معرفی دانشگاه فردوسی مشهد

معرفی دانشگاه فردوسی مشهد
با تبدیل آموزشگاه عالی بهداری در سال 1328 به دانشکده پزشکی، نخستین گام در راه تاسیس سومین دانشگاه ایران در شهر مقدس مشهد برداشته شد.

در سال 1334 با صدور مجوز دیگری دانشکده ادبیات با پنج رشته جداگانه تاسیس یافت . با گسترش آموزش عالی در کشور به ترتیب دانشکده معقول و منقول (که بعدأبه الهیات تغییر نام یافت) دانشکده علوم، دانشکده دندانپزشکی، دوره شبانه ، دانشکده علوم دارویی و تغذیه، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشکده کشاورزی ، دانشکده مهندسی، مؤسسه بینایی سنجی، دبیرستان دانشگاه و مرکز تعلیمات به مجموعه دانشگاه مشهد که ازسال 1353 به دانشگاه فردوسی تغییر نام یافته بود افزوده شد.

ضرورت گسترش آموزش پس از انقلاب اسلامی سبب شد که پس از تغییردر برخی واحدهاو تفکیک دانشگاه علوم پزشکی از دانشگاه فردوسی مشهد ، دانشکده علوم اداری و اقتصادی ، دانشکده دامپزشکی، آموزشکده کشاورزی شیروان ، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ، دانشکده علوم ریاضی ، پژوهشکده علوم گیاهی ، مرکز تحقیقات زمین لرزه شناسی ، کالج دانشگاه ، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست ،و دانشکده معماری و شهرسلزی ، یکی پس از دیگری به مجموعه واحدهای دانشگاه اضافه شود .

هم اکنون دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان سومین دانشگاه کشور از نظر قدمت پس از دانشگاههای تهران و تبریز در حال حاضر شصت و سومین سال فعالیتش را سپری می کند.

بر اساس چشم‌انداز سند راهبردی دانشگاه فردوسی مشهد، این دانشگاه در سال 1399 یکی از دو دانشگاه برتر جامع کشور در تولید علم، نظریه پردازی و توسعه فناوری، برخوردار از جایگاه معتبر در بین 10 دانشگاه اول جهان اسلام و جزء 500 دانشگاه ممتاز جهان با هویتی اسلامی- ایرانی است.

در سال1392شمسی و 2013 میلادی، دانشگاه فردوسی مشهد بر اساس نتایج نظام رتبه‌بندی ملی ISC جایگاه سوم را در میان دانشگاه‌های جامع کشور داشته است. همچنین بر اساس نتایج نظام رتبه‌بندی بین‌المللی سایماگو، در میان دانشگاه جهان اسلام رتبه 27 و در میان دانشگا‌ه‌های جهان رتبه 897 را کسب نموده است.

در سال 1384 نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان کمتر از ده درصد بوده که فعلا بدون لحاظ نمودن دانشجویان واحد بین بیش از 35 درصد کل دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد را دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل می دهند.

در حال حاضر بیش از 20 هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که حدود 2500 تن در مقطع دکتری و حدود 6000 تن در مقطع کارشناسی ارشد و بقیه در مقطع کارشناسی مشغول به ادامه تحصیل هستند.

بیش از 700 نفر عضو هیات علمی در دانشگاه مشغول فعالیت هستند که حدود 650 نفر از آنان دارای مدرک ph.d و بیش از 120 نفر دارای رتبه استادی یا پروفسوری هستند. -
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.