پیش ‌بینی متفاوت کارشناسان بازار سرمایه از آینده بورس ایران / امکان رشد ۲ برابری بورس

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: هنوز افزایش سرمایه ها، مجامع و... در راه است که این تغییرات همه باعث رشد بازار سرمایه در آینده نزدیک خواهد شد. شکی نیست که شاخص بورس قابلیت پیشروی تا دو برابر عدد فعلی را دارد و توصیه بر این است که مردم حتی اگر اصل سرمایه‌شان کاهش یافته است با صبوری به سود خواهند رسید.
پنجشنبه، 3 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
پیش ‌بینی متفاوت کارشناسان بازار سرمایه از آینده بورس ایران / امکان رشد ۲ برابری بورس
به گزارش راسخون، شاخص بورس بعد از رشد شتابان خود در سال گذشته و نیمه اول سال جدید روند ریزشی به خود گرفت. هر چند عده‌ای از کارشناسان معتقدند این اصلاح جزئی از ذات بازار است اما برخی معتقدند در ریزش اخیر شاخص تعمد و دخالتی در کار بوده است، موضوعی که هر چند به قطعیت نمی‌توان در خصوص آن نظر داد.

موضوعی که برخی کارشناسان معتقدند ناشی از ترس سهامداران است و این مسئله سبب می‌شود تا با هر تقاضایی کفه عرضه سنگین تر باشد.

با این همه اما سهامداران خرد همچنان نگران این هستند که بازار دیگر نتواند به روزهای اوج خود بازگردد هر چند بیشتر قریب به اتفاق کارشناسان معتقدند حتی اگر ریزش اخیر دستوری باشد باز هم روند بازار بورس محکوم به صعود است.
 

چه کسانی در بازار اعمال نفوذ می‌کنند؟


پیش ‌بینی متفاوت کارشناسان بازار سرمایه ار آینده بورس ابران / امکان رشد ۲ برابری بورس
 
آلبرت بغوزیان استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید: جای تعجب است که افزایش قیمت خودرو با این توجیه که تولید کم شده است را غیرعادی نمی‌دانیم و یا قیمت مسکن لحظه‌ای بالا می‌رود اما چرا روی بازار سرمایه این همه حساسیت وجود دارد، چه آن زمان که رشد بالا داشت و چه اکنون که روند ریزشی دارد.

وی با بیان اینکه برخورد دوگانه با بازارها جای تامل دارد، می‌افزاید: باید پرسید بازار سرمایه و بورس جای نگرانی دارد و یا خودرو و مسکنی که تبدیل به رویا برای خریداران شده است.

بغوزیان خطرنشان می‌کند: البته اصلاح و حتی ریزش موقت ماهیت هر بازاری است و با رصد کردن شاخص طی این چند سال ریزش‌ها و یا اصلاح‌های بازار تا ۱۵ و ۲۰ درصد طبیعی و جزو ماهیت بازار به حساب می‌آید. به هر حال عده‌ای خرید می‌کنند که بفروشند و به اصطلاح سیو سود کنند اما شرایط فعلی بازار شک برانگیز است.
 

معاملات مشکوک در بازار

بغوزیان تصریح می‌کند: چنین صف‌های فروشی که به خاطر فقط یک ریال در بالا با سقف پایینی اختلاف دارد، مشکوک است.
وی می‌افزاید: باید از ناظران بورس این سوال پرسیده شود که چرا این مسئله دیده نمی‌شود. عده‌ای راحت نشسته‌اند و می‌‎گویند این یک امر عادی است در حالی که اصلاً عادی نیست.

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: صبح می‌بینیم شاخص ۱.۵ درصد منفی است، آخرین قیمت ۵ درصد منفی است به یک باره معامله‌ای می‌شود و قیمت پایانی یک درصد تغییر می‌کند؛ این نشان می‌دهد در حدی که قرار بوده است در منفی ۵ درصد خریداری شده و در بازار دخالت صورت گرفته است. اگر پیگیری شود که چه کدهایی صف فروش درست می‌کنند تا سهام خرد را جمع کند شاید موضوع بیشتر مشخص شود.
 

تبانی حقوقی‌ها برای ریزش بازار

بغوزیان تصریح می‌کند: اینکه گفته می‌شود تازه واردان و حقیقی‌ها باعث ریزش بازار شده‌اند آدرس غلط دادن است. تازه واردان با این حجم وارد نمی‌شوند و این معاملات در برخی موارد غیر عادی است.

بغوزیان می‌گوید: همواره گفته می‌شود مقصر سهامداران تازه وارد هستند در حالی که باید پرسید چرا فروش صندوق پالایشی آنقدر ادامه دار است یا چرا زمانی که پالایشی‌ها قرار بر عرضه داشتند ریزش شروع شد و یا چرا زمانی که صحبت از گشایش اقتصادی شد ریزش‌ها در بازار شکل گرفت؟ آیا کسی راضی نیست که عرضه عمومی شود یا به دنبال خصوصی‌سازی و عرضه بلوکی بوده اند؟ این پازل را وقتی کنار هم بگذاریم به تبانی چند حقوقی بزرگ و افراد حقیقی با نفوذی می‌رسیم که ریزش بازار را سبب شدند تا دوباره طی یک ماه آینده روند رو به رشد آغاز شود و سود ببرند.
 

سیستم بانکی برای بورس پول جدید خلق کرد

پیش ‌بینی متفاوت کارشناسان بازار سرمایه ار آینده بورس ابران / امکان رشد ۲ برابری بورس
 
علی شهیدی، کارشناس پولی و بانکی دفتر تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگویی رادیویی، گفت:: ماجرایی که منجر به افزایش شاخص بورس در چند ماه شد و همراه با آن دلار و سکه و مسکن هم افزایش پیدا کرد این بود که چند عامل و چند بازیگر عمده در این افزایش بازار سهام دخیل شدند. یکی از این بازیگرها خود سیستم بانکی بود. یعنی سیستم بانکی با آن قدرتی که می‌تواند از هیچ، خلق پول کند و باید با محو پول، ترازنامه‌اش را تراز کند پول جدیدی وارد بازار سرمایه کرد.

وی ادامه داد: یعنی پولی که باید از بازار دیگر جذب شده و بعد وارد بازار سرمایه شود، از هیچ، خلق شد و به بازار سرمایه وارد شد. بنابر آمارهای غیررسمی حدود ۵۰ الی ۶۰ هزار میلیارد تومان پول و اعتبار جدیدی بود که خلق شده و به بازار سرمایه تخصیص داده شده است. این آمار مربوط به تسهیلات جدید در چند ماه اخیر است.
شهیدی گفت: نقدینگی از دو طریق می‌تواند افزایش یابد که به تبع، منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود. راه اول، افزایش نقدینگی از طریق خلق پول بانکی است و راه دوم افزایش نقدینگی از طریق افزایش سرعت گردش پول است.
 

شاخص دو برابر رشد می‌کند؟

بغوزیان می‌گوید: اگر دولت خود را کمی پیگیر مسئله نشان دهد صف‌های فروش به صف خرید تبدیل می‌شود تا رد ماجرا گم شود. دولت نیازی نیست حمایت مستقیم مانند تزریق منابع انجام دهد بلکه باید اعلام کند که این یک مسئله غیر عادی است که مردم نباید برای فروش عجله کنند.

وی یادآور می‌شود: باید در نظر داشت که هنوز افزایش سرمایه ها، مجامع و... در راه است که این تغییرات همه باعث رشد بازار در آینده نزدیک خواهد شد. شکی نیست که شاخص بورس قابلیت پیشروی تا دو برابر عدد فعلی را دارد و توصیه بر این است که مردم حتی اگر اصل سرمایه شان کاهش یافته است با صبوری به سود خواهند رسید.
 

بورس پتانسیل ریزش بیشتر از این را ندارد


پیش ‌بینی متفاوت کارشناسان بازار سرمایه ار آینده بورس ابران / امکان رشد ۲ برابری بورس
 
سلمان بابایی زاده اشکذری کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بورس بیان کرد: هیجان در روند معاملات بازار سرمایه اثرگذار است.

وی افزود: شاید بخشی از مشکلات بازار سرمایه ما، ریشه در زیرساخت‌های این بازار دارد؛ اختلال مکرر هسته معاملات، دو تکه کردن تایم معاملات، انتقال معاملات سهم‌های نورچشمی به بعد از تایم عادی بازار و جهش های قیمتی این سهم ها تحت تاثیر این روند، دعوت دولتمردان برای ورود به بازار سرمایه با وعده های حمایت از این بازار و شعار بورس محکم، رشد غیر منطقی بازار سرمایه با ورود سرمایه‌های مردم و ... همه و همه دست به دست هم داد تا اتفاقی که نباید، در بازار سرمایه ما رخ دهد. صعود شارپ غیر منطقی بازار سرمایه نزول هیجانی و غیرمنطقی را هم به دنبال داشت و شخصا معتقدم بدترین اشتباه سیاست گذاران بازار سرمایه، دو تکه کردن بازار بود.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: نمی توان گفت بازار سرمایه ما تا چه نقطه ای باید بریزد و چه زمان مجددا شیب صعودی به خود خواهد گرفت. به نظر می رسد بازار مدتی در همین محدوده درجا خواهد زد. اما به لحاظ تحلیلی باید گفت سهم های بازار وضعیت یکسانی ندارند. بعضی سهم های بازار با وجود افت قیمت ها هنوز ارزنده نیستند و در مقابل بعضی سهم ها هم به سبب افزایش نرخ ارز و احتمال افزایش قیمت های جهانی، برای نگهداری جذاب هستند.

سهم های گروه پتروشیمی، فلزات اساسی، معدنی، دارو، شرکت های سرمایه گذاری و برخی تک سهم های بازار پتانسیل رشد داشته و ارزش نگهداری دارند. سهم های گروه سیمانی هم با توجه به افت قیمت های اخیر و شرایط صادراتی، به تدریج جذاب می شوند. در سایر گروه های بازار هم سهم های مناسبی برای سرمایه گذاری وجود دارد و بطور کلی فروش هر سهم سودسازی که مشکلی در تولید و فروش ندارد و افت قیمت زیادی هم داشته، توجیه ندارد. بازار سرمایه ما پتانسیل ریزش بیشتر ندارد
 

عده‌ای به دنبال بُزخری سهام مردم هستند

فرهاد دژپسند گفت: من همیشه از همه سرمایه‌گذاران در بورس که قصد ورود یا خروج از این بازار را دارند این سه خواهش را داشته و دارم؛ مطالعه، مشاوره و معامله.الان که بحث خروج از بازار سرمایه مطرح است این تاکید را دارم که سهام، دارایی شما است و این دارایی را نباید در معرض "بیا بخر" قرار داد. عبارت بیا بخر سبب می شود ارزش واقعی دارایی و سهام آنها مشخص نشود

وزیر اقتصاد و دارایی خطاب به آن دسته از سهامدارانی که در صف‌های فروش قرار می‌گیرند، تصریح کرد: چرا سهام و دارایی خود را در معرض فروش قرار می‌دهید که عرضه زیاد شود و خریداران فکر کنند هنوز موقعیت آن را دارند که در قیمت‌های پایین‌تر سهام سرمایه‌گذاران را در تور بندازند.

دژپسند افزود: من این نگرانی را دارم که عده‌ای با برنامه‌ریزی قصد دارند سهامداران را وادار به فروش سهام خود کنند تا با ایجاد فضای روانی، مشکلاتی را ایجاد کنند. این در حالی است که نظرسنجی‌هایمان برآوردهای خیلی خوبی نسبت به آینده بورس دارد و برخی برخی افراد نظرسنجی بد را بزرگ می‌کنند
 

بورس در میان مدت صعود می‌کند

 
پیش ‌بینی متفاوت کارشناسان بازار سرمایه ار آینده بورس ابران / امکان رشد ۲ برابری بورس
 
علی سعدوندی درباره وضعیت فعلی و آینده بازارهای اقتصادی کشور گفت: اگر وضعیت تورم به همین صورت باقی بماند، بازار سرمایه حباب دارد، اما در حال حاضر این حباب زیاد نیست. در صورتی که تورم بازارهای موازی از بورس بیشتر باشد طبیعی است که افراد پول خود را از بورس خارج کنند و از آنجا که حباب شکل گرفته در بازار مسکن بی سابقه است، ممکن است فردی سرمایه خود را از بورس وارد مسکن کند.

وی افزود: در شرایطی که ارز، طلا، مسکن و...گران است، وضعیت بورس نسبت به بازارهای موازی مناسب‌تر است. هر چه به سمت آخر سال و ابتدای سال بعد حرکت کنیم، شاخص بورس به یک تعادل می‌رسد که افراد دارای سهام‌های بنیاددار، ضرر نخواهند کرد و کسانی که در مرداد ماه وارد بورس شده‌اند، احتمالا متتفع خواهند شد.

این کارشناس اقتصادی بازار سرمایه در روزهای اینگونه را پیش‌بینی ‌کرد که روند شاخص در کوتاه مدت نزولی و در میان مدت صعودی باشد و کسانی که سهام‌های بی‌ارزش و براساس شایعات خریده‌اند، ضرر خواهند کرد اما این ضرر نباید باعث شود که بازار را ترک کنند بلکه باید از آن درس بگیرند و از این به بعد با مشورت بیشتر عمل کنند.

سعدوندی ادامه داد: اگر خودرو در بورس عرضه شود، نتایج مثبتی چون افزایش قیمت بورس کالا، بهبود وضعیت شرکت‌های خودروسازی و اخذ مالیات دارد که در کل این اقدام می‌تواند شرکت‌های قطعه سازی، فولادی، پتروشمیی و بانک‌ها را منتفع کند.
 
۲ میلیونی شدن شاخص بورس یکسال زمان می‌برد
به اعتقاد این تحلیلگر اقتصادی، یکسال َزمان می‌برد تا شاخص بورس به دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد برسد. وضعیت کنونی اقتصاد خیلی بهتر می‌شود اگر نقدینگی به سمت بازار اوراق برود و دولت دست به انتشار اوراق بزند و نرخ سود آن را به بالای ۲۵ تا ۲۶ درصد برساند.

سعدوندی یکی از ملزومات بهبود شرایط اقتصادی کشور را عملیات بازار باز بانکی دانست و گفت: یکی از اصلاحات برای اقتصاد کشور این است که بین بودجه ارزی و ریالی تفکیک صورت گیرد و درآمدهای حاصل از نفت وارد بودجه نشود. علاوه براین، تسهیل در روند کسب‌وکارها و اعطای مجوز راه حل اقتصادی است اما متاسفانه جهش تولید در سطح یک شعار باقی مانده است. اگر تولید را سودآور کنید، حتما نقدینگی به سمت آن حرکت می‌کند.


منبع:
1.گسترش / امکان رشد ۲ برابری بورس / پیش ‌بینی متفاوت کارشناس بازار سرمایه
2.مهر / سرمایه گذاری بانک ها در بورس نقدینگی کشور را بالا برد
3.تسنیم / وزیر اقتصاد:نظرسنجی‌ها برآوردهای خیلی خوبی نسبت به آینده بورس دارد/ عده‌ای به دنبال بُزخری سهام مردم هستند
4.مشرق / بورس پتانسیل ریزش بیشتر از این را ندارد
5.شهرخبر / یک پیش‌بینی حساس برای بورس در ماه‌های آینده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.