چرا ترامپ از احتمال تقلب در انتخابات آمریکا می گوید؟

رئیس‌جمهور آمریکا بامداد شنبه در یک تجمع انتخاباتی بار دیگر مسأله احتمال تقلب در انتخابات ریاست‌ جمهوری کشورش را مطرح کرد.
يکشنبه، 6 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
چرا ترامپ از احتمال تقلب در انتخابات آمریکا می گوید؟
به گزارش راسخون، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد شنبه در جمع هوادارانش تأکید کرد جز در صورت وقوع تقلب، او بازنده انتخابات ماه نوامبر نخواهد بود.

ترامپ گفت: «ما برنده می‌شویم. نمی‌بازیم مگر اینکه تقلب کنند. نگاه من اینطور است. نمی‌توانیم اجازه بدهیم تقلب کنند. کشورمان در خطر است، چون این آدم‌ها کشورمان را نابود می‌کنند.»

ترامپ اضافه کرد: «نمی‌توانیم اجازه بدهیم این کار را انجام بدهند. خودشان خبر دارند، رسانه‌ها خبر دارند ولی نمی‌خواهند آن را پوشش بدهند. دقیقاً می‌دانند چه خبر است من هم می‌دانم ولی دموکرات‌ها بهتر از همه ما می‌فهمند چه خبر است. بنابراین نباید اجازه بدهیم این اتفاق بیفتد و شما هم اگر چیزی دیدید گزارش کنید.»

رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد: «همه‌مان، اوضاع را تحت نظر داریم. پلیس اوضاع را تحت نظر دارد ولی نظارت خیلی سخت است. همان‌طور که می‌دانید صحبت از میلیون‌ها رأی است. نظارت سخت است. تنها راهی که ما ممکن است ببازیم همین است: تخلف؛ و این تخلف باید در مقیاسی بزرگ انجام شود، بنابراین مراقب باشید.»

ترامپ در ادامه به مسئله تحویل قدرت به رقیبش «جو بایدن»، در صورت باخت در انتخابات که در روزهای اخیر نگرانی‌هایی را به همراه داشته هم اظهارنظر کرد.

او گفت: «ما خواستار انتقال قدرت به صورتی بسیار دوستانه هستیم ولی نمی‌خواهیم علیه ما تقلب شود و [نمی‌خواهیم] در حالی که می‌دانیم که در هزاران هزار رأیی که سرنوشت متفاوتی را رقم می‌زدند تقلب صورت گرفته احمق‌بازی در بیاوریم و بگوییم، اوه، بیایید قدرت را انتقال دهیم.»

ترامپ پیش از این، بامداد پنجشنبه هم در پاسخ به سئوالی درباره تحویل مسالمت‌آمیز قدرت به رقیبش در صورت باخت در انتخابات گفت: «باید ببینیم چه پیش می‌آید... صندوق‌های رأی فاجعه و خارج از کنترل هستند! صادقانه بگویم، انتقالی در کار نخواهد بود بلکه تداوم [ریاست‌جمهوری من را] خواهیم داشت».

چرا ترامپ از احتمال تقلب در انتخابات آمریکا می گوید؟
 

سه سناریوی احتمالی برای نتیجه انتخابات آمریکا

 
چرا ترامپ از احتمال تقلب در انتخابات آمریکا می گوید؟
 
چند هفته بیشتر به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نمانده و در این شرایط «جو بایدن» نامزد دموکرات ها امید زیادی برای پیروزی دارد. آنگونه که از نظرسنجی ها بر می آید «دونالد ترامپ» ممکن است در تاریخ ۳ نوامبر (۱۳ آبان) شکست تلخی را متحمل شود. اما حتی برای او نیز چندین شانس برای پیروزی وجود دارد.

بیش از ۴۰ روز به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی مانده است. در برخی از ایالت ها رای دهندگان در حال آماده شدن برای رای گیری هستند و دونالد ترامپ هنوز در نظرسنجی ها از جو بایدن رقیب خود بسیار عقب است. در حال حاضر به طور متوسط ​​در تمام نظرسنجی های ملی ، بایدن ۶ درصد از ترامپ پیش است.

با بررسی شرایط موجود می توان سناریوهای مختلفی را برای نتیجه انتخابات سوم نوامبر پیش بینی کرد که سه مورد از آنها بیش از بقیه جالب توجه هستند:
 
سناریوی اول: موج آبی
پس از موفقیت دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ ، اکثر کارشناسان نسبت به پیش بینی نتیجه انتخابات آمریکا محتاط شده اند. اما اگر مسابقه با همین وضعیت واقعاً تمام شود چه؟ اگر برتری جو بایدن نسبت به ترامپ در نظرسنجی ها با شرایط واقعی مطابقت داشته باشد؟

این سناریو رویای دموکرات ها است. آنها می توانند به 'موج آبی' (رنگ حزب دموکرات) امیدوار باشند. اگر ایالاتی را که بایدن طبق نظرسنجی ها در حال حاضر بسیار جلوتر است جمع کنیم، وی در حال حاضر حدود ۲۷۸ رأی در کمیته انتخابات دارد.

چرا ترامپ از احتمال تقلب در انتخابات آمریکا می گوید؟
 
در این سناریو ، بایدن همان ایالاتی را که هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ برد ، مانند سنگرهای قابل اعتماد دموکرات ها مانند کالیفرنیا و نیویورک برنده خواهد شد. علاوه بر این ، او سنگرهای قدیمی حزب خود را از 'کمربند خطر' که ترامپ در سال ۲۰۱۶ فتح کرد (ایالت های پنسیلوانیا ، میشیگان ، ویسکانسین) بازپس خواهد گرفت. اگر سپس 'میدان جنگ' آریزونا در جنوب غربی را به آنها اضافه کنیم به منزله ۲۸۹ رأی در کمیته انتخابات خواهد بود.

آیا این واقع بینانه است؟ بله ، اگر نظرسنجی ها را باور دارید در همه این ایالت ها ، بایدن در حال حاضر پیشتاز رای گیری است. در میشیگان و ویسکانسین بیش از پنج درصد و در پنسیلوانیا و آریزونا حدود چهار درصد از ترامپ جلوتر است.

علاوه بر این با موج آبی، ایالاتی وجود دارد که بایدن در آنها از برتری شکننده ای برخوردار است: فلوریدا و کارولینای شمالی. در این دو ایالت برتری بایدن در مقابل ترامپ بسیار اندک است. به عنوان مثال در کارولینای شمالی ۱.۱ درصد است. روی هم رفته ، بایدن در یک پیروزی چشمگیر می تواند بیش از ۳۳۰ رأی کالج انتخاباتی (الکترال) را کسب کند.

چرا ترامپ از احتمال تقلب در انتخابات آمریکا می گوید؟
 
سناریوی دوم: پیروزی ترامپ
سناریوی پیروزی قاطع دونالد ترامپ نیز هنوز مطرح است. زیرا تجربه نشان داده بسیاری از نظرسنجی ها در ایالت ها بدون اشتباه نیست. علاوه بر این ترامپ در چند هفته گذشته با اقداماتی از جمله حضور قانع کننده در دوئل های تلویزیونی با بایدن، موفق شده است شرایط را در ایالت های مهم تغییر دهد.

همچنین تأثیرات انتخاب جانشین قاضی «روت بدر گینزبرگ» را که ترامپ در حال تقلا برای پر کردن این موقعیت در دادگاه عالی به نفع خود است، نباید فراموش کرد. آیا این ماه برای ترامپ یک ماه پیروزی بخش است که نتیجه رقابت را زیر و رو می کند؟ یا ممکن است یک رویداد مهم دیگر نیز اتفاق افتد که اوضاع را متزلزل می کند؟

در سناریوی پیروزی ترامپ ، وی پیروزی خود در انتخابات ۲۰۱۶ را تکرار می کند و ایالات دیگر را به دست می آورد. ترامپ و یارانش به ویژه نیوهمپشایر و مینه سوتا را هدف قرار داده اند. کلینتون در سال ۲۰۱۶ به سختی توانست هر دو ایالت را در برابر ترامپ حفظ کند. در آنجا نسبت بالایی از رای دهندگان سفیدپوست که انتخاب کنندگان اصلی ترامپ هستند، وجود دارد. به این ترتیب می توان به این سوال که «آیا یک 'موج قرمز' می تواند موفق شود؟» اینگونه می توان پاسخ داد که «احتمالا بله، اما این بار نیست این پیروزی قاطع نخواهد بود».

چرا ترامپ از احتمال تقلب در انتخابات آمریکا می گوید؟
 
«چارلی کوک» یکی از باتجربه ترین کارشناسان نظرسنجی واشنگتن ، در تحلیلی جدید می گوید ، کسانی که معتقدند ترامپ می تواند یک بازگشت جذاب دیگر را تجربه کند ، اشتباه می کنند. یک مشکل اساسی برای ترامپ این است که وی فرصت های کمی برای آدرس دهی به رای دهندگان جدید خارج از پایگاه وفادار خود دارد. این را میزان محبوبیت وی نشان می دهد که برای سالها بین ۴۱ تا ۴۳ درصد بوده و حتی اکنون که در آستانه انتخاباتیم، در سراسر کشور ثابت مانده است.

کوک می گوید: وقایع باعث تغییر میران محبوبیت ترامپ نمی شوند. اکثریت قریب به اتفاق رای دهندگان مدتها پیش تصمیم گرفته اند که آیا او را دوست دارند یا نه، آیا اقدامات او را تأیید می کنند و آیا از نامزدی وی حمایت می کنند.

علاوه بر این ، در سال ۲۰۱۶ دونالد ترامپ در برابر هیلاری کلینتون که محبوبیت بسیار کمی نسبت به جو بایدن در بین رای دهندگان داشت ، رقابت کرد. نامزد کنونی دموکرات ها اکنون تقریباً در همه نظر سنجی های محبوبیت از ترامپ پیشی گرفته است و همچنین امتیازات بسیار بهتری نسبت به کلینتون در چهار سال پیش دارد. این واقعیت شانس ترامپ در ایجاد 'موج قرمز' را کمتر می کند.

چرا ترامپ از احتمال تقلب در انتخابات آمریکا می گوید؟
 
سناریوی سه: یک پیروزی شکننده برای ترامپ یا بایدن
این سناریو در حال حاضر به ویژه قابل قبول تر به نظر می رسد. در اینجا می توان تصور کرد که ترامپ و بایدن هر دو می توانند برخی از ایالات را از گلدان 'ایالات میدان جنگ' برنده شوند. هردو می توانند ایالاتی را تصرف کنند که هیچ کس انتظار چنین چیزی را نداشته است. البته این می تواند سناریوی آشوب نیز باشد.

ترامپ و تیمش متقاعد شده اند که در بسیاری از جاها عملکرد بهتری نسبت به نظرسنجی ها داشته اند. این مسئله را با توجه به مشکلات نظرسنجی ها در سال ۲۰۱۶ ، نمی توان رد کرد. ترامپ و شرکایش تصور می کنند که می توانند برنده پنسیلوانیا و فلوریدا باشند. حتی اگر آنها میشیگان و ویسکانسین را از دست بدهند ، پیروزی ترامپ با شرایط خاص همچنان ممکن است.

اطرافیان ترامپ نوادا را به عنوان ایالتی متزلزل معرفی کرده اند که قبلاً به طور قابل اعتماد به دموکرات ها نسبت داده می شد. برخی نظرسنجی های اخیر نشان می دهد جو بایدن رای شهروندان لاتین را از دست می دهد، مانند آنچه در فلوریدا رخ داده است.

اما در نطقه مقابل بایدن می تواند ایالاتی را که تاکنون با ترامپ بوده اند ، برنده شود. آیووا و جورجیا در جنوب به جبهه جدید بالقوه حامیان بایدن تبدیل شده است. در آنجا ، دموکرات ها عمدتا می خواهند رای دهندگان سیاه پوست را علیه ترامپ بسیج کنند.

چرا ترامپ از احتمال تقلب در انتخابات آمریکا می گوید؟
 

چرا ترامپ از تقلب در انتخابات آمریکا می‌گوید؟

رحیم نعمتی» اینچنین نوشت: وضعیت دونالد ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا در ۳ نوامبر چندان مساعد نیست و تمامی نظرسنجی‌ها حکایت از پیشتازی رقیب او جو بایدن از حزب دموکرات دارند. هرچند که فاصله این پیشتازی چندان زیاد نیست، اما همین قدر هم باعث شده پیش‌بینی‌ها بیشتر به نفع بایدن باشد تا ترامپ و بسیاری از این نگرانی داشته باشند که ترامپ حاضر به برگزاری انتخابات در موعد مقرر نشود. پیام توئیتری او در روز پنج شنبه ۳۰ جولای تأییدی بر این نگرانی بود. او در این پیام خواستار تعویق زمان برگزاری انتخابات شد و بهانه‌اش برای این درخواست انجام انتخابات از طریق رأی‌گیری پستی بود که به نظر او، رأی‌گیری به این طریق باعث می‌شود انتخابات ۲۰۲۰ امریکا مبدل به غیردقیق‌ترین و پرتقلب‌ترین انتخابات تاریخ شود و «این مایه شرمساری ایالات متحده خواهد بود.»
شاید ترامپ می‌خواست با این درخواست و در صورت به تعویق افتادن انتخابات مجالی برای ترمیم وضعیت انتخاباتی خود به دست بیاورد، زیرا طبق قانون اساسی امریکا، اگر زمان انتخابات به تعویق می‌افتاد، ترامپ بعد از ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ دیگر رئیس‌جمهور نبود و می‌توانست با فراغت خاطر بیشتر و بدون مسئولیتی نسبت به مشکلات امریکا به کار انتخاباتی خود برسد و از ترفندهای عوام‌فریبانه برای جلب بیشتر رأی بهره‌برداری کند.


چرا ترامپ از احتمال تقلب در انتخابات آمریکا می گوید؟

مشکل ترامپ این بود که بایدن این اتفاق را قبلاً پیش‌بینی کرده بود و با این کار آمادگی قبلی برای مقابله با ترامپ ایجاد شده بود، اما شاید او هیچ وقت فکر نمی‌کرد که پاسخ منفی را خیلی سریع از سوی متحدانش در مجلس سنا بشنود. میچ مک‌کانل، رهبر جمهوریخواه سنا همان شب گفت: «ما هرگز در تاریخ کنگره در زمان جنگ‌ها، رکودها و جنگ داخلی، انتخاباتی فدرالی نداشته‌ایم که در زمان مقرر برگزار نشده باشد.» این پاسخ صریح و سریع خیلی زود عقب‌نشینی ترامپ را به دنبال داشت و در نشست خبری همان روز پنج شنبه و برخلاف پیام توئیتری‌اش گفت: «در پی تعویق و تغییر تاریخ برگزاری انتخابات نیست، اما در عین حال خواهان انتخاباتی تقلب آمیز نیز نیست.»

به این ترتیب، ترامپ در فاصله چند ساعت مجبور شد از درخواست خود عقب‌نشینی کند، اما باز بر طبل تقلب انتخاباتی می‌کوبد. تکیه اصلی او بر نحوه رأی‌گیری از طریق پست است که شش ایالت اعلام کرده‌اند انتخابات را به این طریق و با ارسال پستی برگه‌های رأی انجام می‌دهند و نیمی از ایالت‌ها هم حاضر شده‌اند شهروندان بتوانند به این روش رأی بدهند. عمده این ایالت‌ها را رقبای دموکرات ترامپ اداره می‌کنند و او می‌ترسد که آن‌ها به این وسیله زمینه را برای مشارکت بیشتر دموکرات‌ها فراهم کنند، در حالی که امکان دارد شهروندان ایالت‌های جمهوریخواه به دلیل ترس از کرونا چندان تمایلی برای رفتن به حوزه‌های رأی‌گیری نداشته باشند و امکان رأی‌گیری پستی هم برای آن‌ها فراهم نشده است.

چرا ترامپ از احتمال تقلب در انتخابات آمریکا می گوید؟
 

هشدار درباره جنگ داخلی در آمریکا پس از انتخابات

«توماس فریدمن» ستون‌نویس روزنامه نیویورک تایمز و خبرنگار با سابقه آمریکایی در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان درباره جنجال‌های اخیر بر سر احتمال اقدام دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در عدم تحویل دادن مسالمت آمیز قدرت به برنده انتخابات ریاست جمهوری صحبت کرد.

بنا بر گزارش پایگاه «هیل»، این خبرنگار ۶۷ ساله گفت: «می‌دانید که من کارم به عنوان خبرنگار را در لبنان و با پوشش اخبار دومین جنگ داخلی در تاریخ لبنان شروع کردم اما بشدت وحشت دارم که خودم را در موقعیتی بیابم که کارم به عنوان خبرنگار را با پوشش خبرهای جنگ دوم داخلی بالقوه آمریکا در تاریخش به پایان برسانم.»

چرا ترامپ از احتمال تقلب در انتخابات آمریکا می گوید؟
 
«اندرسون کوپر» مجری شبکه سی‌ان‌ان از فریدمن پرسید: «شما واقعاً چنین اعتقادی دارید؟»
ستون‌نویس نیویورک تایمز جواب داد: «به نظر من آنچه در چند روز اخیر اتفاق افتاد، هشدار درجه ششم درباره احتمال وقوع آتش سوزی است... رئیس‌جمهور ایالات متحده به همه ما گفته است که "یا من برنده انتخابات می‌شوم یا اینکه من مشروعیت انتخابات را زیر سؤال می‌برم و این انتخابی است که شما دارید".»
توماس فریدمن
 
فریدمن که یکی از منتقدان سرسخت مواضع داخلی و خارجی ترامپ است، در این مصاحبه از جمهوری‌خواهان به دلیل عدم مخالفت و ایستادن در برابر رئیس‌جمهور انتقاد کرد.

او گفت: «(حزب جمهوری‌خواه) حزبی است که بدون هر گونه سند و چشم‌اندازی وارد کنوانسیون ملی شد و عملاً گفته که هر چیزی ترامپ خواهانش است ما هم خواهان آن هستیم.»

فریدمن افزود: «اگر شما هم‌اکنون نگران اوضاع نیستید و از اینکه چه اتفاقی ممکن است بیفتد وحشت‌زده نیستید، باید بگویم که این‌طور نیست که ما "شاید" یک انتخابات مناقشه‌برانگیز داشته باشیم بلکه "اوضاع این است که ما "تقریباً به طور قطع و یقین" یک انتخابات مناقشه‌برانگیز خواهیم داشت مگر اینکه ترامپ برنده شود.»

چرا ترامپ از احتمال تقلب در انتخابات آمریکا می گوید؟

هشدار این روزنامه‌نگار با سابقه درباره احتمال جنگ داخلی در این کشور در شرایطی صورت گرفته که اولین جنگ داخلی آمریکا بین سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۸۶۵ بین ایالت‌های جنوبی و شمالی به وقوع پیوسته است.

رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای اخیر بارها با تاختن به مواضع مخالفانش و بویژه دموکرات‌ها و رسانه‌های مخالف در این کشور درباره برگزاری رأی‌گیری به طریق پُستی و احتمال «وقوع گسترده تقلب» هشدار داد.

چرا ترامپ از احتمال تقلب در انتخابات آمریکا می گوید؟


منبع:
1.فارس / رامپ: جز با تقلب، بازنده انتخابات نخواهم بود/ تقلب شود انتقال قدرت صورت نمی‌گیرد
2.فارس / هشدار درباره جنگ داخلی در آمریکا پس از انتخابات
3.ایرنا / سه سناریوی احتمالی برای نتیجه انتخابات آمریکا
4.جامعه خبری تحلیلی الف / چرا ترامپ از تقلب در انتخابات آمریکا می‌گوید؟
5.مهر / رقابت تنگاتنگ ترامپ و بایدن در ایالتهای چرخشی آمریکا
6.توییتر


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.