشور پرتغال سال ۹۵
کسب مقام دوم تیم Pars Cat دانشگاه اصفهان در هفتمین دوره از مسابقات بین المللی عامل­ های مذاکره کننده هوشمند ANAC ۲۰۱۶ در کشور سنگاپور سال ۹۵
کسب مقام نخست هشتمین مسابقات جهانی عامل­های هوشمند مذاکره کننده در ملبورن استرالیا توسط دانشجویان کارشناسی فناوری اطلاعات دانشگاه اصفهان در سال ۹۶
کسب مدال طلای پومسه انفرادی مسابقات قهرمانی جهان در سال ۱۳۹۷ توسط علی سلمانی دانشجوی دانشگاه اصفهان و عضو تیم ملی تکواندو جمهوری اسلامی ایران
کسب رتبه چهارم تیم روباتیک دانشگاه اصفهان در مسابقات جهانی فیرا-۲۰۱۹ کره جنوبی
کسب مقام اول در سومین دوره مسابقه Spaghetti Contest -کدنویسی مبهم دانشگاه صنعتی شریف توسط دانشجویان دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان
کسب مقام سوم و دریافت مدال برنز تیراندازی قهرمانی آسیا در کشور قطر ۲۰۱۹ توسط خانم فاطمه صالحی دانشجوی تربیت بدنی دانشگاه اصفهان و عضو تیم ملی تیراندازی ایران
کسب مدال برنز در رشته تکواندو و پومسه دانشجویان جهان در سال ۱۳۹۸ توسط خانم مرجان تاجی (در ترکیب تیم ملی دانشجویان ایران)
کسب ۳ رتبه کانون برتر در هفتمین جشنواره ملی رویش در بین دانشگاه های گروه الف
کسب رتبه ­ی دوم المپیاد بین­المللی زبان روسی «گراماتِی» در دانشگاه اولیانوف جمهوری چواش روسیه توسط سرکار خانم فاطمه ملک زاده،‌ دانشجوی سال دوم رشته روسی دانشگاه اصفهان
برگزیده مسابقه «شعر به زبان فرانسه با موضوع دوستی» در بین دانشجویان کارشناسی رشته فرانسه دانشگاه­های ایران توسط جناب آقای مهدی فداکار دانشجوی سال سوم رشته زبان فرانسه

معرفی دیگر دانشگاه برتر و شاخص ایران را در راسخون دنبال کنید.
اطلاعات بیشتر از دانشگاه اصفهان در راسخون

https://rasekhoon.net/search/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87%20%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86 -
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.