ناصر شهنازی در گفتگو با راسخون:

آلکنو اعتمادبه نفس و حس رقابت را به تیم ملی برگرداند/والیبال ایران در مسیر درستی گام برمی دارد

مربی اسبق تیم ملی والیبال ایران با بیان اینکه آلکنو اعتماد به نفس و حس رقابت را به والیبال ما برگردانده، معتقد است تیم ملی در مسیر درستی گام برمی دارد و باید به کادر فنی جدید فرصت کافی داد.
سه‌شنبه، 18 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
آلکنو اعتمادبه نفس و حس رقابت را به تیم ملی برگرداند/والیبال ایران در مسیر درستی گام برمی دارد
ناصر شهنازی در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به نتایج تیم ملی والیبال ایران در دو هفته ی نخست لیگ ملت های والیبال، اظهار داشت: وقتی رئیس فدراسیون حضور در این رقابت ها را هدف گذاری می کند و آن را جایی برای شناخت بیشتر کادر جدید قرار می دهد، طبیعی است که نباید نتایج این رقابت ها را آن چنان رصد کنیم. اکثر کشورهای حاضر در این تورنمنت بیشتر به جوان های خود اعتماد کرده اند و هر تیمی برای خودش هدف هایی را دنبال می کند. تیم ملی والیبال ایران هم در رقابت های لیگ جهانی دنبال هماهنگی و شناخت بیشتر است. ما شرایط ویژه تری داریم و با تغییراتی که داشتیم، باید شرایطی را فراهم کنیم تا کادر فنی جدید بتواند روی نفرات شناخت بیشتری پیدا کند و به ترکیب اصلی برسد. این مسابقات برای ما حکم بازی تدراکاتی دارد و در این مسیر محک جدی تری هم می خوریم. تنه به تنه شدن با بازیکنان بزرگ دنیا و رویارویی با تیم های قدرتمند همیشه برای بازیکنان جذابیت و انگیزه دارد و امیدوارم به خواسته های خود برسیم.
 
تیم ملی هنوز شکل واقعی خودش را پیدا نکرده است
وی افزود: تیم ملی والیبال ایران در بازی با ژاپن جدای نتیجه، اصلا خوب بازی نکرد. اشکالاتی داشت که در سال های اخیر ندیده بودیم و طبیعی است وقتی در این سطح این طور ظاهر شویم، شکست می خوریم. اما بعد از اولین بازی رفته رفته هم بازی های خوبی تیم ملی ما به نمایش گذاشت و هم توانست نتیجه بگیرد. روند تیم ما تا اینجا مثبت بوده و شکل حرکت تیم ما به گونه ای است که می توانیم به هفته های آتی امیدوار باشیم. شک نکنید بازی به بازی بهتر می شویم و تیم ما شکل واقعی خود را پیدا می کند. نکته ای که در بازی ها می بینیم این است که کادر فنی تلاش می کند تا ترکیب ها و نفرات مختلفی را کنار هم بازی بدهد و هم توانایی بازیکنان را بسنجد و هم ترکیب اصلی را شناسایی کند. وقتی تیمی تا این حد آزمون و خطا دارد نباید به نتایج خرده گرفت. ضمن اینکه تیم ما از لحاظ روند بازی، رو به پیشرفت است و در مسیر درستی گام برمی دارد.
 
آلکنو در تیم ملی حس رقابت ایجاد کرده است
سرمربی اسبق تیم ملی ایران تصریح کرد: آلکنو به بازیکنان جوان اعتماد کرده است و جواب این اعتماد را هم گرفته. با این کار سرمربی جدید تیم ملی هم انگیزه را در بین بازیکنان جوان افزایش داده و هم اعتماد به نفس و حس رقابت را در تیم ایجاد کرده است. بازیکنان قدیمی دیگر از جایگاه ثابت خود در ترکیب اصلی اطمینان ندارند و این رقابت در کنار دوستی و رفاقت باعث می شود تا سودش را تیم ملی ما ببرد. ما نفراتی داریم که روزبه روز در حال بهتر شدن هستند. صالحی ها و کاظمی و اسفندیار نشان دادند که می توان روی آنها سرمایه گذاری کرد. اینها پشتوانه ی قدیمی ها هستند و توانایی زیادی دارند. مهم این است که مربی به جوان ها اعتماد کرده و بلد است چطور از آنها بازی بگیرد. مثلا صالحی زمان کولاکوویچ اصلا دعوت نمی شد اما الان در تیم آلکنو تبدیل به ستاره ی تیم ملی شده است.
 آلکنو اعتمادبه نفس و حس رقابت را به تیم ملی برگرداند/والیبال ایران در مسیر درستی گام برمی دارد
ستاره ای نمانده که به تیم ملی دعوت نشده باشد
ناصر شهنازی در پاسخ به این سوال که آیا بازیکن دیگری می توانست در تیم ملی باشد که دعوت نشده؟ گفت: نمی خواهم در این مقطع صحبتی کنم که تیم ملی را به حاشیه ببرد. هر سرمربی می آید، نظر و ایده ای در سر دارد که می خواهد اجرا کند. ممکن است بعضی بازیکن ها در زمانی خاص دچار افت باشند و به درد تیم ملی نخورند. بعضی ها مثل صالحی هم وقتی دعوت می شوند بتوانند خودشان را نشان دهند و ستاره شوند. اما در کل موجودی والیبال ما همین نفراتی هستند که الان در تیم ملی حضور دارند و ما ستاره ی دیگری نداریم که پشت خط مانده باشد. به جز میرزاجانپور که مصدوم است. در این شرایط وقتی مربی به بازیکنان جوان اعتماد می کند، بازیکنان باتجربه هم انگیزه پیدا می کنند تا قبل از المپیک به آمادگی برسند و با هم پستی های خود رقابت کنند.
 
بازی های سخت تیم ملی در راه است
وی خاطرنشان کرد: هنوز بازی های سخت ما باقی مانده است. به جز استرالیا و کمی هم آرژانتین، بقیه ی تیم ها قدر هستند و باید کیفیت خودمان را در بازی های پیش رو نشان دهیم. البته مقصودم نتیجه نیست بلکه روند حرکتی تیم است. متاسفانه در ایران عادت بدی که داریم، برد تیم ملی را خیلی بزرگ می کنیم و باخت ها را هم در حد فاجعه به حساب می آوریم. د حالی که باید تعادل را رعایت کنیم. هم در بردها حد نگه داریم و هم در باخت ها نکات مثبت را بگوییم. تا الان هم به جز بازی با ژاپن که واقعا بد بازی کردیم، دیگر آن قدر ضعیف ظاهر نشدیم. البته اگر بخواهیم نتایج را رصد کنیم و روی آنها حساسیت به خرج دهیم، باید شرایط رقبا را هم بسنجیم. مثلا تیم های دیگر با چه شرایط و نفراتی در لیگ جهانی حاضر شده اند. در این صورت است که می توانیم تحلیل درستی از نتایج داشته باشیم.
 
باید به سلیقه ی "آلکنو" احترام بگذاریم
کارشناس والیبال ایران در خصوص اینکه آیا نفرات کنونی تیم ملی با نظر صددرصدی آلکنو انتخاب شده اند؟ افزود: نمی دانم از کارشناسان و مربیان دیگر هم نظر خواهی کردند یا نه. اما فدراسیون از من لیست و نظر خواست که من اسامی 30 نفر را به فدراسیون دادم. واقعا در این مورد نمی توانم نظر بدهم که آیا نفرات کنونی تیم ملی با مشورت انتخاب شده اند یا نه. اما وقتی اسامی تیم ملی اعلام شد، حدود 80 درصد نفراتی که من در لیست 30 نفره برای فدراسیون فرستاده بودم، دعوت شده بودند. با این حال معتقدم همیشه می شود در مورد لیست ها صحبت کرد. هر مربی سلیقه ی خودش را دارد و باید به تفکر کادر فنی احترام گذاشت. ما باید از تیم ملی حمایت کنیم تا با کمترین حاشیه راهی المپیک شود. الان هم لیگ جهانی برای تیم ملی حکم بازی های تدارکاتی و آمادگی برای المپیک را دارد.
 
والیبال ما از گروهش در المپیک صعود کند کار بزرگی کرده است
ناصر شهنازی گفت: نکته ی مهمی که آلکنو در تیم ایجاد کرده، حس انگیزه و رقابت و بالارفتن اعتماد به نفس است که در زمان کولاکوویچ از بین رفته بود. این جوانگرایی و اعتماد به بازیکنان جوان می تواند خیلی به تیم کمک کند. ما باید ببینیم از این رقابت ها چه می خواهیم و در پایان آیا به خواسته ی خود رسیدیم یا نه. هدف تیم ما این است به هماهنگی برسد و آلکنو بتواند نفرات را شناسایی و به ترکیب اصلی تیم دست پیدا کند. همه می دانیم که کار سختی در پیش داریم و برای رقابت در المپیک باید خیلی بیشتر از گذشته تمرین و کار کنیم. رقبایی که در المپیک می آیند قطعا یک سروگردن از ما بالاترند و باید برای رقابت با آنها آماده شویم. معتقدم تیم ما پتانسیل این را دارد که جزو تیم های صعود کننده در رقابت های المپیک باشد. اگر این اتفاق بیافتد، واقعا دست به کار بزرگی زده ایم. ما نفرات خیلی خوبی داریم که توانایی زیادی دارند. در این مسیر سخت فقط باید کمک حال تیم ملی باشیم و سعی کنیم هر کمکی از دست ما برمی آید برای تیم ملی انجام دهیم. خیلی مهم است که با چه کیفیتی تیم ملی را به المپیک بفرستیم. وقتی در رقابت هایی مثل لیگ جهانی با تیم های بزرگ روبرو می شویم، ترس و استرس روبروشدن با آنها در المپیک از بین می رود و راحت تر می توانیم در میدان های سخت با آنها رقابت کنیم.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.