پایان جستجوها برای معدنچیان طزره دامغان / جسد ۲ معدن کار پیدا شد

تلاش گروه های امدادی برای یافتن ۲ کارگر گرفتار در معدن شرکت زغال سنگ البرز شرقی طزره دامغان ادامه دارد اما هنوز از وضعیت این ۲ نفر اطلاعی در دست نیست.
پنجشنبه، 16 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پایان جستجوها برای معدنچیان طزره دامغان / جسد ۲ معدن کار پیدا شد

به گزارش راسخون؛ دقایقی پیش جسد دو معدنکار محبوس در تونل ۴۲ معدن زغال‌سنگ طزره دامغان پیدا شد.

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی در گفت‌وگو با خبرنگاران، با تسلیت به خانواده این دو کارگر، پایان عملیات جست‌وجو را پس از ۶ روز تلاش ۱۵۰ امدادگر اعلام کرد.

مسؤولان شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی شاهرود، نام‌های دو نفر کارگر جان‌باخته در معدن را میلاد روشنایی و سیداصغر افضلی عنوان کرده‌اند که هر دو کمتر از ۴۰ سال سن دارند و متأهل هستند.

غروب شنبه بخشی از معدن طزره در شمال شهرستان دامغان، وابسته به شرکت البرز شرقی شاهرود، دچار ریزش شدید شد و دو کارگر در این منطقه گرفتار شدند. از ساعت ۱۸ روز قبل که معدن ریزش کرده تا ساعت ۹ صبح یکشنبه هنوز تلاش برای پیدا کردن این دو کارگر معدنی ادامه دارد.

بامداد دوشنبه بود که خبر توسط مسئولان البرز شرقی تائید شد و منصور شریف مدیرعامل این شرکت گفت: تلاش گروه های امدادی برای یافتن دو کارگر گرفتار در معدن شرکت زغال سنگ البرز شرقی طزره دامغان ادامه دارد.

شریف با بیان اینکه تونل شماره ٤٢ معدن بزرگ طزره از معادن چهارگانه شرکت زغال سنگ البرز شرقی در کارگاه استخراج ١٣ پیشرو ریزش کرده است، تاکید کرد: همچنان تلاش برای نجات دادن کارگران محبوسی که دو جوان به نام ها میلاد روشنایی و سید اصغر افضلی هستند ادامه دارد.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی دامغان نیز دیگر مسئولی بود که این خبر را تائید و گفت: از شب گذشته برای اکسیژن دهی به کارگران محبوس در تونل حفره ای حفر شده تا بتوانند این کارگران را زنده از زیر آوار بیرون بیاورند.

علی اکبر مهرابی با بیان اینکه گروه امداد و نجات معدن طزره برای نجات این افراد، از سه مکان تونل فرعی حفر کردند و تاکنون بیش از ۲۰ متر پیشروی داشتند، گفت: کارگاه استخراج این تونل ۷۰ متر طول دارد و این دو کارگر در عمق ۳۵ متری زیر آوار هستند. 

هنوز از سرنوشت این کارگران خبری در دست نیست اما نکته تلخ این ماجرا این است که این دو کارگر درست در روز جهانی کارگر دچار حادثه شده‌اند روزی که یکی از مطالبات و مباحث همیشگی آن ایمنی کار برای کارگران است.


گاه شماری حادثه ریزش کارگاه معدن طزره

 
آخرین خبر از حادثه معدن طزره دامغان/ معدنچیان همچنان زیر آوار محبوس هستند

۱۱ اردیبهشت؛ اولین روز وقوع حادثه
قبل از ظهر، به دنبال ریزش سقف کارگاه استخراج در تونل ۴۲ معدن زغال سنگ طزره (از معادن چهارگانه شرکت زغال سنگ البرز شرقی و موسوم به کارگاه استخراج ۱۳ پیشرو) دو کارگر که مشغول استخراج رگه‌های زغال بوده‌اند، زیر آوار حبس می‌شوند. این کارگاه، ۷۰ متر عمق داشته و میلاد روشنایی و سید اصغر افضلی، در عمق ۳۵ متری این کارگاه، مشغول کار بوده‌اند.

مهدی بندرآبادی، فرماندار شهرستان دامغان: در اولین لحظات بعد از دریافت این خبر، تیم‌های امداد و نجات مجموعه البرز شرقی، برای حفر دو تونل جهت دسترسی به معدنچیان محبوس، عملیات امداد را آغاز کرده‌اند. ۴ تیم امداد و نجات از شاخه البرز شرقی در استان گلستان هم به منطقه اعزام شده‌اند.
 
۱۲ اردیبهشت؛ ۲۴ ساعت بعد از وقوع حادثه
تلاش گروه‌های امدادی برای یافتن ۲ کارگر گرفتار در معدن طزره دامغان ادامه دارد اما هنوز از وضعیت این ۲ نفر اطلاعی در دست نیست. برای اکسیژن دهی به کارگران محبوس، در تونل حفره‌ای حفر شده است.

۱۳ اردیبهشت؛ ۴۸ ساعت بعد از وقوع حادثه
سخنگوی استانداری سمنان: سه اکیپ از استان گلستان جهت کمک به مهار حادثه ایجادشده در معدن طزره دامغان اعزام و در محل حادثه مستقر هستند. عملیات ایجاد دستک به منظور ورود به کریدور اصلی در حال انجام است و تا این لحظه به افراد حادثه دیده دسترسی پیدا نشده است. همزمان با ایجاد دستک عملیات تخلیه زغال هم در حال انجام است. اکسیژن رسانی به معدن کاران و حادثه دیدگان به وسیله شلنگ‌های مخصوص در داخل معدن ریزش کرده در حال انجام است و نگرانی از بابت کمبود اکسیژن وجود ندارد. چهار پایگاه امداد و نجات زغالی در سطح کشور فعالیت دارند که یکی از این پایگاه‌ها در استان سمنان فعال است.

فرماندار شهرستان دامغان: قریب به ۴۸ ساعت از این سانحه می‌گذرد و هنوز موفق به رسیدن به محل سانحه نشده‌ایم.

منصور شریف، مدیرعامل شرکت زغال سنگ البرز شرقی: این حادثه با حجم زیادی از ریزش آوار همراه است و به همین دلیل تاکنون دسترسی به کارگران محبوس شده امکان پذیر نشده است. تا صبح امروز، بیش از ۲۰۰ واگن آوار از محل وقوع حادثه خارج شده است. ۵ گروه امدادی، دو مسیر تونل و حفره‌های جدیدی برای رسیدن به محل حادثه ایجاد کردند که تلاش‌ها از طریق تونل موازی با محل حادثه بی نتیجه بود و هم اکنون در مسیر دوم امدادگران در حال آواربرداری هستند و اکسیژن دهی با تجهیزات تهویه مصنوعی برای کارگران محبوس هم در حال انجام است.

رئیس هلال احمر شهرستان دامغان: فرآیند عملیات امدادرسانی و آواربرداری توسط تیم‌های تخصصی معدن البرز شرقی و برخی از تیم‌های تخصصی معدن آزادشهر در حال انجام است اما متأسفانه به دلیل حجم بالای ریزش معدن هنوز به معدنچی‌ها دسترسی پیدا نکردند و هیچ ارتباطی هم با معدنچیان برقرار نشده است. متأسفانه حجم بالایی از زغال و خاک در اثر ریزش معدن تلنبار شده و همین سرعت رسیدن به معدنچیان را طولانی می‌کند. تاکنون هیچ اطلاعی از معدنچیان گرفتار در دسترس نیست و ممکن است دسترسی به آنها طی ساعات آینده یا حتی چند روز آینده ممکن شود. کار تخلیه معدن به تدریج در حال انجام است، امیدواریم که معدنچیان گرفتار نجات داده شوند، اما به هر حال هیچ اطلاع یا ارتباطی با آنها برقرار نشده است.
 
۱۴ اردیبهشت؛ ۷۲ ساعت بعد از وقوع حادثه
رئیس شورای کار معادن البرز شرقی: ۴ اکیپ ۳۰ نفره در حال امداد و نجات به معدنچیان محبوس در منطقه طزره دامغان هستند. از ابتدای وقوع حادثه تونل اضطراری به طول حدود ۳۰ متر حفر شد که به ازای پیشروی هر یک متر دستک‌هایی به داخل کارگاه ایجاد می‌شد تا از حضور معدنچیان در محل کار اطلاعاتی کسب کنیم. پس از حفر تونل به سمت محل کار کارگران و عدم حضور آنها در این محل، با توجه به احتمال حرکت معدنچیان به سمت گام تخریب باید ابتدا زغال و ریزش‌های ناشی از تخریب تخلیه شود. با مشاهده چوب‌های استفاده شده توسط معدنچیان و جرزهایی که بسته بودند حرکت کارگران به سمت گام تخریب بیشتر محتمل است و باید ریزش‌های داخل تخریب تخلیه شود و هنوز به صورت قطعی نمی‌توانیم در این زمینه اظهارنظر کنیم.

معاون معدنی و بهره برداری شرکت زغال سنگ البرز شرقی: به خاطر وجود تخته سنگ‌ها در مسیر آوار برداری تونل، عملیات با کندی صورت می‌گیرد ولی پیش بینی‌ها حاکی از پایان این عملیات تا حوالی ظهر امروز است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت دامغان: تاکنون ۳۰۰ واگن زغال سنگ و آوار از محل محبوس شدن ۲ معدنچی طزره دامغان خارج شده است اما هیچ نشانه‌ای از معدنچیان یافت نشد. تیم‌های تخصصی طی ۷۵ ساعت اخیر از ظهر شنبه تاکنون بدون وقفه و با تلاش فراوان در حال آواربرداری برای رسیدن به ۲ کارگر محبوس در معدن هستند ولی به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. طبق برآوردها، هزار و ۵۰۰ تن حجم خاک آوار موجود در محل حادثه است که توسط امدادگران معدن در حال تخلیه است.
 
آخرین خبر از حادثه معدن طزره دامغان/ معدنچیان همچنان زیر آوار محبوس هستند

15 اردیبهشت؛ 96 ساعت بعد از وقوع حادثه
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان که پس از دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پیگیری حادثه در محل معدن طزره حضور یافته بود به خبرنگار ایرنا گفت: هم‌اکنون آواربرداری از ۳۵ متر فضای باقیمانده تونل برای دستیابی به محبوسان معدن در حال انجام است.

اسماعیل غنیان افزود: از ابتدای زمان وقوع حادثه، نیروهای تخصصی و پشتیبانی معدن تلاش‌های متفاوتی را برای رسیدن به محل حادثه و کارگران محبوس شده انجام دادند. 

وی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود، ۲ مسیر از تونل اصلی و یک مسیر از سطح زمین ایجاد شده است که تاکنون از تونل اصلی ۲۵ متر و از تونل فرعی ۱۵ متر پیشروی صورت گرفته که با احتساب این میزان پیش‌روی، مسیر باقیمانده ۳۵ متر است. 

غنیان تصریح کرد: هم‌اکنون نیروهای تخصصی با تلاش در جهت امنیت کامل و جلوگیری از بروز حادثه دیگر در حال خارج کردن آوار موجود هستند که امیدواریم هرچه زودتر این قضیه به نتیجه برسد. 

وی اضافه کرد: مهم‌ترین موضوع، میزان باقی‌مانده از مسیر تونل است که در محل کانال قبلی و محل محبوس شدن ۲ کارگر است. 

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان گفت: با توجه به نوع پیچیدگی لایه و شرایط موجود، در صورت عدم وجود اتفاق غیرمترقبه و ریزش مجدد تا سه روز آینده مسیر باقیمانده تونل تکمیل می‌شود که امیدواریم بتوانیم هر چه زودتر به افراد محبوس دست پیدا کنیم.

بنا بر کسب آخرین اطلاع میدانی خبرنگار ایرنا در محل حادثه، تلاش گروه های امدادی برای یافتن ۲ کارگر گرفتار در معدن شرکت زغال سنگ البرز شرقی طزره دامغان به همت ۱۵۰ نیروی تخصصی بدون وقفه ادامه دارد اما هنوز از وضعیت این ۲ نفر اطلاعی در دست نیست و نشانه ای رویت نشده است. 

اکسیژن رسانی به حادثه دیدگان به وسیله شیلنگ های مخصوص در داخل معدنِ ریزش کرده در حال انجام است. 

غنیان اظهار داشت: باتوجه به پیچیدگی لایه امیدواریم با حفظ امنیت قوی و ادامه روند تخصصی آواربرداری با استفاده از تجهیزات ایمن، پیچیدگی لایه سبب ریزش مجدد نشود.
 

واکنش های کاربران


پایان جستجوها برای معدنچیان طزره دامغان / جسد ۲ معدن کار پیدا شد
 
پایان جستجوها برای معدنچیان طزره دامغان / جسد ۲ معدن کار پیدا شد
 
پایان جستجوها برای معدنچیان طزره دامغان / جسد ۲ معدن کار پیدا شد

پایان جستجوها برای معدنچیان طزره دامغان / جسد ۲ معدن کار پیدا شد
 
پایان جستجوها برای معدنچیان طزره دامغان / جسد ۲ معدن کار پیدا شد

پایان جستجوها برای معدنچیان طزره دامغان / جسد ۲ معدن کار پیدا شد
 
پایان جستجوها برای معدنچیان طزره دامغان / جسد ۲ معدن کار پیدا شد

پایان جستجوها برای معدنچیان طزره دامغان / جسد ۲ معدن کار پیدا شد

پایان جستجوها برای معدنچیان طزره دامغان / جسد ۲ معدن کار پیدا شد


منبع:
1. ایمنا/ پنج روز از ریزش معدن «طزره» و محبوس شدن دو معدنچی زیر آوار گذشت/ کاش یک درصد زنده باشند
2. تحلیل بازار/ در حادثه ریزش تونل؛ ۲ کارگر معدن زغالسنگ طزره در عمق ۳۵ متری زمین مدفون شدند
3. ایرنا/ آخرین وضعیت نجات کارگران معدن طزره بر اساس گزارش میدانی خبرنگار ایرنا
4. سلام نو/ پایان جستجوها برای معدنچیان طزره دامغان / جسد ۲ معدن کار پیدا شد

** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما